Analiza wytworów kultury popularnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-5AWK2O |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza wytworów kultury popularnej |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone analizie dzieł sztuki masowej i kultury konsumpcyjnej, z uwzględnieniem teoretycznych sporów na temat kultury popularnej i jej wartości. Celem zajęć jest ćwiczenie krytycznego opisu wytworów kultury popularnej, z którymi obcujemy na codzień - badawcze przyjrzenie się im z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi analitycznych i pojęć teoretycznych z zakresu retoryki, semiotyki,estetyki i filmoznawstwa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada wiedzę na temat głównych nurtów krytyki kultury masowej oraz stanowisk w jej obronie (02O-1A_W08); - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury popularnej (02O-1A_W12); Umiejętności: - samodzielnie analizuje i ocenia wytwory kultury popularnej, posługując się się różnymi narzędziami krytycznymi i metodami analiz (02O-1A_U04, 02O-1A_U05); Kompetencje: - potrafi planować oraz metodycznie realizować wyznaczone przez siebie lub innych zadania. Odznacza się odpowiednią dyscypliną, umiejętnością reagowania na nowe sytuacje oraz myślenia kreatywnego (02O-1A_K03); - jest refleksyjnie i krytycznie nastawiony do otaczającej go rzeczywistości kulturowej (02O-1A_K03). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Na każdych zajęciach ćwiczymy analizę określonego typu dzieł lub komunikatów – od form najprostszych po bardziej złożone. Studenci pracują w grupach, na podstawie przedstawionego przez wykładowcę lub samodzielnie przygotowanego materiału (zgromadzonych przykładów reklam, filmów, etc). Wspólnie dokonują jego analizy według określonych kryteriów i formułują końcowe wnioski. Forma i rodzaj poszukiwanych przez studentów przykładów oraz cel ich użycia wskazany jest przez wykładowcę z wyprzedzeniem, na wcześniejszych zajęciach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Praca studenta jest systematycznie punktowana w tabeli na każdych zajęciach – wszystkie jego ważne wypowiedzi według podanych niżej zakresów. Końcowa ocena jest średnią za pracę w semestrze. W praktyce oznacza to, że każda nieobecność obniża ocenę, ponieważ student nie zdobywa wówczas żadnych punktów (i nie bierze udziału w warsztatach). Kryteria oceny: - Znajomość terminologii - Szczegółowość obserwacji - Przygotowanie materiału do zajęć - Ogólna orientacja humanistyczna: trafne odniesienia intertekstualne - Współpraca z grupą w tworzeniu wspólnych analiz O ile student jest obecny i aktywnie pracuje, uzyskuje pozytywną ocenę cząstkową (3, 3+, 4, 4+, 5) na każdych zajęciach. Suma ocen dzielona jest przez liczbę kryteriów i ogólną liczbę zajęć (14). |
|
Treści kształcenia: | 1. Analiza pojęć: kultura popularna, kultura masowa, kultura konsumpcyjna. Główne stanowiska w sporze o kulturę masową (Th. Adorno, D. McDonald, W. Benjamin, R. Williams, M. McLuhan, J. Fiske, N. Carroll) 2. analiza semiotyczno-strukturalna (wg Umberto Eco): funkcje i poziomy komunikacji, informatywność i samozwrotność komunikatu jako wartości. 3. Analiza wybranych przykładów przedmiotu codziennego użytku, etykiet, przekazów reklamowych oraz dzieł kultury popularnej. 4. Analiza intertekstualna – samorefleksyjność, synergia, konwergencja w kulturze masowej. |
|
Literatura: |
Noël Carroll, Filozofia sztuki masowej, tłum. M. Przylipiak, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011; Umberto Eco, Komunikat estetyczny i Kilka uwag: Komunikat reklamowy [w:] tegoż, Nieobecna struktura, tłum.Adam Weinsberg i Paweł Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.