UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka XIX-XXI wieku malarstwo i rzeźba powszechna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-35001AHS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka XIX-XXI wieku malarstwo i rzeźba powszechna
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Magdalena Górska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład

Sposoby i kryteria oceniania:

ocenie podlega:

1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki

2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi)

3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Egzamin ustny

Treści kształcenia:

Wprowadzenie do sztuki nowoczesnej

1. Wykład wprowadzający


2. Fowizm


3. Ekspresjonizm


4. Kubizm


5. Futuryzm


6. Konstruktywizm


7. K. Malewicz i suprematyzm


8. P. Mondrian i neoplastycyzm


9. Marcel Duchamp i dadaizm


10. Malarstwo metafizyczne i surrealizm




12.Constantin Brancusi / Alberto Giacometti



Literatura:

Literatura:

1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978.

2. Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972

3. Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe)

4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973.

5. Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989.

6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973.

7. Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

8. Idem, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972.

9. Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977.

10. Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973.

11. Overy P., De Stijl, Warszawa 1979.

12. Porębski Mieczysław, Czy istnieje historia sztuki XX wieku?, „Miesięcznik Literacki” 1970, nr 2, s. 48-57.

13. Idem, Kubizm, Warszawa 1980.

14. Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.

15. Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983.

16. Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991

17. Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996.

18. Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979.

19. Willett John, Ekspresjonizm, Warszaw 1976.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład

Sposoby i kryteria oceniania:

ocenie podlega:

1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki

2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi)

3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Egzamin ustny

Treści kształcenia:

Wprowadzenie do sztuki nowoczesnej

1. Wykład wprowadzający


2. Fowizm


3. Ekspresjonizm


4. Kubizm


5. Futuryzm


6. Konstruktywizm


7. K. Malewicz i suprematyzm


8. P. Mondrian i neoplastycyzm


9. Marcel Duchamp i dadaizm


10. Malarstwo metafizyczne i surrealizm




12.Constantin Brancusi / Alberto Giacometti



Literatura:

Literatura:

1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978.

2. Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972

3. Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe)

4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973.

5. Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989.

6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973.

7. Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

8. Idem, Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972.

9. Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977.

10. Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973.

11. Overy P., De Stijl, Warszawa 1979.

12. Porębski Mieczysław, Czy istnieje historia sztuki XX wieku?, „Miesięcznik Literacki” 1970, nr 2, s. 48-57.

13. Idem, Kubizm, Warszawa 1980.

14. Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.

15. Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983.

16. Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991

17. Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996.

18. Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979.

19. Willett John, Ekspresjonizm, Warszaw 1976.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach wykładów / ćwiczeń prowadzący zajęcia mogą przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w muzeach, na wystawach stałych i czasowych oraz w galeriach sztuki

Metody dydaktyczne:

moduł II - ok.1905-1939

Wykład


moduł III - 1945-2023/24

studenci podczas zajęć wygłaszają referaty na wybrany wspólnie z prowadzącym temat

Sposoby i kryteria oceniania:

ocenie podlega:

1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki

2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi)

3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

moduł II - ok.1905-1939

Egzamin ustny


moduł III - 1945-2023/24

ocena referatu, kolokwium końcowe



Treści kształcenia:

moduł II - ok.1905-1939

1. Wykład wprowadzający

2. Fowizm / Ekspresjonizm

3. Kubizm / Futuryzm

4. Konstruktywizm / K. Malewicz i suprematyzm

5. P. Mondrian i neoplastycyzm

6. Marcel Duchamp i dadaizm /Malarstwo metafizyczne i surrealizm

7..Constantin Brancusi / Alberto Giacometti

moduł III - 1945-2023/24

Treści kształcenia:

1.sztuka kinetyczna i op-art,

2. hiperrealizm

3. happening i Akcjoniści wiedeńscy

4.Fluxus i Joseph Beuys

5. Anselm Kiefer i Christian Boltański

6.Sztuka feministyczna

7.Street art i Banksy

8.Damien Hirst i Young British Artist





Literatura:

Literatura: moduł II - ok.1905-1939

1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978.

2.Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972

3.Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe)

4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973.

5.Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989.

6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973.

7.Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

8.Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977.

9.Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973.

10.Overy P., De Stijl, Warszawa 1979.

11Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.

12 Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983.

13 Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991

14Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996.

15.Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979.

16.Willett John, Ekspresjonizm, Warszaw 1976.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7