UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Spory, dyskusje, interpretacje w filozofii B

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-23004AF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Spory, dyskusje, interpretacje w filozofii B
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Na zajęciach studenci poznają wybrane teksty z dziedziny estetyki, etyki, filozofii społecznej reprezentujące odmienne poglądy na temat sztuki – jej formy i funkcji w kulturze, rozumienia etyki czy reprezentujące odmienne oceny pewnych zjawisk społeczno-politycznych. Studenci starają się odtworzyć poszczególne spory i argumentację myślicieli biorących udział w tych polemikach oraz formułują argumenty uzasadniające własne stanowisko wobec poruszanych problemów.

Efekty uczenia się:

Student

02F -1A_W03: zna i posługuje się podstawową terminologią z zakresu estetyki, etyki i filozofii społecznej.

02F -1A_U03: czyta i interpretuje teksty z zakresu filozofii i teorii sztuki etyki, filozofii społecznej, śledzi argumentację poszczególnych stron sporu.

02F -1A_U07: analizuje argumenty poszczególnych filozofów, teoretyków sztuki, etyków, rozpoznaje ich tezy i założenia, sam próbuje argumentować swoje stanowisko w określonym sporze.

02F -1A_U08: widzi wpływ poszczególnych poglądów na temat sztuki, filozofii, etyki na praktykę artystyczną oraz społeczno-polityczną w danej epoce.

02F -1A_K08: ma świadomość znaczenia sporów o sztukę, etykę i filozofię w kulturze, widzi ich konsekwencje, zajmuje własne stanowisko i je uzasadnia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kędziora
Prowadzący grup: Krzysztof Kędziora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kędziora
Prowadzący grup: Krzysztof Kędziora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kędziora
Prowadzący grup: Krzysztof Kędziora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Starnowski
Prowadzący grup: Artur Starnowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gralińska-Toborek
Prowadzący grup: Agnieszka Gralińska-Toborek, Agnieszka Rejniak-Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Sposoby i kryteria oceniania:

20% aktywność podczas zajęć

30% pisemny konspekt dotyczący wybranego problemu/sporu (zrekonstruowanie tez i argumentacji)

50% wpisy i komentarze na blogu dydaktycznym (3 posty, 6 komentarzy)


Treści kształcenia:

Cz.I

1.Po co szuka? Platon - Arystoteles

2. Bałwochwalcy i obrazoburcy (konteksty teologiczne, polityczne i estetyczne)

3. Klasycy vs romantycy

4. Spór o ornament

Cz.II

1. Wartości w kulturze popularnej – wokół pojęcia kiczu

2. Wartości w kulturze popularnej – „przemysł kulturowy” czy emancypacja przez sztukę?

3. Spory o oświecenie. Czy wartości i ideały oświecenia są aktualne?

4. Spory o demokrację – agonistyczny i konsensusowy model demokracji

5. Spory o demokrację – ideał bezstronności a etyka troski

6. Spory etyczne o klauzulę sumienia


Literatura:

Cz. I

Platon, Państwo (III, X księga), dowolne wydanie

Arystoteles, Poetyka, dowolne wydanie

Anna Palusińska, Filozofia ikony i Teodora Studyty i Nicefora, Wyd. KUL Lublin 2007

Baudrillard , Procesja symulakrów [w:] Postmodernizm: antologia przekładów, red. R. Nycz, 1998

Mitchell W.J.T, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, rozdz.6 i 9.

Adam Mickiewicz , Oda do młodości, dowolne wydanie

Jan Śniadecki, O pismach klasycznych i romantycznych, [w:] Idee programowe romantyków polskich, oprac. Alina Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2000

Izaiach Berlin, Korzenie romantyzmu, Poznań 2004

Adolf Loos, Ornament i zbrodnia,[w:] Tenże, Ornament i zbrodnia: eseje wybrane, BWA 2013

Charles Jencks, Architektura postmodernistyczna, Warszawa 1987

Cz. II

Clement Greenberg, Awangarda i kicz, w: Kultura masowa, przekład i opracowanie Czesław Miłosz, Kraków 2002.

Richard Shusterman, Piękna sztuka rapowania, w : tegoż, Estetyka pragmatyczna, Wrocław

1998.

Immanuel Kant, Odpowiedź na pytanie: czym jest oświecenie?, w: tegoż, Rozprawy z historii filozofii, Kęty 2005.

Michael Foucault, Co to jest oświecenie?, w tegoż, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, red. Lotar Rasiński, Warszawa 2000.

Andrzej Zybertowicz, Samobójstwo oświecenia?, Kraków 2015 (I rozdział).

Chantal Mouffe, Agonistyczny model demokracji, w: tejże, Paradoks demokracji, Wrocław 2005

Iris M. Young, Bezstronność i obywatelska sfera publiczna, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, 2009, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0087_iris_m_young.pdf

Tomasz Żuradzki, Uzasadnienie sprzeciwu sumienia: lekarze, poborowi i żołnierze, „Diametros”, nr 47/2016.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gralińska-Toborek
Prowadzący grup: Agnieszka Gralińska-Toborek, Agnieszka Rejniak-Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Sposoby i kryteria oceniania:

40 % aktywny udział w dyskusji, poparty znajomością tekstów

60 % pisemne kolokwium końcowe

Treści kształcenia:

1.Po co szuka? Platon - Arystoteles

2. Bałwochwalcy i obrazoburcy (konteksty teologiczne, polityczne i estetyczne)

3. Klasycy vs romantycy

4. Spór o ornament

5. Spór o oświecenie

6. Spór o granice interpretacji

7. Spór o pojęcie sztuki /wokół instytucjonalnej teorii sztuki/

8. Spór o kulturę popularną i „przemysł kulturowy”

9. Spór o sztukę, abiekt i trangresje norm kulturowych

10. Spory o sztukę i demokrację







Literatura:

Platon, Państwo (III, X księga), dowolne wydanie

Arystoteles, Poetyka, dowolne wydanie

Anna Palusińska, Filozofia ikony i Teodora Studyty i Nicefora, Wyd. KUL Lublin 2007

Baudrillard , Procesja symulakrów [w:] Postmodernizm: antologia przekładów, red. R. Nycz, 1998

Michał Paweł Markowski, Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza ( Prolog), Gdańsk 1999

Mitchell W.J.T, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, rozdz.6 i 9.

Adam Mickiewicz , Oda do młodości, dowolne wydanie

Jan Śniadecki, O pismach klasycznych i romantycznych, [w:] Idee programowe romantyków polskich, oprac. Alina Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2000

Adolf Loos, Ornament i zbrodnia,[w:] Tenże, Ornament i zbrodnia: eseje wybrane, BWA 2013

Wiesław Juszczak „Występny ornament” czyli o napięciach pomiędzy sztuka a kulturą, [w:] Tenże, Fragmenty. Szkice z teorii filozofii sztuki, PIW Warszawa 2017.

Immanuel Kant, Odpowiedź na pytanie: Czym jest oświecenie? , w: tegoż, Rozprawy z filozofii historii, przeł. M. Żelazny, T. Kupś i in., Wydawnictwo Antyk, Kęty 2005.

Michel Foucault, Czym jest Oświecenie?, w: tegoż, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, przeł. L. Rasiński, D. Leszczyński, PWN, Warszawa - Wrocław 2000.

Andrzej Zybertowicz, Oświecenie – utopia która działa, w : A. Zybertowicz z zespołem, Samobójstwo oświecenia ?, Kraków 2015.

Martin Heidegger, Rzecz i dzieło, w: Estetyka w świecie, t. 2, red. M. Gołaszewska, Kraków 1986.

Meyer Schapiro, Martwa natura jako przemiot osobisty, w: Estetyka w świecie, t. 3, red. M. Gołaszewska, Kraków 1991.

Umberto Eco, Nadinterpretowanie tekstów, w: Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, wyd. Znak, Kraków 1996.

George Dickie, Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna, w: Estetyka w świecie, t. 1, red. M. Gołaszewska, Kraków 1984.

Arthur Danto, Ocena i interpretacja dzieła sztuki, w: tegoż, Świat sztuki. Pisma z filozofi sztuki, przekład i opracowanie L. Sosnowski, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Theodor Adorno, Podsumowanie rozważań na temat przemysłu kulturowego, oraz O fetyszyzmie w muzyce… w: tegoż, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, PIW, Warszawa 1990.

Richard Shusterman, Piękna sztuka rapowania, w: tegoż, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, przeł. A. Chmielewski i in., Wrocław 1998.

Jean Clair, De Immundo. Apofatyczność i apokatastaza w dzisiejszej sztuce, Gdańsk 2007 (Przedmowa, rodz. 1 + rozdz. 3).

Winnfried Menningaus, Wprowadzenie (Główne punkty filozofii wstrętu), w: tegoż, Wstręt. Teoria i historia, przeł. G.Sowiński, Kraków 2008.

Caroline Levine, Od prowokacji do demokracji, czyli o tym dlaczego potrzebna nam sztuka, przeł. A. Górny, Warszawa 2013 (Rozdział I: Demokracja spotyka awangardę).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gralińska-Toborek, Agnieszka Rejniak-Majewska
Prowadzący grup: Agnieszka Gralińska-Toborek, Agnieszka Rejniak-Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Sposoby i kryteria oceniania:

40 % aktywny udział w dyskusji, poparty znajomością tekstów

60 % kolokwium końcowe

Treści kształcenia:

1.Po co szuka? Platon - Arystoteles

2. Bałwochwalcy i obrazoburcy (konteksty teologiczne, polityczne i estetyczne)

3. Piękno sztuki czy piękno natury? Kant - Hegel

4. Suwerenna czy użyteczna? Spór o autonomię sztuki (Whistler, Przybyszewski, Tołstoj, Tarabukin)

5. Elitarna czy egalitarna? Sztuka w społeczeństwie medialnym (Greenberg – Benjamin – Adorno - Shusterman)

6. Interpretacja i nadinterpretacja. Schapiro - Eco - Rorty

7. Oświecenie dzisiaj (Kant – Foucault - Zybertowicz)


Literatura:

- Platon, Państwo (III, X księga), dowolne wydanie

- Arystoteles, Poetyka, dowolne wydanie

-Anna Palusińska, Filozofia ikony i Teodora Studyty i Nicefora, Wyd. KUL Lublin 2007

- G. W. F. Hegel, Wykłady o estetyce, (Wstęp i Rozdz. II - fragmenty)

- Lew Tołstoj, Co to jest sztuka?

- S. Przybyszewski, Confiteor

- J. Whistler, Ten o'clock, w: Moderniści o sztuce, red. E Grabska, W-wa 1971

- M. Tarabukin, Od sztalugi do maszyny, Między sztuką a komuną, 1910-1930, red. A. Turowski, Kraków 1998

- C. Greenberg, Awangarda i kicz, w: idem, Obrona modernizmu, Kraków 2006

- W. Benjamin, Dzieło sztuki w epoce reprodukcji technicznej , w: idem, Twórca jako wytwórca, Warszawa 2011

- Th. W. Adorno, Podsumowanie rozważań na temat przemysłu kulturowego, w: idem, Sztuka i sztuki, Warszawa 1990

- Th. W. Adorno, O fetyszyzmie w muzyce i o regresji słuchania, w: idem.

- R. Shusterman, Piękna sztuka rapowania, w: idem, Estetyka pragmatyczna, Wrocław 1998

- Meyer Schapiro, Martwa natura jako przedmiot osobisty - nota o Heideggerze i van Goghu, w: Estetyka w świecie t. III, red. M. Gołaszewska, Kraków 1991

- Umberto Eco, Richard Rorty i in., Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 1996

- A. Szahaj, Granice anarchizmu interpretacyjnego, "Teksty Drugie" nr 6, 1997

- I. Kant, Odpowiedź na pytanie: Co to jest oświecenie?, w: idem, Rozprawy z filozofii historii, Kęty 2006

- A. Zybertowicz, Oświecenie - utopia która działa, w: idem, Samobójstwo oświecenia?, Kraków 2015.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0