Europejskie wizje cywilizacji zachodniej w XX stuleciu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-2E001O |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europejskie wizje cywilizacji zachodniej w XX stuleciu |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej terminologii; pojęć: cywilizacja, pluralizm cywilizacyjny, historiozofia, prawa dziejowe, okcydentalizm itp. Umiejętność wyszukiwania informacji dotyczących biografii intelektualnych myślicieli, których teksty będą poddawane analizie. Bierna znajomość języka angielskiego lub niemieckiego. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi europejskimi koncepcjami pluralizmu cywilizacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem wizji cywilizacji zachodniej nazywanej też łacińską, judeochrześcijańską itp. Punktem wyjścia będą koncepcje Oswalda Spenglera, Arnolda Toynbee`go i Fernanda Braudela. Kolejny element zajęć to przyjrzenie się jak owa myśl była recypowana na polskim gruncie i czy mieliśmy propozycje na miarę tych, które funkcjonowały w myśli europejskiej. |
Efekty uczenia się: |
02O-1A_W03; 02O-1A_W05; 02O-1A_W08; - student zna konteksty historyczne i społeczne towarzyszące powstaniu poszczególnych koncepcji cywilizacji - wykazuje się wiedzą na temat najwybitniejszych twórców koncepcji cywilizacyjnego pluralizmu w XX wieku (zna ich dorobek naukowy) student potrafi wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy poszczególnymi wizjami cywilizacji zachodniej. - potrafi określić polski wkład w refleksję cywilizacyjną - potrafi operować podstawowymi pojęciami i kategoriami jak: cywilizacja, kultura, prawa dziejowe, pluralizm cywilizacyjny, teleologia itp. -zna podstawową terminologię nauk służących do opisu i zrozumienia cywilizacji Zachodu. -Ma uporządkowaną wiedzę na temat historii cywilizacji Zachodu: głównych etapów jej rozwoju oraz momentów przełomowych w jej dziejach. -Ma świadomość związku teraźniejszości cywilizacji Zachodu z jej przeszłością. Umiejętności: 02O-1A_U01; 02O-1A_U09; 02O-1A_U12; 02O-1A_U15 - student umie samodzielnie analizować fragmenty tekstów źródłowych, formułować własne sądy na ich temat, korzystać z literatury przedmiotu; kompetencje społeczne: 02O-1A_K02; 02O-1A_K03; 02O-1A_K08 - zdaje sobie sprawę z różnorodności sposobów definiowania i postrzeganiu cywilizacji zachodniej - jest świadomy faktu iż cywilizacja zachodnia jest tylko jedną z form organizacji życia zbiorowego - nie wartościuje zbiorowości ze względu na przynależność do określonej cywilizacji -potrafi współdziałać w grupie realizując proste zadania zespołowe oraz małe projekty. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Lesiakowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Lesiakowski, Joanna Maj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Brak |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda seminaryjna (wspólna analiza obowiązkowej literatury) i metoda referatu (względnie prezentacji multimedialnej) jako wprowadzenie do dyskusji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę składają się: aktywność w czasie zajęć z wykorzystaniem przeczytanej literatury (30% oceny końcowej, sprawdzane są: e 1, e2, e3,e6) przedstawienie referatu lub prezentacji komputerowej (30% oceny końcowej, sprawdzane są e3, e4, e5), zaliczenie testu końcowego (40% oceny końcowej, sprawdzane są e1, e2). Ocena końcowa będzie sumą ocen cząstkowych. |
|
Treści kształcenia: | 1. Sprawy organizacyjne. 2. Nowy ład polityczny w Europie po I wojnie światowej. 3. Wpływ „wielkiej wojny” na życie społeczne w Europie Zachodniej okresu międzywojennego. 4. Faszyzm we Włoszech i Niemczech – źródła, podobieństwa, różnice. 5. Od demokracji do autorytaryzmu. Ewolucja ustroju Polski w okresie międzywojennym na tle sytuacji w innych krajach europejskich. 6. Wielki kryzys gospodarczy 1929–1935 i narodziny koncepcji interwencjonizmu państwowego. 7. Zagłada ludności żydowskiej w latach II wojny światowej – geneza i konsekwencje. 8. Uwarunkowania przeobrażeń społeczno-kulturowych w Europie po II wojnie światowej. 9. Migracje ludności w Europie po II wojnie światowej. 10. Powojenne przemiany w systemie wartości społeczeństw europejskich. Zmiany obyczajowe. 11. Między akceptacją a krytyką społeczeństwa kapitalistycznego - Ruchy społeczne lat 60. i 70. XX w. 12. II fala feminizmu. 13. Nowe tendencje rozwojowe w kulturze i ich konsekwencje. 14. Wpływ globalizacji na życie społeczne i kulturowe społeczeństw europejskich na przełomie XX i XXI w. Konsumpcjonizm jako zjawisko społeczne. 15. Podsumowanie zajęć – test sprawdzający. |
|
Literatura: |
Briggs A., Clavin P, Europa dwóch stuleci 1978-1989, Wrocław-Warszawa- Kraków 2000. Kaelble H., Społeczna historia Europy. Od 1945 do współczesności, Warszawa 2010. Kiwerska J., Świat w latach 1989 – 2004. Wydarzenia – konflikty – procesy, Poznań 2005. Lowe K., Dziki kontynent: Europa po II wojnie światowej, Warszawa 2014. Tokaczyk R., Nowa Lewica. Rodowód – ruchy – ideologie – recepcja, Kraków 2010. Tyszkiewicz J., E. Czapiewski. Historia Powszechna. Wiek XX, Warszawa 2014 Skrzypek A., Historia społeczna Europy XIX i XX wieku, Poznań 2009. Żarnowski J., Społeczeństwa XX wieku, Wrocław – Warszawa – Kraków 1999. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.