Moduł A - Wybrane zagadnienia sztuki nowożytnej z obszaru Polski Centralnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-24A001AHS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł A - Wybrane zagadnienia sztuki nowożytnej z obszaru Polski Centralnej |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość historii Polski, ogólna wiedza z zakresu historii sztuki |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć koncentruje się na wybranych zagadnieniach z zakresu historii architektury i sztuki XV-XVIII w. z terenów Polski Centralnej. W trakcie zajęć omawiane są historyczne i terytorialne uwarunkowania tych terenów w średniowieczu i czasach I Rzeczypospolitej. Na tym tle analizowane są wybrane zespoły architektoniczne głównie sakralne i rezydencjonalne. |
Efekty uczenia się: |
wiedza 02S-2A_W03 - posiada pogłębioną i poszerzoną wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie historii sztuki europejskiej od starożytności do współczesności 02S-2A_W04 - posiada pogłębioną i poszerzoną wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie historii sztuki polskiej od średniowiecza do współczesności 02S-2A_W05 - posiada pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę umiejętności 02S-2A_U01 umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze, a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki w szerszym kontekście nauk humanistycznych 02S-2A_U02 potrafi w sposób profesjonalny wyszukać, analizować, selekcjonować i wykorzystać informacje, opierając się różnych źródłach i zasobach – również obcojęzycznych (archiwalnych, bibliotecznych, zasobach internetowych, zbiorach muzealnych) oraz formułować krytyczne sądy 02S-2A_U03 potrafi w formie ustnej prezentacji przedstawić wybrane problemy z zakresu historii sztuki, używając logicznej i przejrzystej argumentacji, jak również jest w stanie wziąć udział w publicznej debacie broniąc w sposób świadomy i kompetentny swoich samodzielnych poglądów; jest w stanie zainicjować debatę publiczną 02S-2A_U04 posiada pogłębioną umiejętność opracowania logicznie skonstruowanej pracy pisemnej z zakresu historii sztuki zgodnie z wymogami konkretnej formy charakterystycznej dla dziedziny (esej, praca seminaryjna, recenzja, nota polemiczna, analiza dzieła sztuki) prezentując wybrane zagadnienia w szerokim kontekście nauk humanistycznych 02S-2A_U08 potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia się oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie kompetencje społeczne 02S-2A_K01 ma ukształtowana postawę pogłębionej refleksji na temat własnej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego (regionu, kraju, Europy, świata) oraz dostrzega potrzeby edukacji społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego 02S-2A_K05 rozumie potrzebę edukacji i osobistego rozwoju oraz konieczność poszerzania perspektyw w zakresie różnych dziedzin nauk, które wzbogacają perspektywę historii sztuki oraz ogólne horyzonty humanistyczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz | |
Prowadzący grup: | Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gryglewski, Kacper Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz, Piotr Gryglewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium (10 godz.), zajęcia terenowe (dwa wyjazdy jednodniowe). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | obecność, aktywność i znajomość zadanej literatury na zajęciach. Przygotowanie prezentacji. W kryteriach oceny brane są pod uwagę: - obecność na zajęciach w sali, 1/4 oceny - obecność na zajęciach terenowych, 1/4 oceny - znajomość zadanej literatury 1/2 oceny od 50% dst 60% dst+ 70% db 80% db+ 90% bdb |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | efekty uczenia są weryfikowane w trakcie zajęć terenowych, w ocenie wiedzy merytorycznej dotyczącej wybranych obiektów, umiejętności prezentacji przygotowanych opracowań (wypowiedź, jej forma). Umiejętności określenia znaczenia danych obiektów zabytkowych w szerszym kontekście historycznym i kulturowym. Znajomość zadanej literatury jest weryfikowana w trakcie rozmowy zaliczeniowej. |
|
Treści kształcenia: | W ramach zajęć są prezentowane wybrane zagadnienia z zakresu sztuki Środkowej Polski. Omawiane zabytki są ukazywane na szerszym tle uwarunkowań historycznych, kulturowych regionu, z uwzględnieniem zmieniającej się roli tych ziem w organizmie Polski. 1. Uwarunkowania geograficzne i historyczne ziem Łęczyckiej i Sieradzkiej 2. Główne ośrodki miejskie i ich historia 3. Przykłady sztuki romańskiej 4. Przykłady sztuki gotyckiej 5. Przykłady sztuki renesansowej 6. Przykłady sztuki barokowej planowane 2 wyjazdy będą obejmowały okolice Piotrkowa Tryb. i okolice Łowicza |
|
Literatura: |
Wybór literatury do kursu. Z. Bania, Sibi, suisque et Patriae ornamento. Fundacje artystyczne Koniecpolskich w XV-XVII wieku, Łódź 2021. Brzeziny. Dzieje miasta i regionu, Brzeziny-Łódź 2014. Brzeziny i region. Przeszłość w narracji interdyscyplinarnej, Brzeziny-Łódź 2019. A.S. Czyż, Łowicz. Kolegiata Wniebowzięcia NMP, Warszawa 2010. K. Guttmejer, Guido Antonio Longhi. Działalność architektoniczna w Polsce, Warszawa 2006. Między Północą a Południem. Sieradzkie i Wieluński w późnym średniowieczu i czasach nowożytnych, Sieradz 1993. P. Migasiewicz, Rzeźbiarz Stanisław Wolnowicz (ok. 1670-1738), Warszawa 2011. Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej. Cz. I, Strońsko-Ruda-Krzyworzeka, Łódź 2009. Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej, cz. II, Zapilicze i Sieradzkie, Łódź-Warszawa 2013. Poza Warszawą, t.I, Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, Warszawa 2018. Poza Warszawą, t.III, Architektura i budownictwo Mazowsza XII-XVIII wieku, Warszawa 2020. Sztuka Polski Środkowej. Studia – wybrany tom I-VI, z lat 2000-2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gryglewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium (10 godz.), zajęcia terenowe (dwa wyjazdy jednodniowe). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | obecność, aktywność i znajomość zadanej literatury na zajęciach. Przygotowanie prezentacji. W kryteriach oceny brane są pod uwagę: - obecność na zajęciach w sali, 1/4 oceny - obecność na zajęciach terenowych, 1/4 oceny - znajomość zadanej literatury 1/2 oceny od 50% dst 60% dst+ 70% db 80% db+ 90% bdb |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | efekty uczenia są weryfikowane w trakcie zajęć terenowych, w ocenie wiedzy merytorycznej dotyczącej wybranych obiektów, umiejętności prezentacji przygotowanych opracowań (wypowiedź, jej forma). Umiejętności określenia znaczenia danych obiektów zabytkowych w szerszym kontekście historycznym i kulturowym. Znajomość zadanej literatury jest weryfikowana w trakcie rozmowy zaliczeniowej. |
|
Treści kształcenia: | W ramach zajęć są prezentowane wybrane zagadnienia z zakresu sztuki Środkowej Polski. Omawiane zabytki są ukazywane na szerszym tle uwarunkowań historycznych, kulturowych regionu, z uwzględnieniem zmieniającej się roli tych ziem w organizmie Polski. 1. Uwarunkowania geograficzne i historyczne ziem Łęczyckiej i Sieradzkiej 2. Główne ośrodki miejskie i ich historia 3. Przykłady sztuki romańskiej 4. Przykłady sztuki gotyckiej 5. Przykłady sztuki renesansowej 6. Przykłady sztuki barokowej planowane 2 wyjazdy będą obejmowały okolice Warty i okolice Wolborza |
|
Literatura: |
Wybór literatury do kursu. Z. Bania, Sibi, suisque et Patriae ornamento. Fundacje artystyczne Koniecpolskich w XV-XVII wieku, Łódź 2021. Brzeziny. Dzieje miasta i regionu, Brzeziny-Łódź 2014. Brzeziny i region. Przeszłość w narracji interdyscyplinarnej, Brzeziny-Łódź 2019. A.S. Czyż, Łowicz. Kolegiata Wniebowzięcia NMP, Warszawa 2010. K. Guttmejer, Guido Antonio Longhi. Działalność architektoniczna w Polsce, Warszawa 2006. Między Północą a Południem. Sieradzkie i Wieluński w późnym średniowieczu i czasach nowożytnych, Sieradz 1993. P. Migasiewicz, Rzeźbiarz Stanisław Wolnowicz (ok. 1670-1738), Warszawa 2011. Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej. Cz. I, Strońsko-Ruda-Krzyworzeka, Łódź 2009. Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej, cz. II, Zapilicze i Sieradzkie, Łódź-Warszawa 2013. Poza Warszawą, t.I, Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, Warszawa 2018. Poza Warszawą, t.III, Architektura i budownictwo Mazowsza XII-XVIII wieku, Warszawa 2020. Sztuka Polski Środkowej. Studia – wybrany tom I-VI, z lat 2000-2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gryglewski, Kacper Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | konwersatorium (10 godz.), zajęcia terenowe (dwa wyjazdy jednodniowe). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | obecność, aktywność i znajomość zadanej literatury na zajęciach. Przygotowanie prezentacji. W kryteriach oceny brane są pod uwagę: - obecność na zajęciach w sali, 1/4 oceny - obecność na zajęciach terenowych, 1/4 oceny - znajomość zadanej literatury 1/2 oceny od 50% dst 60% dst+ 70% db 80% db+ 90% bdb |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | efekty uczenia są weryfikowane w trakcie zajęć terenowych, w ocenie wiedzy merytorycznej dotyczącej wybranych obiektów, umiejętności prezentacji przygotowanych opracowań (wypowiedź, jej forma). Umiejętności określenia znaczenia danych obiektów zabytkowych w szerszym kontekście historycznym i kulturowym. Znajomość zadanej literatury jest weryfikowana w trakcie rozmowy zaliczeniowej. |
|
Treści kształcenia: | W ramach zajęć są prezentowane wybrane zagadnienia z zakresu sztuki Środkowej Polski. Omawiane zabytki są ukazywane na szerszym tle uwarunkowań historycznych, kulturowych regionu, z uwzględnieniem zmieniającej się roli tych ziem w organizmie Polski. 1. Uwarunkowania geograficzne i historyczne ziem Łęczyckiej i Sieradzkiej 2. Główne ośrodki miejskie i ich historia 3. Przykłady sztuki romańskiej 4. Przykłady sztuki gotyckiej 5. Przykłady sztuki renesansowej 6. Przykłady sztuki barokowej planowane 2 wyjazdy będą obejmowały okolice Pabianic i okolice Łagiewnik |
|
Literatura: |
Wybór literatury do kursu. Z. Bania, Sibi, suisque et Patriae ornamento. Fundacje artystyczne Koniecpolskich w XV-XVII wieku, Łódź 2021. Brzeziny. Dzieje miasta i regionu, Brzeziny-Łódź 2014. Brzeziny i region. Przeszłość w narracji interdyscyplinarnej, Brzeziny-Łódź 2019. A.S. Czyż, Łowicz. Kolegiata Wniebowzięcia NMP, Warszawa 2010. K. Guttmejer, Guido Antonio Longhi. Działalność architektoniczna w Polsce, Warszawa 2006. Między Północą a Południem. Sieradzkie i Wieluński w późnym średniowieczu i czasach nowożytnych, Sieradz 1993. P. Migasiewicz, Rzeźbiarz Stanisław Wolnowicz (ok. 1670-1738), Warszawa 2011. Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej. Cz. I, Strońsko-Ruda-Krzyworzeka, Łódź 2009. Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej, cz. II, Zapilicze i Sieradzkie, Łódź-Warszawa 2013. Poza Warszawą, t.I, Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, Warszawa 2018. Poza Warszawą, t.III, Architektura i budownictwo Mazowsza XII-XVIII wieku, Warszawa 2020. Sztuka Polski Środkowej. Studia – wybrany tom I-VI, z lat 2000-2016. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.