Terminologia nauk humanistycznych w językach obcych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-2F004O |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terminologia nauk humanistycznych w językach obcych |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie świadomości, że nawet najbardziej podstawowe terminy mogą mieć różne zakresy znaczeniowe w zależności od tego, w jakim języku są wypowiadane i z jaką tradycją językowo-kulturową są powiązane. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: student posiada wiedzę ogólną, dotyczącą terminologii charakterystycznej dla dyskursów współczesnej humanistyki, posiada wiedzę na temat podobieństw i różnic znaczeniowych między słownikowymi ekwiwalentami tych terminów (02FS-1A_W05); ma podstawową wiedzę o praktycznych aspektach współczesnej humanistyki (02FS-1A_W01) oraz o powiązaniu filozofii z naukami humanistycznymi (02FS-1A_W06). umiejętności: posługuje się podstawowymi pojęciami humanistyki, umie argumentować i wygłaszać poglądy w debacie publicznej (02FS-1A_U02); potrafi wskazać powiązania między różnymi dyscyplinami humanistyki i umie wykorzystywać pojęcia humanistyki do rozpoznawania kształtujących się w jego otoczeniu procesów kulturowych (02FS-1A_U04). kompetencje społeczne: kształtuje postawę dociekliwości poznawczej, zwróconej ku: żywotnym problemom życia społecznego w środowiskach objętych własną obserwacją; poziomowi kultury życia codziennego tych środowisk; obecnym w nich zjawiskom intelektualnym i problemom moralnym (02FS-1A_K02); umacnia w sobie postawę otwartości i życzliwości w stosunku do obserwowanych wszelkich przejawów pluralizmu w humanistyce, respektuje ważność indywidualnej wypowiedzi badacza-humanisty nie tylko w sferze dyskursu akademickiego, ale i życia publicznego (02FS-1A_K04); stara się umacniać społeczne reguły poszanowania dla wspólnie przyjętych wartości (02FS-1A_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Pracujemy systematycznie. |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter warsztatowy. Opracowujemy różne zagadnienia (etymologie, przekłady, czynniki kontekstowe znaczenia tekstu i in.). Wspólna analiza tekstów źródłowych, dyskusja. Wspólna praca na dysku w chmurze. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ocenie podlega czynny udział w każdych zajęciach. Praca studentów jest systematycznie punktowana i widoczna dla wszystkich na wspólnym dysku. Zajęcia punktowane są max. liczbą 3 punktów. 40-45 bdb 35-39 db+ 29-34 db 25-28 dst+ 22-24 dst |
|
Treści kształcenia: | 1. Rola znajomości języków obcych w doświadczeniu potocznym, rozumieniu nazw własnych (np. imion, nazw miejscowości). 2. Jeden tekst w wielu przekładach. Zmiany, uwarunkowania kulturowe, uproszczenia itp. na przykładzie Biblii. 3. Wybrane pojęcia z estetyki i ich perypetie w językach greckim, łacińskim, polskim, angielskim i niemieckim (piękno, sztuka, smak, władza sądzenia). 4. Dandyzm, estetyzm i sztuka dla sztuki - do jakich pojęć trzeba sięgnąć, by nie powtarzać potocznych stereotypowych uogólnień? 5. Słowa potoczne, wulgarne a ich zmiana znaczeń włącznie z uzyskaniem neutralności znaczeniowej (kamp, queer i inne). 6. Najbardziej popularne prefiksy i sufiksy w pojęciach humanistycznych (post-, inter-, trans-, -izm/yzm, -zacja, -logia) i ich znaczenie w budowaniu pojęć. 6. Tworzenie pojęć w humanistyce (typy definicji i błędów definicyjnych). |
|
Literatura: |
Różne słowniki, leksykony i in., praca w bibliotece i w sieci. Tadeusz Pawłowski, Tworzenie pojęć w naukach humanistycznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.