UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs analityczno-specjalizacyjny "Fotografia i krytyka"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-AS28SD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs analityczno-specjalizacyjny "Fotografia i krytyka"
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1. Zainteresowanie historią fotografii w podstawowym zakresie

2. Podstawowa znajomość literartury przedmiotu


Skrócony opis:

W ramach zajęć student zapoznaje się z literaturą dotyczącą krytyki i metod badawczych historii fotografii, która jest weryfikowana w trakcie zajęć. Nabywa podstawową wiedzę na temat rozwoju fotografii, jej obecności w sztukach plastycznych, zapoznaje się z podstawowymi metodami badawczymi w zakresie fotografii jako przedmiotu historii sztuki oraz najnowszymi osiągnięciami i głównymi zachodzących w jej obrębie zmian. Na podstawie nabytej wiedzy sporządza pracę końcową na dowolnie wybrany temat, której złożenie warunkuje ocenę końcową.

Efekty uczenia się:

posiada poszerzoną wiedzę o specyfikacji przedmiotowej, metodologicznej i krytycznej historii sztuki fotografii w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność i swoisty charakter tej dziedziny wiedzy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Eleonora Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Eleonora Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

1.Wykład wprowadzający - prowadzący przedmiot przedstawia zagadnienia, podaje literaturę, określa wymagania

2. Konwersatorium - podczas zajęć prowadzona jest dyskusja prowadzącego przedmiot ze studentami na podstawie literatury oraz prezentowanych fotografii

3. Wprowadzenie pojęć dotyczących zasady opisu fotografii

4. Zwiedzanie wystaw fotograficznych - prezentacja wystawy, omówienie jej przekazu.

5. Konstruowanie opisu fotografii według tematu zdjęć, formy, materiału, stylu, porównywanie i kontrastowanie, interpretacja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryterium oceny jest obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestnictwo. Student oceniany jest na podstawie przygotowywanych na kolejne zajęcia wypowiedzi, posiadając wiedzę na temat historii fotografii, miejsca fotografii w historii sztuki oraz ogólnie w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność tej dziedziny wiedzy i jej specyfikę metodologiczną.

W ramach zajęć student zapoznaje się z literaturą dotyczącą krytyki i metod badawczych historii fotografii, która jest weryfikowana w trakcie zajęć. Nabywa podstawową wiedzę na temat rozwoju fotografii, jej obecności w sztukach plastycznych, zapoznaje się z podstawowymi metodami badawczymi w zakresie fotografii jako przedmiotu historii sztuki oraz najnowszymi osiągnięciami i głównymi zachodzących w jej obrębie zmian. Na podstawie nabytej wiedzy sporządza pracę końcową na dowolnie wybrany temat, której złożenie warunkuje ocenę końcową.

Treści kształcenia:

1. / 2. Prekursorzy fotografii / fotografia i jej działanie na sztukę


3. / 4. Malarze i fotograficzne źródła ich obrazów

5. Prawda fotografii?

6. / 7. Fotografia jako droga porozumienia / fotografia i tajemnica

8. Poetyka powiększania w fotografii

- fotografia jako rejestracja rzeczywistości

- prawda zaświadczona.

9. / 10. Pionierzy fotografii polskiej

11. /12. Autoportret fotograficzny - Wacław Szpakowski, Stan.-Ignacy Witkiewicz, Marcel Duchamp, Man Ray, August Strindberg, Edwarda Munch, Raul Haussmann.

13. Fotografia / dadaizm

14.Fotografia / surrealizm

15. / 16. Fotografia awangardowa – lata 1918-1939: Rosja, Czechy, Polska, Niemcy


Literatura:

Literatura:

1. Walter Benjamin, Twórca jako wytwórca

2. Roland Barthes, Camera lucida [Światło obrazu]

3. Georges Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2008

4. Urszula Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, Gdańsk

5. Urszula Czartoryska, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne,Gdańsk

6. Andrzej Turowski, Budowniczowie świata, Kraków

7. Hannah Höch, jej dzieło i Dada – katalog M.S. w Łodzi 1977

8. Wieś polska roku 1934 w fotografii Louise Arner Boyd - katalog M.S. w

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Eleonora Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

1.Wykład wprowadzający - prowadzący przedmiot przedstawia zagadnienia, podaje literaturę, określa wymagania

2. Konwersatorium - podczas zajęć prowadzona jest dyskusja prowadzącego przedmiot ze studentami na podstawie literatury oraz prezentowanych fotografii

3. Wprowadzenie pojęć dotyczących zasady opisu fotografii

4. Zwiedzanie wystaw fotograficznych - prezentacja wystawy, omówienie jej przekazu.

5. Konstruowanie opisu fotografii według tematu zdjęć, formy, materiału, stylu, porównywanie i kontrastowanie, interpretacja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryterium oceny jest obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestnictwo. Student oceniany jest na podstawie przygotowywanych na kolejne zajęcia wypowiedzi, posiadając wiedzę na temat historii fotografii, miejsca fotografii w historii sztuki oraz ogólnie w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność tej dziedziny wiedzy i jej specyfikę metodologiczną.

W ramach zajęć student zapoznaje się z literaturą dotyczącą krytyki i metod badawczych historii fotografii, która jest weryfikowana w trakcie zajęć. Nabywa podstawową wiedzę na temat rozwoju fotografii, jej obecności w sztukach plastycznych, zapoznaje się z podstawowymi metodami badawczymi w zakresie fotografii jako przedmiotu historii sztuki oraz najnowszymi osiągnięciami i głównymi zachodzących w jej obrębie zmian. Na podstawie nabytej wiedzy sporządza pracę końcową na dowolnie wybrany temat, której złożenie warunkuje ocenę końcową.

Treści kształcenia:

1. / 2. Prekursorzy fotografii / fotografia i jej działanie na sztukę


3. / 4. Malarze i fotograficzne źródła ich obrazów

5. Prawda fotografii?

6. / 7. Fotografia jako droga porozumienia / fotografia i tajemnica

8. Poetyka powiększania w fotografii

- fotografia jako rejestracja rzeczywistości

- prawda zaświadczona.

9. / 10. Pionierzy fotografii polskiej

11. /12. Autoportret fotograficzny - Wacław Szpakowski, Stan.-Ignacy Witkiewicz, Marcel Duchamp, Man Ray, August Strindberg, Edwarda Munch, Raul Haussmann.

13. Fotografia / dadaizm

14.Fotografia / surrealizm

15. / 16. Fotografia awangardowa – lata 1918-1939: Rosja, Czechy, Polska, Niemcy



Literatura:

Literatura:

1. Walter Benjamin, Twórca jako wytwórca

2. Roland Barthes, Camera lucida [Światło obrazu]

3. Georges Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2008

4. Urszula Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, Gdańsk

5. Urszula Czartoryska, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne,Gdańsk

6. Andrzej Turowski, Budowniczowie świata, Kraków

7. Hannah Höch, jej dzieło i Dada – katalog M.S. w Łodzi 1977

8. Wieś polska roku 1934 w fotografii Louise Arner Boyd - katalog M.S. w

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0