UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia religii 1.1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-35003AE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia religii 1.1
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1. rozpoznaje podstawowe paradygmaty dyscypliny

2. jest świadom różnych punktów widzenia i przyczyn takiego stanu rzeczy

3. przejawia wrażliwość na odmienne systemy wartości


Skrócony opis:

Celem zajęć jest:

1. przybliżenie historii rozwoju zainteresowań religią i religijnością w antropologii kulturowej, uwzględniając omówienie metod badawczych i terenu badań oraz kontekstów etycznych badań;

2. ukazanie zmian w badaniu tej problematyki począwszy od tematów zajmujących się religijnością w jej wymiarze zbiorowym po badania jednostkowego przeżycia religijnego i duchowego, w tym także w rzeczywistości wielokulturowej czy na przecięciu neuronauki, również na poziomie doświadczenia cielesnego, jak i z perspektywy badań gender.

Efekty uczenia się:

Student/studentka:

- rozpoznaje paradygmaty dyscypliny i definiuje podstawowe pojęcia teoretyczne [02E1A_W01, 02E1A_W02]

- potrafi sformułować problem badawczy, dobrać metody i narzędzia do przeprowadzenia badania [02E1A_W03, 02E1A_W04, 02E1A_U01, 02E1A_U02, 02E1A_U03, 02E1A_U04,

- jest świadom własnej odpowiedzialności w pracy badawczej, konsekwencji prowadzonych badań, potrzeby refleksji etycznej nad każdym z podejmowanych działań badawczych [02E1A_W11, 02E1A_K03]

- krytycznie analizuje planowane projekty badawcze [02E1A_U02, 02E1A_U06, 02E1A_K03]

- uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form [02E1A_K04]

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Inga Kuźma
Prowadzący grup: Inga Kuźma, Michał Żerkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Możliwa zmiana lektur i/lub poszerzenie jej o dodatkowe materiały, w tym np. wizualne.

Metody dydaktyczne:

Metoda konwersatoryjna i aktywizacyjna.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach (znajomość literaury, udział w dyskusji) oraz zaliczenie pisemne.

Treści kształcenia:

1. Religia w ujęciu wybranych przeszłych perspektyw badawczych w antropologii kulturowo-społecznej.

2. Czynnik indywidualny a społeczny w religii – dylematy i możliwości badawcze (przejście ku podejściu opartemu na badaniu doświadczenia, w tym doś. religijnego/duchowego).

3. Perspektywa badawcza fenomenologiczna i neurologiczna (różne aspekty badania dośw. religijnego/duchowego).

4. Antropologia religii jako projekt współczesny: doświadczenie – ciało – przeżycie – komunikacja – performens – wielokulturowość.

5. Doświadczenia religijne typu ekstatycznego, opętańczego i mistycznego: między dośw. osobniczym a zbiorowym.


Literatura:

Bowie F., Antropologia religii. Wprowadzenie, Kraków 2008.

Olędzki J., Świadomość mirakularna, „Polska Sztuka Ludowa” 1989, R. 43, nr 3.

Olędzki J., Hemka A., Wrażliwość mirakulama, „Polska Sztuka Ludowa” 1990, R. 44, nr 1.

Kowalczyk K., Neuroteologia – naturalistyczna konceptualizacja doświadczenia religijnego, „HYBRIS” 2012, nr 17.

Dulewicz M., Neuroteologiczne wyjaśnienia przeżyć religijnych. Analiza krytyczna, “Humaniora. Czasopismo Internetowe” 2013, nr 2 (2).

Niedźwiedź A., Od religijności ludowej do religii przeżywanej, [w:] Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki, Fatyga B., Michalski R. (red.), Warszawa 2014.

Sharing sacred Spaces in the Mediterranean. Christians, Muslimsand Jews at Shirnes and Sanctuaries, (red.) D. Albera, M. Couroucli, MMSh, Indiana University Press 2012.

Deren M., Bogowie haitańskiego wudu. Taniec Nieba i Ziemi, Kraków 2000.

Myerhoff B. G., Pejotlowe łowy. Sakralna podróż Indian Huiczoli, Kraków 1997.

Barańska-Olszewska K., Ukrzyżowani, Toruń 2013.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Inga Kuźma
Prowadzący grup: Inga Kuźma
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Możliwa zmiana lektur i/lub poszerzenie jej o dodatkowe materiały, w tym np. wizualne.

Metody dydaktyczne:

Metoda konwersatoryjna i aktywizacyjna.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach (znajomość literaury, udział w dyskusji) oraz zaliczenie pisemne.

Treści kształcenia:

1. Religia w ujęciu wybranych przeszłych perspektyw badawczych w antropologii kulturowo-społecznej.

2. Czynnik indywidualny a społeczny w religii – dylematy i możliwości badawcze (przejście ku podejściu opartemu na badaniu doświadczenia, w tym doś. religijnego/duchowego).

3. Perspektywa badawcza fenomenologiczna i neurologiczna (różne aspekty badania dośw. religijnego/duchowego).

4. Antropologia religii jako projekt współczesny: doświadczenie – ciało – przeżycie – komunikacja – performens – wielokulturowość.

5. Doświadczenia religijne typu ekstatycznego, opętańczego i mistycznego: między dośw. osobniczym a zbiorowym.


Literatura:

Bowie F., Antropologia religii. Wprowadzenie, Kraków 2008.

Olędzki J., Świadomość mirakularna, „Polska Sztuka Ludowa” 1989, R. 43, nr 3.

Olędzki J., Hemka A., Wrażliwość mirakulama, „Polska Sztuka Ludowa” 1990, R. 44, nr 1.

Kowalczyk K., Neuroteologia – naturalistyczna konceptualizacja doświadczenia religijnego, „HYBRIS” 2012, nr 17.

Dulewicz M., Neuroteologiczne wyjaśnienia przeżyć religijnych. Analiza krytyczna, “Humaniora. Czasopismo Internetowe” 2013, nr 2 (2).

Niedźwiedź A., Od religijności ludowej do religii przeżywanej, [w:] Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki, Fatyga B., Michalski R. (red.), Warszawa 2014.

Sharing sacred Spaces in the Mediterranean. Christians, Muslimsand Jews at Shirnes and Sanctuaries, (red.) D. Albera, M. Couroucli, MMSh, Indiana University Press 2012.

Deren M., Bogowie haitańskiego wudu. Taniec Nieba i Ziemi, Kraków 2000.

Myerhoff B. G., Pejotlowe łowy. Sakralna podróż Indian Huiczoli, Kraków 1997.

Barańska-Olszewska K., Ukrzyżowani, Toruń 2013.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Inga Kuźma
Prowadzący grup: Inga Kuźma, Michał Żerkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Możliwa zmiana lektur i/lub poszerzenie jej o dodatkowe materiały, w tym np. wizualne.

Metody dydaktyczne:

Metoda konwersatoryjna i aktywizacyjna.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach (znajomość literaury, udział w dyskusji) oraz zaliczenie pisemne.

Treści kształcenia:

1. Religia w ujęciu wybranych przeszłych perspektyw badawczych w antropologii kulturowo-społecznej.

2. Czynnik indywidualny a społeczny w religii – dylematy i możliwości badawcze (przejście ku podejściu opartemu na badaniu doświadczenia, w tym doś. religijnego/duchowego).

3. Perspektywa badawcza fenomenologiczna i neurologiczna (różne aspekty badania dośw. religijnego/duchowego).

4. Antropologia religii jako projekt współczesny: doświadczenie – ciało – przeżycie – komunikacja – performens – wielokulturowość.

5. Doświadczenia religijne typu ekstatycznego, opętańczego i mistycznego: między dośw. osobniczym a zbiorowym.

Literatura:

Bowie F., Antropologia religii. Wprowadzenie, Kraków 2008.

Olędzki J., Świadomość mirakularna, „Polska Sztuka Ludowa” 1989, R. 43, nr 3.

Olędzki J., Hemka A., Wrażliwość mirakulama, „Polska Sztuka Ludowa” 1990, R. 44, nr 1.

Kowalczyk K., Neuroteologia – naturalistyczna konceptualizacja doświadczenia religijnego, „HYBRIS” 2012, nr 17.

Dulewicz M., Neuroteologiczne wyjaśnienia przeżyć religijnych. Analiza krytyczna, “Humaniora. Czasopismo Internetowe” 2013, nr 2 (2).

Niedźwiedź A., Od religijności ludowej do religii przeżywanej, [w:] Kultura ludowa. Teorie. Praktyki. Polityki, Fatyga B., Michalski R. (red.), Warszawa 2014.

Sharing sacred Spaces in the Mediterranean. Christians, Muslimsand Jews at Shirnes and Sanctuaries, (red.) D. Albera, M. Couroucli, MMSh, Indiana University Press 2012.

Deren M., Bogowie haitańskiego wudu. Taniec Nieba i Ziemi, Kraków 2000.

Myerhoff B. G., Pejotlowe łowy. Sakralna podróż Indian Huiczoli, Kraków 1997.

Barańska-Olszewska K., Ukrzyżowani, Toruń 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7