Proseminarium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-PR07SD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Studenci analizują wybrane teksty z historii sztuki zarówno pod kątem zastosowanej metodologi, terminologi, jak również jego struktury. Przygotowują i prezentują wybranego temat z zakresu historii sztuki. |
Efekty uczenia się: |
HS-1A_W01 student posiada wiedzę na temat miejsca historii sztuki w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność tej dziedziny wiedzy i jej specyfikę metodologiczną HS-1A_W02 student zna podstawowe metody badawcze w zakresie historii sztuki HS-1A_W08 Posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa autorskiego i rozumie podstawowe pojęcia i zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej HS-1A_U02 potrafi wyszukać, analizować, selekcjonować i wykorzystać informacje, opierając się różnych źródłach i zasobach – również obcojęzycznych (archiwalnych, bibliotecznych, zasobach internetowych, zbiorach muzealnych) HS-1A_U03 potrafi w formie ustnej prezentacji przedstawić wybrane problemy z zakresu historii sztuki, używając logicznej i przejrzystej argumentacji HS-1A_U04 posiada umiejętność opracowania logicznie skonstruowanej pracy pisemnej z zakresu historii sztuki zgodnie z wymogami pracy seminaryjnej. HS-1A_U06 potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować odpowiednią terminologię |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN PS
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Cichoń | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Cichoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PS
|
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Cichoń | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Cichoń, Irmina Gadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PS
|
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Cichoń | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Cichoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PS
PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Cichoń | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Cichoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Skoro tematem proseminarium nadal jest kryzys i sposoby radzenia sobie z nim w taki sposób by przynosiło to korzyć dla studiów humanistycznych (paideia) to siłą rzeczy „metody" są oparte na intuicji. Pojawiają się po drodze (μετά ὁδός) od lektury do lektury czy omawianego fragmentu kultury( filmu, wystawy, etc,) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | W semestrze zimowym podstawą oceny jest lektura dyskutowanych tekstów i udział w rozmowach w czasie proseminarium |
|
Treści kształcenia: | proseminarium ma budować i wpierać zdolność do interpretacji stanu kryzysu szczególnie w jego związanej ze sztuką „estetycznej' odmianie jak ujawnia się poprzez κριτική τέχνη/ars iudicandi, ale także w odniesieniu do obszaru egzystencji, bezpośrednio problematyzowanego np. w sztuce współczesnej. Proseminarium ma uczyć nawyku korzystania nie tylko z „tekstów kultury", ale wszelkich mediów (muzyki, filmu, gier) poprzez jakie wyraża się kultura, bo tropione motywy nie są limitowane przez medium , epokę, etnos. Ma służyć z zmniejszaniu dystansu pomiędzy historią sztuki a Bildwissenschaft (w różnych jej wariantach od antropologii wizualnej po Visual Culture studies). Ma wskazywać na czysto życiowe i pragmatyczne znaczenie hermeneutyki. Ma zachęcać do poza tekstowego i poza werbalnego prezentowania wyników refleksji związanej ze sztuką. Cel zajęć: zapoznanie z poznawczą i interpretacyjną siłą kryzysu (indywidualnego i zbiorowego) jako nieuchronnej fazy życia. |
|
Literatura: |
Zalecana literatura: Dąbrowski Kazimierz, On positive disintegration: Szkic teorii rozwoju psychicznego człowieka poprzez nierównowagę psychiczną, nerwowość, nerwice i psychonerwice. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1964; Dąbrowski Kazimierz, Dezintegracja pozytywna, Warszaw: PIW, 1979; Kobierzycki Tadeusz, Człowiek i osobowość w teorii dezintegracji pozytywnej. Analiza filozoficzna, Warszawa: Biblioteka IFiS PAN, 1982; Kafka Franz, Przemiana; Jaeger Werner, Paideia - formowanie człowieka greckiego, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001; Lyotard Jean-François, Kondycja ponowoczesna, tłum. M. Kowalska, Warszawa: Fundacja Aletheia, 1997; Heidegger Martin, Czas światoobrazu, [w:] tenże, Budować, mieszkać, myśleć, red. K. Michalski, Warszawa Czytelnik, 1977, Warburg Aby, Das Schlangenritual. Ein Reisebericht. Mit einem Nachwort von Ulrich Raulff. Berlin 1988.{ lub późniejsze wydania}. Nie od rzeczy jest czytanie pomiędzy kolejnymi proseminariami o przygodach wojaka Szwejka w przekładzie Pawła Hulki-Laskowskiego, albo Józefa Waczkowa czy Antoniego Kroha. Kryzys po czesku nadal brzmi grecko, za to zasupłane związki pamięci (Mnemosyne), rozsądku (Sofrozyne) i obrazów można opisać jako np: hadová jedovatá paměť |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PS
PT PS
|
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Cichoń, Julia Sowińska-Heim | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Cichoń, Julia Sowińska-Heim | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Takie same jak w semestrze zimowym, oraz ocena wykonanai tablicy i jej opisu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | wykonanie kopi tablicy z Bilderatlas wraz z opisem-interpretacją; wykonanie własnej tablicy na wybrany i uzgodniony z resztą uczestników temat. Lektura czytanych na zajęciach tekstów; udział w proseminaryjnych wyjazdach( wystawy, filmy, etc.) |
|
Treści kształcenia: | Poza lekturą tekstów odnoszących się historycznych okoliczności kryzysu A.Warburga, jego pracy nad Bilderatlas Mnemosyne i koncepcją badania sztuki jako interpretacją Pathosformeln w czasie proseminarium poruszane będą następujące grupy zagadnień: pojęcie: z-rozumienia i jego znaczenie dla kultury jako powiązanej ze sobą całości; pojęcie (odczucie) kryzysu wobec historycznej zmienności pojęcia κρίσις / iudicium; znaczenie pojęcia (odczucia) wolności w badaniu sztuki; pojęcie przemiany (μετάνοια/conversio/transgresio) i jego znaczenie dla metafory jako sposobu ludzkiego myślenia; śmieszność (μωρία/stultitia) jako kostium kryzysu i jego pokonywania |
|
Literatura: |
Dąbrowski Kazimierz, On positive disintegration: Szkic teorii rozwoju psychicznego człowieka poprzez nierównowagę psychiczną, nerwowość, nerwice i psychonerwice. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1964; Dąbrowski Kazimierz, Dezintegracja pozytywna, Warszaw: PIW, 1979; Kobierzycki Tadeusz, Człowiek i osobowość w teorii dezintegracji pozytywnej. Analiza filozoficzna, Warszawa: Biblioteka IFiS PAN, 1982; Kafka Franz, Przemiana; Jaeger Werner, Paideia - formowanie człowieka greckiego, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001; Lyotard Jean-François, Kondycja ponowoczesna, tłum. M. Kowalska, Warszawa: Fundacja Aletheia, 1997; Heidegger Martin, Czas światoobrazu, [w:] tenże, Budować, mieszkać, myśleć, red. K. Michalski, Warszawa Czytelnik, 1977, Warburg Aby, Das Schlangenritual. Ein Reisebericht. Mit einem Nachwort von Ulrich Raulff. Berlin 1988.{ lub późniejsze wydania}. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PS
PS
PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Cichoń, Julia Sowińska-Heim | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Cichoń, Julia Sowińska-Heim | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Na proseminarium oprócz czytania i rozmawiania trzeba czasem rysować, wycinać, kleić, a nawet pojechać na wystawę poza miastem Łodzią |
|
Metody dydaktyczne: | Wszystkie jakie mogą być efektywne, dla utrzymania uwagi niezbędnej dla sensownej lektury tekstów czytanych i omawianych na proseminarium. Z racji tematyki nakierowanej na problem kryzysu i sposoby „radzenia sobie" z kryzysem w trakcie studiów humanistycznych szczególnie istotne będą metody pozwalające oswoić się z koniecznością utrzymywania równowagi pomiędzy subiectum i obiectum jako kategoriami nieodzownymi dla humanistyki. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | W semestrze zimowym podstawą oceny jest udział w lekturach poświadczony udziałem w rozmowie w czasie proseminarium. Oczywiście z uwzględnieniem Niezdolności do rozmowy H.G. Gadamera ( „Znak", 1980, nr 309) |
|
Treści kształcenia: | proseminarium ma budować i wpierać zdolność do interpretacji stanu kryzysu szczególnie w jego związanej ze sztuką „estetycznej' odmianie jak ujawnia się poprzez κριτική τέχνη/ars iudicandi, ale także w odniesieniu do obszaru egzystencji, bezpośrednio problematyzowanego np. w sztuce współczesnej. Proseminarium ma uczyć nawyku korzystania nie tylko z „tekstów kultury", ale wszelkich mediów (muzyki, filmu, gier) poprzez jakie wyraża się kultura, bo tropione motywy nie są limitowane przez medium , epokę, etnos. Ma służyć z zmniejszaniu dystansu pomiędzy historią sztuki a Bildwissenschaft (w różnych jej wariantach od antropologii wizualnej po Visual Culture studies). Ma wskazywać na czysto życiowe i pragmatyczne znaczenie hermeneutyki. Ma zachęcać do poza tekstowego i poza werbalnego prezentowania wyników refleksji związanej ze sztuką. |
|
Literatura: |
Dąbrowski Kazimierz, On positive disintegration: Szkic teorii rozwoju psychicznego człowieka poprzez nierównowagę psychiczną, nerwowość, nerwice i psychonerwice. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, 1964; Dąbrowski Kazimierz, Dezintegracja pozytywna, Warszaw: PIW, 1979; Kobierzycki Tadeusz, Człowiek i osobowość w teorii dezintegracji pozytywnej. Analiza filozoficzna, Warszawa: Biblioteka IFiS PAN, 1982; Kafka Franz, Przemiana; Jaeger Werner, Paideia - formowanie człowieka greckiego, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001; Lyotard Jean-François, Kondycja ponowoczesna, tłum. M. Kowalska, Warszawa: Fundacja Aletheia, 1997; Heidegger Martin, Czas światoobrazu, [w:] tenże, Budować, mieszkać, myśleć, red. K. Michalski, Warszawa Czytelnik, 1977, Warburg Aby, Das Schlangenritual. Ein Reisebericht. Mit einem Nachwort von Ulrich Raulff. Berlin 1988.{ lub późniejsze wydania}. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.