UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Procesy decyzyjne w polityce zagranicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-23SB001AH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Procesy decyzyjne w polityce zagranicznej
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Przedmiot składa się z dwóch części. W pierwsze studenci są zapoznani z mechanizmami podejmowania decyzji dotyczących polityki zagranicznej kraju przez maszynerię państwową. Kolejno będę to placówki dyplomatyczne za granicą, ministerstwo spraw zagranicznych, rząd, parlament, głowa państwa, a wreszcie opinia publiczna. Druga część ma zupełnie inny charakter. Chodzi w niej o przygotowanie do negocjacji: wypracowanie swojego stanowiska negocjacyjnego, kłamstwa, manipulacje w trakcie negocjacji, metody walki, a wreszcie sposoby prowadzenie negocjacji, co prowadzi do zawarcia umowy. Poruszona zostanie również kwestia powrotu do negocjacji po ich zerwaniu.

Efekty uczenia się:

Student:

zna:

02H1A_W01 rodzaje negocjacji, rozróżnia podstawowe fazy negocjacji

02H1A_W02 terminologię stosowaną w historii dyplomacji i dyplomacji dzisiejszej

02H1A_W02 szkoły negocjacyjne, perswazyjne oraz techniki zadawania pytań

02H1A_W03 sposoby postępowania w przypadku załamania się negocjacji oraz uwarunkowania negocjacji międzynarodowych

02H1A_W10 metody analizy i interpretacji dokumentów dyplomatycznych

02H1A_W11 fundamentalne dylematy współczesnego świata, szukając ich korzeni w przeszłości

02HD1A_W01 w zaawansowanym stopniu wiedzę na temat historii dyplomacji i dyplomacji współczesnej

02HD1A_W03 wiedzę o warunkach i metodach pracy dyplomaty

potrafi:

02H1A_U01 wykorzystywać zdobytą wiedzę z historii dyplomacji i przygotowywać negocjacje i określić cele

02H1A_U02 rozpoznać manipulacje oraz kwestie etyczne w negocjacjach

02H1A_U03 dostosować techniki i taktyki negocjacyjne do sytuacji negocjacyjnej

02H1A_U04 przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację dokumentów dyplomatycznych

02H1A_U10 posługiwać się językiem obcym (angielskim) na poziomie B2

02HD1A_U01 formułować wypowiedzi ustne i dyskutować na tematy dotyczące historii i współczesności dyplomacji

02HD1A_U02 przeprowadzić analizę tekstów z zakresu dyplomacji

02H1A_K01 potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role

02H1A_K02 ocenia poziom posiadanej wiedzy

02H1A_K07 charakteryzuje się tolerancją, otwartością, refleksyjnością oraz poczuciem odpowiedzialności

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Kleszcz, Antonina Pawłowska
Prowadzący grup: Ryszard Kleszcz, Antonina Pawłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podczas zajęć stosowana będzie metoda pracy konwersatoryjnej z wykorzystaniem elementów dyskusji punktowanej, gier edukacyjnych, symulacji oraz analizy materiałów źródłowych i tekstów naukowych związanych z omawianymi kwestiami. Studenci będą mieli okazję również przygotowywać krótkie prezentacje.



Sposoby i kryteria oceniania:

Przy ocenianiu będzie brana pod uwagę wiedza studenta z zakresu problematyki omawianej na zajęciach, umiejętność jej prezentacji oraz aktywność i czynny udział w aktywnościach edukacyjnych, grach, symulacjach i negocjacjach.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. Obecność studenta na zajęciach

2. Aktywność i rzeczowy udział w dyskusji oraz aktywnościach dydaktycznych. Przygotowanie merytoryczne na podstawie przeczytanej literatury poleconej przez prowadzących.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Kompetencje i struktura ministerstw spraw zagranicznych na wybranych przykładach.

3. Rola i struktura placówek dyplomatycznych i konsularnych.

4. Analiza wybranych decyzji w polityce międzynarodowej

5. Rola rządu w polityce zagranicznej państwa.

6. Udział głowy państwa w polityce zagranicznej.

7. Rola parlamentu oraz opinii publicznej w kształtowaniu polityki zagranicznej

8-Język i metody prowadzenia debaty. .

9. Negocjacje i ich rodzaje.

10. Techniki negocjacyjne.

11. Negocjacje a manipulacje.

12. Przegląd wybranych negocjacji.

13. Negocjacje i perswazje, Problemy etyczne negocjacji.


Literatura:

1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 r.

2. Strony internetowe polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, amerykańskiego Departamentu Stanu i brytyjskiego Foreign and Commonwealth Office

3. R. Bierzanek, W. Jakubowskka, J. Symonides, Prawo międzynarodowe publiczne Wyd. 8 zm., (dodruk 2015), stan prawny na styczeń 2004 r., Wyd. 8 zm., red. J. Symonides, Warszawa 2015

4. The International Negotiations Handbook: Success through Preparation, Strategy and Plannning, Baker & McKenzie

5. D. Fater, Wyzwania dyplomacji publicznej w epoce ponowoczesnej. Wybrane problemy, "Acta Politica Polonica" nr 1/2019 (47) | www.wnus.edu.pl/ap | DOI: 10.18276/ap.2019.47-04 | 41–55.

6. T. Pszczołowski, Umiejętnośc przekonywania i dyskusji, WP., Warszawa 1974.

7. W. Ury, , Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWE, Warszawa 2007.

8. T. Kotarbiński, Z zagadnień ogólnej teorii walki. (w) Wybór pism, Warszawa 1957, tom I..

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Kleszcz
Prowadzący grup: Ryszard Kleszcz, Antonina Pawłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Kleszcz
Prowadzący grup: Ryszard Kleszcz, Antonina Pawłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Jeziorny
Prowadzący grup: Dariusz Jeziorny, Dorota Rybarkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia odbywać się będą w formie konwersatoryjnej. Studenci przed każdym spotkaniem otrzymują zestaw problemów do omówienia na kolejnych zajęciach. Do tego prowadzący przekazuje literaturę przedmiotu, pozwalającą na przygotowanie się do kolejnych zajęć. W trakcie zajęć stosowana będzie metoda studium przypadku oraz forma „okrągłego stołu”. Jeśli taka forma dyskusji nie zaktywizuje większości jej uczestników, zastosowana zostanie metoda dyskusji punktowej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniony zostanie przede wszystkim udział studentów w dyskusji. Merytoryczna zawartość wypowiedzi w trakcie konwersatorium pozwoli określić zakres zapoznania się uczestników zajęć z proponowaną literaturą przedmiotu. W dyskusji bez trudności wychwycone zostaną umiejętności zdobywane przez studentów w zakresie znajdowania informacji w zbiorach bibliotecznych, przeprowadzania analiz, rozumienia procesów historycznych, krytycznego oceniania i stosowania terminologii. Postawy również da się bezproblemowo zauważyć i ocenić w trakcie wymiany zdań. Student zobowiązany będzie uczęszczać na zajęcia – dozwolona liczba nieobecności bez żadnych konsekwencji: 2. Jeśli liczba nieobecności będzie wyższa, wtedy zaliczeniu indywidualnemu na konsultacjach podlegają wszystkie nieobecności.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zajęcia organizacyjne.

2. Analiza wybranych decyzji w polityce międzynarodowej

3. Kompetencje i struktura Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

4. Rola i struktura placówek dyplomatycznych i konsularnych za granicą.

5-6. Obieg dokumentów dyplomatycznych w resorcie spraw zagranicznych.

7. Rola rządu w polityce zagranicznej państwa.

8. Udział parlamentu i głowy państwa w polityce zagranicznej.

9. Rola opinii publicznej.

10. Przygotowanie negocjacji.

11. Na czym polegają negocjacje – wprowadzenie: ustalenie celów negocjacji; budowanie zaufania.

12. Techniki perswazyjne i negocjacyjne.

13. Reakcje na problem, zakończenie sukcesem.


Literatura:

1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 r.

2. Strony internetowe polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, amerykańskiego Departamentu Stanu i brytyjskiego Foreign and Commonwealth Office

3. R. Bierzanek, W. Jakubowskka, J. Symonides, Prawo międzynarodowe publiczne Wyd. 8 zm., (dodruk 2015), stan prawny na styczeń 2004 r., Wyd. 8 zm., red. J. Symonides, Warszawa 2015

4. The International Negotiations Handbook: Success through Preparation, Strategy and Plannning, Baker & McKenzie

5. D. Fater, Wyzwania dyplomacji publicznej w epoce ponowoczesnej. Wybrane problemy, "Acta Politica Polonica" nr 1/2019 (47) | www.wnus.edu.pl/ap | DOI: 10.18276/ap.2019.47-04 | 41–55

6. A. Hajdukiewicz, Znaczenie różnic kulturowych w negocjacjach międzynarodowych na przykładzie polsko-indyjskich relacji w biznesie, „Research Papers Of Wrocław University Of Economics” nr 498, 2017, s. 101-111

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Jeziorny, Dorota Rybarkiewicz
Prowadzący grup: Dariusz Jeziorny, Dorota Rybarkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia odbywać się będą w formie konwersatoryjnej. Studenci przed każdym spotkaniem otrzymują zestaw problemów do omówienia na kolejnych zajęciach. Do tego prowadzący przekazuje literaturę przedmiotu, pozwalającą na przygotowanie się do kolejnych zajęć. W trakcie zajęć stosowana będzie metoda studium przypadku oraz forma „okrągłego stołu”. Jeśli taka forma dyskusji nie zaktywizuje większości jej uczestników, zastosowana zostanie metoda dyskusji punktowej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniony zostanie przede wszystkim udział studentów w dyskusji. Merytoryczna zawartość wypowiedzi w trakcie konwersatorium pozwoli określić zakres zapoznania się uczestników zajęć z proponowaną literaturą przedmiotu. W dyskusji bez trudności wychwycone zostaną umiejętności zdobywane przez studentów w zakresie znajdowania informacji w zbiorach bibliotecznych, przeprowadzania analiz, rozumienia procesów historycznych, krytycznego oceniania i stosowania terminologii. Postawy również da się bezproblemowo zauważyć i ocenić w trakcie wymiany zdań. Student zobowiązany będzie uczęszczać na zajęcia – dozwolona liczba nieobecności bez żadnych konsekwencji: 2. Jeśli liczba nieobecności będzie wyższa, wtedy zaliczeniu indywidualnemu na konsultacjach podlegają wszystkie nieobecności.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zajęcia organizacyjne.

2. Rola i struktura placówek dyplomatycznych i konsularnych za granicą.

3. Kompetencje i struktura Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

4-6. Obieg dokumentów dyplomatycznych w resorcie spraw zagranicznych.

7. Głowa państwa i rząd w polityce zagranicznej państwa.

8. Udział parlamentu w polityce zagranicznej.

9. Rola opinii publicznej.

10. Przygotowanie negocjacji.

11. Na czym polegają negocjacje – wprowadzenie: ustalenie celów negocjacji; budowanie zaufania.

12. Techniki perswazyjne i negocjacyjne.

13. Reakcje na problem, zakończenie sukcesem.


Literatura:

1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 r.

2. Strony internetowe polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, amerykańskiego Departamentu Stanu i brytyjskiego Foreign and Commonwealth Office

3. R. Bierzanek, W. Jakubowskka, J. Symonides, Prawo międzynarodowe publiczne Wyd. 8 zm., (dodruk 2015), stan prawny na styczeń 2004 r., Wyd. 8 zm., red. J. Symonides, Warszawa 2015

4. The International Negotiations Handbook: Success through Preparation, Strategy and Plannning, Baker & McKenzie

5. D. Fater, Wyzwania dyplomacji publicznej w epoce ponowoczesnej. Wybrane problemy, "Acta Politica Polonica" nr 1/2019 (47) | www.wnus.edu.pl/ap | DOI: 10.18276/ap.2019.47-04 | 41–55

6. A. Hajdukiewicz, Znaczenie różnic kulturowych w negocjacjach międzynarodowych na przykładzie polsko-indyjskich relacji w biznesie, „Research Papers Of Wrocław University Of Economics” nr 498 • 2017, s. 101-111

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Jeziorny
Prowadzący grup: Dariusz Jeziorny, Piotr Łukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia odbywać się będą w formie konwersatoryjnej. Studenci przed każdym spotkaniem otrzymują zestaw problemów do omówienia na kolejnych zajęciach. Do tego prowadzący przekazuje literaturę przedmiotu, pozwalającą na przygotowanie się do kolejnych zajęć. W trakcie zajęć stosowana będzie metoda studium przypadku oraz forma „okrągłego stołu”. Jeśli taka forma dyskusji nie zaktywizuje większości jej uczestników, zastosowana zostanie metoda dyskusji punktowej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniony zostanie przede wszystkim udział studentów w dyskusji. Merytoryczna zawartość wypowiedzi w trakcie konwersatorium pozwoli określić zakres zapoznania się uczestników zajęć z proponowaną literaturą przedmiotu. W dyskusji bez trudności wychwycone zostaną umiejętności zdobywane przez studentów w zakresie znajdowania informacji w zbiorach bibliotecznych, przeprowadzania analiz, rozumienia procesów historycznych, krytycznego oceniania i stosowania terminologii. Postawy również da się bezproblemowo zauważyć i ocenić w trakcie wymiany zdań. Student zobowiązany będzie uczęszczać na zajęcia – dozwolona liczba nieobecności bez żadnych konsekwencji: 2. Jeśli liczba nieobecności będzie wyższa, wtedy zaliczeniu indywidualnemu na konsultacjach podlegają wszystkie nieobecności.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zajęcia organizacyjne.

2. Rola i struktura placówek dyplomatycznych i konsularnych za granicą.

3. Kompetencje i struktura Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

4-6. Obieg dokumentów dyplomatycznych w resorcie spraw zagranicznych.

7. Głowa państwa i rząd w polityce zagranicznej państwa.

8. Udział parlamentu w polityce zagranicznej.

9. Rola opinii publicznej.

10. Motywacje przy podejmowaniu działań dyplomatycznych.

11. Kłamstwo jako narzędzie w rękach negocjatorów.

12. Manipulacje, post-prawda, fake newsy.

13. Metody walki.

14-15. Negocjacje - cele, sens, techniki.

Literatura:

1. J. Bezmienov (Robert Schuman), Love letter to America dostępny na https://www.economicsvoodoo.com/wp-content/uploads/Yuri-Bezmenov-Love-Letter-To-America.pdf.

2. W. Ury, Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2013

3. W. Ury, Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 2015

4. T. Kotarbiński, Z zagadnień ogólnej teorii walki, 1938

5. P. Łukowski, Manipulacja. Analiza terminologiczna, "Studia z Teorii Wychowania" t. VIII 2017, nr 4

6. Strony internetowe polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, amerykańskiego Departamentu Stanu i brytyjskiego Foreign and Commonwealth Office

7. R. Bierzanek, W. Jakubowskka, J. Symonides, Prawo międzynarodowe publiczne Wyd. 8 zm., (dodruk 2015), stan prawny na styczeń 2004 r., Wyd. 8 zm., red. J. Symonides, Warszawa 2015

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9