Ćwiczenia konwersatoryjne - proseminaryjne II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-24PS002AH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia konwersatoryjne - proseminaryjne II |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie problematyką historii Polski po II wojnie światowej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie uczestników zajęć do napisania prac licencjackich, a w dalszej perspektywie magisterskich. W ich trakcie wskazane zostaną kierunki i sposoby pozyskiwania informacji źródłowych oraz zasady ich opracowywania. Uwagom teoretycznym towarzyszyć będą ćwiczenia praktyczne odwołujące się do zagadnień dotyczących dziejów Polski i Europy Wschodniej po II wojnie światowej. |
Efekty uczenia się: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - e1 definiować podstawowe pojęcia z zakresu metodologii historii (02H1A_W02); - e2 wyszukiwać niezbędne pomoce naukowe (02H1A_W11); - e3 uporządkować uzyskane informacje źródłowe (02H1A_U06); - e4 konstruować bibliografie, przypisy, indeksy i identyfikować w źródle ważne fakty historyczne (02H1A_U12); - e5 weryfikować informacje źródłowe (02H1A_U01); - e6 wyszukiwać informacje w literaturze, prasie oraz archiwach i muzeach (02H1A_U09); - e7 wykorzystywać uzyskaną wiedzę warsztatową (02H1A_U07); - e8 organizować etapy pracy naukowej (02H1A_U11); - e9 reprezentować następującą postawę: być krytycznym wobec przekazów źródłowych, przekonanym o potrzebie przestrzegania reguł warsztatu historycznego, nastawionym na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej, świadomym odpowiedzialności za skutki błędnych ocen (02H1A_K08, 02H1A_K10); - e10 znać źródła statystycznych i demograficznych. (02HA_W5); - e11 mieć wiedzę z zakresu zaludnienia ziem polskich i Europy (02H2A_W07); - - e12 stosować podstawowe wskaźniki statystyczne i demograficzne (02H2A_U06). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kobak, Joanna Maj | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kobak, Joanna Maj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Maj | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kobak, Joanna Maj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Kolbuszewska, Joanna Maj | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kolbuszewska, Joanna Maj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Kolbuszewska, Joanna Maj | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kolbuszewska, Joanna Maj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | debata oxfordzka, prezentacje multimedialne, dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | frekwencja -50%, aktywność 10%, praca zaliczeniowa -40%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji, ocena pracy zaliczeniowej |
|
Treści kształcenia: | 1 Czym jest i jakie warunki powinna spełniać praca licencjacka 2 Aparat naukowy prac dyplomowych 3 Metody prowadzenia kwerend bibliotecznych 4 Zasady przeprowadzania wywiadów ze świadkami historii 5 Film jako źródło historyczne (wykorzystanie filmów w pracach licencjackich) 6 Fotografia jako źródło historyczne (wykorzystanie fotografii w pracach licencjackich) 7 Źródła biograficzne (wykorzystanie źródeł biograficznych w pracach licencjackich). |
|
Literatura: |
1 J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa (kilka wydań) 2 J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996. 3 Jan Pomorski (red.), Metodologiczne problemy narracji historycznej, Lublin 1990. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN PS
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 11 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Czyżewski, Krzysztof Lesiakowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Czyżewski, Krzysztof Lesiakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Brak. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda seminaryjna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Przedstawienie: ankiety/relacji (30% oceny końcowej, sprawdzane są: e2, e8, e9), recenzji (20% oceny końcowej, sprawdzane są: e1, e3, e5, e9), aktywność w czasie zajęć (50% oceny końcowej, sprawdzane są: e1, e4, e6, e7, e10, e11, e12). Ocena końcowa będzie sumą ocen cząstkowych. |
|
Treści kształcenia: | 1. Sprawy organizacyjne. 2. Cechy pracy naukowej - aparat naukowy prac historycznych 3. Literatura historyczna – przykłady, rodzaje. 4. Recenzja krytyczna (ćwiczenie). 5. Kwerenda biblioteczna (ćwiczenie). 6. Pojęcie źródła historycznego i jego krytyka. 7. Fotografia i film jako źródło historyczne. 8. Konstrukcja pracy dyplomowej i jej aparat naukowy 9. Źródła archiwalne – miejsca przechowywania, zasady udostępniania 10. Źródła policyjne (donosy) - krytyka. 11. Wycieczka do archiwum. 12. Źródła wywołane (relacja, ankieta, kwestionariusz) 13. Źródła prasowe - gazety i czasopisma z okresu PRL i współczesne. 14. Rola internetu w pracy historyka. Problem plagiatu w badaniach historycznych. 15. Prezentacja prac proseminaryjnych (relacji/ankiety, eseju). Zajęcia: 1-7 będzie prowadził dr Andrzej Czyżewski. Zajęcia: 8-15 będzie prowadził dr hab. prof. UŁ Krzysztof Lesiakowski |
|
Literatura: |
1. Antropologia donosu, red. J. Syrnyk, Wrocław 2017. 2. Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978. 3. Kula W, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1973. 4. Kafel M., Prasoznastwo. Wstęp do problematyki, Warszawa 1969. 5. Łojek J., Myśliwski J.,Władyka W., Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988. 6. Ozorowski M., Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 1997. 7. Woźniak K., O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa-Łódź 1998. 8. Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN PS
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Lesiakowski, Arkadiusz Rzepkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Lesiakowski, Arkadiusz Rzepkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Brak. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda seminaryjna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Przedstawienie kwerendy bibliotecznej (20% oceny końcowej, sprawdzane są: e2, e6), ankiety/relacji (30% oceny końcowej, sprawdzane są: e2, e8, e9), recenzji (20% oceny końcowej, sprawdzane są: e1, e3, e5, e9), aktywność w czasie zajęć (30% oceny końcowej, sprawdzane są: e1, e4, e6, e7, e10, e11, e12). Ocena końcowa będzie sumą ocen cząstkowych. |
|
Treści kształcenia: | 1. Sprawy organizacyjne. 2. Literatura historyczna - rodzaje, przykłady. 3. Pamiętniki i dzienniki - zalety i wady. 4. Kwerenda biblioteczna (ćwiczenie). 5-6. Źródła prasowe – gazety i czasopisma z okresu PRL oraz współczesne 7. Źródła dla badań statystyczno-historycznych. Metody badania struktury i dynamiki zbiorowości. 8. Konstrukcja pracy dyplomowej i jej aparat naukowy 9. Źródła archiwalne – miejsca przechowywania, zasady udostępniania 10. Wycieczka do archiwum IPN. 11. Źródła wywołane (relacja, ankieta, kwestionariusz) 12. Fotografia i film jako źródło historyczne. 13. Rola internetu w pracy historyka. Problem plagiatu w badaniach historycznych. 14-15. Prezentacja prac proseminaryjnych (recenzji, relacji/ankiety, eseju). Zajęcia: 1-7 będzie prowadził dr Arkadiusz Rzepkowski. Zajęcia: 8-15 będzie prowadził dr hab. prof. UŁ Krzysztof Lesiakowski |
|
Literatura: |
1. Dyba M, Obersztyn A., Elementy statystyki dla historyków, Katowice 1978. 2. Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978. 3. Kula W, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1973. 4. Kafel M., Prasoznastwo. Wstęp do problematyki, Warszawa 1969. 5. Łojek J., Myśliwski J.,Władyka W., Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988. 6. Ozorowski M., Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 1997. 7. Woźniak K., O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa-Łódź 1998. 8. Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.