UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań i krytycznej analizy sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-2303DDNH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań i krytycznej analizy sztuki
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Wykład oraz uzupełniające go ćwiczenia z metod badań i krytycznej analizy sztuki mają na celu uporządkowanie i praktyczne ćwiczenie metodologicznej kompetencji studentów. Analiza wybranych metod historii sztuki służyć ma bliższemu zapoznaniu uczestników z tłem teoretycznym, założeniami i logiką myślenia charakterystyczną dla poszczególnych orientacji badawczych w klasycznej i współczesnej historii sztuki.

Efekty uczenia się:

- student posiada poszerzoną wiedzę o specyfikacji przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność i swoisty charakter tej dziedziny wiedzy

- student posiada uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat rozwoju historii sztuki jako nauki, zna podstawowe metody badawcze w zakresie historii sztuki oraz najnowsze osiągnięcia i główne kierunki rozwoju

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Eleonora Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład, konwersatorium, referat

Sposoby i kryteria oceniania:

dyskusja, omawianie przygotowanego referatu na podstawie literatury przedmiotu

Treści kształcenia:

1. Wykład wprowadzający: wskazanie wybranych problemów współczesnych metod badawczych historii sztuki i zastosowanie ich w krytyce sztuki

2. Znaczenie i rola wpływu Waltera Benjamina na Aby Warburga. (Pamiętanie o rzeczach przeszłych).

3.Michael Baxandal - rozumienie i interpretacja obrazu ("Chrzest Chrystusa" Piero della Francesca) - krytyka i sztuka dawna.

4. Formalistyczna metoda badawcza w krytyce artystycznej

5. Ikonologia i ikonografia wobec sztuki współczesnej.

6. Krytyka fotografii i rozumienie obrazu

7. Sztuka - etyka - krytyka

8. Sztuka współczesna wobec pamięci.

9. Krytyk sztuki - historyk sztuki - kurator

10. Sztuka dawna i feminizm.

11. Sztuka współczesna i feminizmy.

12. Funkcja kontekstu w interpretacji dzieła sztuki.

13. Etyka i Studia nad kulturą.

14. Psychoanaliza i percepcja sztuki

15. Intencjonalizm i osąd (Terry Barrett)

16. Estetyczne znaczenie fotografii: czy fotografia jest sztuką?

Literatura:

1. Bätschmann O., Historia sztuki na przejściu od ikonologii do hermeneutyki, „Artium Questiones”, III (1986), s. 157-175.

2. Baxandall M., Prawda a inne kultury. Chrzest Chrystusa Piera della Francesca, „Artium Quaestiones”, V (1991), s.109-144.

3. Brötje M., Obraz jako parabola. O pejzażach Gustawa Courbeta, „Artium Quaestiones”, III (1993), s. 85-100.

4. Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Warszawa 1977.

5. Gombrich E.H., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981.

6. Imdahl M., Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu, przeł.

T. Żuchowski, „Artium Quaestiones”, IV (1990), s. 103-122.

7. Interpretacja dzieła sztuki. Studia i dyskusje, red. J. Kębłowski, Warszawa-Poznań 1976.

8. Kalinowski L., Ikonografia czy ikonologia? Termin ikonologia w badaniach nad sztuką Erwina Panofsky'ego, (=„Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, t. CCCII, „Prace z historii sztuki”, nr 10), Kraków 1972, s. 5-31.

9. Poprzęcka M., Język historii sztuki a język polityki, „Artium Quaestiones”, IV (1990), s. 90-101.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0