Ćwiczenia w języku polskim - Od księgi Genesis do źródeł nauki przednowożytnej. Średniowieczna filozofia przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-CP044BF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia w języku polskim - Od księgi Genesis do źródeł nauki przednowożytnej. Średniowieczna filozofia przyrody |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończone studia I stopnia. |
Skrócony opis: |
Syntetyczne wprowadzenie i historia rozwoju filozofii przyrody w wiekach średnich, od św. Augustyna do czternastowiecznego, matematycznego opisu ruchu i zmian jakościowych, oraz pierwszych korekt fizyki Arystotelesa |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie na poziomie zaawansowanym relacje między doktryną chrześcijańską a filozoficznym obrazem przyrody w Wiekach Średnich (02F-2A_W01); Ma wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii przyrody w odniesieniu do innych dziedzin filozofii w średniowieczu (02F-2A_W02); Zna historyczny rozwój średniowiecznej filozofii przyrody w kontekście historii nauki europejskiej (02F-2A_W10); Samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów (02F-2U04); Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami (02F-2U_07); Precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne i krytycznie je komentuje (02F-2U_10). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Podkoński | |
Prowadzący grup: | Robert Podkoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Analizy tekstów źródłowych i dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena na podstawie aktywnego udziału w zajęciach i pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Dyskusja nad tekstami źródłowymi |
|
Treści kształcenia: | Mimo, że św. Augustyn, niekwestionowany „ojciec” chrześcijańskiej filozofii zachodniej w swoim programie filozoficznym wskazał „Boga i duszę” jako podstawowe tematy dociekań, to jednak on sam uległ pokusie naukowego wyjaśnienia „dzieła sześciu dni stworzenia”. Tym samym zapoczątkował średniowieczną filozofię przyrody, w ostatnich etapach rozwoju której wielu historyków nauki doszukiwało się bezpośrednich źródeł, czy nawet podstaw nowożytnej nauki. Podczas zajęć studenci zapoznają się z reprezentatywnymi tekstami dotyczącymi szeroko rozumianej filozofii przyrody napisanymi przez najbardziej wpływowych myślicieli średniowiecznych, dzięki czemu uzyskają obraz kształtowania się i dróg rozwoju tej dziedziny: od interpretacji i rozważań na temat księgi Genesis aż do późnośredniowiecznych polemik i komentarzy odnoszących się do pism Arystotelesa |
|
Literatura: |
a. św. Augustyn, Wyznania, ks. XII; b. Jan Szkot Eriugena, Periphyseon (fragmenty); c. Adelard z Bath, O zjawiskach natury; d. Wilhelm z Conches, O filozofii świata; e. Teodoryk z Chartres, Traktat o dziełach sześciu dni; f. Bernard Silvestris, O wszechświecie; g. Robert Grosseteste, O świetle, czyli o pochodzeniu form (fragm.); h. Roger Bacon, Opus maius (fragm.); i. św. Bonawentura, O stworzeniach świata; j. św. Tomasz z Akwinu, Summa contra Gentiles, (fragm.); k. Boecjusz z Dacji, O wieczności świata; l. Wilhelm Ockham, O nauce w ogóle, a o nauce przyrodniczej w szczególności; m. Ryszard Kilvington, Kwestie o ruchu (fragm.); n. Jan Burydan, Dzięki czemu porusza się przedmiot rzucony. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Podkoński | |
Prowadzący grup: | Robert Podkoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Analizy tekstów źródłowych i dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena na podstawie aktywnego udziału w zajęciach i pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat. |
|
Treści kształcenia: | Mimo, że św. Augustyn, niekwestionowany „ojciec” chrześcijańskiej filozofii zachodniej w swoim programie filozoficznym wskazał „Boga i duszę” jako podstawowe tematy dociekań, to jednak on sam uległ pokusie naukowego wyjaśnienia „dzieła sześciu dni stworzenia”. Tym samym zapoczątkował średniowieczną filozofię przyrody, w ostatnich etapach rozwoju której wielu historyków nauki doszukiwało się bezpośrednich źródeł, czy nawet podstaw nowożytnej nauki. Podczas zajęć studenci zapoznają się z reprezentatywnymi tekstami dotyczącymi szeroko rozumianej filozofii przyrody napisanymi przez najbardziej wpływowych myślicieli średniowiecznych, dzięki czemu uzyskają obraz kształtowania się i dróg rozwoju tej dziedziny: od interpretacji i rozważań na temat księgi Genesis aż do późnośredniowiecznych polemik i komentarzy odnoszących się do pism Arystotelesa |
|
Literatura: |
a. św. Augustyn, Wyznania, ks. XII; b. Jan Szkot Eriugena, Periphyseon (fragmenty); c. Adelard z Bath, O zjawiskach natury; d. Wilhelm z Conches, O filozofii świata; e. Teodoryk z Chartres, Traktat o dziełach sześciu dni; f. Bernard Silvestris, O wszechświecie; g. Robert Grosseteste, O świetle, czyli o pochodzeniu form (fragm.); h. Roger Bacon, Opus maius (fragm.); i. św. Bonawentura, O stworzeniach świata; j. św. Tomasz z Akwinu, Summa contra Gentiles, (fragm.); k. Boecjusz z Dacji, O wieczności świata; l. Wilhelm Ockham, O nauce w ogóle, a o nauce przyrodniczej w szczególności; m. Ryszard Kilvington, Kwestie o ruchu (fragm.); n. Jan Burydan, Dzięki czemu porusza się przedmiot rzucony. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.