UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs analityczno-specjalizacyjny "Renesansowe i manierystyczne wnętrza w Europie 1400-1600"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-AS52SD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs analityczno-specjalizacyjny "Renesansowe i manierystyczne wnętrza w Europie 1400-1600"
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

ukończone studia I stopnia z zakresu historii sztuki lub innych nauk humanistycznych

Skrócony opis:

Kurs analityczno-specjalizacyjny poświęcony jest programom artystycznym i ideowym wnętrz w zamkach, pałacach i willach XV-XVII w. Na wybranych przykładach budowli reprezentujących określone typy architektoniczne oraz stylistyczne, położonych na terenie Europy przeprowadzona zostanie analiza kształtowania się i przemian stałej dekoracji - polichromii, sztukaterii, trwałych opraw okien oraz drzwi. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na modelowość wzorców naśladowanych później w innych siedzibach elit władzy.

Analizą objęte będą wybrane wnętrza renesansowych i manierystycznych m. in. pałaców miejskich (Florencja, Rzym, Wenecja), zamków feudalnych (Urbino, Palazzo Ducale w Mantui, Wawel, Krasiczyn, Wiśnicz Nowy, Rydzyna) willi w Toskanii i Lacjum (Poggio a Caiano, Pratolino, pałaców (Palazzo del Tè, Uffizi). W rozszerzonym zakresie analizie poddane zostaną takie typy wnętrz jak studiolo, apartamenty paradne, kaplice i gabinety.

Efekty uczenia się:

wiedza

HS-2A_W01

posiada poszerzoną wiedzę o specyfikacji przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki w obrębie nauk humanistycznych, rozumie

odrębność i swoisty charakter tej dziedziny wiedzy

HS-2A_W02

posiada uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat rozwoju historii sztuki jako nauki, zna podstawowe metody badawcze

w zakresie historii sztuki oraz najnowsze osiągnięcia i główne kierunki rozwoju

HS-2A_W08

Posiada uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę z zakresu prawa autorskiego i rozumie pojęcia i zasady zarządzania zasobami własności

intelektualnej

umiejętności

HS-2A_U01

umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze,

a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki w szerszym kontekście

nauk humanistycznych

HS-2A_U02

potrafi w sposób profesjonalny wyszukać, analizować, selekcjonować i wykorzystać informacje, opierając się różnych źródłach i zasobach

– również obcojęzycznych (archiwalnych, bibliotecznych, zasobach internetowych, zbiorach muzealnych) oraz formułować krytyczne sądy

HS-2A_U03

potrafi w formie ustnej prezentacji przedstawić wybrane problemy z zakresu historii sztuki, używając logicznej i przejrzystej argumentacji,

jak również jest w stanie wziąć udział w publicznej debacie broniąc w sposób świadomy i kompetentny swoich samodzielnych poglądów;

jest w stanie zainicjować debatę publiczną

HS-2A_U04

posiada pogłębioną umiejętność opracowania logicznie skonstruowanej pracy pisemnej z zakresu historii sztuki zgodnie z wymogami

konkretnej formy charakterystycznej dla dziedziny (esej, praca seminaryjna, recenzja, nota polemiczna, analiza dzieła sztuki) prezentując

wybrane zagadnienia w szerokim kontekście nauk humanistycznych

HS-2A_U05

potrafi rozpoznać w sposób pogłębiony kształtujące się procesy kulturowe i artystyczne oraz przeprowadzić ich analizę wskazując ich

źródła oraz dalsze perspektywy rozwoju

HS-2A_U06

potrafi w sposób profesjonalny posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować odpowiednią terminologię przy opisie i analizie dzieła

sztuki, zaprezentować opis w formie ustnej i pisemnej

kompetencje społeczne

HS-2A_K01

ma ukształtowana postawę pogłębionej refleksji na temat własnej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za

zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego (regionu, kraju, Europy, świata) oraz dostrzega potrzeby edukacji społeczeństwa w

zakresie dziedzictwa kulturowego

HS-2A_K02

rozumie znaczenie pracy w grupie, jest w stanie współpracować z innymi przejmując różne role

HS-2A_K03

potrafi krytycznie identyfikować i rozstrzygać problemy związane z pracą historyka sztuki zgodnie z regułami poszanowania dla ogólnie

przyjętych wartości etycznych

HS-2A_K04

uczestniczy w życiu kulturalnym i artystycznym wykorzystując różne jego formy, świadomie uczestniczy w kształtowaniu rzeczywistości

kulturowej i artystycznej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Bernatowicz
Prowadzący grup: Tadeusz Bernatowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podstawę wiedzy dla studenta są jest wykłady, opracowane w wyniki wieloletnich studiów i badań prowadzącego. Student ma możliwość zadawania pytań po wykładzie lub na dyżurze, by uzyskać rozszerzenie wiadomości i możliwość dalszego zgłębiania problemów. Wykład składa się z części werbalnej oraz prezentacji multimedialnej (slajdy ukazujące analizujące obiekty, prezentacje filmowe z internetu, schematy graficzne).

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach. Krótkie testy sprawdzające na bieżąco zakres orientacji merytorycznej z poszczególnych zajęć. Końcowe zaliczenie pisemne, poprawka w formie ustnej.

Treści kształcenia:

Kurs analityczno-specjalizacyjny poświęcony jest programom artystycznym i ideowym wnętrz w zamkach, pałacach i willach XV-XVII w. Na wybranych przykładach budowli reprezentujących określone typy architektoniczne oraz stylistyczne, położonych na terenie Europy przeprowadzona zostanie analiza kształtowania się i przemian stałej dekoracji - polichromii, sztukaterii, trwałych opraw okien oraz drzwi. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na modelowość wzorców naśladowanych później w innych siedzibach elit władzy.

Analizą objęte będą wybrane wnętrza renesansowych i manierystycznych m. in. pałaców miejskich (Florencja, Rzym, Wenecja), zamków feudalnych (Urbino, Palazzo Ducale w Mantui, Wawel, Krasiczyn, Wiśnicz Nowy, Rydzyna) willi w Toskanii i Lacjum (Poggio a Caiano, Pratolino, pałaców (Palazzo del Tè, Uffizi). W rozszerzonym zakresie analizie poddane zostaną takie typy wnętrz jak studiolo, apartamenty paradne, kaplice i gabinety.


Literatura:

Renaissance Florens; the Age of Lorenzo de’Medici 1449-1492, ed. by Cristina Acidini Luchinat, Milano 1993.

Cultura e società nel Rinascimento; tra riforme e manierismi, a cura Vittore Branca e Carlo Ossola, Firenze 1984.

Lubkin Gregory, A Renaisssance court: Milan under Galeazzo Maria Sforza, Berkeley 1994.

Mantegna and 15th-century culture... London 1993.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0