UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia konwersatoryjne - proseminaryjne II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-24PS002AH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia konwersatoryjne - proseminaryjne II
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zainteresowanie problematyką historii Polski po II wojnie światowej.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie uczestników zajęć do napisania prac licencjackich, a w dalszej perspektywie magisterskich. W ich trakcie wskazane zostaną kierunki i sposoby pozyskiwania informacji źródłowych oraz zasady ich opracowywania. Uwagom teoretycznym towarzyszyć będą ćwiczenia praktyczne odwołujące się do zagadnień dotyczących dziejów Polski i Europy Wschodniej po II wojnie światowej.

Efekty uczenia się:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

- e1 definiować podstawowe pojęcia z zakresu metodologii historii (02H1A_W02);

- e2 wyszukiwać niezbędne pomoce naukowe (02H1A_W11);

- e3 uporządkować uzyskane informacje źródłowe (02H1A_U06);

- e4 konstruować bibliografie, przypisy, indeksy i identyfikować w źródle ważne fakty historyczne (02H1A_U12);

- e5 weryfikować informacje źródłowe (02H1A_U01);

- e6 wyszukiwać informacje w literaturze, prasie oraz archiwach i muzeach (02H1A_U09);

- e7 wykorzystywać uzyskaną wiedzę warsztatową (02H1A_U07);

- e8 organizować etapy pracy naukowej (02H1A_U11);

- e9 reprezentować następującą postawę: być krytycznym wobec przekazów źródłowych, przekonanym o potrzebie przestrzegania reguł warsztatu historycznego, nastawionym na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej, świadomym odpowiedzialności za skutki błędnych ocen (02H1A_K08, 02H1A_K10);

- e10 znać źródła statystycznych i demograficznych. (02HA_W5);

- e11 mieć wiedzę z zakresu zaludnienia ziem polskich i Europy (02H2A_W07); - - e12 stosować podstawowe wskaźniki statystyczne i demograficzne (02H2A_U06).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kobak, Joanna Maj
Prowadzący grup: Andrzej Kobak, Joanna Maj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Maj
Prowadzący grup: Andrzej Kobak, Joanna Maj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Kolbuszewska, Joanna Maj
Prowadzący grup: Jolanta Kolbuszewska, Joanna Maj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Kolbuszewska, Joanna Maj
Prowadzący grup: Jolanta Kolbuszewska, Joanna Maj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

debata oxfordzka, prezentacje multimedialne, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

frekwencja -50%, aktywność 10%, praca zaliczeniowa -40%.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji, ocena pracy zaliczeniowej

Treści kształcenia:

1 Czym jest i jakie warunki powinna spełniać praca licencjacka

2 Aparat naukowy prac dyplomowych

3 Metody prowadzenia kwerend bibliotecznych

4 Zasady przeprowadzania wywiadów ze świadkami historii

5 Film jako źródło historyczne (wykorzystanie filmów w pracach licencjackich)

6 Fotografia jako źródło historyczne (wykorzystanie fotografii w pracach licencjackich)

7 Źródła biograficzne (wykorzystanie źródeł biograficznych w pracach licencjackich).

Literatura:

1 J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa (kilka wydań)

2 J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996.

3 Jan Pomorski (red.), Metodologiczne problemy narracji historycznej, Lublin 1990.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin, 11 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Czyżewski, Krzysztof Lesiakowski
Prowadzący grup: Andrzej Czyżewski, Krzysztof Lesiakowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak.

Metody dydaktyczne:

Metoda seminaryjna.

Sposoby i kryteria oceniania:

Przedstawienie: ankiety/relacji (30% oceny końcowej, sprawdzane są: e2, e8, e9), recenzji (20% oceny końcowej, sprawdzane są: e1, e3, e5, e9), aktywność w czasie zajęć (50% oceny końcowej, sprawdzane są: e1, e4, e6, e7, e10, e11, e12). Ocena końcowa będzie sumą ocen cząstkowych.

Treści kształcenia:

1. Sprawy organizacyjne.

2. Cechy pracy naukowej - aparat naukowy prac historycznych

3. Literatura historyczna – przykłady, rodzaje.

4. Recenzja krytyczna (ćwiczenie).

5. Kwerenda biblioteczna (ćwiczenie).

6. Pojęcie źródła historycznego i jego krytyka.

7. Fotografia i film jako źródło historyczne.


8. Konstrukcja pracy dyplomowej i jej aparat naukowy

9. Źródła archiwalne – miejsca przechowywania, zasady udostępniania

10. Źródła policyjne (donosy) - krytyka.

11. Wycieczka do archiwum.

12. Źródła wywołane (relacja, ankieta, kwestionariusz)

13. Źródła prasowe - gazety i czasopisma z okresu PRL i współczesne.

14. Rola internetu w pracy historyka. Problem plagiatu w badaniach historycznych.

15. Prezentacja prac proseminaryjnych (relacji/ankiety, eseju).



Zajęcia: 1-7 będzie prowadził dr Andrzej Czyżewski.

Zajęcia: 8-15 będzie prowadził dr hab. prof. UŁ Krzysztof Lesiakowski


Literatura:

1. Antropologia donosu, red. J. Syrnyk, Wrocław 2017.

2. Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978.

3. Kula W, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1973.

4. Kafel M., Prasoznastwo. Wstęp do problematyki, Warszawa 1969.

5. Łojek J., Myśliwski J.,Władyka W., Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988.

6. Ozorowski M., Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 1997.

7. Woźniak K., O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa-Łódź 1998.

8. Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Lesiakowski, Arkadiusz Rzepkowski
Prowadzący grup: Krzysztof Lesiakowski, Arkadiusz Rzepkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak.

Metody dydaktyczne:

Metoda seminaryjna.

Sposoby i kryteria oceniania:

Przedstawienie kwerendy bibliotecznej (20% oceny końcowej, sprawdzane są: e2, e6), ankiety/relacji (30% oceny końcowej, sprawdzane są: e2, e8, e9), recenzji (20% oceny końcowej, sprawdzane są: e1, e3, e5, e9), aktywność w czasie zajęć (30% oceny końcowej, sprawdzane są: e1, e4, e6, e7, e10, e11, e12). Ocena końcowa będzie sumą ocen cząstkowych.

Treści kształcenia:

1. Sprawy organizacyjne.

2. Literatura historyczna - rodzaje, przykłady.

3. Pamiętniki i dzienniki - zalety i wady.

4. Kwerenda biblioteczna (ćwiczenie).

5-6. Źródła prasowe – gazety i czasopisma z okresu PRL oraz współczesne

7. Źródła dla badań statystyczno-historycznych. Metody badania struktury i dynamiki zbiorowości.


8. Konstrukcja pracy dyplomowej i jej aparat naukowy

9. Źródła archiwalne – miejsca przechowywania, zasady udostępniania

10. Wycieczka do archiwum IPN.

11. Źródła wywołane (relacja, ankieta, kwestionariusz)

12. Fotografia i film jako źródło historyczne.

13. Rola internetu w pracy historyka. Problem plagiatu w badaniach historycznych.

14-15. Prezentacja prac proseminaryjnych (recenzji, relacji/ankiety, eseju).



Zajęcia: 1-7 będzie prowadził dr Arkadiusz Rzepkowski.

Zajęcia: 8-15 będzie prowadził dr hab. prof. UŁ Krzysztof Lesiakowski


Literatura:

1. Dyba M, Obersztyn A., Elementy statystyki dla historyków, Katowice 1978.

2. Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978.

3. Kula W, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1973.

4. Kafel M., Prasoznastwo. Wstęp do problematyki, Warszawa 1969.

5. Łojek J., Myśliwski J.,Władyka W., Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988.

6. Ozorowski M., Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 1997.

7. Woźniak K., O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa-Łódź 1998.

8. Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4