UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-D052HD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość historii na poziomie matury (podstawowym). Wiedza psychologiczna w zakresie przedmiotu Psychologia (I semestr). Wiadomości i doświadczenia z zakresu przedmiotu Pedagogika (II semestr).

Skrócony opis:

Przygotowanie teoretyczne studentów do zawodu nauczyciela i nauczania historii w szkołach podstawowych i gimnazjach. Zapoznanie z celami edukacji historycznej. Uzyskanie przez studentów wiedzy teoretycznej i metodycznej z zakresu dydaktyki historii, która pozwoli na podjęcie działań praktycznych w ramach ćwiczeń.

Efekty uczenia się:

Student:

EK1 - ma elementarną wiedzę o powiązaniu historii z dyscyplinami koniecznymi do poszerzania wiedzy (historia sztuki, filozofia, inne wybrane) 02H1A_WO3; H1A_W05;

EK2 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię i metodologię z zakresu nauki historycznej 02H1A_W04; H1A_W03;

EK3 - ma wiedzę z zakresu historii Polski od czasów najdawniejszych do współczesności 02H1A-W07; H1A_W04, H1P_W03;

EK4 - ma podstawową wiedzę o źródłach informacji takich jak bibliografie, dokumenty, katalogi, repertoria, informatyczne zbiory danych 02H1A_W11; H1A_W02, H1A_W03, X1P_W01;

EK5 - Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki w społeczeństwie, cywilizacji, gospodarce, stosując m.in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych 02H1A_U02; H1A_U07, H1A_U10, H1A_U11;

EK6 - potrafi wyszukiwać, analizować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła 02H1A_U04; H1A_U01, H1P_U01,

EK7 - potrafi pozyskiwać informacje z wykorzystaniem tradycyjnych źródeł (zasobów bibliotecznych, archiwalnych), jak i elektronicznych, a także dokonywać ich selekcji i oceny 02H1A_U09; H1A_U01;

EK8 - Potrafi pracować w grupie , przyjmując różne w niej role 02H1A_K01; H1A_K01, H1P_K01;

EK9 - Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji wyznaczonych zadań 02H1A_K03; H1A_K03, H1P_K03;

EK10 - posiada kompetencje społeczne i osobowe takie jak: kreatywność, otwartość na odmienność kulturową, umiejętność określania własnych zainteresowań, umiejętność samooceny, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego własnego regionu, Polski i innych krajów 02H1A_K05; H1A_K05, H1P_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Orzeł
Prowadzący grup: Joanna Orzeł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- pokaz

- pogadanka

- wykład problemowy

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności i pisemnego kolokwium (w razie konieczności poprawienia kolokwium ustne)

Treści kształcenia:

• Podstawowe dokumenty prawa oświatowego.

• Główne założenia systemu edukacji a obowiązki nauczyciela historii w szkole podstawowej.

• Podstawy programowe a programy nauczania, podręczniki.

• Warsztat pedagogiczno-dydaktyczny nauczyciela historii.

• Czynniki determinujące cele edukacji historycznej.

• Cele kształcenia - taksonomia i operacjonalizacja.

• Metody nauczania.

• Środki dydaktyczne: klasyfikacje, zasady doboru i możliwości wykorzystywania.

• Technologia informacyjna w edukacji historycznej.

• Źródła historyczne: definicje, klasyfikacje, krytyka zewnętrzna i wewnętrzna, dobór źródeł do etapu kształcenia.

• Lekcje historii – typy lekcji, pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji historycznej.

• Ocena – rodzaje, funkcje i rola oceniania.

• Wewnątrzszkolny i zewnętrzny system oceniania.

• Indywidualizacja procesu nauczania.

• Konstruowanie konspektu lekcji – przygotowanie do prowadzenia zajęć w szkole.

• Budowanie arkusza hospitacyjnego.

• Testy osiągnięć szkolnych a system egzaminów zewnętrznych.

• Praktyki śródroczne w szkole podstawowej – studenci prowadzą lekcje w szkołach.

• Analiza dokonań studentów w czasie przeprowadzonych lekcji, konspektów, arkuszy pohospitacyjnych.

• Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela: planowanie metodyczne, kierunkowe i wynikowe.

• Nauczyciel w zespole – funkcje nauczyciela w szkole, zadania i obowiązki z zespole nauczycielskim, współpraca z rodzicami.

• Rozwój zawodowy nauczyciela.

• Przygotowanie do praktyk ciągłych – cele, wymagania, forma zaliczenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Edukacja historyczna w szkole – teoria i praktyka, red. E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Warszawa 2008.

2. Współczesna dydaktyka historii, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.

3. B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 2000.

4. J. Chodnicki, M. Dąbrowski, A. Dubiecka, M. Fryska, D. Obidniak, Szkolny system oceniania, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1994.

2. R. J. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1999.

3. M. Bieniek, Dydaktyka historii – wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009.

4. B. Niemierko, Ocenianie bez tajemnic, Warszawa 2002.

5. Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowska, Bydgoszcz 2002.

6. J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.

7. Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka, Bydgoszcz 1999.

8. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2002.

9. Uczeń i nowa humanistyka, red. M. Kujawska, Poznań 2000.

10. H. Komorowska, Konstrukcja, realizacja i ewaluacja programu nauczania, Warszawa 1995.

11. E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracu-jemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.

12. M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1998.

13. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999.

14. B. McCombs, J. E. Pope, Uczeń trudny. Jak skłonić go do nauki?, Warszawa 1999.

15. J. W. Eby, J. F. Smutny, Jak kształcić uzdolnienia dzieci i mło-dzieży?, Warszawa 1999.

16. A. Paner, M. Kosznicki, Metody wprowadzania, utrwalania i kontroli nowego materiału na lekcjach historii, Gdańsk 2003.

17. S. Misiarek, Wewnątrzszkolny system oceniania, Poznań 1999.

18. artykuły zawarte w czasopiśmie "Wiadomości Historyczne"

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Orzeł
Prowadzący grup: Joanna Orzeł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- pokaz

- pogadanka

- wykład problemowy

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności i pisemnego kolokwium (w razie konieczności poprawienia kolokwium ustne)

Treści kształcenia:

• Podstawowe dokumenty prawa oświatowego.

• Główne założenia systemu edukacji a obowiązki nauczyciela historii w szkole podstawowej.

• Podstawy programowe a programy nauczania, podręczniki.

• Warsztat pedagogiczno-dydaktyczny nauczyciela historii.

• Czynniki determinujące cele edukacji historycznej.

• Cele kształcenia - taksonomia i operacjonalizacja.

• Metody nauczania.

• Środki dydaktyczne: klasyfikacje, zasady doboru i możliwości wykorzystywania.

• Technologia informacyjna w edukacji historycznej.

• Źródła historyczne: definicje, klasyfikacje, krytyka zewnętrzna i wewnętrzna, dobór źródeł do etapu kształcenia.

• Lekcje historii – typy lekcji, pozalekcyjne i pozaszkolne formy edukacji historycznej.

• Ocena – rodzaje, funkcje i rola oceniania.

• Wewnątrzszkolny i zewnętrzny system oceniania.

• Indywidualizacja procesu nauczania.

• Konstruowanie konspektu lekcji – przygotowanie do prowadzenia zajęć w szkole.

• Budowanie arkusza hospitacyjnego.

• Testy osiągnięć szkolnych a system egzaminów zewnętrznych.

• Praktyki śródroczne w szkole podstawowej – studenci prowadzą lekcje w szkołach.

• Analiza dokonań studentów w czasie przeprowadzonych lekcji, konspektów, arkuszy pohospitacyjnych.

• Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela: planowanie metodyczne, kierunkowe i wynikowe.

• Nauczyciel w zespole – funkcje nauczyciela w szkole, zadania i obowiązki z zespole nauczycielskim, współpraca z rodzicami.

• Rozwój zawodowy nauczyciela.

• Przygotowanie do praktyk ciągłych – cele, wymagania, forma zaliczenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Edukacja historyczna w szkole – teoria i praktyka, red. E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Warszawa 2008.

2. Współczesna dydaktyka historii, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.

3. B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 2000.

4. J. Chodnicki, M. Dąbrowski, A. Dubiecka, M. Fryska, D. Obidniak, Szkolny system oceniania, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1994.

2. R. J. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1999.

3. M. Bieniek, Dydaktyka historii – wybrane zagadnienia, Olsztyn 2009.

4. B. Niemierko, Ocenianie bez tajemnic, Warszawa 2002.

5. Multimedia w edukacji historycznej i społecznej, red. J. Rulka, B. Tarnowska, Bydgoszcz 2002.

6. J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.

7. Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka, Bydgoszcz 1999.

8. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2002.

9. Uczeń i nowa humanistyka, red. M. Kujawska, Poznań 2000.

10. H. Komorowska, Konstrukcja, realizacja i ewaluacja programu nauczania, Warszawa 1995.

11. E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracu-jemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.

12. M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1998.

13. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999.

14. B. McCombs, J. E. Pope, Uczeń trudny. Jak skłonić go do nauki?, Warszawa 1999.

15. J. W. Eby, J. F. Smutny, Jak kształcić uzdolnienia dzieci i mło-dzieży?, Warszawa 1999.

16. A. Paner, M. Kosznicki, Metody wprowadzania, utrwalania i kontroli nowego materiału na lekcjach historii, Gdańsk 2003.

17. S. Misiarek, Wewnątrzszkolny system oceniania, Poznań 1999.

18. artykuły zawarte w czasopiśmie "Wiadomości Historyczne"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0