Seminarium magisterskie Katedry Etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-23S02BF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie Katedry Etyki |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
W ramach seminarium mogą być przygotowywane prace magisterskie mieszczące się w szerokim spektrum tematycznym. Jest ono bowiem w części współprowadzone przez pracowników naukowych specjalizujących się w etyce, estetyce, filozofii społecznej, a także zajmujących się zagadnieniami dotyczącymi istnienia i funkcjonowania w nowoczesnych społeczeństwach sfery publicznej jako obszaru aktywności artystycznej, kulturalnej, społecznej i politycznej. W każdym nowym cyklu seminaryjnym wskazana będzie pewna tematyka wiodąca; seminarium ma być jednak przede wszystkim pomocne w przygotowaniu pracy magisterskiej. Na tym etapie przygotowywania pracy magisterskiej szczególna uwaga zwrócona jest na wykorzystanie umiejętności warsztatowych a także na etyczne wymagania stawiane pracy naukowej i naukowym publikacjom. |
Efekty uczenia się: |
02F-2A_W09 Wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej [H2A_W04 H2A_W06] 02F-2A_W12 Ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych dotyczących wybranych koncepcji, wykorzystywanych w pracy [H2A_W07]; 02F-2A_W14 Zna profesjonalne narzędzia wyszukiwawcze wykorzystywane w badaniach filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej dyscypliny filozoficznej i jej problematyki [H2A_W08] 02F-2A_U01 Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z różnorodnych źródeł H2A-U01 H2A-U08 02F-2A_U11 Samodzielnie opracowuje poszczególne rozdziały pracy magisterskiej [H2A_U09]; 02F-2A_U17 Rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice [H2A_U07]; 02F-2A_K03 Dostrzega, formułuje i rozwiązuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą i publikacyjną oraz odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa [H2A_K02 H2A_K04] 02F-2A_K06 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; dokonuje selekcji zagadnień, skrótów i rozwinięć własnego tekstu [H2A_K03]; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SM
SM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna de Lazari-Radek, Andrzej Kaniowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - prezentacje - dyskusje - elementy wykładu konwersatoryjnego - wspólna analiza fragmentów przygotowywanej pracy dyplomowej |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów: (1) Sporządzenie pełenej bibliografii do pracy dyplomowej (2) Praca pisemna związana z tematem seminarium. (3) Prezentacja fragmentow przygotowywanej pracy dyplomowe |
|
Treści kształcenia: | Wiodącym tematem tegorocznego seminarium magisterskiego w semestrze I, będzie zagadnienie empatii i współczucia. Niektórzy są zdania, że podstawowym motorem naszego moralnego działania powinna być empatia, rozumiana jako umiejętność odczuwania cierpienia innych. W tym modelu rozumowania, edukacja moralna ma za zadanie wykształcać w członkach społeczności umiejętność współodczuwania. Inni jednak uważają, że empatia przynosi więcej złego niż dobrego, ponieważ odbiera umiejętność trzeźwej oceny sytuacji, skłania do podejmowania działań niesprawiedliwych, a czasem nawet okrutnych. Psycholog Paul Bloom i filozof Peter Singer należą do tych myślicieli współczesnych, którzy przy podejmowaniu decyzji moralnych wolą zawierzyć rozumowi. 1. Historia pojęć empatii i współczucia. 2. Różnica między empatią a współczuciem 3. Empatia jako podstawa ludzkich działań moralnych 4. Czy empatia prowadzić może do niesprawiedliwości? 5. Antropologiczne granice empatii 6. Argumenty za racjonalnym wyborem – empatia poznawcza |
|
Literatura: |
“Empathy”, Karsten Stuebert, hasło encyklopedyczne, Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/empathy/ Empathy: Philosophical and Psychological Perspectives, Amy Coplan and Peter Goldie (red.), Oxford University Press, Oxford 2011. [wybrane rozdziały] Frans de Waal, Wiek empatii. Jak natura uczy nas życzliwości, tłum. Ł. Lamża, Copernicus Center, Kraków 2019. Steven Darwall, Empathy, Sympathy, and Care, “Philosophical Studies”, 1998, 89: 261–282. Paul Bloom, Przeciw empatii, tłum. M. Chojnacki, Charaktery, Kielce 2017. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - prezentacje - dyskusje - elementy wykładu konwersatoryjnego - wspólna analiza fragmentów przygotowywanej pracy dyplomowej |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów: (1) Sporządzenie pełenej bibliografii do pracy dyplomowej (2) Praca pisemna związana z tematem seminarium. (3) Prezentacja fragmentow przygotowywanej pracy dyplomowe |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.