Psychologia - szkoła ponadpodstawowa (okresu adolescencji)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-NA1102BHD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia - szkoła ponadpodstawowa (okresu adolescencji) |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zaliczone zajęcia z psychologii na pierwszym etapie edukacyjnym |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębianie i doskonalenie wiedzy, umiejętności oraz doświadczenia związanego z procesami rozwoju człowieka w okresie adolescencji, sprzyjania jego zasobom i wspomagania w ograniczeniach. |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę na temat: - procesu rozwoju człowieka w ciągu całego życia - specyfiki zmian rozwojowych w okresie adolescencji - szans i ograniczeń rozwoju okresu adolescencji - trudności i sposobach radzenia sobie z nimi w pracy z adolescentami Student ma umiejętność: - jasnego, adekwatnego do etapu rozwoju ucznia komunikowania się w procesie edukacji - rozpoznawania zasobów rozwojowych swoich i ucznia oraz sprzyjaniu im - rozpoznawania trudności ucznia i udzielenia mu odpowiedniego wsparcia - indywidualizacji procesu kształcenia Student cechuje się: - etyczną, otwartą postawą w procesie nauczania, uczenia się - empatią i uważnością na aspekty rozwojowe własne i uczniów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN ZS
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Iwańska | |
Prowadzący grup: | Marzena Iwańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter warsztatowy. Istotą pracy na nich jest aktywność studentów, zaangażowanie w pracę. Na zajęciach wykonywane są różnego rodzaju ćwiczenia w grupie, podgrupach, indywidualnie /szkice, collage itp/. Metodą pracy jest oczywiście też dyskusja oraz analiza literatury |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawowym kryterium oceny jest: - obecność na zajęciach- dopuszczalna jedna nieobecność - aktywny udział w pracach warsztatowych - zaangażowanie w dyskusję , ćwiczenia |
|
Treści kształcenia: | 1. Pojęcia związane z psychologicznym rozumieniem rozwoju 2. Rodzaje zmian psychologicznych 3. Czynniki rozwoju człowieka 4. Zdarzenia kluczowe w rozwoju nastoletnim 5. Kryzys nastoletni-wyznaczniki 6. Etapy kształtowania się tożsamości nastoletniej 7. Przemiany w rozwoju EGO u adolescenta 8. Pomyślne i niepomyślne rozwiązanie kryzysu nastoletniego 9.Grupy społeczne w życiu nastolatka 10. Nauczyciel i nastolatek - wzajemne relacje 11. Zmiany ról i autorytetów w życiu nastolatka 12. Progi edukacyjne i społeczne okresu adolescencji 13. Sytuacje trudne w szkole, istota, przyczyny, funkcje 14. "Szkolne gry" uczniów i metody pracy z nimi. |
|
Literatura: |
1. Komunikowanie się w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Nowe trendy i obszary, red. Okrasa M., Maliszewski W., Fiedor M., Toruń 2015; 2. Kordziński J., Szkoła dialogu czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Warszawa 2016; 3. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Red. John Stewart, Warszawa 2008; 4. Poraj G., Agresja w szkole. Przyczyny. Profilaktyka. Interwencje, Łódź 2004; 5. Psychologia rozwoju i podstawy pomagania, Teoria-ćwiczenia-praktyka, red. B. Weigl, Warszawa 2011 5. Psychologiczne portrety człowieka, red A. I. Brzezińska, Gdańsk 2005; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ZS
PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Iwańska | |
Prowadzący grup: | Marzena Iwańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - dyskusja - rozmowa - ćwiczenia indywidualne / rysowanie linii życia, rozpoznawanie rodzaju zmian, szkice, wykresy dotyczące różnych sfer rozwoju/ - ćwiczenia w grupie i podgrupach /schematy, rysowanie plakatów, collage etc.../ - analiza literatury, w tym literatury pięknej - wiersza - analiza, krytyka filmu - pisanie recenzji, sprawozdania |
|
Treści kształcenia: | 1. Zmiana jako kryterium rozwoju psychologicznego 2. Linia życia, etapy rozwoju psychologicznego człowieka 3. Czynniki rozwoju człowieka 4. Zdarzenia kluczowe w rozwoju 5. Autonomia i egocentryzm w okresie nastoletnim 6. Sfery rozwoju w okresie nastoletnim 7. Stadia rozwoju EGO 8. Pomyślne i niepomyślne rozwiązanie kryzysu nastoletniego 9. Grupy społeczne w życiu nastolatka 10. Nauczyciel i nastolatek - wzajemne relacje 11. Zmiany ról i autorytetów w życiu nastolatka 12. Progi edukacyjne i społeczne okresu adolescencji 13. Sytuacje trudne w szkole, istota, przyczyny, funkcje 14. Radzenie sobie z sytuacjami trudnymi 15. Mediacje i negocjacje w warunkach szkolnych |
|
Literatura: |
1. Komunikowanie się w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Nowe trendy i obszary, red. Okrasa M., Maliszewski W., Fiedor M., Toruń 2015; 2. Kordziński J., Szkoła dialogu czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Warszawa 2016; 3. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Red. John Stewart, Warszawa 2008; 4. Poraj G., Agresja w szkole. Przyczyny. Profilaktyka. Interwencje, Łódź 2004; 5. Psychologia rozwoju i podstawy pomagania, Teoria-ćwiczenia-praktyka, red. B. Weigl, Warszawa 2011 5. Psychologiczne portrety człowieka, red A. I. Brzezińska, Gdańsk 2005; |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.