Seminarium magisterskie Katedry Etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-24S02BF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie Katedry Etyki |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
11.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
W ramach seminarium mogą być przygotowywane prace magisterskie mieszczące się w szerokim spektrum tematycznym. Jest ono bowiem w części współprowadzone przez pracowników naukowych specjalizujących się w etyce, estetyce, filozofii społecznej, a także zajmujących się zagadnieniami dotyczącymi istnienia i funkcjonowania w nowoczesnych społeczeństwach sfery publicznej jako obszaru aktywności artystycznej, kulturalnej, społecznej i politycznej. W każdym nowym cyklu seminaryjnym wskazana będzie pewna tematyka wiodąca; seminarium ma być jednak przede wszystkim pomocne w przygotowaniu pracy magisterskiej. Na tym końcowym etapie przygotowywania pracy magisterskiej szczególna uwaga zostanie zwrócona na umiejętność identyfikowania błędów w przygotowywanym tekście oraz korygowania tekstu postrzeganego jako pewna uporządkowana, spójna całość. |
Efekty uczenia się: |
02F-2A_W09 Wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej [H2A_W04 H2A_W06] 02F-2A_W12 Ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych dotyczących wybranych koncepcji, wykorzystywanych w pracy [H2A_W07]; 02F-2A_W14 Zna profesjonalne narzędzia wyszukiwawcze wykorzystywane w badaniach filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej dyscypliny filozoficznej i jej problematyki [H2A_W08] 02F-2A_U01 Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z różnorodnych źródeł H2A-U01 H2A-U08 02F-2A_U11 Samodzielnie opracowuje poszczególne rozdziały pracy magisterskiej [H2A_U09]; 02F-2A_U17 Rekonstruuje i konstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice [H2A_U07]; 02F-2A_K03 Dostrzega, formułuje i rozwiązuje problemy etyczne związane z własną pracą badawczą i publikacyjną oraz odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa [H2A_K02 H2A_K04] 02F-2A_K06 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; dokonuje selekcji zagadnień, skrótów i rozwinięć własnego tekstu [H2A_K03] |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna de Lazari-Radek, Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna de Lazari-Radek, Andrzej Kaniowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Peter Singer, The Most Good You Can Do, Text Publishing, Melbourne, 2015. Simon Baron-Cohen, The Science of Evil, Basic Books, Nowy Jork 2012. Daniel Batson, Altruism in Humans, Oxford University Press, Nowy Jork 2011. |
|
Metody dydaktyczne: | - prezentacje - dyskusje - elementy wykładu konwersatoryjnego - wspólna analiza całości przygotowywanej pracy dyplomowej |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów: (1) Analiza poprawności wywodu i przedstawianej argumentacji (2) Praca pisemna związana z tematem seminarium. (3) Ocena całości pracy dyplomowej oraz umiejętności korygowania popełnianych błędów. |
|
Treści kształcenia: | W drugiej części seminarium magisterskiego zajmiemy się ogólnym pytaniem o granice naszej odpowiedzialności moralnej względem innego człowieka, zwierzęcia, świata oraz roli rozumu w podejmowaniu decyzji moralnych. 1. Czy podstawą naszych obowiązków moralnych jest zasada bezstronności? 2. Rola rozum vs. rola uczucia empatii w określaniu moralnych obowiązków. 3. Czy mamy specjalne obowiązki względem bliskich, społeczności, w której żyjemy, ludzkości? |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Krzysztof Kędziora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - prezentacje - dyskusje - elementy wykładu konwersatoryjnego - wspólna analiza całości przygotowywanej pracy dyplomowej |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów: (1) Analiza poprawności wywodu i przedstawianej argumentacji (2) Praca pisemna związana z tematem seminarium. (3) Ocena całości pracy dyplomowej oraz umiejętności korygowania popełnianych błędów. |
|
Treści kształcenia: | 1. John Rawls – główne założenia filozofii politycznej. 2. Polemika między Johnem Rawlsem i Jürgenem Habermasem. 3. Pojęcie autowłaścicielstwa w libertarianizmie (Robert Nozick). |
|
Literatura: |
John Rawls, Wykłady z historii filozofii polityki, tłum. Sebastian Szymański, Warszawa 2010. John Rawls, Political Liberalism: Reply to Habermas, „The Journal of Philosophy”, 1995, t. 92, nr. 3. Jürgen Habermas, Pojednanie przez publiczne użycie rozumu, [w:] Idem, Uwzględniając Innego, tłum. Adam Romaniuk, Warszawa 2009. Robert Nozick, Anarchia, państwo, utopia, tłum. Paweł Maciejko, Michał Szczubiałka, Warszawa 1999, s. 181–217. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.