Metody badań i krytycznej analizy sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-2303DDNH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań i krytycznej analizy sztuki |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Wykład oraz uzupełniające go ćwiczenia z metod badań i krytycznej analizy sztuki mają na celu uporządkowanie i praktyczne ćwiczenie metodologicznej kompetencji studentów. Analiza wybranych metod historii sztuki służyć ma bliższemu zapoznaniu uczestników z tłem teoretycznym, założeniami i logiką myślenia charakterystyczną dla poszczególnych orientacji badawczych w klasycznej i współczesnej historii sztuki. |
Efekty uczenia się: |
- student posiada poszerzoną wiedzę o specyfikacji przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność i swoisty charakter tej dziedziny wiedzy - student posiada uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat rozwoju historii sztuki jako nauki, zna podstawowe metody badawcze w zakresie historii sztuki oraz najnowsze osiągnięcia i główne kierunki rozwoju |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Eleonora Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, konwersatorium, referat |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | dyskusja, omawianie przygotowanego referatu na podstawie literatury przedmiotu |
|
Treści kształcenia: | 1. Wykład wprowadzający: wskazanie wybranych problemów współczesnych metod badawczych historii sztuki i zastosowanie ich w krytyce sztuki 2. Znaczenie i rola wpływu Waltera Benjamina na Aby Warburga. (Pamiętanie o rzeczach przeszłych). 3.Michael Baxandal - rozumienie i interpretacja obrazu ("Chrzest Chrystusa" Piero della Francesca) - krytyka i sztuka dawna. 4. Formalistyczna metoda badawcza w krytyce artystycznej 5. Ikonologia i ikonografia wobec sztuki współczesnej. 6. Krytyka fotografii i rozumienie obrazu 7. Sztuka - etyka - krytyka 8. Sztuka współczesna wobec pamięci. 9. Krytyk sztuki - historyk sztuki - kurator 10. Sztuka dawna i feminizm. 11. Sztuka współczesna i feminizmy. 12. Funkcja kontekstu w interpretacji dzieła sztuki. 13. Etyka i Studia nad kulturą. 14. Psychoanaliza i percepcja sztuki 15. Intencjonalizm i osąd (Terry Barrett) 16. Estetyczne znaczenie fotografii: czy fotografia jest sztuką? |
|
Literatura: |
1. Bätschmann O., Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki, „Artium Questiones”, III (1986), s. 157-175. 2. Baxandall M., Prawda a inne kultury. Chrzest Chrystusa Piera della Francesca, „Artium Quaestiones”, V (1991), s.109-144. 3. Brötje M., Obraz jako parabola. O pejzażach Gustawa Courbeta, „Artium Quaestiones”, III (1993), s. 85-100. 4. Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Warszawa 1977. 5. Gombrich E.H., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981. 6. Imdahl M., Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu, przeł. T. Żuchowski, „Artium Quaestiones”, IV (1990), s. 103-122. 7. Interpretacja dzieła sztuki. Studia i dyskusje, red. J. Kębłowski, Warszawa-Poznań 1976. 8. Kalinowski L., Ikonografia czy ikonologia? Termin ikonologia w badaniach nad sztuką Erwina Panofsky'ego, (=„Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, t. CCCII, „Prace z historii sztuki”, nr 10), Kraków 1972, s. 5-31. 9. Poprzęcka M., Język historii sztuki a język polityki, „Artium Quaestiones”, IV (1990), s. 90-101. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.