Sztuka nowożytna - architektura powszechna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-SNAWSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka nowożytna - architektura powszechna |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: |
Historia Sztuki 2009/2010 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
5.00
LUB
6.00
LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie wstępu do historii architektury i wykładu z historii architektury średniowiecznej |
Skrócony opis: |
Zajęcia omawiają podstawowe zjawiska i cechy nowożytnej architektury europejskiej od XV do poł. XVIII w. |
Efekty uczenia się: |
wiedza HS-1A_W03 posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki europejskiej od starożytności do współczesności HS-1A_W04 posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki polskiej od średniowiecza do współczesności HS-1A_W05 posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę umiejętności HS-1A_U01 umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze, a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki HS-1A_U05 potrafi rozpoznać kształtujące się procesy kulturowe i artystyczne oraz przeprowadzić ich analizę kompetencje społeczne HS-1A_K01 posiada podstawy do określenia własnej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego (regionu, kraju, Europy, świata) oraz dostrzega potrzeby edukacji społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Alina Barczyk, Piotr Gryglewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład połączony z prezentacją multimedialną |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | pozyskana przez studenta wiedza jest weryfikowana w trakcie egzaminu końcowego w formie ustnej. W trakcie egzaminu trzeba wykazać się umiejętnością rozpoznawania głównych zabytków architektonicznych i przedstawienia ich znaczenia dla rozwoju architektury nowożytnej. |
|
Treści kształcenia: | Prezentacja głównych zjawisk ii przykładów architektury europejskiej epoki nowożytnej od XV do poł. XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji i przykładów architektury włoskiej XV-XVI w. Zarys dziejów architektury niemieckiej, francuskiej i środkoweuropejskiej XVI w. Zaprezentowanie najważniejszych przykładów architektury zachodnioeuropejskiej XVII i XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji w architekturze kręgu austro-czeskiego i południowych Niemiec w I poł. XVIII w. Szczegółowa analiza wybranych zagadnień i obiektów. Brunelleschi . Początki renesansu we Włoszech. Teoria i praktyka architektoniczna Albertiego. Główne centra architektury Włoch w II poł.XVw. Bramante i Rafael w Rzymie - architektura. Główne cechy architektury manierystycznej. Renesans francuski, niderlandzki i niemiecki. Michał Anioł. Andrea Palladio. Il Gesu i początki baroku. Bernini, Borromini, Guarini. Architektura francuska XVII i Ipoł.XVIIIw. Nurt gotycyzującu i klasycyzujący w architekturze Niemiec. Nurty ekspresyjne architektury niemieckiej. Architektura Anglii XVII i I poł.XVIIIw. |
|
Literatura: |
Barok. Architektura, rzeźba, malarstwo, wyd. Könneman, Warszawa 2001. P. Murray, Architektura włoskiego renesansu, Warszawa 1999. N. Pevsner, Historia architektury europejskiej. Warszawa 1976. Renesans w sztuce włoskiej. Architektura, rzeźba, malarstwo, rysunek, wyd. Könneman, Warszawa 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gryglewski, Agnieszka Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład połączony z prezentacją multimedialną |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | pozyskana przez studenta wiedza jest weryfikowana w trakcie egzaminu końcowego w formie ustnej. W trakcie egzaminu trzeba wykazać się umiejętnością rozpoznawania głównych zabytków architektonicznych i przedstawienia ich znaczenia dla rozwoju architektury nowożytnej. |
|
Treści kształcenia: | Prezentacja głównych zjawisk ii przykładów architektury europejskiej epoki nowożytnej od XV do poł. XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji i przykładów architektury włoskiej XV-XVI w. Zarys dziejów architektury niemieckiej, francuskiej i środkoweuropejskiej XVI w. Zaprezentowanie najważniejszych przykładów architektury zachodnioeuropejskiej XVII i XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji w architekturze kręgu austro-czeskiego i południowych Niemiec w I poł. XVIII w. Szczegółowa analiza wybranych zagadnień i obiektów. Brunelleschi . Początki renesansu we Włoszech. Teoria i praktyka architektoniczna Albertiego. Główne centra architektury Włoch w II poł.XVw. Bramante i Rafael w Rzymie - architektura. Główne cechy architektury manierystycznej. Renesans francuski, niderlandzki i niemiecki. Michał Anioł. Andrea Palladio. Il Gesu i początki baroku. Bernini, Borromini, Guarini. Architektura francuska XVII i Ipoł.XVIIIw. Nurt gotycyzującu i klasycyzujący w architekturze Niemiec. Nurty ekspresyjne architektury niemieckiej. Architektura Anglii XVII i I poł.XVIIIw. |
|
Literatura: |
Barok. Architektura, rzeźba, malarstwo, wyd. Könneman, Warszawa 2001. P. Murray, Architektura włoskiego renesansu, Warszawa 1999. N. Pevsner, Historia architektury europejskiej. Warszawa 1976. Renesans w sztuce włoskiej. Architektura, rzeźba, malarstwo, rysunek, wyd. Könneman, Warszawa 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Piotr Gryglewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład połączony z prezentacją multimedialną |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | pozyskana przez studenta wiedza jest weryfikowana w trakcie egzaminu końcowego w formie ustnej. W trakcie egzaminu trzeba wykazać się umiejętnością rozpoznawania głównych zabytków architektonicznych i przedstawienia ich znaczenia dla rozwoju architektury nowożytnej. |
|
Treści kształcenia: | Prezentacja głównych zjawisk ii przykładów architektury europejskiej epoki nowożytnej od XV do poł. XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji i przykładów architektury włoskiej XV-XVI w. Zarys dziejów architektury niemieckiej, francuskiej i środkoweuropejskiej XVI w. Zaprezentowanie najważniejszych przykładów architektury zachodnioeuropejskiej XVII i XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji w architekturze kręgu austro-czeskiego i południowych Niemiec w I poł. XVIII w. Szczegółowa analiza wybranych zagadnień i obiektów. Brunelleschi . Początki renesansu we Włoszech. Teoria i praktyka architektoniczna Albertiego. Główne centra architektury Włoch w II poł.XVw. Bramante i Rafael w Rzymie - architektura. Główne cechy architektury manierystycznej. Renesans francuski, niderlandzki i niemiecki. Michał Anioł. Andrea Palladio. Il Gesu i początki baroku. Bernini, Borromini, Guarini. Architektura francuska XVII i Ipoł.XVIIIw. Nurt gotycyzującu i klasycyzujący w architekturze Niemiec. Nurty ekspresyjne architektury niemieckiej. Architektura Anglii XVII i I poł.XVIIIw. |
|
Literatura: |
Barok. Architektura, rzeźba, malarstwo, wyd. Könneman, Warszawa 2001. P. Murray, Architektura włoskiego renesansu, Warszawa 1999. N. Pevsner, Historia architektury europejskiej. Warszawa 1976. Renesans w sztuce włoskiej. Architektura, rzeźba, malarstwo, rysunek, wyd. Könneman, Warszawa 2000. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.