Moduł 04 (ćwiczenia B)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-MD04BAF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł 04 (ćwiczenia B) |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | kurs historii filozofii na kierunku Filozofia |
Skrócony opis: |
Świadomość odrębności i swoistości własnej epoki, postrzeganej jako epoka nowoczesna, pojawia się wraz toczonym w XVII wieku literacko-artystycznym sporem pomiędzy starożytnymi i nowoczesnymi (Querelle des Anciens et des Modernes). Namysł nad właściwościami epoki nowoczesnej będzie odtąd nieustannie towarzyszył europejskiej myśli – samoświadomość epoki nowoczesnej będą po dziś dzień starali się wyartykułować filozofowie i intelektualiści, od Hegla poczynając, przez Marksa i Maxa Webera, i na Jürgenie Habermasa bynajmniej nie kończąc. Przewodnimi ideami epoki nowoczesnej – jako epoki której kształt nadała w znacznym stopniu myśl oświeceniowa – będą: rozum i autonomia. Również znana od czasów antycznych „krytyka” jest jednym z wyróżników nowoczesności. Sposób rozumienia krytyki, autonomii oraz samego rozumu w epoce nowoczesnej będzie głównym przedmiotem zainteresowania w ramach proponowanych zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Zna koncepcje wybranych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (02F-1A_W10) Samodzielnie zdobywa wiedzę (02F-1A_U02) Analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia (02F-1A_U07) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski, Joanna Miksa | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Joanna Miksa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Analiza tekstu, referat, dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | (1) obecność na zajęciach - 10%; (2) wygłoszenie referatu - 50%; (3) aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji) - 40% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez: 1. Prezentację/Referat 2. Dyskusję |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Świadomość odrębności i swoistości własnej epoki, postrzeganej jako epoka nowoczesna – spór pomiędzy starożytnymi i nowoczesnymi (Querelle des Anciens et des Modernes). 2. Refleksja nad swoistością własnej epoki: Hegel, Marks, Max Weber, Habermas 3. Przewodnie idee epoki nowoczesnej: rozum i autonomia. 4. Krytyka nowoczesności i przejawy kryzysu zaufania do rozumu, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań wynikających z postępu technologicznego oraz kryzysów wpisanych w historię XX wieku (Freud, Gadamer, Adorno, Horkheimer, Bauman). 5. Poszukiwanie alternatyw wobec nowoczesnej „instrumentalnej” racjonalności poprzez zwrot ku sztuce i estetyce (Schiller, Schelling, Nietzsche, Dewey) oraz projekty „nowej mitologii”. 6. Teorie krytyczne definiujące powrót do mitu jako regres świadomości i uległość wobec autorytarnej władzy lub ideologii (Adorno i Horkheimer). 7. Stanowiska pozytywnie waloryzujące rolę mitycznych wyobrażeń i opowieści jako form racjonalnego samorozumienia jednostek i porządkowania ludzkiej rzeczywistości (Warburg, Cassirer, Ricoeur, Blumenberg). |
|
Literatura: |
K. Secomska, Spór o starożytność. Problemy malarstwa w „Paralelach” Perrault, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1991. H.R. Jauss, Tradycja literacka a dzisiejsza świadomość nowoczesności, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 9 – 57 H.R. Jauss, Replika Schlegla i Schillera na Querelle des anciens et des modernes, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 59–92. H.-G. Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, inter esse, Kraków 1993 (s. 367–421: Zarys teorii doświadczenia hermeneutycznego) H.-G. Gadamer, Romantyzm, hermeneutyka, dekonstrukcja, przeł. P. Dehnel, [w:] idem, Język i rozumienie, wybór, przekład i posł. P. Dehnel i B. Sierocka, Aletheia, Warszawa 2003, L. Kołakowski, Obecność mitu, Paryż 1972 (rozdz. 1-3) J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Kraków 2000 (rozdział I: Nowoczesność: świadomość czasów i szukanie pewności samej siebie, s. 9 – 32) J. Habermas, Modernizm – niedokończony projekt, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1997, s. 25-46. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Miksa | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Joanna Miksa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Joanna Miksa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Analiza tekstu, referat, dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | (1) obecność na zajęciach - 10%; (2) wygłoszenie referatu - 50%; (3) aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji) - 40% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez: 1. Prezentację/Referat 2. Dyskusję |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Świadomość odrębności i swoistości własnej epoki, postrzeganej jako epoka nowoczesna – spór pomiędzy starożytnymi i nowoczesnymi (Querelle des Anciens et des Modernes). 2. Refleksja nad swoistością własnej epoki: Hegel, Marks, Max Weber, Habermas 3. Przewodnie idee epoki nowoczesnej: rozum i autonomia. 4. Krytyka nowoczesności i przejawy kryzysu zaufania do rozumu, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań wynikających z postępu technologicznego oraz kryzysów wpisanych w historię XX wieku (Freud, Gadamer, Adorno, Horkheimer, Bauman). 5. Poszukiwanie alternatyw wobec nowoczesnej „instrumentalnej” racjonalności poprzez zwrot ku sztuce i estetyce (Schiller, Schelling, Nietzsche, Dewey) oraz projekty „nowej mitologii”. 6. Teorie krytyczne definiujące powrót do mitu jako regres świadomości i uległość wobec autorytarnej władzy lub ideologii (Adorno i Horkheimer). 7. Stanowiska pozytywnie waloryzujące rolę mitycznych wyobrażeń i opowieści jako form racjonalnego samorozumienia jednostek i porządkowania ludzkiej rzeczywistości (Warburg, Cassirer, Ricoeur, Blumenberg). |
|
Literatura: |
K. Secomska, Spór o starożytność. Problemy malarstwa w „Paralelach” Perrault, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1991. H.R. Jauss, Tradycja literacka a dzisiejsza świadomość nowoczesności, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 9 – 57 H.R. Jauss, Replika Schlegla i Schillera na Querelle des anciens et des modernes, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 59–92. H.-G. Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, inter esse, Kraków 1993 (s. 367–421: Zarys teorii doświadczenia hermeneutycznego) H.-G. Gadamer, Romantyzm, hermeneutyka, dekonstrukcja, przeł. P. Dehnel, [w:] idem, Język i rozumienie, wybór, przekład i posł. P. Dehnel i B. Sierocka, Aletheia, Warszawa 2003, L. Kołakowski, Obecność mitu, Paryż 1972 (rozdz. 1-3) J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Kraków 2000 (rozdział I: Nowoczesność: świadomość czasów i szukanie pewności samej siebie, s. 9 – 32) J. Habermas, Modernizm – niedokończony projekt, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1997, s. 25-46. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Analiza tekstu, referat, dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | (1) obecność na zajęciach - 10%; (2) wygłoszenie referatu - 50%; (3) aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji) - 40% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez: 1. Prezentację/Referat 2. Dyskusję |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Świadomość odrębności i swoistości własnej epoki, postrzeganej jako epoka nowoczesna – spór pomiędzy starożytnymi i nowoczesnymi (Querelle des Anciens et des Modernes). 2. Refleksja nad swoistością własnej epoki: Hegel, Marks, Max Weber, Habermas 3. Przewodnie idee epoki nowoczesnej: rozum i autonomia. 4. Krytyka nowoczesności i przejawy kryzysu zaufania do rozumu, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań wynikających z postępu technologicznego oraz kryzysów wpisanych w historię XX wieku (Freud, Gadamer, Adorno, Horkheimer, Bauman). 5. Poszukiwanie alternatyw wobec nowoczesnej „instrumentalnej” racjonalności poprzez zwrot ku sztuce i estetyce (Schiller, Schelling, Nietzsche, Dewey) oraz projekty „nowej mitologii”. 6. Teorie krytyczne definiujące powrót do mitu jako regres świadomości i uległość wobec autorytarnej władzy lub ideologii (Adorno i Horkheimer). 7. Stanowiska pozytywnie waloryzujące rolę mitycznych wyobrażeń i opowieści jako form racjonalnego samorozumienia jednostek i porządkowania ludzkiej rzeczywistości (Warburg, Cassirer, Ricoeur, Blumenberg). |
|
Literatura: |
K. Secomska, Spór o starożytność. Problemy malarstwa w „Paralelach” Perrault, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1991. H.R. Jauss, Tradycja literacka a dzisiejsza świadomość nowoczesności, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 9 – 57 H.R. Jauss, Replika Schlegla i Schillera na Querelle des anciens et des modernes, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 59–92. H.-G. Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, inter esse, Kraków 1993 (s. 367–421: Zarys teorii doświadczenia hermeneutycznego) H.-G. Gadamer, Romantyzm, hermeneutyka, dekonstrukcja, przeł. P. Dehnel, [w:] idem, Język i rozumienie, wybór, przekład i posł. P. Dehnel i B. Sierocka, Aletheia, Warszawa 2003, L. Kołakowski, Obecność mitu, Paryż 1972 (rozdz. 1-3) J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Kraków 2000 (rozdział I: Nowoczesność: świadomość czasów i szukanie pewności samej siebie, s. 9 – 32) J. Habermas, Modernizm – niedokończony projekt, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1997, s. 25-46. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Analiza tekstu, referat, dyskusja. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | (1) obecność na zajęciach - 10%; (2) wygłoszenie referatu - 50%; (3) aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji) - 40% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez: 1. Prezentację/Referat 2. Dyskusję |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Świadomość odrębności i swoistości własnej epoki, postrzeganej jako epoka nowoczesna – spór pomiędzy starożytnymi i nowoczesnymi (Querelle des Anciens et des Modernes). 2. Refleksja nad swoistością własnej epoki: Hegel, Marks, Max Weber, Habermas 3. Przewodnie idee epoki nowoczesnej: rozum i autonomia. 4. Krytyka nowoczesności i przejawy kryzysu zaufania do rozumu, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań wynikających z postępu technologicznego oraz kryzysów wpisanych w historię XX wieku (Freud, Gadamer, Adorno, Horkheimer, Bauman). 5. Poszukiwanie alternatyw wobec nowoczesnej „instrumentalnej” racjonalności poprzez zwrot ku sztuce i estetyce (Schiller, Schelling, Nietzsche, Dewey) oraz projekty „nowej mitologii”. 6. Teorie krytyczne definiujące powrót do mitu jako regres świadomości i uległość wobec autorytarnej władzy lub ideologii (Adorno i Horkheimer). 7. Stanowiska pozytywnie waloryzujące rolę mitycznych wyobrażeń i opowieści jako form racjonalnego samorozumienia jednostek i porządkowania ludzkiej rzeczywistości (Warburg, Cassirer, Ricoeur, Blumenberg). |
|
Literatura: |
K. Secomska, Spór o starożytność. Problemy malarstwa w „Paralelach” Perrault, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1991. H.R. Jauss, Tradycja literacka a dzisiejsza świadomość nowoczesności, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 9 – 57 H.R. Jauss, Replika Schlegla i Schillera na Querelle des anciens et des modernes, [w:] idem, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1999, s. 59–92. H.-G. Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, inter esse, Kraków 1993 (s. 367–421: Zarys teorii doświadczenia hermeneutycznego) H.-G. Gadamer, Romantyzm, hermeneutyka, dekonstrukcja, przeł. P. Dehnel, [w:] idem, Język i rozumienie, wybór, przekład i posł. P. Dehnel i B. Sierocka, Aletheia, Warszawa 2003, L. Kołakowski, Obecność mitu, Paryż 1972 (rozdz. 1-3) J. Habermas, Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Kraków 2000 (rozdział I: Nowoczesność: świadomość czasów i szukanie pewności samej siebie, s. 9 – 32) J. Habermas, Modernizm – niedokończony projekt, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, w: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1997, s. 25-46. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leszczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Leszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda okrągłego stołu, to jest swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami a prowadzącym zajęcia. Podstawą do dyskusji jest lektura wskazanego studentom fragmentu tekstu z zakresu literatury przedmiotu. Obowiązuje końcowe zaliczenie na ocenę. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | - Prawda naukowa a prawda wiary w filozofii Descartesa. - Wrodzoność prawdy naukowej – koncepcja prawd wiecznych. - Jasność i wyraźność jako kryteria prawdy rozumowej a Prawda Boga. - Myślenie w modelu - prawda bez możliwości odniesienia jej do jakiegokolwiek przedmiotu, niebędącego przedmiotem myślenia podmiotu i tego konsekwencje. - Prawda zmysłów – teoria mętnych postrzeżeń jako prawdziwych znaków natury i jej znaczenie dla koncepcji naukowego obrazu człowieka w filozofii Descartesa. |
|
Literatura: |
R. Descartes, Prawidła do kierowania umysłem, Warszawa 1937. Przekład L. Chmaj. R. Descartes, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, Warszawa 1981. W polskim przekładzie W. Wojciechowskiej R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, w polskim przekładzie Marii i Kazimierza Ajdukiewiczów, Warszawa 1958. R. Descartes, Namiętności duszy, Warszawa 1986. Przekład L. Chmaj |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Podkoński | |
Prowadzący grup: | Robert Podkoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda okrągłego stołu, to jest swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami a prowadzącym zajęcia. Podstawą do dyskusji jest lektura wskazanego studentom fragmentu tekstu z zakresu literatury przedmiotu. Obowiązuje końcowe zaliczenie na ocenę. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | - Prawda naukowa a prawda wiary w filozofii Descartesa. - Wrodzoność prawdy naukowej – koncepcja prawd wiecznych. - Jasność i wyraźność jako kryteria prawdy rozumowej a Prawda Boga. - Myślenie w modelu - prawda bez możliwości odniesienia jej do jakiegokolwiek przedmiotu, niebędącego przedmiotem myślenia podmiotu i tego konsekwencje. - Prawda zmysłów – teoria mętnych postrzeżeń jako prawdziwych znaków natury i jej znaczenie dla koncepcji naukowego obrazu człowieka w filozofii Descartesa. |
|
Literatura: |
R. Descartes, Prawidła do kierowania umysłem, Warszawa 1937. Przekład L. Chmaj. R. Descartes, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, Warszawa 1981. W polskim przekładzie W. Wojciechowskiej R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii wraz z zarzutami uczonych mężów i odpowiedziami autora, oraz Rozmowa z Burmanem, w polskim przekładzie Marii i Kazimierza Ajdukiewiczów, Warszawa 1958. R. Descartes, Namiętności duszy, Warszawa 1986. Przekład L. Chmaj |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.