Kurs analityczno-specjalizacyjny "Renesansowe i manierystyczne wnętrza w Europie 1400-1600"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-AS52SD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kurs analityczno-specjalizacyjny "Renesansowe i manierystyczne wnętrza w Europie 1400-1600" |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ukończone studia I stopnia z zakresu historii sztuki lub innych nauk humanistycznych |
Skrócony opis: |
Kurs analityczno-specjalizacyjny poświęcony jest programom artystycznym i ideowym wnętrz w zamkach, pałacach i willach XV-XVII w. Na wybranych przykładach budowli reprezentujących określone typy architektoniczne oraz stylistyczne, położonych na terenie Europy przeprowadzona zostanie analiza kształtowania się i przemian stałej dekoracji - polichromii, sztukaterii, trwałych opraw okien oraz drzwi. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na modelowość wzorców naśladowanych później w innych siedzibach elit władzy. Analizą objęte będą wybrane wnętrza renesansowych i manierystycznych m. in. pałaców miejskich (Florencja, Rzym, Wenecja), zamków feudalnych (Urbino, Palazzo Ducale w Mantui, Wawel, Krasiczyn, Wiśnicz Nowy, Rydzyna) willi w Toskanii i Lacjum (Poggio a Caiano, Pratolino, pałaców (Palazzo del Tè, Uffizi). W rozszerzonym zakresie analizie poddane zostaną takie typy wnętrz jak studiolo, apartamenty paradne, kaplice i gabinety. |
Efekty uczenia się: |
wiedza HS-2A_W01 posiada poszerzoną wiedzę o specyfikacji przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność i swoisty charakter tej dziedziny wiedzy HS-2A_W02 posiada uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę na temat rozwoju historii sztuki jako nauki, zna podstawowe metody badawcze w zakresie historii sztuki oraz najnowsze osiągnięcia i główne kierunki rozwoju HS-2A_W08 Posiada uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę z zakresu prawa autorskiego i rozumie pojęcia i zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej umiejętności HS-2A_U01 umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze, a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki w szerszym kontekście nauk humanistycznych HS-2A_U02 potrafi w sposób profesjonalny wyszukać, analizować, selekcjonować i wykorzystać informacje, opierając się różnych źródłach i zasobach – również obcojęzycznych (archiwalnych, bibliotecznych, zasobach internetowych, zbiorach muzealnych) oraz formułować krytyczne sądy HS-2A_U03 potrafi w formie ustnej prezentacji przedstawić wybrane problemy z zakresu historii sztuki, używając logicznej i przejrzystej argumentacji, jak również jest w stanie wziąć udział w publicznej debacie broniąc w sposób świadomy i kompetentny swoich samodzielnych poglądów; jest w stanie zainicjować debatę publiczną HS-2A_U04 posiada pogłębioną umiejętność opracowania logicznie skonstruowanej pracy pisemnej z zakresu historii sztuki zgodnie z wymogami konkretnej formy charakterystycznej dla dziedziny (esej, praca seminaryjna, recenzja, nota polemiczna, analiza dzieła sztuki) prezentując wybrane zagadnienia w szerokim kontekście nauk humanistycznych HS-2A_U05 potrafi rozpoznać w sposób pogłębiony kształtujące się procesy kulturowe i artystyczne oraz przeprowadzić ich analizę wskazując ich źródła oraz dalsze perspektywy rozwoju HS-2A_U06 potrafi w sposób profesjonalny posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować odpowiednią terminologię przy opisie i analizie dzieła sztuki, zaprezentować opis w formie ustnej i pisemnej kompetencje społeczne HS-2A_K01 ma ukształtowana postawę pogłębionej refleksji na temat własnej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego (regionu, kraju, Europy, świata) oraz dostrzega potrzeby edukacji społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego HS-2A_K02 rozumie znaczenie pracy w grupie, jest w stanie współpracować z innymi przejmując różne role HS-2A_K03 potrafi krytycznie identyfikować i rozstrzygać problemy związane z pracą historyka sztuki zgodnie z regułami poszanowania dla ogólnie przyjętych wartości etycznych HS-2A_K04 uczestniczy w życiu kulturalnym i artystycznym wykorzystując różne jego formy, świadomie uczestniczy w kształtowaniu rzeczywistości kulturowej i artystycznej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ K
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Bernatowicz | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Bernatowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podstawę wiedzy dla studenta są jest wykłady, opracowane w wyniki wieloletnich studiów i badań prowadzącego. Student ma możliwość zadawania pytań po wykładzie lub na dyżurze, by uzyskać rozszerzenie wiadomości i możliwość dalszego zgłębiania problemów. Wykład składa się z części werbalnej oraz prezentacji multimedialnej (slajdy ukazujące analizujące obiekty, prezentacje filmowe z internetu, schematy graficzne). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obecność na zajęciach. Krótkie testy sprawdzające na bieżąco zakres orientacji merytorycznej z poszczególnych zajęć. Końcowe zaliczenie pisemne, poprawka w formie ustnej. |
|
Treści kształcenia: | Kurs analityczno-specjalizacyjny poświęcony jest programom artystycznym i ideowym wnętrz w zamkach, pałacach i willach XV-XVII w. Na wybranych przykładach budowli reprezentujących określone typy architektoniczne oraz stylistyczne, położonych na terenie Europy przeprowadzona zostanie analiza kształtowania się i przemian stałej dekoracji - polichromii, sztukaterii, trwałych opraw okien oraz drzwi. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na modelowość wzorców naśladowanych później w innych siedzibach elit władzy. Analizą objęte będą wybrane wnętrza renesansowych i manierystycznych m. in. pałaców miejskich (Florencja, Rzym, Wenecja), zamków feudalnych (Urbino, Palazzo Ducale w Mantui, Wawel, Krasiczyn, Wiśnicz Nowy, Rydzyna) willi w Toskanii i Lacjum (Poggio a Caiano, Pratolino, pałaców (Palazzo del Tè, Uffizi). W rozszerzonym zakresie analizie poddane zostaną takie typy wnętrz jak studiolo, apartamenty paradne, kaplice i gabinety. |
|
Literatura: |
Renaissance Florens; the Age of Lorenzo de’Medici 1449-1492, ed. by Cristina Acidini Luchinat, Milano 1993. Cultura e società nel Rinascimento; tra riforme e manierismi, a cura Vittore Branca e Carlo Ossola, Firenze 1984. Lubkin Gregory, A Renaisssance court: Milan under Galeazzo Maria Sforza, Berkeley 1994. Mantegna and 15th-century culture... London 1993. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.