UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia w języku polskim - Od księgi Genesis do źródeł nauki przednowożytnej. Średniowieczna filozofia przyrody

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-CP044BF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia w języku polskim - Od księgi Genesis do źródeł nauki przednowożytnej. Średniowieczna filozofia przyrody
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ukończone studia I stopnia.

Skrócony opis:

Syntetyczne wprowadzenie i historia rozwoju filozofii przyrody w wiekach średnich, od św. Augustyna do czternastowiecznego, matematycznego opisu ruchu i zmian jakościowych, oraz pierwszych korekt fizyki Arystotelesa

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie na poziomie zaawansowanym relacje między doktryną chrześcijańską a filozoficznym obrazem przyrody w Wiekach Średnich (02F-2A_W01); Ma wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii przyrody w odniesieniu do innych dziedzin filozofii w średniowieczu (02F-2A_W02); Zna historyczny rozwój średniowiecznej filozofii przyrody w kontekście historii nauki europejskiej (02F-2A_W10); Samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów (02F-2U04); Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami (02F-2U_07); Precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne i krytycznie je komentuje (02F-2U_10).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Podkoński
Prowadzący grup: Robert Podkoński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Analizy tekstów źródłowych i dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie aktywnego udziału w zajęciach i pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Dyskusja nad tekstami źródłowymi

Treści kształcenia:

Mimo, że św. Augustyn, niekwestionowany „ojciec” chrześcijańskiej filozofii zachodniej w swoim programie filozoficznym wskazał „Boga i duszę” jako podstawowe tematy dociekań, to jednak on sam uległ pokusie naukowego wyjaśnienia „dzieła sześciu dni stworzenia”. Tym samym zapoczątkował średniowieczną filozofię przyrody, w ostatnich etapach rozwoju której wielu historyków nauki doszukiwało się bezpośrednich źródeł, czy nawet podstaw nowożytnej nauki. Podczas zajęć studenci zapoznają się z reprezentatywnymi tekstami dotyczącymi szeroko rozumianej filozofii przyrody napisanymi przez najbardziej wpływowych myślicieli średniowiecznych, dzięki czemu uzyskają obraz kształtowania się i dróg rozwoju tej dziedziny: od interpretacji i rozważań na temat księgi Genesis aż do późnośredniowiecznych polemik i komentarzy odnoszących się do pism Arystotelesa

Literatura:

a. św. Augustyn, Wyznania, ks. XII;

b. Jan Szkot Eriugena, Periphyseon (fragmenty);

c. Adelard z Bath, O zjawiskach natury;

d. Wilhelm z Conches, O filozofii świata;

e. Teodoryk z Chartres, Traktat o dziełach sześciu dni;

f. Bernard Silvestris, O wszechświecie;

g. Robert Grosseteste, O świetle, czyli o pochodzeniu form (fragm.);

h. Roger Bacon, Opus maius (fragm.);

i. św. Bonawentura, O stworzeniach świata;

j. św. Tomasz z Akwinu, Summa contra Gentiles, (fragm.);

k. Boecjusz z Dacji, O wieczności świata;

l. Wilhelm Ockham, O nauce w ogóle, a o nauce przyrodniczej w szczególności;

m. Ryszard Kilvington, Kwestie o ruchu (fragm.);

n. Jan Burydan, Dzięki czemu porusza się przedmiot rzucony.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Podkoński
Prowadzący grup: Robert Podkoński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Analizy tekstów źródłowych i dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie aktywnego udziału w zajęciach i pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat.

Treści kształcenia:

Mimo, że św. Augustyn, niekwestionowany „ojciec” chrześcijańskiej filozofii zachodniej w swoim programie filozoficznym wskazał „Boga i duszę” jako podstawowe tematy dociekań, to jednak on sam uległ pokusie naukowego wyjaśnienia „dzieła sześciu dni stworzenia”. Tym samym zapoczątkował średniowieczną filozofię przyrody, w ostatnich etapach rozwoju której wielu historyków nauki doszukiwało się bezpośrednich źródeł, czy nawet podstaw nowożytnej nauki. Podczas zajęć studenci zapoznają się z reprezentatywnymi tekstami dotyczącymi szeroko rozumianej filozofii przyrody napisanymi przez najbardziej wpływowych myślicieli średniowiecznych, dzięki czemu uzyskają obraz kształtowania się i dróg rozwoju tej dziedziny: od interpretacji i rozważań na temat księgi Genesis aż do późnośredniowiecznych polemik i komentarzy odnoszących się do pism Arystotelesa

Literatura:

a. św. Augustyn, Wyznania, ks. XII;

b. Jan Szkot Eriugena, Periphyseon (fragmenty);

c. Adelard z Bath, O zjawiskach natury;

d. Wilhelm z Conches, O filozofii świata;

e. Teodoryk z Chartres, Traktat o dziełach sześciu dni;

f. Bernard Silvestris, O wszechświecie;

g. Robert Grosseteste, O świetle, czyli o pochodzeniu form (fragm.);

h. Roger Bacon, Opus maius (fragm.);

i. św. Bonawentura, O stworzeniach świata;

j. św. Tomasz z Akwinu, Summa contra Gentiles, (fragm.);

k. Boecjusz z Dacji, O wieczności świata;

l. Wilhelm Ockham, O nauce w ogóle, a o nauce przyrodniczej w szczególności;

m. Ryszard Kilvington, Kwestie o ruchu (fragm.);

n. Jan Burydan, Dzięki czemu porusza się przedmiot rzucony.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7