UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia powszechna 1945-1991

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-36001AH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia powszechna 1945-1991
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

wiedza na temat I połowy XX wieku, przebiegu II wojny światowej

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie najważniejszych problemów politycznych, ekonomicznych i społeczno-kulturowych, dotyczących świata po zakończeniu II wojny światowej, na obszarze Europy Zachodniej, Azji, Afryki i obu Ameryk.

Efekty uczenia się:

Student:

• ek1 ma wiedzę z zakresu dziejów powszechnych po 1945 r. 02H1A_W08;H1A_W04

• ek2 znać metody analizy i interpretacji poznanych wydarzeń02H1A_W04;H1A_W03

• ek3 posługiwać się w sposób prawidłowy typowymi i najważniejszymi pojęciami charakterystycznymi dla epoki02H1A_W04;H1A_W03

• ek4 ma podstawową wiedzę na temat związków między polityką, ekonomią, kulturą02H1A-W16;H1A_W04;H1A_W05

ek5 potrafi przeprowadzić analizę tekstu źródłowego z zastosowaniem odpowiednich metod 02H1A_U01;H1A_U05

• ek6 potrafi dyskutować, argumentować, formułować opnie i wnioski na podstawie przeczytanej literatury, w tym lektury własnej02H1A_U07;H1A_U06;H1A_U10;H1P_U10

• ek7 wyszukuje, analizuje informacje pochodzące z różnych rodzajów źródeł 02H1A_U04;H1A_U01;H1P_U01

ek8 zna zakres i charakter swojej wiedzy i rozumie potrzebę jej ciągłego pogłębiania oraz rozwijania umiejętności

02H1A_K09;H1A_K01

ek9 potrafi pracować w grupie02H1A_K01;H1A_K01;H1P_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Maj
Prowadzący grup: Joanna Maj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pogońska-Pol
Prowadzący grup: Joanna Maj, Magdalena Pogońska-Pol
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wkładu problemowego, z zastosowaniem prezentacji multimedialnych. Ćwiczenia, na których stosowane są różne metody: klasyczne ćwiczenia akademickie, praca w grupach (stoliki eksperckie), metoda panelowa, etc.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w ćwiczeniach ocenianie są w skali 2-5 i stanowią 30% oceny z przedmiotu. Sprawdzane są: e3, e4, e6, e7. Egzamin ustny sprawdzający wiedzę zdobytą na wykładzie i podręcznika: 3 pytania z zakresu problematyki epoki historycznej. Egzamin prowadzony jest w formie rozmowy z egzaminującym. Egzamin sprawdza: e1, e2, e3, e4, e5,e6, e7

Ocena z egzaminu stanowi 70% oceny z przedmiotu.


Treści kształcenia:

Charakterystyka okresu historycznego 1945-1991; Rozpad zwycięskiej koalicji antyhitlerowskiej – kształtowanie się świata dwubiegunowego; Japonia po II wojnie światowej; Szczyt i przesilenie zimnowojennej rywalizacji mocarstw, Dekolonizacja Azji; Dekolonizacja Afryki i Ruch Państw Niezaangażowanych; Stany Zjednoczone Ameryki Północnej – polityka wewnętrzna – desegregacja, Odprężenie w stosunkach Wschód-Zachód: historia procesu, porozumienia w sprawie ograniczenia zbrojeń strategicznych; Normalizacja relacji USA – ChRL, Systemy bezpieczeństwa regionalnego – m. in. system wprowadzony przez Konferencję Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie od 1975r.; Relacje amerykańsko-radzieckie w latach 80. XX w.; Rozpad świata dwubiegunowego w latach 1989-1991

Literatura:

Podręczniki

1. Calvocoressi P., Polityka międzynarodowa 1945-2000, Warszawa 2002.

2. Czubiński A., Olszewski W., Historia powszechna 1939-1994, Poznań 1995 (II wyd. Historia powszechna 1939-1997, Poznań 1998). lub Czubiński A., Historia powszechna XX wieku, Poznań 2003.

3. Gaddis J.L., Zimna wojna: Historia podzielonego świata, Kraków 2007.

4. Historia polityczna świata XX wieku 1945-2000, red. B. Bankowicz, Kraków 2004.

5. Kukułka J., Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994.

6. Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pogońska-Pol
Prowadzący grup: Joanna Maj, Magdalena Pogońska-Pol
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pogońska-Pol
Prowadzący grup: Joanna Maj, Magdalena Pogońska-Pol
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wkładu problemowego, z zastosowaniem prezentacji multimedialnych. Ćwiczenia, na których stosowane są różne metody: klasyczne ćwiczenia akademickie, praca w grupach (stoliki eksperckie), metoda panelowa, etc.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w ćwiczeniach ocenianie są w skali 2-5 i stanowią 30% oceny z przedmiotu. Sprawdzane są: e3, e4, e6, e7. Egzamin ustny sprawdzający wiedzę zdobytą na wykładzie i podręcznika: 3 pytania z zakresu problematyki epoki historycznej. Egzamin prowadzony jest w formie rozmowy z egzaminującym. Egzamin sprawdza: e1, e2, e3, e4, e5,e6, e7

Ocena z egzaminu stanowi 70% oceny z przedmiotu.


Treści kształcenia:

Charakterystyka okresu historycznego 1945-1991; Rozpad zwycięskiej koalicji antyhitlerowskiej – kształtowanie się świata dwubiegunowego; Japonia po II wojnie światowej; Szczyt i przesilenie zimnowojennej rywalizacji mocarstw, Dekolonizacja Azji; Dekolonizacja Afryki i Ruch Państw Niezaangażowanych; Stany Zjednoczone Ameryki Północnej – polityka wewnętrzna – desegregacja, Odprężenie w stosunkach Wschód-Zachód: historia procesu, porozumienia w sprawie ograniczenia zbrojeń strategicznych; Normalizacja relacji USA – ChRL, Systemy bezpieczeństwa regionalnego – m. in. system wprowadzony przez Konferencję Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie od 1975r.; Relacje amerykańsko-radzieckie w latach 80. XX w.; Rozpad świata dwubiegunowego w latach 1989-1991

Literatura:

Podręczniki

1. Calvocoressi P., Polityka międzynarodowa 1945-2000, Warszawa 2002.

2. Czubiński A., Olszewski W., Historia powszechna 1939-1994, Poznań 1995 (II wyd. Historia powszechna 1939-1997, Poznań 1998). lub Czubiński A., Historia powszechna XX wieku, Poznań 2003.

3. Gaddis J.L., Zimna wojna: Historia podzielonego świata, Kraków 2007.

4. Historia polityczna świata XX wieku 1945-2000, red. B. Bankowicz, Kraków 2004.

5. Kukułka J., Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994.

6. Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pogońska-Pol
Prowadzący grup: Joanna Maj, Magdalena Pogońska-Pol
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z elementami wkładu problemowego, z zastosowaniem prezentacji multimedialnych. Ćwiczenia, na których stosowane są różne metody: klasyczne ćwiczenia akademickie, praca w grupach (stoliki eksperckie), metoda panelowa, etc.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w ćwiczeniach ocenianie są w skali 2-5 i stanowią 30% oceny z przedmiotu. Sprawdzane są: e3, e4, e6, e7. Egzamin ustny sprawdzający wiedzę zdobytą na wykładzie i podręcznika: 3 pytania z zakresu problematyki epoki historycznej. Egzamin prowadzony jest w formie rozmowy z egzaminującym. Egzamin sprawdza: e1, e2, e3, e4, e5,e6, e7

Ocena z egzaminu stanowi 70% oceny z przedmiotu.


Treści kształcenia:

Charakterystyka okresu historycznego 1945-1991; Rozpad zwycięskiej koalicji antyhitlerowskiej – kształtowanie się świata dwubiegunowego; Japonia po II wojnie światowej; Szczyt i przesilenie zimnowojennej rywalizacji mocarstw, Dekolonizacja Azji; Dekolonizacja Afryki i Ruch Państw Niezaangażowanych; Stany Zjednoczone Ameryki Północnej – polityka wewnętrzna – desegregacja, Odprężenie w stosunkach Wschód-Zachód: historia procesu, porozumienia w sprawie ograniczenia zbrojeń strategicznych; Normalizacja relacji USA – ChRL, Systemy bezpieczeństwa regionalnego – m. in. system wprowadzony przez Konferencję Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie od 1975r.; Relacje amerykańsko-radzieckie w latach 80. XX w.; Rozpad świata dwubiegunowego w latach 1989-1991

Literatura:

Podręczniki

1. Calvocoressi P., Polityka międzynarodowa 1945-2000, Warszawa 2002.

2. Czubiński A., Olszewski W., Historia powszechna 1939-1994, Poznań 1995 (II wyd. Historia powszechna 1939-1997, Poznań 1998). lub Czubiński A., Historia powszechna XX wieku, Poznań 2003.

3. Gaddis J.L., Zimna wojna: Historia podzielonego świata, Kraków 2007.

4. Historia polityczna świata XX wieku 1945-2000, red. B. Bankowicz, Kraków 2004.

5. Kukułka J., Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994.

6. Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4