UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs C - "Nowożytne traktaty o sztuce"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-C028SD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs C - "Nowożytne traktaty o sztuce"
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 LUB 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Na zajęciach studenci poznają najważniejsze traktaty teoretyczne o sztuce (Alberti, Leonardo da Vinci, Lomazzo Poussin). Na podstawie traktatów oraz innych tekstów konstruowany jest model klasycznej teorii sztuki oraz klasycznej (tzw. Wielkiej) teorii piękna

Celem zajęć jest zapoznanie się z podstawowymi tekstami z zakresu teorii sztuki nowożytnej, zrozumienie różnic pomiędzy klasyczną i nieklasyczną teorią sztuki i piękna. Wykształcenie umiejętności analizy tekstu teoretycznego.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

HS-1A_W03 – zna klasyczną teorię piękna i sztuki, wymienia jej elementy, dostrzega ją w pismach artystów teoretyków sztuki okresu nowożytności ( do początków XVIII w.)

HS-1A_W05 – dostrzega jak rozwój nauk matematycznych i przyrodniczych wpływał na argumentację teoretyków sztuki

Umiejętności:

Student:

HS-1A_U01 – umie wykorzystać wiedzę z zakresu teorii sztuki w analizie dzieła sztuki oraz potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze

HS-1A_U03 - potrafi w formie ustnej prezentacji przedstawić wybrane problemy z zakresu teorii sztuki nowożytnej

HS-1A_U06 – posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu teorii sztuki nowożytnej (decorum, storia, je ne sais quoi, , maniera, chiaroscuro itp.) w analizie dzieł sztuki i opisie twórczości poszczególnych artystów. Potrafi je zastosować w opisach ustnych i pisemnych

Kompetencje społeczne:

HS-1A_K01 – ma świadomość wielkości dziedzictwa klasycznego w kulturze europejskiej, potrafi zająć własne stanowisko w sporach o sztukę uwzględniając klasyczną teorię sztuki i piękna, widzi konieczność ochrony zabytków kultury.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gralińska-Toborek
Prowadzący grup: Agnieszka Gralińska-Toborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Treści kształcenia:

1.Artysta – naukowiec - Traktat o malarstwie L.B.Albertiego. Zagadnienia: nowe kierunki w myśleniu o sztuce, perspektywa jako dowód intelektualnej pracy artysty, narracyjny charakter sztuki. Pojęcia: concinnitas, velum, disegno, storia

2. Czy Leonardo był klasykiem – traktat Leonarda da Vinci. Zagadnienia: empiryzm, indywidualizm, praktycyzm w teorii Leonarda, paragon sztuk

3. Co to jest piękno, tego nie wiem - Pisma Albrechta Dürera. Zagadnienia: brak definicji piękna, piękno wielorakie, perspektywa jako wiedza, poszukiwania proporcji, stosunek artysty do przyrody, inspiracja i talent

4. Neoplatoński nurt w renesansie: Ficino i Michał Anioł. Zagadnienia: rola miłości w estetyce Ficina, symbolizm neoplatoński, wpływ Ficina na artystów renesansu, poglądy Michała Anioła na sztukę, talent, piękno na podstawie sonetów, ewolucja poglądów Michała Anioła

5. Czy istniała manierystyczna teoria sztuki? Traktat G. Lomazza, Zagadnienia: cechy manieryzmu, teorie manierystyczne, manieryzmu i manierystów, czy manieryzm jest antyklasyczny, Idea świątyni malarstwa jako przykład manieryzmu

6.Klasyczna teoria sztuki – poglądy estetyczne N. Poussina. Zagadnienia: dlaczego nie istniała barokowa teoria sztuki, autorytet starożytności w życiu Poussina dwie definicje malarstwa, aspekt i prospekt, modusy, krytyka sztuki barokowej – naturalizmu i iluzjonizmu, cechy teorii klasycznej

7. Dlaczego akademik nie mógł teoretyzować – zasady akademizmu. Zagadnienia: geneza akademii sztuk, poglądy akademików: R.Freart de Chambray, A.Bossse, Ch.-A. du Fresnoy, Le Brun, R. De Piles, „tablice przepisów” Akademii, różnice między akademikiem a klasykiem. Od neoklasycznego idealizmu do klasycznego naturalizmu – zmiany w edukacji akademickiej

8. Parallèle des Anciens et des Modernes – przełom w klasycznym myśleniu o sztuce. Zagadnienia: geneza sporu, zestawienie poglądów starożytników i nowożytników ze szczególnym uwzględnieniem subiektywizacji piękna i podważenia autorytetu starożytności.




Literatura:

Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce.Od starożytności do 1500, red. J.Białostocki, dowolne wydanie

Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce.1500-1600, red.J.Białostocki, dowolne wydanie

Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, red, J.Białostocki, M.Poprzęcka, A.Ziemba, dowolne wydanie

W.Tatarkiewicz,Estetyka nowożytna, dowolne wydanie

W.Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN 1982.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0