UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Europejskie wizje cywilizacji zachodniej w XX stuleciu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-2E001O
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Europejskie wizje cywilizacji zachodniej w XX stuleciu
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowej terminologii; pojęć: cywilizacja, pluralizm cywilizacyjny, historiozofia, prawa dziejowe, okcydentalizm itp. Umiejętność wyszukiwania informacji dotyczących biografii intelektualnych myślicieli, których teksty będą poddawane analizie. Bierna znajomość języka angielskiego lub niemieckiego.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi europejskimi koncepcjami pluralizmu cywilizacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem wizji cywilizacji zachodniej nazywanej też łacińską, judeochrześcijańską itp. Punktem wyjścia będą koncepcje Oswalda Spenglera, Arnolda Toynbee`go i Fernanda Braudela. Kolejny element zajęć to przyjrzenie się jak owa myśl była recypowana na polskim gruncie i czy mieliśmy propozycje na miarę tych, które funkcjonowały w myśli europejskiej.

Efekty uczenia się:

02O-1A_W03; 02O-1A_W05; 02O-1A_W08;

- student zna konteksty historyczne i społeczne towarzyszące powstaniu poszczególnych koncepcji cywilizacji

- wykazuje się wiedzą na temat najwybitniejszych twórców koncepcji cywilizacyjnego pluralizmu w XX wieku (zna ich dorobek naukowy)

student potrafi wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy poszczególnymi wizjami cywilizacji zachodniej.

- potrafi określić polski wkład w refleksję cywilizacyjną

- potrafi operować podstawowymi pojęciami i kategoriami jak: cywilizacja, kultura, prawa dziejowe, pluralizm cywilizacyjny, teleologia itp.

-zna podstawową terminologię nauk służących do opisu i zrozumienia

cywilizacji Zachodu.

-Ma uporządkowaną wiedzę na temat historii cywilizacji Zachodu:

głównych etapów jej rozwoju oraz momentów przełomowych w jej

dziejach.

-Ma świadomość związku teraźniejszości cywilizacji Zachodu z jej

przeszłością.

Umiejętności:

02O-1A_U01; 02O-1A_U09; 02O-1A_U12; 02O-1A_U15

- student umie samodzielnie analizować fragmenty tekstów źródłowych, formułować własne sądy na ich temat, korzystać z literatury przedmiotu;

kompetencje społeczne: 02O-1A_K02; 02O-1A_K03; 02O-1A_K08

- zdaje sobie sprawę z różnorodności sposobów definiowania i postrzeganiu cywilizacji zachodniej

- jest świadomy faktu iż cywilizacja zachodnia jest tylko jedną z form organizacji życia zbiorowego

- nie wartościuje zbiorowości ze względu na przynależność do określonej cywilizacji

-potrafi współdziałać w grupie realizując proste zadania zespołowe oraz

małe projekty.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Lesiakowski
Prowadzący grup: Krzysztof Lesiakowski, Joanna Maj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak

Metody dydaktyczne:

Metoda seminaryjna (wspólna analiza obowiązkowej literatury) i metoda referatu (względnie prezentacji multimedialnej) jako wprowadzenie do dyskusji.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę składają się: aktywność w czasie zajęć z wykorzystaniem przeczytanej literatury (30% oceny końcowej, sprawdzane są: e 1, e2, e3,e6) przedstawienie referatu lub prezentacji komputerowej (30% oceny końcowej, sprawdzane są e3, e4, e5), zaliczenie testu końcowego (40% oceny końcowej, sprawdzane są e1, e2). Ocena końcowa będzie sumą ocen cząstkowych.

Treści kształcenia:

1. Sprawy organizacyjne.

2. Nowy ład polityczny w Europie po I wojnie światowej.

3. Wpływ „wielkiej wojny” na życie społeczne w Europie Zachodniej okresu międzywojennego.

4. Faszyzm we Włoszech i Niemczech – źródła, podobieństwa, różnice.

5. Od demokracji do autorytaryzmu. Ewolucja ustroju Polski w okresie międzywojennym na tle sytuacji w innych krajach europejskich.

6. Wielki kryzys gospodarczy 1929–1935 i narodziny koncepcji interwencjonizmu państwowego.

7. Zagłada ludności żydowskiej w latach II wojny światowej – geneza i konsekwencje.

8. Uwarunkowania przeobrażeń społeczno-kulturowych w Europie po II wojnie światowej.

9. Migracje ludności w Europie po II wojnie światowej.

10. Powojenne przemiany w systemie wartości społeczeństw europejskich. Zmiany obyczajowe.

11. Między akceptacją a krytyką społeczeństwa kapitalistycznego - Ruchy społeczne lat 60. i 70. XX w.

12. II fala feminizmu.

13. Nowe tendencje rozwojowe w kulturze i ich konsekwencje.

14. Wpływ globalizacji na życie społeczne i kulturowe społeczeństw europejskich na przełomie XX i XXI w. Konsumpcjonizm jako zjawisko społeczne.

15. Podsumowanie zajęć – test sprawdzający.




Literatura:

Briggs A., Clavin P, Europa dwóch stuleci 1978-1989, Wrocław-Warszawa-

Kraków 2000.

Kaelble H., Społeczna historia Europy. Od 1945 do współczesności, Warszawa

2010.

Kiwerska J., Świat w latach 1989 – 2004. Wydarzenia – konflikty – procesy,

Poznań 2005.

Lowe K., Dziki kontynent: Europa po II wojnie światowej, Warszawa 2014.

Tokaczyk R., Nowa Lewica. Rodowód – ruchy – ideologie – recepcja, Kraków

2010.

Tyszkiewicz J., E. Czapiewski. Historia Powszechna. Wiek XX, Warszawa 2014

Skrzypek A., Historia społeczna Europy XIX i XX wieku, Poznań 2009.

Żarnowski J., Społeczeństwa XX wieku, Wrocław – Warszawa – Kraków 1999.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0