Kurs analityczno-specjalizacyjny "Fotografia i krytyka"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-AS28SD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kurs analityczno-specjalizacyjny "Fotografia i krytyka" |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Zainteresowanie historią fotografii w podstawowym zakresie 2. Podstawowa znajomość literartury przedmiotu |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć student zapoznaje się z literaturą dotyczącą krytyki i metod badawczych historii fotografii, która jest weryfikowana w trakcie zajęć. Nabywa podstawową wiedzę na temat rozwoju fotografii, jej obecności w sztukach plastycznych, zapoznaje się z podstawowymi metodami badawczymi w zakresie fotografii jako przedmiotu historii sztuki oraz najnowszymi osiągnięciami i głównymi zachodzących w jej obrębie zmian. Na podstawie nabytej wiedzy sporządza pracę końcową na dowolnie wybrany temat, której złożenie warunkuje ocenę końcową. |
Efekty uczenia się: |
posiada poszerzoną wiedzę o specyfikacji przedmiotowej, metodologicznej i krytycznej historii sztuki fotografii w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność i swoisty charakter tej dziedziny wiedzy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ K
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Eleonora Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Eleonora Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | 1.Wykład wprowadzający - prowadzący przedmiot przedstawia zagadnienia, podaje literaturę, określa wymagania 2. Konwersatorium - podczas zajęć prowadzona jest dyskusja prowadzącego przedmiot ze studentami na podstawie literatury oraz prezentowanych fotografii 3. Wprowadzenie pojęć dotyczących zasady opisu fotografii 4. Zwiedzanie wystaw fotograficznych - prezentacja wystawy, omówienie jej przekazu. 5. Konstruowanie opisu fotografii według tematu zdjęć, formy, materiału, stylu, porównywanie i kontrastowanie, interpretacja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryterium oceny jest obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestnictwo. Student oceniany jest na podstawie przygotowywanych na kolejne zajęcia wypowiedzi, posiadając wiedzę na temat historii fotografii, miejsca fotografii w historii sztuki oraz ogólnie w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność tej dziedziny wiedzy i jej specyfikę metodologiczną. W ramach zajęć student zapoznaje się z literaturą dotyczącą krytyki i metod badawczych historii fotografii, która jest weryfikowana w trakcie zajęć. Nabywa podstawową wiedzę na temat rozwoju fotografii, jej obecności w sztukach plastycznych, zapoznaje się z podstawowymi metodami badawczymi w zakresie fotografii jako przedmiotu historii sztuki oraz najnowszymi osiągnięciami i głównymi zachodzących w jej obrębie zmian. Na podstawie nabytej wiedzy sporządza pracę końcową na dowolnie wybrany temat, której złożenie warunkuje ocenę końcową. |
|
Treści kształcenia: | 1. / 2. Prekursorzy fotografii / fotografia i jej działanie na sztukę 3. / 4. Malarze i fotograficzne źródła ich obrazów 5. Prawda fotografii? 6. / 7. Fotografia jako droga porozumienia / fotografia i tajemnica 8. Poetyka powiększania w fotografii - fotografia jako rejestracja rzeczywistości - prawda zaświadczona. 9. / 10. Pionierzy fotografii polskiej 11. /12. Autoportret fotograficzny - Wacław Szpakowski, Stan.-Ignacy Witkiewicz, Marcel Duchamp, Man Ray, August Strindberg, Edwarda Munch, Raul Haussmann. 13. Fotografia / dadaizm 14.Fotografia / surrealizm 15. / 16. Fotografia awangardowa – lata 1918-1939: Rosja, Czechy, Polska, Niemcy |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Walter Benjamin, Twórca jako wytwórca 2. Roland Barthes, Camera lucida [Światło obrazu] 3. Georges Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2008 4. Urszula Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, Gdańsk 5. Urszula Czartoryska, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne,Gdańsk 6. Andrzej Turowski, Budowniczowie świata, Kraków 7. Hannah Höch, jej dzieło i Dada – katalog M.S. w Łodzi 1977 8. Wieś polska roku 1934 w fotografii Louise Arner Boyd - katalog M.S. w |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eleonora Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Eleonora Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | 1.Wykład wprowadzający - prowadzący przedmiot przedstawia zagadnienia, podaje literaturę, określa wymagania 2. Konwersatorium - podczas zajęć prowadzona jest dyskusja prowadzącego przedmiot ze studentami na podstawie literatury oraz prezentowanych fotografii 3. Wprowadzenie pojęć dotyczących zasady opisu fotografii 4. Zwiedzanie wystaw fotograficznych - prezentacja wystawy, omówienie jej przekazu. 5. Konstruowanie opisu fotografii według tematu zdjęć, formy, materiału, stylu, porównywanie i kontrastowanie, interpretacja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryterium oceny jest obecność studenta na zajęciach i aktywne uczestnictwo. Student oceniany jest na podstawie przygotowywanych na kolejne zajęcia wypowiedzi, posiadając wiedzę na temat historii fotografii, miejsca fotografii w historii sztuki oraz ogólnie w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność tej dziedziny wiedzy i jej specyfikę metodologiczną. W ramach zajęć student zapoznaje się z literaturą dotyczącą krytyki i metod badawczych historii fotografii, która jest weryfikowana w trakcie zajęć. Nabywa podstawową wiedzę na temat rozwoju fotografii, jej obecności w sztukach plastycznych, zapoznaje się z podstawowymi metodami badawczymi w zakresie fotografii jako przedmiotu historii sztuki oraz najnowszymi osiągnięciami i głównymi zachodzących w jej obrębie zmian. Na podstawie nabytej wiedzy sporządza pracę końcową na dowolnie wybrany temat, której złożenie warunkuje ocenę końcową. |
|
Treści kształcenia: | 1. / 2. Prekursorzy fotografii / fotografia i jej działanie na sztukę 3. / 4. Malarze i fotograficzne źródła ich obrazów 5. Prawda fotografii? 6. / 7. Fotografia jako droga porozumienia / fotografia i tajemnica 8. Poetyka powiększania w fotografii - fotografia jako rejestracja rzeczywistości - prawda zaświadczona. 9. / 10. Pionierzy fotografii polskiej 11. /12. Autoportret fotograficzny - Wacław Szpakowski, Stan.-Ignacy Witkiewicz, Marcel Duchamp, Man Ray, August Strindberg, Edwarda Munch, Raul Haussmann. 13. Fotografia / dadaizm 14.Fotografia / surrealizm 15. / 16. Fotografia awangardowa – lata 1918-1939: Rosja, Czechy, Polska, Niemcy |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Walter Benjamin, Twórca jako wytwórca 2. Roland Barthes, Camera lucida [Światło obrazu] 3. Georges Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2008 4. Urszula Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, Gdańsk 5. Urszula Czartoryska, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne,Gdańsk 6. Andrzej Turowski, Budowniczowie świata, Kraków 7. Hannah Höch, jej dzieło i Dada – katalog M.S. w Łodzi 1977 8. Wieś polska roku 1934 w fotografii Louise Arner Boyd - katalog M.S. w |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.