Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0200-SLI12SD |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
| Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Ogólne treści programowe: | Omówienie metodologii badań w historii sztuki; formułowanie problemów badawczych i hipotez. Dobór oraz krytyczna analiza literatury naukowej i materiałów źródłowych. Opracowanie indywidualnego projektu badawczego związanego z tematem pracy licencjackiej. Prezentacja i dyskusja postępów badań w ramach grupy seminaryjnej. Zastosowanie podejść teoretycznych i metod interpretacyjnych do wybranych zagadnień historii sztuki. Zasady pisania prac naukowych, opracowywania przypisów oraz korzystania z zasobów bibliograficznych i archiwalnych. Problematyka etyczna i podstawy prawa autorskiego w pracy badawczej. Przygotowanie struktury, układu i treści pracy licencjackiej. Ustna prezentacja i obrona głównych wyników badań. |
| Wymagania wstępne: | Wiadomości z zakresu wstępu do historii sztuki, znajomość warsztatu historyka sztuki. |
| Skrócony opis: |
Program seminarium poświęcony jest różnym aspektom sztuki i kultury nowoczesnej, przede wszystkim sztukom plastycznym, teorii sztuki XVIII - XX wieku, historii mody, sztuce żydowskiej. Program jest dostosowany do indywidualnych zainteresowań studentów. Głównym celem zajęć jest przygotowanie pracy l: omówienie aparatu naukowego, metodologicznych założeń, źródeł i bibliografii. |
| Efekty uczenia się: |
Student Wiedza: 02S-1A_W02 - posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju historii sztuki jako nauki, zna podstawowe metody badawcze w zakresie historii sztuki nowoczesnej i współczesnej 02S-1A_W05 - posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę 02S-1A_W8 - posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa autorskiego i rozumie podstawowe pojęcia i zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej Umiejętności: 02S-1A_U01 – posiada zdolność formułowania problemów badawczych 02S-1A_U02 – posiada umiejętność wyboru stanowisk teoretycznych związanych z tematem pracy licencjackiej 02S-1A_U03 – umie prezentować i klasyfikować wybrane stanowiska teoretyczne w formie ustnej prezentacji oraz odnieść je do badanych dzieł sztuki 02S-1A_U04 - posiada umiejętność opracowania logicznie skonstruowanej pracy pisemnej z zakresu historii sztuki zgodnie z wymogami konkretnej formy charakterystycznej dla dziedziny (praca seminaryjna, analiza dzieła sztuki) Kompetencje społeczne: 02S-1A_K05 Rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i aktywnej postawy wobec zjawisk w sferze sztuki 02S-1A_K06 - poddaje ocenie krytycznej poziom posiadanej wiedzy z zakresu historii sztuki 02S-1A_K07 - rozumie zastosowanie posiadanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów badawczych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
| Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Irmina Gadowska, Dominika Łarionow | |
| Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Dominika Łarionow | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Obecność na zajęciach jest obowiązkowo. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
|
| Metody dydaktyczne: | seminarium problemowe z elementami dyskusji naukowej, indywidualne konsultacje dotyczące tematów i metod badań, analiza tekstów naukowych i źródeł ikonograficznych, prezentacje ustne i referaty studenckie, praca pisemna nad fragmentami pracy licencjackiej, analiza i omówienie prac uczestników seminarium. |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | ocena udziału i zaangażowania podczas zajęć seminaryjnych, ocena wystąpień ustnych i prac pisemnych, monitorowanie indywidualnego postępu w przygotowaniu pracy dyplomowej ocena skończonej pracy |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | ocena aktywności i zaangażowania studenta podczas zajęć seminaryjnych (udział w dyskusjach, przygotowanie do zajęć), ocena jakości i poprawności merytorycznej prezentacji ustnych i referatów, ocena opracowań pisemnych (fragmentów pracy licencjackiej, analiz tekstów i źródeł), bieżące konsultacje i omówienie postępów pracy nad tematyką badawczą, ocena stopnia samodzielności i umiejętności krytycznej analizy w procesie przygotowania pracy licencjackiej, końcowa ocena prezentacji wyników badań oraz gotowości do obrony pracy licencjackiej. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do seminarium i pracy licencjackiej: struktura pracy, wymagania, harmonogram działań. Metodologia badań w historii sztuki: korzystanie ze źródeł pierwotnych i wtórnych, formułowanie problemu badawczego i pytań badawczych. Przygotowanie pracy licencjackiej: opracowanie planu i konspektu rozdziałów, metody pracy z obrazem, dokumentacja i analiza dzieł, warsztat pisarski. Prezentacja i obrona wyników badań: techniki prezentacji ustnej i wizualnej, przygotowanie do obrony pracy. |
|
| Literatura: |
A. d'Alleva, Metody i teorie historii sztuk, Warszawa 2008 H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków 2007. J. Białostocki, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980. M. Golka, Socjologiczny obraz sztuki, Poznań 1996. Wstęp do historii sztuki. T. I. Przedmiot metodologia zawód, Warszawa 1973. H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1962. Literatura wynikająca z tematów prac |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
| Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SL
PT |
| Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Krzysztof Cichoń, Irmina Gadowska | |
| Prowadzący grup: | Krzysztof Cichoń, Irmina Gadowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Obecność na zajęciach jest obowiązkowo. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
|
| Metody dydaktyczne: | seminarium problemowe z elementami dyskusji naukowej, indywidualne konsultacje dotyczące tematów i metod badań, analiza tekstów naukowych i źródeł ikonograficznych, prezentacje ustne i referaty studenckie, praca pisemna nad fragmentami pracy licencjackiej, analiza i omówienie prac uczestników seminarium. |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | ocena udziału i zaangażowania podczas zajęć seminaryjnych, ocena wystąpień ustnych i prac pisemnych, monitorowanie indywidualnego postępu w przygotowaniu pracy dyplomowej ocena skończonej pracy |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | ocena aktywności i zaangażowania studenta podczas zajęć seminaryjnych (udział w dyskusjach, przygotowanie do zajęć), ocena jakości i poprawności merytorycznej prezentacji ustnych i referatów, ocena opracowań pisemnych (fragmentów pracy licencjackiej, analiz tekstów i źródeł), bieżące konsultacje i omówienie postępów pracy nad tematyką badawczą, ocena stopnia samodzielności i umiejętności krytycznej analizy w procesie przygotowania pracy licencjackiej, końcowa ocena prezentacji wyników badań oraz gotowości do obrony pracy licencjackiej. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do seminarium i pracy licencjackiej: struktura pracy, wymagania, harmonogram działań. Metodologia badań w historii sztuki: korzystanie ze źródeł pierwotnych i wtórnych, formułowanie problemu badawczego i pytań badawczych. Przygotowanie pracy licencjackiej: opracowanie planu i konspektu rozdziałów, metody pracy z obrazem, dokumentacja i analiza dzieł, warsztat pisarski. Prezentacja i obrona wyników badań: techniki prezentacji ustnej i wizualnej, przygotowanie do obrony pracy. |
|
| Literatura: |
A. d'Alleva, Metody i teorie historii sztuk, Warszawa 2008 H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków 2007. J. Białostocki, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980. M. Golka, Socjologiczny obraz sztuki, Poznań 1996. Wstęp do historii sztuki. T. I. Przedmiot metodologia zawód, Warszawa 1973. H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1962. Literatura wynikająca z tematów prac |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
| Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SL
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Irmina Gadowska | |
| Prowadzący grup: | Irmina Gadowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Obecność na zajęciach jest obowiązkowo. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
|
| Metody dydaktyczne: | seminarium problemowe z elementami dyskusji naukowej, indywidualne konsultacje dotyczące tematów i metod badań, analiza tekstów naukowych i źródeł ikonograficznych, prezentacje ustne i referaty studenckie, praca pisemna nad fragmentami pracy licencjackiej, analiza i omówienie prac uczestników seminarium. |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | ocena udziału i zaangażowania podczas zajęć seminaryjnych, ocena wystąpień ustnych i prac pisemnych, monitorowanie indywidualnego postępu w przygotowaniu pracy dyplomowej ocena skończonej pracy |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | ocena aktywności i zaangażowania studenta podczas zajęć seminaryjnych (udział w dyskusjach, przygotowanie do zajęć), ocena jakości i poprawności merytorycznej prezentacji ustnych i referatów, ocena opracowań pisemnych (fragmentów pracy licencjackiej, analiz tekstów i źródeł), bieżące konsultacje i omówienie postępów pracy nad tematyką badawczą, ocena stopnia samodzielności i umiejętności krytycznej analizy w procesie przygotowania pracy licencjackiej, końcowa ocena prezentacji wyników badań oraz gotowości do obrony pracy licencjackiej. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do seminarium i pracy licencjackiej: struktura pracy, wymagania, harmonogram działań. Metodologia badań w historii sztuki: korzystanie ze źródeł pierwotnych i wtórnych, formułowanie problemu badawczego i pytań badawczych. Przygotowanie pracy licencjackiej: opracowanie planu i konspektu rozdziałów, metody pracy z obrazem, dokumentacja i analiza dzieł, warsztat pisarski. Prezentacja i obrona wyników badań: techniki prezentacji ustnej i wizualnej, przygotowanie do obrony pracy. |
|
| Literatura: |
A. d'Alleva, Metody i teorie historii sztuk, Warszawa 2008 H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków 2007. J. Białostocki, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980. M. Golka, Socjologiczny obraz sztuki, Poznań 1996. Wstęp do historii sztuki. T. I. Przedmiot metodologia zawód, Warszawa 1973. H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1962. Literatura wynikająca z tematów prac |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
| Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SL
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Irmina Gadowska | |
| Prowadzący grup: | Irmina Gadowska, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | Zajęcia typu seminaryjnego Dyskusja nad tezami prac licencjackich Omówienie i korekta prac |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Ocenie podlega aktywność i realizacja harmonogramu cyklu przygotowania pracy Do uzyskania zaliczenia w semestrze zimowym konieczne jest oddanie konspektu pracy i gotowego rozdziału Do uzyskania zaliczenia w semestrze letnim konieczne jest złożenie gotowej pracy. Minimalna frekwencja wymagana do zaliczenia zajęć 70 % |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zasady sporządzania przypisów i bibliografii. Przypomnienie 2. Kompozycja pracy - omówienie 3 -15 Treści związane z konkretnymi zagadnieniami właściwymi dla przygotowywanych prac |
|
| Literatura: |
D' Alleva A. "Metody i teorie historii sztuki", Kraków 2013. Literatura związana z wybranymi tematami prac. |
|
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
