UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia nauk społecznych z elementami logiki 1.2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-24004AE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia nauk społecznych z elementami logiki 1.2
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z refleksją metodologiczną towarzyszącą współczesnym naukom społecznym, uświadomienie zadań i roli tej refleksji w opisie dyskursu wspólnot naukowych, przekazanie podstawowych umiejętności analizy logicznej pojęć oraz ich definiowania i klasyfikowania, wyrobienie zdolności rozpoznawania strategii konceptualnych, a także zasad budowania teorii, metod wyjaśniania i rozumienia jako zabiegów tworzenia wiedzy w humanistyce.

W trakcie zajęć student dowiaduje się o zmianach, jakie zaszły w sposobie rozumienia celów, zadań, metodologii i aparatu pojęciowego nauk społecznych na przestrzeni ostatniego stulecia. W odniesieniu do rozważań z dziedziny filozofii nauki i socjologii wiedzy poznaje źródła namysłu nad metodologią nauk społecznych, podejście naturalistyczne i antynaturalistyczne, a także krytykę myślenia leżącą u podstaw tego sporu oferowaną przez antropologię nauki.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

1. Potrafi scharakteryzować rolę refleksji metodologicznej w naukach społecznych, określić czym jest dyskurs wspólnot naukowych oraz paradygmaty, wymienić główne rodzaje nazw (pojęć) w ujęciu logicznym i podać, jak logika opisuje stosunki między ich zakresami, objaśnić, co to jest podział logiczny, czym jest klasyfikacja i typologia i jaka jest natura typów idealnych

2. Rozpoznaje różnice w sposobach definiowania celów, zadań i metodologii nauk społecznych przez zwolenników naturalizmu i antynaturalizmu

3. Zna podstawową terminologię z zakresu metodologii nauk społecznych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kaniowska
Prowadzący grup: Katarzyna Kaniowska, Michał Żerkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kaniowska, Marta Songin-Mokrzan
Prowadzący grup: Katarzyna Kaniowska, Marta Songin-Mokrzan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Dyskusja nad wybranymi tekstami.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach.

Treści kształcenia:

1. Nauka: definicje i sposoby rozumienia jej roli, celów i zadań.

2. Metodologiczne typy nauk.

3. Naukowe metody tworzenia teorii: indukcja, dedukcja.

4. Falsyfikacjonizm .

5. Teorie jako struktury: programy badawcze i paradygmaty.

6.Anarchistyczna teoria wiedzy (P. Fayerabend).

7. Antropologia wiedzy, antropologia laboratorium.

Literatura:

1. Afeltowicz Łukasz, Laboratoria w działaniu. Innowacja technologiczna w świetle antropologii nauki, Oficyna Naukowa: Warszawa 2011

2. Afeltowicz Łukasz, Pietrowicz Krzysztof, Maszyny społeczne. Wszystko ujdzie o ile działa, PWN: Warszawa 2013.

3. Chalmers F. Alan, Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, tłum. A. Chmielewski, Wydawnictwo Siedmiogród: Wrocław 1997.

4. Durkheim Émile, Społeczny aspekt samobójstwa, [w:] Samobójstwo: studium z socjologii, Oficyna Naukowa: Warszawa 2006, s.375-409.

5. Durkheim Émile, Zasady metody socjologicznej, PWN: Warszawa 1968

6. Kuhn Thomas, Struktura rewolucji naukowej, PWN: Warszawa 1968.

7. Weber Max, „Obiektywność” poznania w naukach społecznych [w:] Problemy socjologii wiedzy, PWN: Warszawa 1985.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Songin-Mokrzan
Prowadzący grup: Katarzyna Kaniowska, Marta Songin-Mokrzan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Dyskusja nad wybranymi tekstami.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach.

Treści kształcenia:

1. Nauka: definicje i sposoby rozumienia jej roli, celów i zadań.

2. Metodologiczne typy nauk.

3. Naukowe metody tworzenia teorii: indukcja, dedukcja.

4. Falsyfikacjonizm .

5. Teorie jako struktury: programy badawcze i paradygmaty.

6.Anarchistyczna teoria wiedzy (P. Fayerabend).

7. Antropologia wiedzy, antropologia laboratorium.


Literatura:

1. Afeltowicz Łukasz, Laboratoria w działaniu. Innowacja technologiczna w świetle antropologii nauki, Oficyna Naukowa: Warszawa 2011

2. Afeltowicz Łukasz, Pietrowicz Krzysztof, Maszyny społeczne. Wszystko ujdzie o ile działa, PWN: Warszawa 2013.

3. Chalmers F. Alan, Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, tłum. A. Chmielewski, Wydawnictwo Siedmiogród: Wrocław 1997.

4. Durkheim Émile, Społeczny aspekt samobójstwa, [w:] Samobójstwo: studium z socjologii, Oficyna Naukowa: Warszawa 2006, s.375-409.

5. Durkheim Émile, Zasady metody socjologicznej, PWN: Warszawa 1968

6. Kuhn Thomas, Struktura rewolucji naukowej, PWN: Warszawa 1968.

7. Weber Max, „Obiektywność” poznania w naukach społecznych [w:] Problemy socjologii wiedzy, PWN: Warszawa 1985.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7