Sztuka XIX-XXI wieku malarstwo i rzeźba powszechna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0200-35001AHS |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Sztuka XIX-XXI wieku malarstwo i rzeźba powszechna |
| Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Ogólne treści programowe: | Przegląd najważniejszych tendencji w sztuce powszechnej od początku XIX do początków XXI wieku. |
| Wymagania wstępne: | Ogólna znajomość historii i nurtów artystycznych do XIX wieku |
| Skrócony opis: |
Przegląd najważniejszych tendencji w sztuce powszechnej od początku XIX do początków XXI wieku. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza: 02S-1A_W03 – student posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę XIX-XXI powszechnej 02S-1A_W05 - student posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na malarstwo i rzeźbę XIX-XXI wieku Umiejętności: 02S-1A_U01 - student umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki XIX-XXI; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze, a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki 02S-1A_U02 - student potrafi wyszukać, analizować, selekcjonować i wykorzystać informacje, opierając się różnych źródłach i zasobach – również obcojęzycznych (archiwalnych, bibliotecznych, zasobach internetowych, zbiorach muzealnych) 02S-1A_U03 - student potrafi w formie ustnej prezentacji przedstawić wybrane problemy z zakresu malarstwa i rzeźby XIX-XXI wieku powszechnej, używając logicznej i przejrzystej argumentacji, jak również jest w stanie wziąć udział w publicznej debacie 02S-1A_U04 - student posiada umiejętność opracowania logicznie skonstruowanej pracy pisemnej z zakresu historii sztuki XIX-XXI wieku powszechnej zgodnie z wymogami konkretnej formy charakterystycznej dla dziedziny (esej, praca seminaryjna, recenzja, nota polemiczna, analiza dzieła sztuki) 02S-1A_U05 - student potrafi rozpoznać kształtujące się procesy kulturowe i artystyczne oraz przeprowadzić ich analizę 02S-1A_U06 - student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować odpowiednią terminologię przy opisie i analizie dzieła sztuki, XIX-XXI powszechnej zaprezentować opis w formie ustnej i pisemnej Inne kompetencje (postawy): 02S-1A_K01 - student posiada podstawy do określenia własnej tożsamości kulturowej i dostrzega powiązania i różnice między polską i światową sztuką XIX-XXI wieku |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN CK
W
WT ŚR W
CZ CK
CK
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
| Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Zajęcia, zarówno wykład, jak ćwiczenia prowadzą dwie osoby (jedna koncentruje się na sztuce XIX i początków XX wieku) druga na sztuce XX i początków XXI wieku |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład, prezentacja, dyskusja, analiza tekstów |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin, kolokwium |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena z wykładu jest weryfikowana podczas egzaminu ustnego bądź pisemnego w zależności od ustaleń wykładowcy z grupą studentów Ocena z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie wygłoszonego referatu i kolokwium bądź aktywności na zajęciach i kolokwium (w zależności od wykładowcy prowadzącego grupę). |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | XIX wiek Akademizm Romantyzm Podstawy ideowe, związki z klasycyzmem (Ingres/Delacroix) / realizem (Courbet) i symbolizmem Pejzaż romantyczny Portret romantyczny Realizm, Twórczość Gustave’a Courbeta Edouard Manet Prerafaelici Impresjonizm - Założenia, wystawy, przedstawiciele Wpływ sztuki japońskiej Neoimpresjonizm i postimpresjonizm Teoria neoimpresjonizmu/ Seurat – Signac Van Gogh – fowiści – prekubizm Krytyka artystyczna w XIX wieku Filozofia końca wieku i sztuka XX-XXI wiek: Fowizm / Ekspresjonizm Kubizm / Futuryzm Konstruktywizm / K. Malewicz i suprematyzm P. Mondrian i neoplastycyzm Marcel Duchamp i dadaizm /Malarstwo metafizyczne i surrealizm Constantin Brancusi / Alberto Giacometti Sztuka kinetyczna i op-art, Hiperrealizm Happening i Akcjoniści wiedeńscy Fluxus i Joseph Beuys Anselm Kiefer i Christian Boltański Sztuka feministyczna Street art i Banksy Damien Hirst i Young British Artist |
|
| Literatura: |
XIX wiek: Fried M., Zdobycz” Gustava Courbeta (z ekskursem na temat „Śmierci jelenia”), „Artium Quaestiones” 2015, s. 196-218 Geller K., Malarstwo francuskie XIX w., Warszawa 1990 Hofstätter H., Symbolizm, Warszawa 1987 Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972 Juszczak W., Postimpresjoniści, Warszawa 1985 (lub wcześniejsze wydanie) Kępiński Z., Impresjonizm, Warszawa 1986 (lub wcześniejsze wydanie) Kępiński Z., Impresjoniści u źródeł swoich obrazów, Wrocław 1976 Konopacki A., Prerafaelici, Warszawa 1989 Konopacki A., William Blake, Warszawa 1987 Kosowska I., "Caprichos" Francisco Goyi. Nowa forma cyklu w grafice, „Rocznik Historii Sztuki”, XXII (1996) Mittelstädt K., Eugene Delacroix, Warszawa 1980 Morawska H., Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876, t. 1, Warszawa 1976 Morawska H., Prerafaelici: romantyzm czy realizm? [w:] Tessera. Sztuka jako przedmiot badań (księga pamiątkowa ku czci Mieczysława Porębskiego), red. J. Białostocki i in., Kraków 1981, s. 191-205 Nochlin L., Realizm, Warszawa 1974 Nochlin L., Women, Art, Power and Other Essays, 1989 Okoń W., Wiktorianie i antyk, [w:] tegoż, Wtajemniczenia. Studia z dziejów sztuki XIX i XX wieku, Wrocław 1996 Pawłowska A., Niewiarowska-Kulesza J., Japonizm w sztuce modernizmu, Łódź 2016 Poprzęcka M., Akademizm, Warszawa 1989 (lub wcześniejsze wydanie) Rewald John, Historia Impresjonizmu, Warszawa 1985 Teoretycy, artyści krytycy o sztuce 1700-1870, Warszawa 1989 (ewent. wyd z 1974) Wallis M., Secesja, Warszawa 1984 XX-XXI wiek: Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978. Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972 Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973 Dempsey A., Styles, Schools and Movements. An Encyclopaedic Guide to Modern Art, London 2002 Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. Janicka K., Surrealizm, Warszawa 1973. Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos, Warszawa 1980 Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989. Kotula A., Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. Kotula A., Krakowski P., Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1972. Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981. Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977. Od awangardy do postmodernizmu, red. G. Dziamski, Warszawa 1996 Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973. Overy P., De Stijl, Warszawa 1979. Performance, red. Grzegorz Dziamski, Henryk Gajewski i Jan Stanisław Wojciechowski, Warszawa, 1984. Popper F. Origins and Development of Kinetic, 1968 Porębski M., Kubizm, Warszawa 1980. Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983. Sztabiński G., Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991 Turowski A., W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979. Willett J., Ekspresjonizm, Warszaw 1976. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN CK
W
WT ŚR W
CK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
| Prowadzący grup: | Magdalena Górska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CK
W
WT ŚR W
CK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
| Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | dr hab.prof. U. Ł. Eleonora Jedlińska: W ramach wykładów / ćwiczeń prowadzący zajęcia mogą przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w muzeach, na wystawach stałych i czasowych oraz w galeriach sztuki. |
|
| Metody dydaktyczne: | moduł II - ok.1905-1939 Wykład moduł III - 1945-2023/24 studenci podczas zajęć wygłaszają referaty na wybrany wspólnie z prowadzącym temat |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska 1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki 2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi) 3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe. dr Paulina Sztabińska: 1.obecność na wykładach 2.pozytywna odpowiedź na trzy pytania opisowe i rozpoznanie wyświetlonych reprodukcji 3. zaliczenie ćwiczeń |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | moduł II - ok.1905-1939 Egzamin ustny moduł III - 1945-2023/24 egzamin pisemny |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska moduł II - ok.1905-1939 1. Wykład wprowadzający 2. Fowizm / Ekspresjonizm 3. Kubizm / Futuryzm 4. Konstruktywizm / K. Malewicz i suprematyzm 5. P. Mondrian i neoplastycyzm 6. Marcel Duchamp i dadaizm /Malarstwo metafizyczne i surrealizm 7..Constantin Brancusi / Alberto Giacometti dr Paulina Sztabińska-Kałowska moduł III - 1945-2023/24 1. sztuka kinetyczna i op-art, 2. hiperrealizm, 3. happening i wiedeńscy akcjonariusze, 4. Fluxus i Joseph Beuys, 5. Anselm Kiefer i Christian Boltański, 6. sztuka feministyczna, 7. sztuka uliczna i Banksy, 8. Damien Hirst i młodzi brytyjscy artyści. 1. Sztuka abstrakcyjna a) Taszyzm (rozkwit po 1955 roku) b) Malarstwo materii c) Abstrakcja geometryczna (rozkwit w latach 60.) 2. Sztuka jako idea – konceptualizm polski a) Sztuka w zmieniającym się świecie (Puławy 1966) oraz inne wydarzenia artystyczne związane z konceptualizmem: sympozjum Wrocław 70, plener w Osiekach w 1970 b) założenia kierunku i główne odmiany c) najważniejsze ośrodki konceptualizmu w Polsce i czołowi przedstawiciele (Wrocław - J. Chwałczyk, A. Lachowicz i Natalia LL. [Galeria „Permafo” i nurt fotomedialny]; Poznań - J. Kozłowski, J. Rosołowicz; Warszawa – Z. Gostomski, J. Swidziński, R. Winiarski) d) mail art. 3. Polska sztuka krytyczna w latach 90. - m. in. A. Żebrowska, K. Kozyra, A. Żmijewski, Z. Libera 5. Wybrani artyści łódzcy 1.sztuka kinetyczna i op-art, 2. hiperrealizm 3. happening i Akcjoniści wiedeńscy 4.Fluxus i Joseph Beuys 5. Anselm Kiefer i Christian Boltański 6.Sztuka feministyczna 7.Street art i Banksy 8.Damien Hirst i Young British Artist |
|
| Literatura: |
Literatura: moduł II - ok.1905-1939 1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978. 2.Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972 3.Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe) 4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973. 5.Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989. 6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973. 7.Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. 8.Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977. 9.Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973. 10.Overy P., De Stijl, Warszawa 1979. 11Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980. 12 Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983. 13 Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991 14Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996. 15.Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979. 16.Willett John, Ekspresjonizm, Warszawa 1976. Literatura od 1945 do współczesności: 1. Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos, Warszawa 1980 2.P. Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981. 3. U. Czartoryska, Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973 4.A. Dempsey, Styles, Schools and Movements. An Encyclopaedic Guide to Modern Art, London 2002. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CK
W
WT W
ŚR CK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
| Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | dr hab.prof. U. Ł. Eleonora Jedlińska: W ramach wykładów / ćwiczeń prowadzący zajęcia mogą przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w muzeach, na wystawach stałych i czasowych oraz w galeriach sztuki. |
|
| Metody dydaktyczne: | moduł II - ok.1905-1939 Wykład moduł III - 1945-2023/24 studenci podczas zajęć wygłaszają referaty na wybrany wspólnie z prowadzącym temat |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska 1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki 2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi) 3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe. dr Paulina Sztabińska: 1.obecność na wykładach 2.pozytywna odpowiedź na trzy pytania opisowe i rozpoznanie wyświetlonych reprodukcji 3. zaliczenie ćwiczeń |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | moduł II - ok.1905-1939 Egzamin ustny moduł III - 1945-2023/24 egzamin pisemny |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska moduł II - ok.1905-1939 1. Wykład wprowadzający 2. Fowizm / Ekspresjonizm 3. Kubizm / Futuryzm 4. Konstruktywizm / K. Malewicz i suprematyzm 5. P. Mondrian i neoplastycyzm 6. Marcel Duchamp i dadaizm /Malarstwo metafizyczne i surrealizm 7..Constantin Brancusi / Alberto Giacometti dr Paulina Sztabińska-Kałowska moduł III - 1945-2023/24 1. sztuka kinetyczna i op-art, 2. hiperrealizm, 3. happening i wiedeńscy akcjonariusze, 4. Fluxus i Joseph Beuys, 5. Anselm Kiefer i Christian Boltański, 6. sztuka feministyczna, 7. sztuka uliczna i Banksy, 8. Damien Hirst i młodzi brytyjscy artyści. 1. Sztuka abstrakcyjna a) Taszyzm (rozkwit po 1955 roku) b) Malarstwo materii c) Abstrakcja geometryczna (rozkwit w latach 60.) 2. Sztuka jako idea – konceptualizm polski a) Sztuka w zmieniającym się świecie (Puławy 1966) oraz inne wydarzenia artystyczne związane z konceptualizmem: sympozjum Wrocław 70, plener w Osiekach w 1970 b) założenia kierunku i główne odmiany c) najważniejsze ośrodki konceptualizmu w Polsce i czołowi przedstawiciele (Wrocław - J. Chwałczyk, A. Lachowicz i Natalia LL. [Galeria „Permafo” i nurt fotomedialny]; Poznań - J. Kozłowski, J. Rosołowicz; Warszawa – Z. Gostomski, J. Swidziński, R. Winiarski) d) mail art. 3. Polska sztuka krytyczna w latach 90. - m. in. A. Żebrowska, K. Kozyra, A. Żmijewski, Z. Libera 5. Wybrani artyści łódzcy 1.sztuka kinetyczna i op-art, 2. hiperrealizm 3. happening i Akcjoniści wiedeńscy 4.Fluxus i Joseph Beuys 5. Anselm Kiefer i Christian Boltański 6.Sztuka feministyczna 7.Street art i Banksy 8.Damien Hirst i Young British Artist |
|
| Literatura: |
Literatura: moduł II - ok.1905-1939 1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978. 2.Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972 3.Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe) 4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973. 5.Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989. 6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973. 7.Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. 8.Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977. 9.Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973. 10.Overy P., De Stijl, Warszawa 1979. 11Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980. 12 Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983. 13 Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991 14Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996. 15.Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979. 16.Willett John, Ekspresjonizm, Warszawa 1976. Literatura od 1945 do współczesności: 1. Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos, Warszawa 1980 2.P. Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981. 3. U. Czartoryska, Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973 4.A. Dempsey, Styles, Schools and Movements. An Encyclopaedic Guide to Modern Art, London 2002. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN C
W
WT W
ŚR C
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
| Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | dr hab.prof. U. Ł. Eleonora Jedlińska: W ramach wykładów / ćwiczeń prowadzący zajęcia mogą przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w muzeach, na wystawach stałych i czasowych oraz w galeriach sztuki. |
|
| Metody dydaktyczne: | moduł II - ok.1905-1939 Wykład moduł III - 1945-2023/24 studenci podczas zajęć wygłaszają referaty na wybrany wspólnie z prowadzącym temat |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska 1.obecność na wykładach i podczas ewentualnych wypraw do muzeów i galerii sztuki 2.pozytywna odpowiedź na dwa pytania przygotowane przez prowadzącego egzamin kończący semestr (zakres ok. 40 problemów egzaminacyjnych znany jest studentowi) 3. przygotowanie i wygłoszenie referatów i uczestnictwo w ćwiczeniach prowadzonych przez współprowadzących przedmiot - zajęcia kilkuskładnikowe. dr Paulina Sztabińska: 1.obecność na wykładach 2.pozytywna odpowiedź na trzy pytania opisowe i rozpoznanie wyświetlonych reprodukcji 3. zaliczenie ćwiczeń |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | moduł II - ok.1905-1939 Egzamin ustny moduł III - 1945-2023/24 egzamin pisemny |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | dr hab. prof. UŁ. Eleonora Jedlińska moduł II - ok.1905-1939 1. Wykład wprowadzający 2. Fowizm / Ekspresjonizm 3. Kubizm / Futuryzm 4. Konstruktywizm / K. Malewicz i suprematyzm 5. P. Mondrian i neoplastycyzm 6. Marcel Duchamp i dadaizm /Malarstwo metafizyczne i surrealizm 7..Constantin Brancusi / Alberto Giacometti dr Paulina Sztabińska-Kałowska moduł III - 1945-2023/24 1. sztuka kinetyczna i op-art, 2. hiperrealizm, 3. happening i wiedeńscy akcjonariusze, 4. Fluxus i Joseph Beuys, 5. Anselm Kiefer i Christian Boltański, 6. sztuka feministyczna, 7. sztuka uliczna i Banksy, 8. Damien Hirst i młodzi brytyjscy artyści. 1. Sztuka abstrakcyjna a) Taszyzm (rozkwit po 1955 roku) b) Malarstwo materii c) Abstrakcja geometryczna (rozkwit w latach 60.) 2. Sztuka jako idea – konceptualizm polski a) Sztuka w zmieniającym się świecie (Puławy 1966) oraz inne wydarzenia artystyczne związane z konceptualizmem: sympozjum Wrocław 70, plener w Osiekach w 1970 b) założenia kierunku i główne odmiany c) najważniejsze ośrodki konceptualizmu w Polsce i czołowi przedstawiciele (Wrocław - J. Chwałczyk, A. Lachowicz i Natalia LL. [Galeria „Permafo” i nurt fotomedialny]; Poznań - J. Kozłowski, J. Rosołowicz; Warszawa – Z. Gostomski, J. Swidziński, R. Winiarski) d) mail art. 3. Polska sztuka krytyczna w latach 90. - m. in. A. Żebrowska, K. Kozyra, A. Żmijewski, Z. Libera 5. Wybrani artyści łódzcy 1.sztuka kinetyczna i op-art, 2. hiperrealizm 3. happening i Akcjoniści wiedeńscy 4.Fluxus i Joseph Beuys 5. Anselm Kiefer i Christian Boltański 6.Sztuka feministyczna 7.Street art i Banksy 8.Damien Hirst i Young British Artist |
|
| Literatura: |
Literatura: moduł II - ok.1905-1939 1. Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978. 2.Bownes A., Modern European Art., Thames and Hudson, London 1972 3.Grabska E. I Morawska H. [red.], Artyści o sztuce – od van Gogha do Picassa, Kraków 1963. (teksty źródłowe) 4. Janicka Krystyna, Surrealizm, Warszawa 1973. 5.Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989. 6. Kotula Adam, Krakowski Piotr, Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973. 7.Idem, Rzeźba współczesna, Warszawa 1980. 8.Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977. 9.Od Maneta do Pollocka. Słownik malarstwa nowoczesnego, Warszawa 1973. 10.Overy P., De Stijl, Warszawa 1979. 11Richardson T., Stangos N. [red.], Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980. 12 Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983. 13 Sztabiński Grzegorz, Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź 1991 14Sztuka świata T. 8 i T. 9, Warszawa 1996. 15.Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979. 16.Willett John, Ekspresjonizm, Warszawa 1976. Literatura od 1945 do współczesności: 1. Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos, Warszawa 1980 2.P. Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981. 3. U. Czartoryska, Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973 4.A. Dempsey, Styles, Schools and Movements. An Encyclopaedic Guide to Modern Art, London 2002. |
|
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
