Antropologia religii 1.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-36003AE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia religii 1.2 |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Studenci powinni wcześniej odbyć zajęcia z zakresu polskiej religijności ludowej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie tych spośród religii, które są najbardziej istotne dla antropologa kultury badającego współczesność oraz europejskie konteksty kulturowe związane z wiarą i religią. Wśród zaproponowanej studentom wiedzy o różnych religiach, znajdują się zarówno te objawione, monoteistyczne (judaizm, chrześcijaństwo, islam) jak i wybrane religie wschodu (buddyzm i hinduizm). Zajęcia są dla studentów formą przygotowania dla dalszego poznawania wiedzy o systemach religijnych, religijności eliadowskiego człowieka symbolicznego oraz fenomenologii religii, w toku przyszłych studiów. Prezentacja wybranych religii nie jest ułożona w sposób diachroniczny, od religii najstarszych (hinduizm) do najmłodszych (islam). Rozpoczyna się od omówienia judaizmu, a następnie chrześcijaństwa, następnie islamu i religii hinduizmu. Wybranym religiom wschodu - hinduizmowi i buddyzmowi - poświęcone są dwa zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć studenci potrafią: - rozpoznać podstawowe pojęcia, związane z omawianymi religiami, wskazują na uniwersalność ich kategorii i struktur, historii oraz postrzegania, z uwzględnieniem zmian kulturowych, zachodzących we współczesnym świecie [E1AW02] - definiować wybrane rodzaje religii monoteistycznych i politeistycznych, wskazywać na różnice i podobieństwa pomiędzy nimi [02E1AW02] - rozpoznawać zróżnicowanie religijne i etniczne wyznawców omawianych religii oraz ich stosunek do wyznawanych wartości, zasad i przykazań [02E1AW07] - znają najważniejsze fakty historyczne i pojęcia z zakresu omawianych religii, ich zasady oraz praktykę, stosunek do sacrum i profanum, świata i innych [E1AW02] - potrafią rozpoznać i zdefiniować najważniejsze symbole związane z omawianymi religiami, znają części składowe i zawartość świętych ksiąg religii monoteistycznych [02E1AU05] Po ukończeniu kursu studenci wykazują postawę nacechowaną kompetencją, tolerancją i otwartością oraz umiejętnością dyskutowania i proponowania rozwiązań odnoszących się do współczesnego świata [E1AK03], [E1AK04] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kępiński | |
Prowadzący grup: | Marcin Kępiński, Michał Żerkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CP
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kępiński | |
Prowadzący grup: | Marcin Kępiński, Michał Żerkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia projektowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kępiński | |
Prowadzący grup: | Marcin Kępiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda konwersatoryjna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielne opracowanie lektur, dyskusja na zajęciach, przygotowanie zadawanych przez wykładowcę zagadnień. |
|
Treści kształcenia: | 1. Judaizm: święte księgi judaizmu (Tora - pięcioksiąg, Talmud, Miszna). Doktryna Judaizmu, przykazania przekazane przez Boga Mojżeszowi. Żydowski rytuał i życie, praktyka judaizmu (zasady Tory i Talmudu, czystość i skalanie, przymierze z Bogiem, obrzezanie, bar micwah, małżeństwo, śmierć i pochówek). Rok rytualny (chanuka, purim, pascha, szawuot, trzy tygodnie żałoby upamiętniające zniszczenie Pierwszej i Drugiej Świątyni). Dom żydowski, rodzina, reguły odżywiania, gmina żydowska. Koncepcja zaświatów w judaizmie. 2. Chrześcijaństwo: Biblia, jej części składowe i źródła. Stary i Nowy Testament. Ewangelie synoptyczne, Listy św. Pawła, Dzieje Apostolskie, Apokalipsa św. Jana. Septuaginta i wulgata. Kanon Pisma Świętego a księgi apokryficzne. Geneza chrześcijaństwa, jego krótki rys historyczny. Doktryna/teologia chrześcijaństwa, najważniejsze idee doktrynalne i ich rozwój. Postać Chrystusa, chrzest i odkupienie, teologia grzechu. Ojcowie Kościoła z początków chrześcijaństwa (Orygenes i teoria apokastazy, św. Augustyn i państwo boże). Eschatologia chrześcijańska i morfologia zaświatów (piekło, niebo, czyściec). Tu zostaną omówione różnice pomiędzy wizjami zaświatów katolicyzmu, prawosławia i protestantyzmu. Symbolika świątyni chrześcijańskiej: niebiańskie pochodzenie świątyni, świątynia i kosmos, doskonałe symbole kwadratu i koła (Jerozolima niebieska i doskonałość boska, niebo), rytualne przestrzenne orientowanie świątyni (sakralizacja świata i przestrzeni), świątynie jako ciało Jezusa (prezbiterium - głowa Chrystusa, nawa główna - korpus, transept - ramiona, wielki ołtarz - serce). Symboliczne znaczenie części świątyni: dzwonnica i dzwon, wejście/brama, kropielnica, nawa, ołtarz. Podział chrześcijaństwa w wieku XI, przyczyny schizmy. 3. Prawosławie: geneza i doktryna, najważniejsze idee doktrynalne. Kościół autokefaliczny (patriarchowie i papiestwo). Różnice pomiędzy kościołem wschodnim a zachodnim (rozbieżność kalendarza, chrzest, bierzmowanie, eucharystia, celibat, rozumienie Kościoła jako Ciała Chrystusa, liturgia, rola ikony). Ikonostas i jego morfologia kulturowa, schemat teologiczny i ikonograficzny. Ikonostas niski, Deesis, ikonostas świąteczny (dodekaorton), Trójca Święta u góry i zwiastowanie u dołu (carskie wrota). Starowiercy, kościoły: ormiański, koptyjski i etiopski (różnice i podobieństwa z prawosławiem). Obecność prawosławia w Polsce wg Atlasu wierzeń w Polsce. 3. Katolicyzm: geneza określenia (I Sobór w Konstantynopolu), burzliwa historia katolicyzmu (trzy pierwsze wieku walki doktrynalnej wewnątrz cesarstwa rzymskiego, od uznania za religię Cesarstwa po Konstantynie do reformy protestanckiej na początku XVI wieku, aż po czasy współczesne i II Sobór Watykański). Doktryna katolicyzmu, najważniejsze problemy teologiczne (Trójca Święta, postać Matki Bożej, obecność Chrystusa w Eucharystii). Dogmaty katolickie i tradycja Kościoła. Sakramenty. Struktura hierarchiczna Kościoła, papieże i święte kolegium, najważniejsze sobory (Jerozolimski, I sobór w Konstantynopolu, Efez, Nicea, Trydent, I oraz II Watykański). Pielgrzymowanie, kult relikwii i obrazów. 4. Ruchy reformacyjne w Europie i protestantyzm: geneza protestantyzmu, postać Marcina Lutra, problemy polityczne i religijne. Spory z katolicyzmem dotyczące Matki Jezusa, sakramentów, doktrynalnej wartości nauczania Kościoła oraz władzy papieża. Pismo Święte jako fundament wiary każdego chrześcijanina, koncepcja osobistej interpretacji Biblii. Rozwój i odmiany protestantyzmu (anabaptyści, anglikanie, luteranie, kalwini). 6. Islam: święta księga islamu - Koran. Pięć filarów islamu (wyznanie wiary, modlitwa, post, jałmużna, pielgrzymka do Mekki). Hadisy, prawo szari`a, stosunek islamu do innych religii monoteistycznych, ich świętych ksiąg i proroków (Tora, Ewangelia, Abraham, Mojżesz i Jezus). Geneza historyczna islamu, postać Mahometa (jego podróż i objawienie) i rola kalifa. Wspólnota Ummy - różnych ludów przynależnych do islamu. Dwie główne formy islamu - sunnizm i szyizm. Dogmaty islamu (wiara w jedynego Boga, jego aniołów, księgi, proroków, dzień ostatni, przeznaczenie - wolę bożą). Dżihad jako walka z sobą samym i walka zbrojna. Islam w średniowiecznej Europie, kalifat kordobański. Praktyka islamu: wybrane święta - Ramadan. Wyznawcy islamu w Polsce według Atlasu wierzeń w Polsce. 7. Religie wschodu: hinduizm i buddyzm. Najstarsza religia ludzkości - hinduizm. Geneza hinduizmu, wywodzącego się z religii pierwotnych Indoeuropejczyków. Związek religii z kulturą indyjską i jego wpływ na kraje Azji Południowo-Wschodniej (Indochiny, Indonezja, Tajlandia). Święte księgi hinduizmu: Wedy i Upaniszady. Zasady hinduizmu. Morfologia wszechświata: jego cykliczność, podział na trzy poziomy świata, centrum-góra Meru. Morfologia bóstwa. Indyjska „trójca”: byt najwyższy Brahma i jego dwa wcielenia: Sziwa i Wisznu. Panteon pozostałych emanacji Brahmy. Koncepcja czasu, natura życia i śmierci. Przeznaczenie człowieka według hinduizmu: kołowrót wcieleń (samsara), karma i system kastowy. Kasta w hinduizmie jako zamknięta grupa endogamiczna z dziedziczną przynależnością (warna), historyczne pochodzenie kast, ich związek z tabu, nieczystością i skalaniem. Hierarchiczność kastowa i „niedotykalni” - wykluczeni poza obręb społeczeństwa. Praktyka hinduizmu: modlitwa, świątynia, pielgrzymka do źródeł Gangesu. „Święci” Sadhi i praktyka Jogi. Buddyzm - czwarta po chrześcijaństwie, islamie i hinduizmie religia w dziejach ludzkości. Raczej prąd duchowy, niż system religijny, gdyż pojęcie Boga nie jest w nim ani wyraźne, ani konieczne. Buddyzm jako rodzaj filozofii, dążącej do Absolutu, równie dobrze wpasowującej się w praktyki tybetańskiego lamaizmu i kontemplacji japońskiego zen. Historia Buddyzmu: postać i nauczanie Siddhartha Gautama, Buddy czyli Przebudzonego, który odnalazł prawdę. Ewolucja historyczna Buddyzmu i jego azjatycka ekspansja. Cztery prawdy Buddyzmu. Buddyzm jako technika przeznaczona do opanowania zmysłów i wyobraźni, ciała i duszy. Praktyka Buddyzmu: droga do osiągnięcia wyzwolenia w nirwanie wymaga całkowitego oderwania od świata (podobieństwo do hinduizmu i różnica - zanegowanie systemu kastowego). Praktyka zen w buddyjskich klasztorach: dojście do oświecenia/prawdy poprzez medytację i odrzucenie zewnętrznego świata. |
|
Literatura: |
M. Malherebe, Religie ludzkości, Kraków 1995 A. Tokarczyk, Religie współczesnego świata, Warszawa 1978 K. Armstrong, Historia Boga. 4000 lat dziejów Boga w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie, Warszawa 1995 A. Żbikowski, Żydzi, Wrocław 1997 A. Unterman, Żydzi. Wiara i życie, Łódź 1989 G. Bessiere, Jezus. Nie oczekiwany Bóg, Wrocław 1995 M. U. Tworuschka, Chrześcijaństwo; Buddyzm (seria Religie Świata), Warszawa 2009, J. Hani, Symbolika świątyni chrześcijańskiej, Kraków 1994 J. Keller, Prawosławie, Warszawa 1982 R. Waterstone, Indie, Warszawa 1996 M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, tom 3, Warszawa 1995 A. Tradigo, Ikony i święci prawosławni, Warszawa 2011 S. Zuffi, Nowy Testament. Postacie i epizody, Warszawa 2007 C. de Coapa, Stary Testament. Postacie I epizody, Warszawa 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.