UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka XX w. - malarstwo i rzeźba polska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-S3M3SD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka XX w. - malarstwo i rzeźba polska
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy: Historia Sztuki 2009/2010
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 5.00 LUB 2.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student posiada podstawową wiedzę ogólna w zakresie polskiej historii politycznej XX wieku


Student posiada podstawową wiedzę ogólną i w zakresie historii sztuki europejskiej od starożytności do współczesności

Skrócony opis:

Przekazanie wiedzy o malarstwie i rzeźbie polskiej w XX w. Uwzględnione zostanie między innymi: odmienny charakter sztuki polskiej na tle europejskiej oraz różnorodność postaw artystycznych do tradycjonalizmu po awangardę i sztukę krytyczną

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki polskiej od roku 1900 do lat 90. XX wieku HS-1A_W04

Student posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki polskiej z XX wieku z historią polityczną i społeczną kraju oraz świata oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu nauk socjologicznych na sztukę powyższego okresu HS-1A_W05

Umiejętności:

Student potrafi samodzielnie dokonać deskrypcji i analizy obrazu/rzeźby; przypisać dzieło danemu artyście/epoce/stylowi/ grupie artystycznej HS-1A_U05

Student rozróżnia twórczość wybranych polskich artystów i grup artystycznych z XX w. HS-1A_U01

Student opracowuje i prezentuje przyswojoną widzę o sztuce polskiej z XX w. formie tekstów krytycznych oraz opisów katalogowych HS-1A_U01

Kompetencje:

Student posiada podstawy do określenia tożsamości kulturowej sztuki polskiej XX w., ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego tego okresu oraz dostrzega potrzeby edukacji społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego HS-1A_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Sugerowany wyjazd do Muzeum Narodowego w Warszawie.

Muzeum Sztuki w Łodzi

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy ze slajdami

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny 2 częściowy sprawdzian końcowy: slajdy i część opisowa (orientacja chronologiczna, znajomość kierunków i grup artystycznych, twórców i ich dzieł, rozumienie założeń artystycznych i kontekstów historycznych)


90-100% - bdb

80-90 % - db+

70-80 % - db

60-70% - dst+

powyżej 50% - dst

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do omawianej tematyki. Omówienie najważniejszych pozycji bibliograficznych - 1 godzina

2. Tendencje symboliczne w malarstwie na początku XX w. - 2 godziny

3. Formizm i tendencje ekspresyjne (Bunt, Jung Idysz )- 2 godziny

4. Mecenat artystyczny w dwudziestoleciu międzywojennym - 2 godziny

5. Tendencje klasycyzujące w sztuce przed II wojną światową - 2 godziny

6. Ruch konstruktywistyczny w sztuce polskiej do 1939 r. - 2 godziny

7. Działalność ugrupowań o cechach surrealistycznych – 2 godziny

8. Koloryzm w malarstwie -2- godziny

9. Nowoczesność i socrealizm. - 2 godziny

10. Kontynuacja awangardy.

11. Najciekawsze osobowości twórcze w sztuce polskiej lat 70. i 80. oraz sztuka krytyczna

12. Polskie galerie, muzea i wystawy sztuki po II wojnie światowej jako czynnik kształtujący polski pejzaż artystyczny- 2 godziny

13. Rzeźba w XX w. Nowoczesne koncepcje realizacji pomnikowych - 2 godziny

14. Wyjazd do Muzeum Narodowego w Warszawie- 4 godziny


Literatura:

Artystki polskie, red. A. Jakubowska, Warszawa-Bielsko-Biała 2011

Baranowicz Zofia, Polska awangarda artystyczna 1918-1939, Warszawa 1975

Kolekcja sztuki XX w. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Katalog, Warszawa 1991

Nie tylko Art Deco Katalog Wystawy, MNK, Kraków2001

Olszewski Andrzej K., Dzieje sztuki polskiej1890-1980 w zarysie, Warszawa 1988.

Pollakówna Joanna, Malarstwo polskie między wojnami 1918-1939, Warszawa 1982

Włodarczyk Wojciech, Sztuka polska 1918-2000, Warszawa 2000

Iwona Luba, Dialog nowoczesności z tradycją. Malarstwo polskie dwudzistolecia międzywojennego, Warszawa 2004

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Magdalena Górska, Eleonora Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład ilustrowany prezentacją PowerPoint, wystawy muzealne

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin ustny 2 częściowy sprawdzian końcowy: slajdy i część opisowa (orientacja chronologiczna, znajomość kierunków i grup artystycznych, twórców i ich dzieł, rozumienie założeń artystycznych i kontekstów historycznych w raamch ćwiczeń z przedmiotu)


90-100% - bdb

80-90 % - db+

70-80 % - db

60-70% - dst+

powyżej 50% - dst

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do omawianej tematyki. Omówienie najważniejszych pozycji bibliograficznych - 1 godzina

2. Tendencje symboliczne w malarstwie na początku XX w. - 2 godziny

3. Formizm i tendencje ekspresyjne (Bunt, Jung Idysz )- 2 godziny

4. Mecenat artystyczny w dwudziestoleciu międzywojennym - 2 godziny

5. Tendencje klasycyzujące w sztuce przed II wojną światową - 2 godziny

6. Ruch konstruktywistyczny w sztuce polskiej do 1939 r. - 2 godziny

7. Działalność ugrupowań o cechach surrealistycznych – 2 godziny

8. Koloryzm w malarstwie -2- godziny

9. Nowoczesność i socrealizm. - 2 godziny

10. Kontynuacja awangardy.

11. Najciekawsze osobowości twórcze w sztuce polskiej lat 70. i 80. oraz sztuka krytyczna

12. Polskie galerie, muzea i wystawy sztuki po II wojnie światowej jako czynnik kształtujący polski pejzaż artystyczny- 2 godziny

13. Rzeźba w XX w. Nowoczesne koncepcje realizacji pomnikowych - 2 godziny

14. Wyjazd do Muzeum Narodowego w Warszawie- 4 godziny

Literatura:

Artystki polskie, red. A. Jakubowska, Warszawa-Bielsko-Biała 2011

Baranowicz Zofia, Polska awangarda artystyczna 1918-1939, Warszawa 1975

Jedlińska Eleonora, Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002, Łódź 2005.

Kowalczyk Izabela, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002.

Kowalczyk Izabela, Podróż do przeszłości: interpretacje najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej (2010

Kolekcja sztuki XX w. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Katalog, Warszawa 1991

Nie tylko Art Deco Katalog Wystawy, MNK, Kraków 2001

Olszewski Andrzej K., Dzieje sztuki polskiej1890-1980 w zarysie, Warszawa 1988.

Piotrowski Piotr, Znaczenia modernizmu. W strone historii sztuki po 1945, Poznań, 2011.

Pollakówna Joanna, Malarstwo polskie między wojnami 1918-1939, Warszawa 1982.

Turowski Andrzej , Konstruktywizm polski. Prób rekonstrukcji nurtu (1921-1934), Wrocław 1981.

Turowski Andrzej, Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000.

Włodarczyk Wojciech, Sztuka polska 1918-2000, Warszawa 2000

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Irmina Gadowska, Magdalena Górska, Eleonora Jedlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Jedlińska
Prowadzący grup: Eleonora Jedlińska, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład ilustrowany prezentacją PowerPoint, wystawy muzealne

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin ustny 2 częściowy sprawdzian końcowy: slajdy i część opisowa (orientacja chronologiczna, znajomość kierunków i grup artystycznych, twórców i ich dzieł, rozumienie założeń artystycznych i kontekstów historycznych w raamch ćwiczeń z przedmiotu)


90-100% - bdb

80-90 % - db+

70-80 % - db

60-70% - dst+

powyżej 50% - dst

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do omawianej tematyki. Omówienie najważniejszych pozycji bibliograficznych - 1 godzina

2. Tendencje symboliczne w malarstwie na początku XX w. - 2 godziny

3. Formizm i tendencje ekspresyjne (Bunt, Jung Idysz )- 2 godziny

4. Mecenat artystyczny w dwudziestoleciu międzywojennym - 2 godziny

5. Tendencje klasycyzujące w sztuce przed II wojną światową - 2 godziny

6. Ruch konstruktywistyczny w sztuce polskiej do 1939 r. - 2 godziny

7. Działalność ugrupowań o cechach surrealistycznych – 2 godziny

8. Koloryzm w malarstwie -2- godziny

9. Nowoczesność i socrealizm. - 2 godziny

10. Kontynuacja awangardy.

11. Najciekawsze osobowości twórcze w sztuce polskiej lat 70. i 80. oraz sztuka krytyczna

12. Polskie galerie, muzea i wystawy sztuki po II wojnie światowej jako czynnik kształtujący polski pejzaż artystyczny- 2 godziny

13. Rzeźba w XX w. Nowoczesne koncepcje realizacji pomnikowych - 2 godziny

14. Wyjazd do Muzeum Narodowego w Warszawie- 4 godziny

Literatura:

Artystki polskie, red. A. Jakubowska, Warszawa-Bielsko-Biała 2011

Baranowicz Zofia, Polska awangarda artystyczna 1918-1939, Warszawa 1975

Jedlińska Eleonora, Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002, Łódź 2005.

Kowalczyk Izabela, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002.

Kowalczyk Izabela, Podróż do przeszłości: interpretacje najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej (2010

Kolekcja sztuki XX w. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Katalog, Warszawa 1991

Nie tylko Art Deco Katalog Wystawy, MNK, Kraków 2001

Olszewski Andrzej K., Dzieje sztuki polskiej1890-1980 w zarysie, Warszawa 1988.

Piotrowski Piotr, Znaczenia modernizmu. W strone historii sztuki po 1945, Poznań, 2011.

Pollakówna Joanna, Malarstwo polskie między wojnami 1918-1939, Warszawa 1982.

Turowski Andrzej , Konstruktywizm polski. Prób rekonstrukcji nurtu (1921-1934), Wrocław 1981.

Turowski Andrzej, Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000.

Włodarczyk Wojciech, Sztuka polska 1918-2000, Warszawa 2000

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9