Kurs C - "Nowożytne traktaty o sztuce"
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-C028SD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kurs C - "Nowożytne traktaty o sztuce" |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci poznają najważniejsze traktaty teoretyczne o sztuce (Alberti, Leonardo da Vinci, Lomazzo Poussin). Na podstawie traktatów oraz innych tekstów konstruowany jest model klasycznej teorii sztuki oraz klasycznej (tzw. Wielkiej) teorii piękna Celem zajęć jest zapoznanie się z podstawowymi tekstami z zakresu teorii sztuki nowożytnej, zrozumienie różnic pomiędzy klasyczną i nieklasyczną teorią sztuki i piękna. Wykształcenie umiejętności analizy tekstu teoretycznego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: HS-1A_W03 – zna klasyczną teorię piękna i sztuki, wymienia jej elementy, dostrzega ją w pismach artystów teoretyków sztuki okresu nowożytności ( do początków XVIII w.) HS-1A_W05 – dostrzega jak rozwój nauk matematycznych i przyrodniczych wpływał na argumentację teoretyków sztuki Umiejętności: Student: HS-1A_U01 – umie wykorzystać wiedzę z zakresu teorii sztuki w analizie dzieła sztuki oraz potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze HS-1A_U03 - potrafi w formie ustnej prezentacji przedstawić wybrane problemy z zakresu teorii sztuki nowożytnej HS-1A_U06 – posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu teorii sztuki nowożytnej (decorum, storia, je ne sais quoi, , maniera, chiaroscuro itp.) w analizie dzieł sztuki i opisie twórczości poszczególnych artystów. Potrafi je zastosować w opisach ustnych i pisemnych Kompetencje społeczne: HS-1A_K01 – ma świadomość wielkości dziedzictwa klasycznego w kulturze europejskiej, potrafi zająć własne stanowisko w sporach o sztukę uwzględniając klasyczną teorię sztuki i piękna, widzi konieczność ochrony zabytków kultury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Treści kształcenia: | 1.Artysta – naukowiec - Traktat o malarstwie L.B.Albertiego. Zagadnienia: nowe kierunki w myśleniu o sztuce, perspektywa jako dowód intelektualnej pracy artysty, narracyjny charakter sztuki. Pojęcia: concinnitas, velum, disegno, storia 2. Czy Leonardo był klasykiem – traktat Leonarda da Vinci. Zagadnienia: empiryzm, indywidualizm, praktycyzm w teorii Leonarda, paragon sztuk 3. Co to jest piękno, tego nie wiem - Pisma Albrechta Dürera. Zagadnienia: brak definicji piękna, piękno wielorakie, perspektywa jako wiedza, poszukiwania proporcji, stosunek artysty do przyrody, inspiracja i talent 4. Neoplatoński nurt w renesansie: Ficino i Michał Anioł. Zagadnienia: rola miłości w estetyce Ficina, symbolizm neoplatoński, wpływ Ficina na artystów renesansu, poglądy Michała Anioła na sztukę, talent, piękno na podstawie sonetów, ewolucja poglądów Michała Anioła 5. Czy istniała manierystyczna teoria sztuki? Traktat G. Lomazza, Zagadnienia: cechy manieryzmu, teorie manierystyczne, manieryzmu i manierystów, czy manieryzm jest antyklasyczny, Idea świątyni malarstwa jako przykład manieryzmu 6.Klasyczna teoria sztuki – poglądy estetyczne N. Poussina. Zagadnienia: dlaczego nie istniała barokowa teoria sztuki, autorytet starożytności w życiu Poussina dwie definicje malarstwa, aspekt i prospekt, modusy, krytyka sztuki barokowej – naturalizmu i iluzjonizmu, cechy teorii klasycznej 7. Dlaczego akademik nie mógł teoretyzować – zasady akademizmu. Zagadnienia: geneza akademii sztuk, poglądy akademików: R.Freart de Chambray, A.Bossse, Ch.-A. du Fresnoy, Le Brun, R. De Piles, „tablice przepisów” Akademii, różnice między akademikiem a klasykiem. Od neoklasycznego idealizmu do klasycznego naturalizmu – zmiany w edukacji akademickiej 8. Parallèle des Anciens et des Modernes – przełom w klasycznym myśleniu o sztuce. Zagadnienia: geneza sporu, zestawienie poglądów starożytników i nowożytników ze szczególnym uwzględnieniem subiektywizacji piękna i podważenia autorytetu starożytności. |
|
Literatura: |
Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce.Od starożytności do 1500, red. J.Białostocki, dowolne wydanie Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce.1500-1600, red.J.Białostocki, dowolne wydanie Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, red, J.Białostocki, M.Poprzęcka, A.Ziemba, dowolne wydanie W.Tatarkiewicz,Estetyka nowożytna, dowolne wydanie W.Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN 1982. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.