UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł A - Wybrane zagadnienia sztuki nowożytnej z obszaru Polski Centralnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-24A001AHS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł A - Wybrane zagadnienia sztuki nowożytnej z obszaru Polski Centralnej
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość historii Polski, ogólna wiedza z zakresu historii sztuki

Skrócony opis:

Tematyka zajęć koncentruje się na wybranych zagadnieniach z zakresu historii architektury i sztuki XV-XVIII w. z terenów Polski Centralnej. W trakcie zajęć omawiane są historyczne i terytorialne uwarunkowania tych terenów w średniowieczu i czasach I Rzeczypospolitej. Na tym tle analizowane są wybrane zespoły architektoniczne głównie sakralne i rezydencjonalne.

Efekty uczenia się:

wiedza

02S-2A_W03 - posiada pogłębioną i poszerzoną wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie historii sztuki europejskiej od starożytności do współczesności

02S-2A_W04 - posiada pogłębioną i poszerzoną wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie historii sztuki polskiej od średniowiecza do współczesności

02S-2A_W05 - posiada pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę

umiejętności

02S-2A_U01 umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze, a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki w szerszym kontekście nauk humanistycznych

02S-2A_U02 potrafi w sposób profesjonalny wyszukać, analizować, selekcjonować i wykorzystać informacje, opierając się różnych źródłach i zasobach – również obcojęzycznych (archiwalnych, bibliotecznych, zasobach internetowych, zbiorach muzealnych) oraz formułować krytyczne sądy

02S-2A_U03 potrafi w formie ustnej prezentacji przedstawić wybrane problemy z zakresu historii sztuki, używając logicznej i przejrzystej argumentacji, jak również jest w stanie wziąć udział w publicznej debacie broniąc w sposób świadomy i kompetentny swoich samodzielnych poglądów; jest w stanie zainicjować debatę publiczną

02S-2A_U04 posiada pogłębioną umiejętność opracowania logicznie skonstruowanej pracy pisemnej z zakresu historii sztuki zgodnie z wymogami konkretnej formy charakterystycznej dla dziedziny (esej, praca seminaryjna, recenzja, nota polemiczna, analiza dzieła sztuki) prezentując wybrane zagadnienia w szerokim kontekście nauk humanistycznych

02S-2A_U08 potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia się oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie

kompetencje społeczne

02S-2A_K01 ma ukształtowana postawę pogłębionej refleksji na temat własnej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego (regionu, kraju, Europy, świata) oraz dostrzega potrzeby edukacji społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego

02S-2A_K05 rozumie potrzebę edukacji i osobistego rozwoju oraz konieczność poszerzania perspektyw w zakresie różnych dziedzin nauk, które wzbogacają perspektywę historii sztuki oraz ogólne horyzonty humanistyczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz
Prowadzący grup: Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gryglewski
Prowadzący grup: Piotr Gryglewski, Kacper Szewczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gryglewski
Prowadzący grup: Alina Barczyk, Tadeusz Bernatowicz, Piotr Gryglewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

konwersatorium (10 godz.), zajęcia terenowe (dwa wyjazdy jednodniowe).

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność, aktywność i znajomość zadanej literatury na zajęciach. Przygotowanie prezentacji.

W kryteriach oceny brane są pod uwagę:

- obecność na zajęciach w sali, 1/4 oceny

- obecność na zajęciach terenowych, 1/4 oceny

- znajomość zadanej literatury 1/2 oceny


od 50% dst

60% dst+

70% db

80% db+

90% bdb

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

efekty uczenia są weryfikowane w trakcie zajęć terenowych, w ocenie wiedzy merytorycznej dotyczącej wybranych obiektów, umiejętności prezentacji przygotowanych opracowań (wypowiedź, jej forma). Umiejętności określenia znaczenia danych obiektów zabytkowych w szerszym kontekście historycznym i kulturowym.

Znajomość zadanej literatury jest weryfikowana w trakcie rozmowy zaliczeniowej.

Treści kształcenia:

W ramach zajęć są prezentowane wybrane zagadnienia z zakresu sztuki Środkowej Polski. Omawiane zabytki są ukazywane na szerszym tle uwarunkowań historycznych, kulturowych regionu, z uwzględnieniem zmieniającej się roli tych ziem w organizmie Polski.

1. Uwarunkowania geograficzne i historyczne ziem Łęczyckiej i Sieradzkiej

2. Główne ośrodki miejskie i ich historia

3. Przykłady sztuki romańskiej

4. Przykłady sztuki gotyckiej

5. Przykłady sztuki renesansowej

6. Przykłady sztuki barokowej

planowane 2 wyjazdy będą obejmowały okolice Piotrkowa Tryb. i okolice Łowicza


Literatura:

Wybór literatury do kursu.

Z. Bania, Sibi, suisque et Patriae ornamento. Fundacje artystyczne Koniecpolskich w XV-XVII wieku, Łódź 2021.

Brzeziny. Dzieje miasta i regionu, Brzeziny-Łódź 2014.

Brzeziny i region. Przeszłość w narracji interdyscyplinarnej, Brzeziny-Łódź 2019.

A.S. Czyż, Łowicz. Kolegiata Wniebowzięcia NMP, Warszawa 2010.

K. Guttmejer, Guido Antonio Longhi. Działalność architektoniczna w Polsce, Warszawa 2006.

Między Północą a Południem. Sieradzkie i Wieluński w późnym średniowieczu i czasach nowożytnych, Sieradz 1993.

P. Migasiewicz, Rzeźbiarz Stanisław Wolnowicz (ok. 1670-1738), Warszawa 2011.

Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej. Cz. I, Strońsko-Ruda-Krzyworzeka, Łódź 2009.

Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej, cz. II, Zapilicze i Sieradzkie, Łódź-Warszawa 2013.

Poza Warszawą, t.I, Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, Warszawa 2018.

Poza Warszawą, t.III, Architektura i budownictwo Mazowsza XII-XVIII wieku, Warszawa 2020.

Sztuka Polski Środkowej. Studia – wybrany tom I-VI, z lat 2000-2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gryglewski
Prowadzący grup: Piotr Gryglewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

konwersatorium (10 godz.), zajęcia terenowe (dwa wyjazdy jednodniowe).

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność, aktywność i znajomość zadanej literatury na zajęciach. Przygotowanie prezentacji.

W kryteriach oceny brane są pod uwagę:

- obecność na zajęciach w sali, 1/4 oceny

- obecność na zajęciach terenowych, 1/4 oceny

- znajomość zadanej literatury 1/2 oceny


od 50% dst

60% dst+

70% db

80% db+

90% bdb

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

efekty uczenia są weryfikowane w trakcie zajęć terenowych, w ocenie wiedzy merytorycznej dotyczącej wybranych obiektów, umiejętności prezentacji przygotowanych opracowań (wypowiedź, jej forma). Umiejętności określenia znaczenia danych obiektów zabytkowych w szerszym kontekście historycznym i kulturowym.

Znajomość zadanej literatury jest weryfikowana w trakcie rozmowy zaliczeniowej.

Treści kształcenia:

W ramach zajęć są prezentowane wybrane zagadnienia z zakresu sztuki Środkowej Polski. Omawiane zabytki są ukazywane na szerszym tle uwarunkowań historycznych, kulturowych regionu, z uwzględnieniem zmieniającej się roli tych ziem w organizmie Polski.

1. Uwarunkowania geograficzne i historyczne ziem Łęczyckiej i Sieradzkiej

2. Główne ośrodki miejskie i ich historia

3. Przykłady sztuki romańskiej

4. Przykłady sztuki gotyckiej

5. Przykłady sztuki renesansowej

6. Przykłady sztuki barokowej

planowane 2 wyjazdy będą obejmowały okolice Warty i okolice Wolborza


Literatura:

Wybór literatury do kursu.

Z. Bania, Sibi, suisque et Patriae ornamento. Fundacje artystyczne Koniecpolskich w XV-XVII wieku, Łódź 2021.

Brzeziny. Dzieje miasta i regionu, Brzeziny-Łódź 2014.

Brzeziny i region. Przeszłość w narracji interdyscyplinarnej, Brzeziny-Łódź 2019.

A.S. Czyż, Łowicz. Kolegiata Wniebowzięcia NMP, Warszawa 2010.

K. Guttmejer, Guido Antonio Longhi. Działalność architektoniczna w Polsce, Warszawa 2006.

Między Północą a Południem. Sieradzkie i Wieluński w późnym średniowieczu i czasach nowożytnych, Sieradz 1993.

P. Migasiewicz, Rzeźbiarz Stanisław Wolnowicz (ok. 1670-1738), Warszawa 2011.

Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej. Cz. I, Strońsko-Ruda-Krzyworzeka, Łódź 2009.

Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej, cz. II, Zapilicze i Sieradzkie, Łódź-Warszawa 2013.

Poza Warszawą, t.I, Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, Warszawa 2018.

Poza Warszawą, t.III, Architektura i budownictwo Mazowsza XII-XVIII wieku, Warszawa 2020.

Sztuka Polski Środkowej. Studia – wybrany tom I-VI, z lat 2000-2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gryglewski
Prowadzący grup: Piotr Gryglewski, Kacper Szewczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

konwersatorium (10 godz.), zajęcia terenowe (dwa wyjazdy jednodniowe).

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność, aktywność i znajomość zadanej literatury na zajęciach. Przygotowanie prezentacji.

W kryteriach oceny brane są pod uwagę:

- obecność na zajęciach w sali, 1/4 oceny

- obecność na zajęciach terenowych, 1/4 oceny

- znajomość zadanej literatury 1/2 oceny


od 50% dst

60% dst+

70% db

80% db+

90% bdb

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

efekty uczenia są weryfikowane w trakcie zajęć terenowych, w ocenie wiedzy merytorycznej dotyczącej wybranych obiektów, umiejętności prezentacji przygotowanych opracowań (wypowiedź, jej forma). Umiejętności określenia znaczenia danych obiektów zabytkowych w szerszym kontekście historycznym i kulturowym.

Znajomość zadanej literatury jest weryfikowana w trakcie rozmowy zaliczeniowej.

Treści kształcenia:

W ramach zajęć są prezentowane wybrane zagadnienia z zakresu sztuki Środkowej Polski. Omawiane zabytki są ukazywane na szerszym tle uwarunkowań historycznych, kulturowych regionu, z uwzględnieniem zmieniającej się roli tych ziem w organizmie Polski.

1. Uwarunkowania geograficzne i historyczne ziem Łęczyckiej i Sieradzkiej

2. Główne ośrodki miejskie i ich historia

3. Przykłady sztuki romańskiej

4. Przykłady sztuki gotyckiej

5. Przykłady sztuki renesansowej

6. Przykłady sztuki barokowej

planowane 2 wyjazdy będą obejmowały okolice Pabianic i okolice Łagiewnik


Literatura:

Wybór literatury do kursu.

Z. Bania, Sibi, suisque et Patriae ornamento. Fundacje artystyczne Koniecpolskich w XV-XVII wieku, Łódź 2021.

Brzeziny. Dzieje miasta i regionu, Brzeziny-Łódź 2014.

Brzeziny i region. Przeszłość w narracji interdyscyplinarnej, Brzeziny-Łódź 2019.

A.S. Czyż, Łowicz. Kolegiata Wniebowzięcia NMP, Warszawa 2010.

K. Guttmejer, Guido Antonio Longhi. Działalność architektoniczna w Polsce, Warszawa 2006.

Między Północą a Południem. Sieradzkie i Wieluński w późnym średniowieczu i czasach nowożytnych, Sieradz 1993.

P. Migasiewicz, Rzeźbiarz Stanisław Wolnowicz (ok. 1670-1738), Warszawa 2011.

Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej. Cz. I, Strońsko-Ruda-Krzyworzeka, Łódź 2009.

Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej, cz. II, Zapilicze i Sieradzkie, Łódź-Warszawa 2013.

Poza Warszawą, t.I, Arcydzieła plastyki dawnej XII-XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, Warszawa 2018.

Poza Warszawą, t.III, Architektura i budownictwo Mazowsza XII-XVIII wieku, Warszawa 2020.

Sztuka Polski Środkowej. Studia – wybrany tom I-VI, z lat 2000-2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7