Procesy decyzyjne w polityce zagranicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-23SB001AH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Procesy decyzyjne w polityce zagranicznej |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Przedmiot składa się z dwóch części. W pierwsze studenci są zapoznani z mechanizmami podejmowania decyzji dotyczących polityki zagranicznej kraju przez maszynerię państwową. Kolejno będę to placówki dyplomatyczne za granicą, ministerstwo spraw zagranicznych, rząd, parlament, głowa państwa, a wreszcie opinia publiczna. Druga część ma zupełnie inny charakter. Chodzi w niej o przygotowanie do negocjacji: wypracowanie swojego stanowiska negocjacyjnego, kłamstwa, manipulacje w trakcie negocjacji, metody walki, a wreszcie sposoby prowadzenie negocjacji, co prowadzi do zawarcia umowy. Poruszona zostanie również kwestia powrotu do negocjacji po ich zerwaniu. |
Efekty uczenia się: |
Student: zna: 02H1A_W01 rodzaje negocjacji, rozróżnia podstawowe fazy negocjacji 02H1A_W02 terminologię stosowaną w historii dyplomacji i dyplomacji dzisiejszej 02H1A_W02 szkoły negocjacyjne, perswazyjne oraz techniki zadawania pytań 02H1A_W03 sposoby postępowania w przypadku załamania się negocjacji oraz uwarunkowania negocjacji międzynarodowych 02H1A_W10 metody analizy i interpretacji dokumentów dyplomatycznych 02H1A_W11 fundamentalne dylematy współczesnego świata, szukając ich korzeni w przeszłości 02HD1A_W01 w zaawansowanym stopniu wiedzę na temat historii dyplomacji i dyplomacji współczesnej 02HD1A_W03 wiedzę o warunkach i metodach pracy dyplomaty potrafi: 02H1A_U01 wykorzystywać zdobytą wiedzę z historii dyplomacji i przygotowywać negocjacje i określić cele 02H1A_U02 rozpoznać manipulacje oraz kwestie etyczne w negocjacjach 02H1A_U03 dostosować techniki i taktyki negocjacyjne do sytuacji negocjacyjnej 02H1A_U04 przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację dokumentów dyplomatycznych 02H1A_U10 posługiwać się językiem obcym (angielskim) na poziomie B2 02HD1A_U01 formułować wypowiedzi ustne i dyskutować na tematy dotyczące historii i współczesności dyplomacji 02HD1A_U02 przeprowadzić analizę tekstów z zakresu dyplomacji 02H1A_K01 potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role 02H1A_K02 ocenia poziom posiadanej wiedzy 02H1A_K07 charakteryzuje się tolerancją, otwartością, refleksyjnością oraz poczuciem odpowiedzialności |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz, Antonina Pawłowska | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz, Antonina Pawłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podczas zajęć stosowana będzie metoda pracy konwersatoryjnej z wykorzystaniem elementów dyskusji punktowanej, gier edukacyjnych, symulacji oraz analizy materiałów źródłowych i tekstów naukowych związanych z omawianymi kwestiami. Studenci będą mieli okazję również przygotowywać krótkie prezentacje. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Przy ocenianiu będzie brana pod uwagę wiedza studenta z zakresu problematyki omawianej na zajęciach, umiejętność jej prezentacji oraz aktywność i czynny udział w aktywnościach edukacyjnych, grach, symulacjach i negocjacjach. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 1. Obecność studenta na zajęciach 2. Aktywność i rzeczowy udział w dyskusji oraz aktywnościach dydaktycznych. Przygotowanie merytoryczne na podstawie przeczytanej literatury poleconej przez prowadzących. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia organizacyjne 2. Kompetencje i struktura ministerstw spraw zagranicznych na wybranych przykładach. 3. Rola i struktura placówek dyplomatycznych i konsularnych. 4. Analiza wybranych decyzji w polityce międzynarodowej 5. Rola rządu w polityce zagranicznej państwa. 6. Udział głowy państwa w polityce zagranicznej. 7. Rola parlamentu oraz opinii publicznej w kształtowaniu polityki zagranicznej 8-Język i metody prowadzenia debaty. . 9. Negocjacje i ich rodzaje. 10. Techniki negocjacyjne. 11. Negocjacje a manipulacje. 12. Przegląd wybranych negocjacji. 13. Negocjacje i perswazje, Problemy etyczne negocjacji. |
|
Literatura: |
1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 r. 2. Strony internetowe polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, amerykańskiego Departamentu Stanu i brytyjskiego Foreign and Commonwealth Office 3. R. Bierzanek, W. Jakubowskka, J. Symonides, Prawo międzynarodowe publiczne Wyd. 8 zm., (dodruk 2015), stan prawny na styczeń 2004 r., Wyd. 8 zm., red. J. Symonides, Warszawa 2015 4. The International Negotiations Handbook: Success through Preparation, Strategy and Plannning, Baker & McKenzie 5. D. Fater, Wyzwania dyplomacji publicznej w epoce ponowoczesnej. Wybrane problemy, "Acta Politica Polonica" nr 1/2019 (47) | www.wnus.edu.pl/ap | DOI: 10.18276/ap.2019.47-04 | 41–55. 6. T. Pszczołowski, Umiejętnośc przekonywania i dyskusji, WP., Warszawa 1974. 7. W. Ury, , Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWE, Warszawa 2007. 8. T. Kotarbiński, Z zagadnień ogólnej teorii walki. (w) Wybór pism, Warszawa 1957, tom I.. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz, Antonina Pawłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Kleszcz | |
Prowadzący grup: | Ryszard Kleszcz, Antonina Pawłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Jeziorny | |
Prowadzący grup: | Dariusz Jeziorny, Dorota Rybarkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia odbywać się będą w formie konwersatoryjnej. Studenci przed każdym spotkaniem otrzymują zestaw problemów do omówienia na kolejnych zajęciach. Do tego prowadzący przekazuje literaturę przedmiotu, pozwalającą na przygotowanie się do kolejnych zajęć. W trakcie zajęć stosowana będzie metoda studium przypadku oraz forma „okrągłego stołu”. Jeśli taka forma dyskusji nie zaktywizuje większości jej uczestników, zastosowana zostanie metoda dyskusji punktowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniony zostanie przede wszystkim udział studentów w dyskusji. Merytoryczna zawartość wypowiedzi w trakcie konwersatorium pozwoli określić zakres zapoznania się uczestników zajęć z proponowaną literaturą przedmiotu. W dyskusji bez trudności wychwycone zostaną umiejętności zdobywane przez studentów w zakresie znajdowania informacji w zbiorach bibliotecznych, przeprowadzania analiz, rozumienia procesów historycznych, krytycznego oceniania i stosowania terminologii. Postawy również da się bezproblemowo zauważyć i ocenić w trakcie wymiany zdań. Student zobowiązany będzie uczęszczać na zajęcia – dozwolona liczba nieobecności bez żadnych konsekwencji: 2. Jeśli liczba nieobecności będzie wyższa, wtedy zaliczeniu indywidualnemu na konsultacjach podlegają wszystkie nieobecności. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Analiza wybranych decyzji w polityce międzynarodowej 3. Kompetencje i struktura Ministerstwa Spraw Zagranicznych. 4. Rola i struktura placówek dyplomatycznych i konsularnych za granicą. 5-6. Obieg dokumentów dyplomatycznych w resorcie spraw zagranicznych. 7. Rola rządu w polityce zagranicznej państwa. 8. Udział parlamentu i głowy państwa w polityce zagranicznej. 9. Rola opinii publicznej. 10. Przygotowanie negocjacji. 11. Na czym polegają negocjacje – wprowadzenie: ustalenie celów negocjacji; budowanie zaufania. 12. Techniki perswazyjne i negocjacyjne. 13. Reakcje na problem, zakończenie sukcesem. |
|
Literatura: |
1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 r. 2. Strony internetowe polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, amerykańskiego Departamentu Stanu i brytyjskiego Foreign and Commonwealth Office 3. R. Bierzanek, W. Jakubowskka, J. Symonides, Prawo międzynarodowe publiczne Wyd. 8 zm., (dodruk 2015), stan prawny na styczeń 2004 r., Wyd. 8 zm., red. J. Symonides, Warszawa 2015 4. The International Negotiations Handbook: Success through Preparation, Strategy and Plannning, Baker & McKenzie 5. D. Fater, Wyzwania dyplomacji publicznej w epoce ponowoczesnej. Wybrane problemy, "Acta Politica Polonica" nr 1/2019 (47) | www.wnus.edu.pl/ap | DOI: 10.18276/ap.2019.47-04 | 41–55 6. A. Hajdukiewicz, Znaczenie różnic kulturowych w negocjacjach międzynarodowych na przykładzie polsko-indyjskich relacji w biznesie, „Research Papers Of Wrocław University Of Economics” nr 498, 2017, s. 101-111 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Jeziorny, Dorota Rybarkiewicz | |
Prowadzący grup: | Dariusz Jeziorny, Dorota Rybarkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia odbywać się będą w formie konwersatoryjnej. Studenci przed każdym spotkaniem otrzymują zestaw problemów do omówienia na kolejnych zajęciach. Do tego prowadzący przekazuje literaturę przedmiotu, pozwalającą na przygotowanie się do kolejnych zajęć. W trakcie zajęć stosowana będzie metoda studium przypadku oraz forma „okrągłego stołu”. Jeśli taka forma dyskusji nie zaktywizuje większości jej uczestników, zastosowana zostanie metoda dyskusji punktowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniony zostanie przede wszystkim udział studentów w dyskusji. Merytoryczna zawartość wypowiedzi w trakcie konwersatorium pozwoli określić zakres zapoznania się uczestników zajęć z proponowaną literaturą przedmiotu. W dyskusji bez trudności wychwycone zostaną umiejętności zdobywane przez studentów w zakresie znajdowania informacji w zbiorach bibliotecznych, przeprowadzania analiz, rozumienia procesów historycznych, krytycznego oceniania i stosowania terminologii. Postawy również da się bezproblemowo zauważyć i ocenić w trakcie wymiany zdań. Student zobowiązany będzie uczęszczać na zajęcia – dozwolona liczba nieobecności bez żadnych konsekwencji: 2. Jeśli liczba nieobecności będzie wyższa, wtedy zaliczeniu indywidualnemu na konsultacjach podlegają wszystkie nieobecności. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Rola i struktura placówek dyplomatycznych i konsularnych za granicą. 3. Kompetencje i struktura Ministerstwa Spraw Zagranicznych. 4-6. Obieg dokumentów dyplomatycznych w resorcie spraw zagranicznych. 7. Głowa państwa i rząd w polityce zagranicznej państwa. 8. Udział parlamentu w polityce zagranicznej. 9. Rola opinii publicznej. 10. Przygotowanie negocjacji. 11. Na czym polegają negocjacje – wprowadzenie: ustalenie celów negocjacji; budowanie zaufania. 12. Techniki perswazyjne i negocjacyjne. 13. Reakcje na problem, zakończenie sukcesem. |
|
Literatura: |
1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 r. 2. Strony internetowe polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, amerykańskiego Departamentu Stanu i brytyjskiego Foreign and Commonwealth Office 3. R. Bierzanek, W. Jakubowskka, J. Symonides, Prawo międzynarodowe publiczne Wyd. 8 zm., (dodruk 2015), stan prawny na styczeń 2004 r., Wyd. 8 zm., red. J. Symonides, Warszawa 2015 4. The International Negotiations Handbook: Success through Preparation, Strategy and Plannning, Baker & McKenzie 5. D. Fater, Wyzwania dyplomacji publicznej w epoce ponowoczesnej. Wybrane problemy, "Acta Politica Polonica" nr 1/2019 (47) | www.wnus.edu.pl/ap | DOI: 10.18276/ap.2019.47-04 | 41–55 6. A. Hajdukiewicz, Znaczenie różnic kulturowych w negocjacjach międzynarodowych na przykładzie polsko-indyjskich relacji w biznesie, „Research Papers Of Wrocław University Of Economics” nr 498 • 2017, s. 101-111 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Jeziorny | |
Prowadzący grup: | Dariusz Jeziorny, Piotr Łukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia odbywać się będą w formie konwersatoryjnej. Studenci przed każdym spotkaniem otrzymują zestaw problemów do omówienia na kolejnych zajęciach. Do tego prowadzący przekazuje literaturę przedmiotu, pozwalającą na przygotowanie się do kolejnych zajęć. W trakcie zajęć stosowana będzie metoda studium przypadku oraz forma „okrągłego stołu”. Jeśli taka forma dyskusji nie zaktywizuje większości jej uczestników, zastosowana zostanie metoda dyskusji punktowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniony zostanie przede wszystkim udział studentów w dyskusji. Merytoryczna zawartość wypowiedzi w trakcie konwersatorium pozwoli określić zakres zapoznania się uczestników zajęć z proponowaną literaturą przedmiotu. W dyskusji bez trudności wychwycone zostaną umiejętności zdobywane przez studentów w zakresie znajdowania informacji w zbiorach bibliotecznych, przeprowadzania analiz, rozumienia procesów historycznych, krytycznego oceniania i stosowania terminologii. Postawy również da się bezproblemowo zauważyć i ocenić w trakcie wymiany zdań. Student zobowiązany będzie uczęszczać na zajęcia – dozwolona liczba nieobecności bez żadnych konsekwencji: 2. Jeśli liczba nieobecności będzie wyższa, wtedy zaliczeniu indywidualnemu na konsultacjach podlegają wszystkie nieobecności. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Rola i struktura placówek dyplomatycznych i konsularnych za granicą. 3. Kompetencje i struktura Ministerstwa Spraw Zagranicznych. 4-6. Obieg dokumentów dyplomatycznych w resorcie spraw zagranicznych. 7. Głowa państwa i rząd w polityce zagranicznej państwa. 8. Udział parlamentu w polityce zagranicznej. 9. Rola opinii publicznej. 10. Motywacje przy podejmowaniu działań dyplomatycznych. 11. Kłamstwo jako narzędzie w rękach negocjatorów. 12. Manipulacje, post-prawda, fake newsy. 13. Metody walki. 14-15. Negocjacje - cele, sens, techniki. |
|
Literatura: |
1. J. Bezmienov (Robert Schuman), Love letter to America dostępny na https://www.economicsvoodoo.com/wp-content/uploads/Yuri-Bezmenov-Love-Letter-To-America.pdf. 2. W. Ury, Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2013 3. W. Ury, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 2015 4. T. Kotarbiński, Z zagadnień ogólnej teorii walki, 1938 5. P. Łukowski, Manipulacja. Analiza terminologiczna, "Studia z Teorii Wychowania" t. VIII 2017, nr 4 6. Strony internetowe polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, amerykańskiego Departamentu Stanu i brytyjskiego Foreign and Commonwealth Office 7. R. Bierzanek, W. Jakubowskka, J. Symonides, Prawo międzynarodowe publiczne Wyd. 8 zm., (dodruk 2015), stan prawny na styczeń 2004 r., Wyd. 8 zm., red. J. Symonides, Warszawa 2015 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.