Przedmiot historyczny II - Ateny i Jerozolima. Wczesnochrześcijańskie dyskusje o użyteczności filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-D0045F |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot historyczny II - Ateny i Jerozolima. Wczesnochrześcijańskie dyskusje o użyteczności filozofii |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs historii filozofii starożytnej i średniowiecznej. |
Skrócony opis: |
zajęcia specjalistyczne: prof. UŁ dr hab. M. Gensler, mgr D. Nowakowski, Typ zajęć: historyczny II (do wyboru), Punkty ECTS: 3 Przedmiotem kursu są złożone relacje, jakie wytworzyły się pomiędzy rodzącym się chrześcijaństwem, a klasyczną już wtedy kulturą filozoficzną. Omówione zostaną poszczególne etapy kształtowania się tych stosunków, poczynając od nieśmiałych prób „wpisania” chrześcijaństwa w utarte już kanony filozoficznej myśli (wczesna apologetyka), poprzez gwałtowny zwrot antyfilozoficzny Tertuliana i Teodoreta z Cyru, aż po dojrzałą formułę koncyliacyjną Hieronima i Augustyna, która wyznaczy wzorzec dla średniowiecznej koncepcji filozofii jako „ancilla theologiae”. Przedstawione zostaną również początki kształtowania się historiozoficznego ujęcia dziejów oraz podstawowych pojęć filozofii chrześcijańskiej, które zdominowały europejską myśl na dobrych tysiąc lat. |
Efekty uczenia się: |
Licencjackie Wiedza: student zna podstawową terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym (02F-1A_W05); zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych (02F-1A_W09); zna metody interpretacji tekstu filozoficznego (02F-1A_W17). Umiejętności: student samodzielnie zdobywa wiedzę (02F-1A_U02); analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia (02F-1A_U07); wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi (02F-1A_U12); formułuje w mowie i na piśmie problemy filozoficzne, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach światopoglądowych (02F-1A_U13); pisze rozprawki z samodzielnym doborem literatury (02F-1A_U14); rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych (02F-1A_U21). Kompetencje społeczne: student efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania (02F-1A_K05); ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych (02F-1A_K08). Magisterskie Wiedza: student ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury (02F-2A_W01); zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych (02F-2A_W11); wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej (02F-2A_W12); zna historyczny rozwój wielu wiodących idei filozoficznych na poziomie umożliwiającym specjalizację w obrębie filozofii (02F-2A_W13); ma gruntowną znajomość strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny filozoficznej (02F-2A_W17); ma gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego (02F-2A_W18); zna i rozumie filozoficzne podstawy kultury oraz zna i rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury (02F-2A_W20). Umiejętności: student samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów (02F-2A_U04); określa stopień relewancji stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji (02F-2A_U06); wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami (02F-2A_U07). Kompetencje społeczne: student uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystania go w rozumieniu wydarzeń społecznych (02F-2A_K05). |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.