Moduł 01 (ćwiczenia B)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-MD01BAF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł 01 (ćwiczenia B) |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | 2019/2020 - Przedmiot jest integralną częścią modułu "Filozofia a sztuka, nauka i religia - inspiracje i zależności". Wymagany jest systematyczny udział we wszystkich trzech jego częściach. |
Skrócony opis: |
2019/2020 - Moduł: "Filozofia a sztuka, nauka i religia - inspiracje i zależności" Ćwiczenia B - Przygotowanie poszczególnych treści teoretycznych i koncepcji wizualnych. Moduł 2017/18: Między rozumem a wyobraźnią – filozoficzne konteksty doświadczenia wzniosłości. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna koncepcje wybranych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (02F-1A_W10); Zna podstawowe koncepcje i strategie argumentacyjne właściwe dla subdyscyplin filozofii: etyki i estetyki, dotyczące wybranych zagadnień, takich jak: sfera publiczna, pojęcie rozumu i różne typy racjonalności, doświadczenie wzniosłości etc. (dobór zagadnień zmieniany wg. zadeklarowanych preferencji uczestników) (02F-1A_W14). Analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia (02F-1A_U07); pisze proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury (02F-1A_U14). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Robert Podkoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński, Bartosz Żukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Robert Podkoński, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leszczyński, Bartosz Żukowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Leszczyński, Bartosz Żukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Limit nieusprawiedliwionych nieobecności - 2 |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Dyskusja. 2. Praca metodą projektową. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Czynniki determinujące ocenę końcową: 1. Uczestnictwo w zajęciach 2. Aktywny udział w przygotowaniu treści koniecznych do wykonania projektu |
|
Treści kształcenia: | Popularyzacja filozofii za pomocą nowych mediów. Uczestnicy mają za zadanie wykonanie infografiki popularyzującej filozofię jako ciekawe i użyteczne narzędzie argumentacyjne oraz źródło precyzyjnie formułowanych problemów i rozwiązań. Treści szczegółowe: 1. Praca metodą projektową. 2. Estetyka filozoficzna. 3. Filozofia a nauka 4. Filozofia a religia. Ćwiczenia B: Przygotowanie poszczególnych treści teoretycznych i koncepcji wizualnych. |
|
Literatura: |
Wyboru literatury dokonują uczestnicy zajęć (w sposób koordynowany przez prowadzących) podczas wypracowywania koncepcji projektu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Miksa, Agnieszka Rejniak-Majewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Miksa, Agnieszka Rejniak-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Literatura dodatkowa: H. Arendt, Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Warszawa 2000 R. Sennett, Ciało i kamień. Człowiek i miasto w cywilizacji Zachodu, Gdańsk 1996 R. Sennett, Upadek człowieka publicznego, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2009 H. Plessner, Logika dyplomacji, higiena taktu, w: idem, Granice wspólnoty. Krytyka radykalizmu społecznego, Warszawa 2008. J. Butler, Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, Warszawa 2010 J. Rawls, Liberalizm polityczny, Warszawa 1998 W. Włodarczyk, Socrealizm. Sztuka polska w latach 1950-1954, Paryż 1986 Z. Schubert, Plakat, w: Odwilż. Sztuka ok. 1956 r., red. P. Piotrowski, Poznań 1996 A. Friszke, Przystosowanie i opór. Studia z dziejów PRL, Warszawa 2013 P. Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010 Ł. Zaremba, Obrazy wychodzą na ulice. Spory w polskiej kulturze wizualnej, Warszawa 2018 |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 40% przygotowanie do zajęć, aktywny udział w dyskusji i analizie tekstu 60 % pisemna praca końcowa |
|
Treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie: pojęcie sfery publicznej, oddzielenie sfery publicznej od prywatności (Arendt); reprezentacyjna i obywatelska sfera publiczna; przeobrażenia obywatelskiej sfery publicznej (Habermas) 2. Etyka a polityka. Polityka jako zawód i powołanie (Weber) 3. Obywatelskie nieposłuszeństwo (Arendt, Lazari-Pawłowska) 4. Społeczeństwo obywatelskie – genealogia pojęcia w tradycji republikańskiej i liberalnej 5. Deliberatywna sfera publiczna – teoria J. Habermasa 6. Usytuowanie teorii Habermasa na tle współczesnych koncepcji społeczeństwa i państwa liberalnego 7. Religia w sferze publicznej (debata Habermas – Ratzinger) 8. Sztuka i władza (konteksty PRL) 9. Autonomia i polityczność sztuki (Adorno, Rancière) 10. Sztuka publiczna i jej odmiany |
|
Literatura: |
Max Weber, Polityka jako zawód i powołanie, oprac. M.Dębski [Z. Krasnodębski], Warszawa 1989 Hannah Arendt, Nieposłuszeństwo obywatelskie, w: eadem, O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie, przeł. A. Łagodzka, W. Madej, Warszawa 1999 Ija Lazari-Pawłowska, Etyczne aspekty obywatelskiego sprzeciwu, „Etyka” nr 25, 1990 Dorota Pietrzyk-Reeves, Idea społeczeństwa obywatelskiego.Współczesna debata i jej źródła, Wrocław 2004 (fragm.) Jürgen Habermas, w: Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, Warszawa 2007 (fragm.) Andrzej M. Kaniowski, Polska sfera nie-publiczna, „Krytyka Polityczna” nr 3, 2003 J.Habermas, Polityka deliberatywna – proceduralne pojęcie demokracji, w: idem, Faktyczność i obowiązywanie. Teoria dysursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawnego, Warszawa 2005 J. Habermas, O roli społeczeństwa cywilnego i politycznej sfery publicznej, w: idem, Faktyczność i obowiązywanie… Jean L. Cohen, Andrew Arato, Społeczeństwo obywatelskie a teoria społeczna, w: Wokół teorii krytycznej Jürgena Habermasa, Warszawa 1987. J. Habermas, Walka o uznanie w demokratycznym państwie prawa, w: idem, Uwzględniając innego, Warszawa 2009. Seyla Benhabib, Trzy modele przestrzeni publicznej, „Krytyka Polityczna” nr 3, 2003 Piotr Cichocki, Wąskie i szerokie koncepcje sfery publicznej, „Opuscula Sociologica” nr 1, 2013 J. Habermas, Wierzyć i wiedzieć, w: idem, Przyszłość natury ludzkiej, W-wa 2003 J. Ratzinger, Wiara, rozum i uniwersytet (wykład na Uniwerystecie w Ratyzbonie, 12 września 2006) J. Habermas, Joseph Ratzinger, The Dialectics of Secularization. On Reason and Religion, trans. B. McNeil, San Francisco 2006 Barbara Markowska, Sztuka jako pole walki, „Kronos” 2015, nr 3 Jacques Rancière, Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa 2007 (esej tytułowy) Judith Butler, Zapiski o performatywnej teorii zgromadzeń, Warszawa 2016 (Wprowadzenie) Marek Krajewski, Co to jest sztuka publiczna?, „Kultura i Społeczeństwo” nr 1, 2005 Ewa Majewska, Sytuacje w ponowoczesnym mieście. Polityka sztuki w kontekście Dotleniacza, w: eadem, Sztuka jako pozór? Cenzura i inne paradoksy upolitycznienia kultury, Kraków 2013 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rejniak-Majewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rejniak-Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Lektura uzupełniająca: Jarosław Płuciennik, Retoryka wzniosłości w dziele literackim, Kraków 2000 Immanuel Kant, Rozważania o uczuciach piękna i wzniosłości, w: idem, Pisma przedkrytyczne, red. M. Żelazny, Toruń 1999 Jacques Derrida, Kolosalne, w: idem, Prawda w malarstwie, Gdańsk 2003 O tragedii i tragiczności [Arystoteles – Hume – Scheler], Warszawa 1976 Karl H. Bohrer, Groza zjawiska i lęk oczekiwania. Tragedia grecka jako nowoczesna epifania, w: idem, Absolutna teraźniejszość, Warszawa 2003 Idem, Estetyka i historyzm: pojęcie „pozoru” u Nietzschego, w: idem, Nagłość, W-wa 2005 Frank Ankersmit, Wzniosłe odłączenie się od przeszłości, w: idem, Narracja, reprezentacja, doświadczenie, Kraków 2004 Estetyka dyskursu nacjonalistycznego w Polsce 1926-1939, red. U. Schmid, Warszawa 2014 |
|
Metody dydaktyczne: | wspólna analiza tekstu filozoficznego; dyskusja na podstawie lektury oraz prezentowanego podczas zajęć materiału wizualnego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena na podstawie: 40 % aktywny udział w zajęciach 60 % praca pisemna |
|
Treści kształcenia: | 1. Wstęp. Wzniosłość w systemie klasycznej retoryki (Pseudo-Longinos) 2. Psychologiczne i przedmiotowe wyznaczniki doświadczenia wzniosłości (Burke) 3. Rozum i wyobraźnia, prawo moralne a zmysłowość. Wzniosłość matematyczna i dynamiczna – Kantowska wykładnia wzniosłości 4. Patos i wzniosłość przedstawienia (Schiller) 5. Wzniosłość, sacrum, religia (Hegel, Otto) 6. Wzniosłe „przekroczenie własnego ja” (Schopenhauer) 7. Wzniosłość i tragizm (Nietzsche – Wagner) 8. Mitologika faszyzmu: nowoczesna wojna i estetyzacja wojny (Jünger – Benjamin – Sontag) 9. Dyskurs "nieprzedstawialności" i sztuka po Holocauście (Nancy) 10. Wzniosłość i awangarda (Lyotard) |
|
Literatura: |
Pseudo-Longinos, O górności, w: Trzy poetyki klasyczne, przekład. i oprac. T. Sinko, Wrocław 1951 Edmund Burke, Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, Warszawa 1968 Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, cz. I, ks. 2: Analityka wzniosłości (wyd. dowolne) Friedrich Schiller, O patetyczności, w: idem, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, oprac. J. Prokopiuk, Warszawa 1972 G. W. F. Hegel, Wykłady o estetyce, Warszawa 1964 (T.1, s. 502-513; s. 574-78; s. 589-97) Rudolf Otto, Świętość. Elementy racjonalne i irracjonalne w pojęciu bóstwa, Wrocław 1993 Arthur Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, t. 1, §39, §52 (wyd. dowolne) Friedrich Nietzsche, Narodziny tragedii (wyd. dowolne) Ernst Jünger, Wojna jako doświadczenie wewnętrzne; O abolutnej dzielności, w: idem, Publicystyka polityczna 1919-1936, Kraków 2007 Walter Benjamin, Teorie niemieckiego faszyzmu. O pracy Wojna i wojujący Ernsta Jüngera, w: Wobec faszyzmu, red. H. Orłowski, Warszawa 1987 Susan Sontag, Fascynujący faszyzm, w: eadem, Pod znakiem Saturna, Kraków 2014 Jean-Luc Nancy, Zakazana reprezentacja, „Teksty Drugie” 2004, nr 5 Jean-François Lyotard, Postmodernizm dla dzieci, Warszawa 1998 Idem, Wzniosłość i awangarda, „Teksty Drugie” 1996, nr 2-3 Idem, Po wzniosłości – stanowisko estetyki, „Teksty Drugie” 1998, nr 4 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.