UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka XIX-XXI wieku malarstwo i rzeźba powszechna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-35001AHS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka XIX-XXI wieku malarstwo i rzeźba powszechna
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Ogólne treści programowe:

Przegląd najważniejszych tendencji w sztuce powszechnej od początku XIX do początków XXI wieku.

Wymagania wstępne:

Ogólna znajomość historii i nurtów artystycznych do XIX wieku

Skrócony opis:

Przegląd najważniejszych tendencji w sztuce powszechnej od początku XIX do początków XXI wieku.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

02S-1A_W03 – student posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę XIX-XXI powszechnej

02S-1A_W05 - student posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na malarstwo i rzeźbę XIX-XXI wieku

Umiejętności:

02S-1A_U01 - student umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki XIX-XXI; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze, a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki

02S-1A_U02 - student potrafi wyszukać, analizować, selekcjonować i wykorzystać informacje, opierając się różnych źródłach i zasobach – również obcojęzycznych (archiwalnych, bibliotecznych, zasobach internetowych, zbiorach muzealnych)

02S-1A_U03 - student potrafi w formie ustnej prezentacji przedstawić wybrane problemy z zakresu malarstwa i rzeźby XIX-XXI wieku powszechnej, używając logicznej i przejrzystej argumentacji, jak również jest w stanie wziąć udział w publicznej debacie

02S-1A_U04 - student posiada umiejętność opracowania logicznie skonstruowanej pracy pisemnej z zakresu historii sztuki XIX-XXI wieku powszechnej zgodnie z wymogami konkretnej formy charakterystycznej dla dziedziny (esej, praca seminaryjna, recenzja, nota polemiczna, analiza dzieła sztuki)

02S-1A_U05 - student potrafi rozpoznać kształtujące się procesy kulturowe i artystyczne oraz przeprowadzić ich analizę

02S-1A_U06 - student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować odpowiednią terminologię przy opisie i analizie dzieła sztuki, XIX-XXI powszechnej zaprezentować opis w formie ustnej i pisemnej

Inne kompetencje (postawy):

02S-1A_K01 - student posiada podstawy do określenia własnej tożsamości kulturowej i dostrzega powiązania i różnice między polską i światową sztuką XIX-XXI wieku

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia, zarówno wykład, jak ćwiczenia prowadzą dwie osoby (jedna koncentruje się na sztuce XIX i początków XX wieku) druga na sztuce XX i początków XXI wieku

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja, dyskusja, analiza tekstów

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin, kolokwium

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena z wykładu jest weryfikowana podczas egzaminu ustnego bądź pisemnego w zależności od ustaleń wykładowcy z grupą studentów


Ocena z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie wygłoszonego referatu i kolokwium bądź aktywności na zajęciach i kolokwium (w zależności od wykładowcy prowadzącego grupę).




Szczegółowe treści kształcenia:

XIX wiek

Akademizm

Romantyzm

Podstawy ideowe, związki z klasycyzmem (Ingres/Delacroix) / realizem (Courbet) i symbolizmem

Pejzaż romantyczny

Portret romantyczny

Realizm, Twórczość Gustave’a Courbeta

Edouard Manet

Prerafaelici

Impresjonizm - Założenia, wystawy, przedstawiciele

Wpływ sztuki japońskiej

Neoimpresjonizm i postimpresjonizm

Teoria neoimpresjonizmu/ Seurat – Signac

Van Gogh – fowiści – prekubizm

Krytyka artystyczna w XIX wieku

Filozofia końca wieku i sztuka


XX-XXI wiek:

Fowizm / Ekspresjonizm

Kubizm / Futuryzm

Konstruktywizm / K. Malewicz i suprematyzm

P. Mondrian i neoplastycyzm

Marcel Duchamp i dadaizm /Malarstwo metafizyczne i surrealizm

Constantin Brancusi / Alberto Giacometti

Sztuka kinetyczna i op-art,

Hiperrealizm

Happening i Akcjoniści wiedeńscy

Fluxus i Joseph Beuys

Anselm Kiefer i Christian Boltański

Sztuka feministyczna

Street art i Banksy

Damien Hirst i Young British Artist


Literatura:

XIX wiek:

Fried M., Zdobycz” Gustava Courbeta (z ekskursem na temat „Śmierci jelenia”), „Artium Quaestiones” 2015, s. 196-218

Geller K., Malarstwo francuskie XIX w., Warszawa 1990

Hofstätter H., Symbolizm, Warszawa 1987

Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972

Juszczak W., Postimpresjoniści, Warszawa 1985 (lub wcześniejsze wydanie)

Kępiński Z., Impresjonizm, Warszawa 1986 (lub wcześniejsze wydanie)

Kępiński Z., Impresjoniści u źródeł swoich obrazów, Wrocław 1976

Konopacki A., Prerafaelici, Warszawa 1989

Konopacki A., William Blake, Warszawa 1987

Kosowska I., "Caprichos" Francisco Goyi. Nowa forma cyklu w grafice, „Rocznik Historii Sztuki”, XXII (1996)

Mittelstädt K., Eugene Delacroix, Warszawa 1980

Morawska H., Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876, t. 1, Warszawa 1976

Morawska H., Prerafaelici: romantyzm czy realizm? [w:] Tessera. Sztuka jako przedmiot badań (księga pamiątkowa ku czci Mieczysława Porębskiego), red. J. Białostocki i in., Kraków 1981, s. 191-205

Nochlin L., Realizm, Warszawa 1974

Nochlin L., Women, Art, Power and Other Essays, 1989

Okoń W., Wiktorianie i antyk, [w:] tegoż, Wtajemniczenia. Studia z dziejów sztuki XIX i XX wieku, Wrocław 1996

Pawłowska A., Niewiarowska-Kulesza J., Japonizm w sztuce modernizmu, Łódź 2016

Poprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1989 (lub wcześniejsze wydanie)

Rewald John, Historia Impresjonizmu, Warszawa 1985

Teoretycy, artyści krytycy o sztuce 1700-1870, Warszawa 1989 (ewent. wyd z 1974)

Wallis M., Secesja, Warszawa 1984

XX-XXI wiek:

Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978.

Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973

Dempsey A., Styles, Schools and Movements. An Encyclopaedic Guide to Modern Art, London 2002

Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963.

Janicka K., Surrealizm, Warszawa 1973.

Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos, Warszawa 1980

Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989.

Kotula A., Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973.

Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

Kotula A., Krakowski P., Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972.

Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981.

Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977.

Od awangardy do postmodernizmu, red. G. Dziamski, Warszawa 1996

Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973.

Overy P., De Stijl, Warszawa 1979.

Performance, red. Grzegorz Dziamski, Henryk Gajewski i Jan Stanisław Wojciechowski, Warszawa, 1984.

Popper F. Origins and Development of Kinetic, 1968

Porębski M., Kubizm, Warszawa 1980.

Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983.

Sztabiński G., Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991

Turowski A., W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979.

Willett J., Ekspresjonizm, Warszaw 1976.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Magdalena Górska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

dr hab.prof. U. Ł. Eleonora Jedlińska:

W ramach wykładów / ćwiczeń prowadzący zajęcia mogą przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w muzeach, na wystawach stałych i czasowych oraz w galeriach sztuki.


Metody dydaktyczne:

moduł II - ok.1905-1939

Wykład


moduł III - 1945-2023/24

studenci podczas zajęć wygłaszają referaty na wybrany wspólnie z prowadzącym temat

Sposoby i kryteria oceniania:

dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska

1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki

2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi)

3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe.

dr Paulina Sztabińska:

1.obecność na wykładach

2.pozytywna odpowiedź na trzy pytania opisowe i rozpoznanie wyświetlonych reprodukcji

3. zaliczenie ćwiczeń

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

moduł II - ok.1905-1939

Egzamin ustny


moduł III - 1945-2023/24

egzamin pisemny



Szczegółowe treści kształcenia:

dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska moduł II - ok.1905-1939

1. Wykład wprowadzający

2. Fowizm / Ekspresjonizm

3. Kubizm / Futuryzm

4. Konstruktywizm / K. Malewicz i suprematyzm

5. P. Mondrian i neoplastycyzm

6. Marcel Duchamp i dadaizm /Malarstwo metafizyczne i surrealizm

7..Constantin Brancusi / Alberto Giacometti

dr Paulina Sztabińska-Kałowska moduł III - 1945-2023/24

1. sztuka kinetyczna i op-art,

2. hiperrealizm,

3. happening i wiedeńscy akcjonariusze,

4. Fluxus i Joseph Beuys,

5. Anselm Kiefer i Christian Boltański,

6. sztuka feministyczna,

7. sztuka uliczna i Banksy,

8. Damien Hirst i młodzi brytyjscy artyści.



1. Sztuka abstrakcyjna


a) Taszyzm (rozkwit po 1955 roku)


b) Malarstwo materii


c) Abstrakcja geometryczna (rozkwit w latach 60.)


2. Sztuka jako idea – konceptualizm polski


a) Sztuka w zmieniającym się świecie (Puławy 1966) oraz inne wydarzenia artystyczne związane z konceptualizmem: sympozjum Wrocław 70, plener w Osiekach w 1970


b) założenia kierunku i główne odmiany


c) najważniejsze ośrodki konceptualizmu w Polsce i czołowi przedstawiciele (Wrocław - J. Chwałczyk, A. Lachowicz i Natalia LL. [Galeria „Permafo” i nurt fotomedialny]; Poznań - J. Kozłowski, J. Rosołowicz; Warszawa – Z. Gostomski, J. Swidziński, R. Winiarski)


d) mail art.


3. Polska sztuka krytyczna w latach 90.


- m. in. A. Żebrowska, K. Kozyra, A. Żmijewski, Z. Libera


5. Wybrani artyści łódzcy

1.sztuka kinetyczna i op-art,

2. hiperrealizm

3. happening i Akcjoniści wiedeńscy

4.Fluxus i Joseph Beuys

5. Anselm Kiefer i Christian Boltański

6.Sztuka feministyczna

7.Street art i Banksy

8.Damien Hirst i Young British Artist





Literatura:

Literatura: moduł II - ok.1905-1939

1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978.

2.Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972

3.Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe)

4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973.

5.Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989.

6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973.

7.Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

8.Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977.

9.Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973.

10.Overy P., De Stijl, Warszawa 1979.

11Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.

12 Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983.

13 Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991

14Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996.

15.Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979.

16.Willett John, Ekspresjonizm, Warszawa 1976.

Literatura od 1945 do współczesności:

1. Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos, Warszawa 1980

2.P. Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981.

3. U. Czartoryska, Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973

4.A. Dempsey, Styles, Schools and Movements. An Encyclopaedic Guide to Modern Art, London 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

dr hab.prof. U. Ł. Eleonora Jedlińska:

W ramach wykładów / ćwiczeń prowadzący zajęcia mogą przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w muzeach, na wystawach stałych i czasowych oraz w galeriach sztuki.


Metody dydaktyczne:

moduł II - ok.1905-1939

Wykład


moduł III - 1945-2023/24

studenci podczas zajęć wygłaszają referaty na wybrany wspólnie z prowadzącym temat

Sposoby i kryteria oceniania:

dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska

1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki

2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi)

3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe.

dr Paulina Sztabińska:

1.obecność na wykładach

2.pozytywna odpowiedź na trzy pytania opisowe i rozpoznanie wyświetlonych reprodukcji

3. zaliczenie ćwiczeń

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

moduł II - ok.1905-1939

Egzamin ustny


moduł III - 1945-2023/24

egzamin pisemny



Szczegółowe treści kształcenia:

dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska moduł II - ok.1905-1939

1. Wykład wprowadzający

2. Fowizm / Ekspresjonizm

3. Kubizm / Futuryzm

4. Konstruktywizm / K. Malewicz i suprematyzm

5. P. Mondrian i neoplastycyzm

6. Marcel Duchamp i dadaizm /Malarstwo metafizyczne i surrealizm

7..Constantin Brancusi / Alberto Giacometti

dr Paulina Sztabińska-Kałowska moduł III - 1945-2023/24

1. sztuka kinetyczna i op-art,

2. hiperrealizm,

3. happening i wiedeńscy akcjonariusze,

4. Fluxus i Joseph Beuys,

5. Anselm Kiefer i Christian Boltański,

6. sztuka feministyczna,

7. sztuka uliczna i Banksy,

8. Damien Hirst i młodzi brytyjscy artyści.



1. Sztuka abstrakcyjna


a) Taszyzm (rozkwit po 1955 roku)


b) Malarstwo materii


c) Abstrakcja geometryczna (rozkwit w latach 60.)


2. Sztuka jako idea – konceptualizm polski


a) Sztuka w zmieniającym się świecie (Puławy 1966) oraz inne wydarzenia artystyczne związane z konceptualizmem: sympozjum Wrocław 70, plener w Osiekach w 1970


b) założenia kierunku i główne odmiany


c) najważniejsze ośrodki konceptualizmu w Polsce i czołowi przedstawiciele (Wrocław - J. Chwałczyk, A. Lachowicz i Natalia LL. [Galeria „Permafo” i nurt fotomedialny]; Poznań - J. Kozłowski, J. Rosołowicz; Warszawa – Z. Gostomski, J. Swidziński, R. Winiarski)


d) mail art.


3. Polska sztuka krytyczna w latach 90.


- m. in. A. Żebrowska, K. Kozyra, A. Żmijewski, Z. Libera


5. Wybrani artyści łódzcy

1.sztuka kinetyczna i op-art,

2. hiperrealizm

3. happening i Akcjoniści wiedeńscy

4.Fluxus i Joseph Beuys

5. Anselm Kiefer i Christian Boltański

6.Sztuka feministyczna

7.Street art i Banksy

8.Damien Hirst i Young British Artist





Literatura:

Literatura: moduł II - ok.1905-1939

1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978.

2.Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972

3.Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe)

4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973.

5.Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989.

6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973.

7.Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

8.Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977.

9.Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973.

10.Overy P., De Stijl, Warszawa 1979.

11Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.

12 Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983.

13 Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991

14Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996.

15.Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979.

16.Willett John, Ekspresjonizm, Warszawa 1976.

Literatura od 1945 do współczesności:

1. Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos, Warszawa 1980

2.P. Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981.

3. U. Czartoryska, Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973

4.A. Dempsey, Styles, Schools and Movements. An Encyclopaedic Guide to Modern Art, London 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

dr hab.prof. U. Ł. Eleonora Jedlińska:

W ramach wykładów / ćwiczeń prowadzący zajęcia mogą przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w muzeach, na wystawach stałych i czasowych oraz w galeriach sztuki.


Metody dydaktyczne:

moduł II - ok.1905-1939

Wykład


moduł III - 1945-2023/24

studenci podczas zajęć wygłaszają referaty na wybrany wspólnie z prowadzącym temat

Sposoby i kryteria oceniania:

dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska

1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki

2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi)

3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe.

dr Paulina Sztabińska:

1.obecność na wykładach

2.pozytywna odpowiedź na trzy pytania opisowe i rozpoznanie wyświetlonych reprodukcji

3. zaliczenie ćwiczeń

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

moduł II - ok.1905-1939

Egzamin ustny


moduł III - 1945-2023/24

egzamin pisemny



Szczegółowe treści kształcenia:

dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska moduł II - ok.1905-1939

1. Wykład wprowadzający

2. Fowizm / Ekspresjonizm

3. Kubizm / Futuryzm

4. Konstruktywizm / K. Malewicz i suprematyzm

5. P. Mondrian i neoplastycyzm

6. Marcel Duchamp i dadaizm /Malarstwo metafizyczne i surrealizm

7..Constantin Brancusi / Alberto Giacometti

dr Paulina Sztabińska-Kałowska moduł III - 1945-2023/24

1. sztuka kinetyczna i op-art,

2. hiperrealizm,

3. happening i wiedeńscy akcjonariusze,

4. Fluxus i Joseph Beuys,

5. Anselm Kiefer i Christian Boltański,

6. sztuka feministyczna,

7. sztuka uliczna i Banksy,

8. Damien Hirst i młodzi brytyjscy artyści.



1. Sztuka abstrakcyjna


a) Taszyzm (rozkwit po 1955 roku)


b) Malarstwo materii


c) Abstrakcja geometryczna (rozkwit w latach 60.)


2. Sztuka jako idea – konceptualizm polski


a) Sztuka w zmieniającym się świecie (Puławy 1966) oraz inne wydarzenia artystyczne związane z konceptualizmem: sympozjum Wrocław 70, plener w Osiekach w 1970


b) założenia kierunku i główne odmiany


c) najważniejsze ośrodki konceptualizmu w Polsce i czołowi przedstawiciele (Wrocław - J. Chwałczyk, A. Lachowicz i Natalia LL. [Galeria „Permafo” i nurt fotomedialny]; Poznań - J. Kozłowski, J. Rosołowicz; Warszawa – Z. Gostomski, J. Swidziński, R. Winiarski)


d) mail art.


3. Polska sztuka krytyczna w latach 90.


- m. in. A. Żebrowska, K. Kozyra, A. Żmijewski, Z. Libera


5. Wybrani artyści łódzcy

1.sztuka kinetyczna i op-art,

2. hiperrealizm

3. happening i Akcjoniści wiedeńscy

4.Fluxus i Joseph Beuys

5. Anselm Kiefer i Christian Boltański

6.Sztuka feministyczna

7.Street art i Banksy

8.Damien Hirst i Young British Artist





Literatura:

Literatura: moduł II - ok.1905-1939

1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978.

2.Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972

3.Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe)

4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973.

5.Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989.

6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973.

7.Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980.

8.Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977.

9.Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973.

10.Overy P., De Stijl, Warszawa 1979.

11Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980.

12 Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983.

13 Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991

14Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996.

15.Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979.

16.Willett John, Ekspresjonizm, Warszawa 1976.

Literatura od 1945 do współczesności:

1. Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos, Warszawa 1980

2.P. Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981.

3. U. Czartoryska, Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973

4.A. Dempsey, Styles, Schools and Movements. An Encyclopaedic Guide to Modern Art, London 2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5