UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza wytworów kultury popularnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-5AWK2O
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza wytworów kultury popularnej
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone analizie dzieł sztuki masowej i kultury konsumpcyjnej, z uwzględnieniem teoretycznych sporów na temat kultury popularnej i jej wartości. Celem zajęć jest ćwiczenie krytycznego opisu wytworów kultury popularnej, z którymi obcujemy na codzień - badawcze przyjrzenie się im z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi analitycznych i pojęć teoretycznych z zakresu retoryki, semiotyki,estetyki i filmoznawstwa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student posiada wiedzę na temat głównych nurtów krytyki kultury masowej oraz stanowisk w jej obronie (02O-1A_W08);

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury popularnej (02O-1A_W12);

Umiejętności:

- samodzielnie analizuje i ocenia wytwory kultury popularnej, posługując się się różnymi narzędziami krytycznymi i metodami analiz (02O-1A_U04, 02O-1A_U05);

Kompetencje:

- potrafi planować oraz metodycznie realizować wyznaczone przez siebie lub innych zadania. Odznacza się odpowiednią dyscypliną, umiejętnością reagowania na nowe sytuacje oraz myślenia kreatywnego (02O-1A_K03);

- jest refleksyjnie i krytycznie nastawiony do otaczającej go rzeczywistości kulturowej (02O-1A_K03).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Prowadzący grup: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Na każdych zajęciach ćwiczymy analizę określonego typu dzieł lub komunikatów – od form najprostszych po bardziej złożone. Studenci pracują w grupach, na podstawie przedstawionego przez wykładowcę lub samodzielnie przygotowanego materiału (zgromadzonych przykładów reklam, filmów, etc). Wspólnie dokonują jego analizy według określonych kryteriów i formułują końcowe wnioski. Forma i rodzaj poszukiwanych przez studentów przykładów oraz cel ich użycia wskazany jest przez wykładowcę z wyprzedzeniem, na wcześniejszych zajęciach.

Sposoby i kryteria oceniania:

Praca studenta jest systematycznie punktowana w tabeli na każdych zajęciach – wszystkie jego ważne wypowiedzi według podanych niżej zakresów. Końcowa ocena jest średnią za pracę w semestrze. W praktyce oznacza to, że każda nieobecność obniża ocenę, ponieważ student nie zdobywa wówczas żadnych punktów (i nie bierze udziału w warsztatach).

Kryteria oceny:

- Znajomość terminologii

- Szczegółowość obserwacji

- Przygotowanie materiału do zajęć

- Ogólna orientacja humanistyczna: trafne odniesienia intertekstualne

- Współpraca z grupą w tworzeniu wspólnych analiz

O ile student jest obecny i aktywnie pracuje, uzyskuje pozytywną ocenę cząstkową (3, 3+, 4, 4+, 5) na każdych zajęciach. Suma ocen dzielona jest przez liczbę kryteriów i ogólną liczbę zajęć (14).


Treści kształcenia:

1. Analiza pojęć: kultura popularna, kultura masowa, kultura konsumpcyjna. Główne stanowiska w sporze o kulturę masową (Th. Adorno, D. McDonald, W. Benjamin, R. Williams, M. McLuhan, J. Fiske, N. Carroll)

2. analiza semiotyczno-strukturalna (wg Umberto Eco): funkcje i poziomy komunikacji, informatywność i samozwrotność komunikatu jako wartości.

3. Analiza wybranych przykładów przedmiotu codziennego użytku, etykiet, przekazów reklamowych oraz dzieł kultury popularnej.

4. Analiza intertekstualna – samorefleksyjność, synergia, konwergencja w kulturze masowej.

Literatura:

Noël Carroll, Filozofia sztuki masowej, tłum. M. Przylipiak, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011;

Umberto Eco, Komunikat estetyczny i Kilka uwag: Komunikat reklamowy [w:] tegoż, Nieobecna struktura, tłum.Adam Weinsberg i Paweł Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4