UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia - szkoła ponadpodstawowa (okresu adolescencji)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-NA1102BHD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia - szkoła ponadpodstawowa (okresu adolescencji)
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

zaliczone zajęcia z psychologii na pierwszym etapie edukacyjnym

Skrócony opis:

Celem zajęć jest pogłębianie i doskonalenie wiedzy, umiejętności oraz doświadczenia związanego z procesami rozwoju człowieka w okresie adolescencji, sprzyjania jego zasobom i wspomagania w ograniczeniach.

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę na temat:

- procesu rozwoju człowieka w ciągu całego życia

- specyfiki zmian rozwojowych w okresie adolescencji

- szans i ograniczeń rozwoju okresu adolescencji

- trudności i sposobach radzenia sobie z nimi w pracy z adolescentami

Student ma umiejętność:

- jasnego, adekwatnego do etapu rozwoju ucznia komunikowania się w procesie edukacji

- rozpoznawania zasobów rozwojowych swoich i ucznia oraz sprzyjaniu im

- rozpoznawania trudności ucznia i udzielenia mu odpowiedniego wsparcia

- indywidualizacji procesu kształcenia

Student cechuje się:

- etyczną, otwartą postawą w procesie nauczania, uczenia się

- empatią i uważnością na aspekty rozwojowe własne i uczniów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Iwańska
Prowadzący grup: Marzena Iwańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Istotą pracy na nich jest aktywność studentów, zaangażowanie w pracę. Na zajęciach wykonywane są różnego rodzaju ćwiczenia w grupie, podgrupach, indywidualnie /szkice, collage itp/.

Metodą pracy jest oczywiście też dyskusja oraz analiza literatury

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawowym kryterium oceny jest:

- obecność na zajęciach- dopuszczalna jedna nieobecność

- aktywny udział w pracach warsztatowych

- zaangażowanie w dyskusję , ćwiczenia

Treści kształcenia:

1. Pojęcia związane z psychologicznym rozumieniem rozwoju

2. Rodzaje zmian psychologicznych

3. Czynniki rozwoju człowieka

4. Zdarzenia kluczowe w rozwoju nastoletnim

5. Kryzys nastoletni-wyznaczniki

6. Etapy kształtowania się tożsamości nastoletniej

7. Przemiany w rozwoju EGO u adolescenta

8. Pomyślne i niepomyślne rozwiązanie kryzysu nastoletniego

9.Grupy społeczne w życiu nastolatka

10. Nauczyciel i nastolatek - wzajemne relacje

11. Zmiany ról i autorytetów w życiu nastolatka

12. Progi edukacyjne i społeczne okresu adolescencji

13. Sytuacje trudne w szkole, istota, przyczyny, funkcje

14. "Szkolne gry" uczniów i metody pracy z nimi.


Literatura:

1. Komunikowanie się w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Nowe trendy i obszary, red. Okrasa M., Maliszewski W., Fiedor M., Toruń 2015;

2. Kordziński J., Szkoła dialogu czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Warszawa 2016;

3. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Red. John Stewart, Warszawa 2008;

4. Poraj G., Agresja w szkole. Przyczyny. Profilaktyka. Interwencje, Łódź 2004;

5. Psychologia rozwoju i podstawy pomagania, Teoria-ćwiczenia-praktyka, red. B. Weigl, Warszawa 2011

5. Psychologiczne portrety człowieka, red A. I. Brzezińska, Gdańsk 2005;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Iwańska
Prowadzący grup: Marzena Iwańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- dyskusja

- rozmowa

- ćwiczenia indywidualne / rysowanie linii życia, rozpoznawanie rodzaju zmian, szkice, wykresy dotyczące różnych sfer rozwoju/

- ćwiczenia w grupie i podgrupach /schematy, rysowanie plakatów, collage etc.../

- analiza literatury, w tym literatury pięknej - wiersza

- analiza, krytyka filmu

- pisanie recenzji, sprawozdania

Treści kształcenia:

1. Zmiana jako kryterium rozwoju psychologicznego

2. Linia życia, etapy rozwoju psychologicznego człowieka

3. Czynniki rozwoju człowieka

4. Zdarzenia kluczowe w rozwoju

5. Autonomia i egocentryzm w okresie nastoletnim

6. Sfery rozwoju w okresie nastoletnim

7. Stadia rozwoju EGO

8. Pomyślne i niepomyślne rozwiązanie kryzysu nastoletniego

9. Grupy społeczne w życiu nastolatka

10. Nauczyciel i nastolatek - wzajemne relacje

11. Zmiany ról i autorytetów w życiu nastolatka

12. Progi edukacyjne i społeczne okresu adolescencji

13. Sytuacje trudne w szkole, istota, przyczyny, funkcje

14. Radzenie sobie z sytuacjami trudnymi

15. Mediacje i negocjacje w warunkach szkolnych


Literatura:

1. Komunikowanie się w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Nowe trendy i obszary, red. Okrasa M., Maliszewski W., Fiedor M., Toruń 2015;

2. Kordziński J., Szkoła dialogu czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Warszawa 2016;

3. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Red. John Stewart, Warszawa 2008;

4. Poraj G., Agresja w szkole. Przyczyny. Profilaktyka. Interwencje, Łódź 2004;

5. Psychologia rozwoju i podstawy pomagania, Teoria-ćwiczenia-praktyka, red. B. Weigl, Warszawa 2011

5. Psychologiczne portrety człowieka, red A. I. Brzezińska, Gdańsk 2005;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0