UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł 04 (ćwiczenia B)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-MD04BAF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł 04 (ćwiczenia B)
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

kurs historii filozofii na kierunku Filozofia

Skrócony opis:

Świadomość odrębności i swoistości własnej epoki, postrzeganej jako epoka nowoczesna, pojawia się wraz toczonym w XVII wieku literacko-artystycznym sporem pomiędzy starożytnymi i nowoczesnymi (Querelle des Anciens et des Modernes). Namysł nad właściwościami epoki nowoczesnej będzie odtąd nieustannie towarzyszył europejskiej myśli – samoświadomość epoki nowoczesnej będą po dziś dzień starali się wyartykułować filozofowie i intelektualiści, od Hegla poczynając, przez Marksa i Maxa Webera, i na Jürgenie Habermasa bynajmniej nie kończąc. Przewodnimi ideami epoki nowoczesnej – jako epoki której kształt nadała w znacznym stopniu myśl oświeceniowa – będą: rozum i autonomia. Również znana od czasów antycznych „krytyka” jest jednym z wyróżników nowoczesności. Sposób rozumienia krytyki, autonomii oraz samego rozumu w epoce nowoczesnej będzie głównym przedmiotem zainteresowania w ramach proponowanych zajęć.

Efekty uczenia się:

Zna koncepcje wybranych autorów filozoficznych na podstawie

samodzielnej lektury ich pism (02F-1A_W10)

Samodzielnie zdobywa wiedzę (02F-1A_U02)

Analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy

i założenia (02F-1A_U07)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski, Joanna Miksa
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Joanna Miksa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstu, referat, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

(1) obecność na zajęciach - 10%; (2) wygłoszenie referatu - 50%; (3) aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji) - 40%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez:

1. Prezentację/Referat

2. Dyskusję


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Świadomość odrębności i swoistości własnej epoki, postrzeganej jako epoka nowoczesna – spór pomiędzy starożytnymi i nowoczesnymi (Querelle des Anciens et des Modernes).

2. Refleksja nad swoistością własnej epoki: Hegel, Marks, Max Weber, Habermas

3. Przewodnie idee epoki nowoczesnej: rozum i autonomia.

4. Krytyka nowoczesności i przejawy kryzysu zaufania do rozumu, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań wynikających z postępu technologicznego oraz kryzysów wpisanych w historię XX wieku (Freud, Gadamer, Adorno, Horkheimer, Bauman).

5. Poszukiwanie alternatyw wobec nowoczesnej „instrumentalnej” racjonalności poprzez zwrot ku sztuce i estetyce (Schiller, Schelling, Nietzsche, Dewey) oraz projekty „nowej mitologii”.

6. Teorie krytyczne definiujące powrót do mitu jako regres świadomości i uległość wobec autorytarnej władzy lub ideologii (Adorno i Horkheimer).

7. Stanowiska pozytywnie waloryzujące rolę mitycznych wyobrażeń i opowieści jako form racjonalnego samorozumienia jednostek i porządkowania ludzkiej rzeczywistości (Warburg, Cassirer, Ricoeur, Blumenberg).


Literatura:

K. Secomska, Spór o starożytność. Problemy malarstwa w „Paralelach” Perrault, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1991.

H.R. Jauss, Tradycja literacka a dzisiejsza świadomość nowoczesności, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 9 – 57

H.R. Jauss, Replika Schlegla i Schillera na Querelle des anciens et des modernes, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 59–92.

H.-G. Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, inter esse, Kraków 1993 (s. 367–421: Zarys teorii doświadczenia hermeneutycznego)

H.-G. Gadamer, Romantyzm, hermeneutyka, dekonstrukcja, przeł. P. Dehnel, [w:] idem, Język i rozumienie, wybór, przekład i posł. P. Dehnel i B. Sierocka, Aletheia, Warszawa 2003,

L. Kołakowski, Obecność mitu, Paryż 1972 (rozdz. 1-3)

J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Kraków 2000 (rozdział I: Nowoczesność: świadomość czasów i szukanie pewności samej siebie, s. 9 – 32)

J. Habermas, Modernizm – niedokończony projekt, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1997, s. 25-46.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Miksa
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Joanna Miksa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Joanna Miksa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstu, referat, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

(1) obecność na zajęciach - 10%; (2) wygłoszenie referatu - 50%; (3) aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji) - 40%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez:

1. Prezentację/Referat

2. Dyskusję


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Świadomość odrębności i swoistości własnej epoki, postrzeganej jako epoka nowoczesna – spór pomiędzy starożytnymi i nowoczesnymi (Querelle des Anciens et des Modernes).

2. Refleksja nad swoistością własnej epoki: Hegel, Marks, Max Weber, Habermas

3. Przewodnie idee epoki nowoczesnej: rozum i autonomia.

4. Krytyka nowoczesności i przejawy kryzysu zaufania do rozumu, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań wynikających z postępu technologicznego oraz kryzysów wpisanych w historię XX wieku (Freud, Gadamer, Adorno, Horkheimer, Bauman).

5. Poszukiwanie alternatyw wobec nowoczesnej „instrumentalnej” racjonalności poprzez zwrot ku sztuce i estetyce (Schiller, Schelling, Nietzsche, Dewey) oraz projekty „nowej mitologii”.

6. Teorie krytyczne definiujące powrót do mitu jako regres świadomości i uległość wobec autorytarnej władzy lub ideologii (Adorno i Horkheimer).

7. Stanowiska pozytywnie waloryzujące rolę mitycznych wyobrażeń i opowieści jako form racjonalnego samorozumienia jednostek i porządkowania ludzkiej rzeczywistości (Warburg, Cassirer, Ricoeur, Blumenberg).


Literatura:

K. Secomska, Spór o starożytność. Problemy malarstwa w „Paralelach” Perrault, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1991.

H.R. Jauss, Tradycja literacka a dzisiejsza świadomość nowoczesności, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 9 – 57

H.R. Jauss, Replika Schlegla i Schillera na Querelle des anciens et des modernes, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 59–92.

H.-G. Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, inter esse, Kraków 1993 (s. 367–421: Zarys teorii doświadczenia hermeneutycznego)

H.-G. Gadamer, Romantyzm, hermeneutyka, dekonstrukcja, przeł. P. Dehnel, [w:] idem, Język i rozumienie, wybór, przekład i posł. P. Dehnel i B. Sierocka, Aletheia, Warszawa 2003,

L. Kołakowski, Obecność mitu, Paryż 1972 (rozdz. 1-3)

J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Kraków 2000 (rozdział I: Nowoczesność: świadomość czasów i szukanie pewności samej siebie, s. 9 – 32)

J. Habermas, Modernizm – niedokończony projekt, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1997, s. 25-46.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstu, referat, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

(1) obecność na zajęciach - 10%; (2) wygłoszenie referatu - 50%; (3) aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji) - 40%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez:

1. Prezentację/Referat

2. Dyskusję


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Świadomość odrębności i swoistości własnej epoki, postrzeganej jako epoka nowoczesna – spór pomiędzy starożytnymi i nowoczesnymi (Querelle des Anciens et des Modernes).

2. Refleksja nad swoistością własnej epoki: Hegel, Marks, Max Weber, Habermas

3. Przewodnie idee epoki nowoczesnej: rozum i autonomia.

4. Krytyka nowoczesności i przejawy kryzysu zaufania do rozumu, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań wynikających z postępu technologicznego oraz kryzysów wpisanych w historię XX wieku (Freud, Gadamer, Adorno, Horkheimer, Bauman).

5. Poszukiwanie alternatyw wobec nowoczesnej „instrumentalnej” racjonalności poprzez zwrot ku sztuce i estetyce (Schiller, Schelling, Nietzsche, Dewey) oraz projekty „nowej mitologii”.

6. Teorie krytyczne definiujące powrót do mitu jako regres świadomości i uległość wobec autorytarnej władzy lub ideologii (Adorno i Horkheimer).

7. Stanowiska pozytywnie waloryzujące rolę mitycznych wyobrażeń i opowieści jako form racjonalnego samorozumienia jednostek i porządkowania ludzkiej rzeczywistości (Warburg, Cassirer, Ricoeur, Blumenberg).


Literatura:

K. Secomska, Spór o starożytność. Problemy malarstwa w „Paralelach” Perrault, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1991.

H.R. Jauss, Tradycja literacka a dzisiejsza świadomość nowoczesności, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 9 – 57

H.R. Jauss, Replika Schlegla i Schillera na Querelle des anciens et des modernes, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 59–92.

H.-G. Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, inter esse, Kraków 1993 (s. 367–421: Zarys teorii doświadczenia hermeneutycznego)

H.-G. Gadamer, Romantyzm, hermeneutyka, dekonstrukcja, przeł. P. Dehnel, [w:] idem, Język i rozumienie, wybór, przekład i posł. P. Dehnel i B. Sierocka, Aletheia, Warszawa 2003,

L. Kołakowski, Obecność mitu, Paryż 1972 (rozdz. 1-3)

J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Kraków 2000 (rozdział I: Nowoczesność: świadomość czasów i szukanie pewności samej siebie, s. 9 – 32)

J. Habermas, Modernizm – niedokończony projekt, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1997, s. 25-46.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstu, referat, dyskusja.

Sposoby i kryteria oceniania:

(1) obecność na zajęciach - 10%; (2) wygłoszenie referatu - 50%; (3) aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji) - 40%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez:

1. Prezentację/Referat

2. Dyskusję


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Świadomość odrębności i swoistości własnej epoki, postrzeganej jako epoka nowoczesna – spór pomiędzy starożytnymi i nowoczesnymi (Querelle des Anciens et des Modernes).

2. Refleksja nad swoistością własnej epoki: Hegel, Marks, Max Weber, Habermas

3. Przewodnie idee epoki nowoczesnej: rozum i autonomia.

4. Krytyka nowoczesności i przejawy kryzysu zaufania do rozumu, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań wynikających z postępu technologicznego oraz kryzysów wpisanych w historię XX wieku (Freud, Gadamer, Adorno, Horkheimer, Bauman).

5. Poszukiwanie alternatyw wobec nowoczesnej „instrumentalnej” racjonalności poprzez zwrot ku sztuce i estetyce (Schiller, Schelling, Nietzsche, Dewey) oraz projekty „nowej mitologii”.

6. Teorie krytyczne definiujące powrót do mitu jako regres świadomości i uległość wobec autorytarnej władzy lub ideologii (Adorno i Horkheimer).

7. Stanowiska pozytywnie waloryzujące rolę mitycznych wyobrażeń i opowieści jako form racjonalnego samorozumienia jednostek i porządkowania ludzkiej rzeczywistości (Warburg, Cassirer, Ricoeur, Blumenberg).

Literatura:

K. Secomska, Spór o starożytność. Problemy malarstwa w „Paralelach” Perrault, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1991.

H.R. Jauss, Tradycja literacka a dzisiejsza świadomość nowoczesności, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 9 – 57

H.R. Jauss, Replika Schlegla i Schillera na Querelle des anciens et des modernes, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 59–92.

H.-G. Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, inter esse, Kraków 1993 (s. 367–421: Zarys teorii doświadczenia hermeneutycznego)

H.-G. Gadamer, Romantyzm, hermeneutyka, dekonstrukcja, przeł. P. Dehnel, [w:] idem, Język i rozumienie, wybór, przekład i posł. P. Dehnel i B. Sierocka, Aletheia, Warszawa 2003,

L. Kołakowski, Obecność mitu, Paryż 1972 (rozdz. 1-3)

J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Kraków 2000 (rozdział I: Nowoczesność: świadomość czasów i szukanie pewności samej siebie, s. 9 – 32)

J. Habermas, Modernizm – niedokończony projekt, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1997, s. 25-46.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Leszczyński
Prowadzący grup: Marcin Leszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda okrągłego stołu, to jest swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami a prowadzącym zajęcia. Podstawą do dyskusji jest lektura wskazanego studentom fragmentu tekstu z zakresu literatury przedmiotu. Obowiązuje końcowe zaliczenie na ocenę.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Szczegółowe treści kształcenia:

- Prawda naukowa a prawda wiary w filozofii Descartesa.

- Wrodzoność prawdy naukowej – koncepcja prawd wiecznych.

- Jasność i wyraźność jako kryteria prawdy rozumowej a Prawda Boga.

- Myślenie w modelu - prawda bez możliwości odniesienia jej do jakiegokolwiek przedmiotu, niebędącego przedmiotem myślenia podmiotu i tego konsekwencje.

- Prawda zmysłów – teoria mętnych postrzeżeń jako prawdziwych znaków natury i jej znaczenie dla koncepcji naukowego obrazu człowieka w filozofii Descartesa.


Literatura:

R. Descartes, Prawidła do kierowania umysłem, Warszawa 1937. Przekład L. Chmaj.

R. Descartes, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, Warszawa 1981. W polskim przekładzie W. Wojciechowskiej

R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, w polskim przekładzie Marii i Kazimierza Ajdukiewiczów, Warszawa 1958.

R. Descartes, Namiętności duszy, Warszawa 1986. Przekład L. Chmaj

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Podkoński
Prowadzący grup: Robert Podkoński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda okrągłego stołu, to jest swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami a prowadzącym zajęcia. Podstawą do dyskusji jest lektura wskazanego studentom fragmentu tekstu z zakresu literatury przedmiotu. Obowiązuje końcowe zaliczenie na ocenę.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Szczegółowe treści kształcenia:

- Prawda naukowa a prawda wiary w filozofii Descartesa.

- Wrodzoność prawdy naukowej – koncepcja prawd wiecznych.

- Jasność i wyraźność jako kryteria prawdy rozumowej a Prawda Boga.

- Myślenie w modelu - prawda bez możliwości odniesienia jej do jakiegokolwiek przedmiotu, niebędącego przedmiotem myślenia podmiotu i tego konsekwencje.

- Prawda zmysłów – teoria mętnych postrzeżeń jako prawdziwych znaków natury i jej znaczenie dla koncepcji naukowego obrazu człowieka w filozofii Descartesa.


Literatura:

R. Descartes, Prawidła do kierowania umysłem, Warszawa 1937. Przekład L. Chmaj.

R. Descartes, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, Warszawa 1981. W polskim przekładzie W. Wojciechowskiej

R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, w polskim przekładzie Marii i Kazimierza Ajdukiewiczów, Warszawa 1958.

R. Descartes, Namiętności duszy, Warszawa 1986. Przekład L. Chmaj

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9