Metodologia nauk społecznych z elementami logiki 1.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-24004AE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk społecznych z elementami logiki 1.2 |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z refleksją metodologiczną towarzyszącą współczesnym naukom społecznym, uświadomienie zadań i roli tej refleksji w opisie dyskursu wspólnot naukowych, przekazanie podstawowych umiejętności analizy logicznej pojęć oraz ich definiowania i klasyfikowania, wyrobienie zdolności rozpoznawania strategii konceptualnych, a także zasad budowania teorii, metod wyjaśniania i rozumienia jako zabiegów tworzenia wiedzy w humanistyce. W trakcie zajęć student dowiaduje się o zmianach, jakie zaszły w sposobie rozumienia celów, zadań, metodologii i aparatu pojęciowego nauk społecznych na przestrzeni ostatniego stulecia. W odniesieniu do rozważań z dziedziny filozofii nauki i socjologii wiedzy poznaje źródła namysłu nad metodologią nauk społecznych, podejście naturalistyczne i antynaturalistyczne, a także krytykę myślenia leżącą u podstaw tego sporu oferowaną przez antropologię nauki. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: 1. Potrafi scharakteryzować rolę refleksji metodologicznej w naukach społecznych, określić czym jest dyskurs wspólnot naukowych oraz paradygmaty, wymienić główne rodzaje nazw (pojęć) w ujęciu logicznym i podać, jak logika opisuje stosunki między ich zakresami, objaśnić, co to jest podział logiczny, czym jest klasyfikacja i typologia i jaka jest natura typów idealnych 2. Rozpoznaje różnice w sposobach definiowania celów, zadań i metodologii nauk społecznych przez zwolenników naturalizmu i antynaturalizmu 3. Zna podstawową terminologię z zakresu metodologii nauk społecznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kaniowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kaniowska, Michał Żerkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kaniowska, Marta Songin-Mokrzan | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kaniowska, Marta Songin-Mokrzan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja nad wybranymi tekstami. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w zajęciach. |
|
Treści kształcenia: | 1. Nauka: definicje i sposoby rozumienia jej roli, celów i zadań. 2. Metodologiczne typy nauk. 3. Naukowe metody tworzenia teorii: indukcja, dedukcja. 4. Falsyfikacjonizm . 5. Teorie jako struktury: programy badawcze i paradygmaty. 6.Anarchistyczna teoria wiedzy (P. Fayerabend). 7. Antropologia wiedzy, antropologia laboratorium. |
|
Literatura: |
1. Afeltowicz Łukasz, Laboratoria w działaniu. Innowacja technologiczna w świetle antropologii nauki, Oficyna Naukowa: Warszawa 2011 2. Afeltowicz Łukasz, Pietrowicz Krzysztof, Maszyny społeczne. Wszystko ujdzie o ile działa, PWN: Warszawa 2013. 3. Chalmers F. Alan, Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, tłum. A. Chmielewski, Wydawnictwo Siedmiogród: Wrocław 1997. 4. Durkheim Émile, Społeczny aspekt samobójstwa, [w:] Samobójstwo: studium z socjologii, Oficyna Naukowa: Warszawa 2006, s.375-409. 5. Durkheim Émile, Zasady metody socjologicznej, PWN: Warszawa 1968 6. Kuhn Thomas, Struktura rewolucji naukowej, PWN: Warszawa 1968. 7. Weber Max, „Obiektywność” poznania w naukach społecznych [w:] Problemy socjologii wiedzy, PWN: Warszawa 1985. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Songin-Mokrzan | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kaniowska, Marta Songin-Mokrzan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja nad wybranymi tekstami. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w zajęciach. |
|
Treści kształcenia: | 1. Nauka: definicje i sposoby rozumienia jej roli, celów i zadań. 2. Metodologiczne typy nauk. 3. Naukowe metody tworzenia teorii: indukcja, dedukcja. 4. Falsyfikacjonizm . 5. Teorie jako struktury: programy badawcze i paradygmaty. 6.Anarchistyczna teoria wiedzy (P. Fayerabend). 7. Antropologia wiedzy, antropologia laboratorium. |
|
Literatura: |
1. Afeltowicz Łukasz, Laboratoria w działaniu. Innowacja technologiczna w świetle antropologii nauki, Oficyna Naukowa: Warszawa 2011 2. Afeltowicz Łukasz, Pietrowicz Krzysztof, Maszyny społeczne. Wszystko ujdzie o ile działa, PWN: Warszawa 2013. 3. Chalmers F. Alan, Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie i metodach nauki Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, tłum. A. Chmielewski, Wydawnictwo Siedmiogród: Wrocław 1997. 4. Durkheim Émile, Społeczny aspekt samobójstwa, [w:] Samobójstwo: studium z socjologii, Oficyna Naukowa: Warszawa 2006, s.375-409. 5. Durkheim Émile, Zasady metody socjologicznej, PWN: Warszawa 1968 6. Kuhn Thomas, Struktura rewolucji naukowej, PWN: Warszawa 1968. 7. Weber Max, „Obiektywność” poznania w naukach społecznych [w:] Problemy socjologii wiedzy, PWN: Warszawa 1985. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.