UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot historyczny II - Ateny i Jerozolima. Wczesnochrześcijańskie dyskusje o użyteczności filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-D0045F
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot historyczny II - Ateny i Jerozolima. Wczesnochrześcijańskie dyskusje o użyteczności filozofii
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Ukończony kurs historii filozofii starożytnej i średniowiecznej.

Skrócony opis:

zajęcia specjalistyczne: prof. UŁ dr hab. M. Gensler, mgr D. Nowakowski,

Typ zajęć: historyczny II (do wyboru),

Punkty ECTS: 3

Przedmiotem kursu są złożone relacje, jakie wytworzyły się pomiędzy rodzącym się

chrześcijaństwem, a klasyczną już wtedy kulturą filozoficzną. Omówione zostaną

poszczególne etapy kształtowania się tych stosunków, poczynając od nieśmiałych prób

„wpisania” chrześcijaństwa w utarte już kanony filozoficznej myśli (wczesna

apologetyka), poprzez gwałtowny zwrot antyfilozoficzny Tertuliana i Teodoreta z

Cyru, aż po dojrzałą formułę koncyliacyjną Hieronima i Augustyna, która wyznaczy

wzorzec dla średniowiecznej koncepcji filozofii jako „ancilla theologiae”.

Przedstawione zostaną również początki kształtowania się historiozoficznego ujęcia

dziejów oraz podstawowych pojęć filozofii chrześcijańskiej, które zdominowały

europejską myśl na dobrych tysiąc lat.

Efekty uczenia się:

Licencjackie

Wiedza: student zna podstawową terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym (02F-1A_W05); zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych (02F-1A_W09); zna metody interpretacji tekstu filozoficznego (02F-1A_W17).

Umiejętności: student samodzielnie zdobywa wiedzę (02F-1A_U02); analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia (02F-1A_U07); wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi (02F-1A_U12); formułuje w mowie i na piśmie problemy filozoficzne, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach światopoglądowych (02F-1A_U13); pisze rozprawki z samodzielnym doborem literatury (02F-1A_U14); rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych (02F-1A_U21).

Kompetencje społeczne: student efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania (02F-1A_K05); ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych (02F-1A_K08).

Magisterskie

Wiedza: student ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury (02F-2A_W01); zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych (02F-2A_W11); wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej (02F-2A_W12); zna historyczny rozwój wielu wiodących idei filozoficznych na poziomie umożliwiającym specjalizację w obrębie filozofii (02F-2A_W13); ma gruntowną znajomość strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny filozoficznej (02F-2A_W17); ma gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego (02F-2A_W18); zna i rozumie filozoficzne podstawy kultury oraz zna i rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury (02F-2A_W20).

Umiejętności: student samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów (02F-2A_U04); określa stopień relewancji stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji (02F-2A_U06); wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami (02F-2A_U07).

Kompetencje społeczne: student uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystania go w rozumieniu wydarzeń społecznych (02F-2A_K05).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0