UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie Katedry Etyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-23S02BF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie Katedry Etyki
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

W ramach seminarium mogą być przygotowywane prace magisterskie mieszczące się w szerokim spektrum tematycznym. Jest ono bowiem w części współprowadzone przez pracowników naukowych specjalizujących się w etyce, estetyce, filozofii społecznej, a także zajmujących się zagadnieniami dotyczącymi istnienia i funkcjonowania w nowoczesnych społeczeństwach sfery publicznej jako obszaru aktywności artystycznej, kulturalnej, społecznej i politycznej. W każdym nowym cyklu seminaryjnym wskazana będzie pewna tematyka wiodąca; seminarium ma być jednak przede wszystkim pomocne w przygotowaniu pracy magisterskiej.

Na tym etapie przygotowywania pracy magisterskiej szczególna uwaga zwrócona jest na wykorzystanie umiejętności warsztatowych a także na etyczne wymagania stawiane pracy naukowej i naukowym publikacjom.

Efekty uczenia się:

02F-2A_W09 Wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej [H2A_W04 H2A_W06]

02F-2A_W12 Ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych dotyczących wybranych koncepcji, wykorzystywanych w pracy [H2A_W07];

02F-2A_W14 Zna profesjonalne narzędzia wyszukiwawcze wykorzystywane w badaniach filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej dyscypliny filozoficznej i jej problematyki [H2A_W08]

02F-2A_U01 Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z różnorodnych źródeł H2A-U01 H2A-U08

02F-2A_U11 Samodzielnie opracowuje poszczególne rozdziały pracy magisterskiej [H2A_U09];

02F-2A_U17 Rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice [H2A_U07];

02F-2A_K03 Dostrzega, formułuje i rozwiązuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą i publikacyjną oraz odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa [H2A_K02 H2A_K04]

02F-2A_K06 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; dokonuje selekcji zagadnień, skrótów i rozwinięć własnego tekstu [H2A_K03];

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski
Prowadzący grup: Katarzyna de Lazari-Radek, Andrzej Kaniowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- prezentacje

- dyskusje

- elementy wykładu konwersatoryjnego

- wspólna analiza fragmentów przygotowywanej pracy dyplomowej

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów:

(1) Sporządzenie pełenej bibliografii do pracy dyplomowej

(2) Praca pisemna związana z tematem seminarium.

(3) Prezentacja fragmentow przygotowywanej pracy dyplomowe

Treści kształcenia:

Wiodącym tematem tegorocznego seminarium magisterskiego w semestrze I, będzie zagadnienie empatii i współczucia. Niektórzy są zdania, że podstawowym motorem naszego moralnego działania powinna być empatia, rozumiana jako umiejętność odczuwania cierpienia innych. W tym modelu rozumowania, edukacja moralna ma za zadanie wykształcać w członkach społeczności umiejętność współodczuwania. Inni jednak uważają, że empatia przynosi więcej złego niż dobrego, ponieważ odbiera umiejętność trzeźwej oceny sytuacji, skłania do podejmowania działań niesprawiedliwych, a czasem nawet okrutnych. Psycholog Paul Bloom i filozof Peter Singer należą do tych myślicieli współczesnych, którzy przy podejmowaniu decyzji moralnych wolą zawierzyć rozumowi.


1. Historia pojęć empatii i współczucia.

2. Różnica między empatią a współczuciem

3. Empatia jako podstawa ludzkich działań moralnych

4. Czy empatia prowadzić może do niesprawiedliwości?

5. Antropologiczne granice empatii

6. Argumenty za racjonalnym wyborem – empatia poznawcza

Literatura:

“Empathy”, Karsten Stuebert, hasło encyklopedyczne, Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/empathy/

Empathy: Philosophical and Psychological Perspectives, Amy Coplan and Peter Goldie (red.), Oxford University Press, Oxford 2011. [wybrane rozdziały]

Frans de Waal, Wiek empatii. Jak natura uczy nas życzliwości, tłum. Ł. Lamża, Copernicus Center, Kraków 2019.

Steven Darwall, Empathy, Sympathy, and Care, “Philosophical Studies”, 1998, 89: 261–282.

Paul Bloom, Przeciw empatii, tłum. M. Chojnacki, Charaktery, Kielce 2017.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- prezentacje

- dyskusje

- elementy wykładu konwersatoryjnego

- wspólna analiza fragmentów przygotowywanej pracy dyplomowej

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów:

(1) Sporządzenie pełenej bibliografii do pracy dyplomowej

(2) Praca pisemna związana z tematem seminarium.

(3) Prezentacja fragmentow przygotowywanej pracy dyplomowe

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7