UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka nowożytna - architektura powszechna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-SNAWSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka nowożytna - architektura powszechna
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy: Historia Sztuki 2009/2010
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 5.00 LUB 6.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zaliczenie wstępu do historii architektury i wykładu z historii architektury średniowiecznej

Skrócony opis:

Zajęcia omawiają podstawowe zjawiska i cechy nowożytnej architektury europejskiej od XV do poł. XVIII w.

Efekty uczenia się:

wiedza

HS-1A_W03

posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki europejskiej od starożytności do współczesności

HS-1A_W04

posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki polskiej od średniowiecza do współczesności

HS-1A_W05

posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę

umiejętności

HS-1A_U01

umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze, a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki

HS-1A_U05

potrafi rozpoznać kształtujące się procesy kulturowe i artystyczne oraz przeprowadzić ich analizę

kompetencje społeczne

HS-1A_K01

posiada podstawy do określenia własnej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego (regionu, kraju, Europy, świata) oraz dostrzega potrzeby edukacji społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gryglewski
Prowadzący grup: Alina Barczyk, Piotr Gryglewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z prezentacją multimedialną

Sposoby i kryteria oceniania:

pozyskana przez studenta wiedza jest weryfikowana w trakcie egzaminu końcowego w formie ustnej. W trakcie egzaminu trzeba wykazać się umiejętnością rozpoznawania głównych zabytków architektonicznych i przedstawienia ich znaczenia dla rozwoju architektury nowożytnej.

Treści kształcenia:

Prezentacja głównych zjawisk ii przykładów architektury europejskiej epoki nowożytnej od XV do poł. XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji i przykładów architektury włoskiej XV-XVI w. Zarys dziejów architektury niemieckiej, francuskiej i środkoweuropejskiej XVI w. Zaprezentowanie najważniejszych przykładów architektury zachodnioeuropejskiej XVII i XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji w architekturze kręgu austro-czeskiego i południowych Niemiec w I poł. XVIII w. Szczegółowa analiza wybranych zagadnień i obiektów.

Brunelleschi . Początki renesansu we Włoszech. Teoria i praktyka architektoniczna Albertiego. Główne centra architektury Włoch w II poł.XVw. Bramante i Rafael w Rzymie - architektura. Główne cechy architektury manierystycznej. Renesans francuski, niderlandzki i niemiecki. Michał Anioł. Andrea Palladio. Il Gesu i początki baroku. Bernini, Borromini, Guarini. Architektura francuska XVII i Ipoł.XVIIIw. Nurt gotycyzującu i klasycyzujący w architekturze Niemiec. Nurty ekspresyjne architektury niemieckiej. Architektura Anglii XVII i I poł.XVIIIw.

Literatura:

Barok. Architektura, rzeźba, malarstwo, wyd. Könneman, Warszawa 2001.

P. Murray, Architektura włoskiego renesansu, Warszawa 1999.

N. Pevsner, Historia architektury europejskiej. Warszawa 1976.

Renesans w sztuce włoskiej. Architektura, rzeźba, malarstwo, rysunek, wyd. Könneman, Warszawa 2000.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gryglewski
Prowadzący grup: Piotr Gryglewski, Agnieszka Kowalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z prezentacją multimedialną

Sposoby i kryteria oceniania:

pozyskana przez studenta wiedza jest weryfikowana w trakcie egzaminu końcowego w formie ustnej. W trakcie egzaminu trzeba wykazać się umiejętnością rozpoznawania głównych zabytków architektonicznych i przedstawienia ich znaczenia dla rozwoju architektury nowożytnej.

Treści kształcenia:

Prezentacja głównych zjawisk ii przykładów architektury europejskiej epoki nowożytnej od XV do poł. XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji i przykładów architektury włoskiej XV-XVI w. Zarys dziejów architektury niemieckiej, francuskiej i środkoweuropejskiej XVI w. Zaprezentowanie najważniejszych przykładów architektury zachodnioeuropejskiej XVII i XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji w architekturze kręgu austro-czeskiego i południowych Niemiec w I poł. XVIII w. Szczegółowa analiza wybranych zagadnień i obiektów.

Brunelleschi . Początki renesansu we Włoszech. Teoria i praktyka architektoniczna Albertiego. Główne centra architektury Włoch w II poł.XVw. Bramante i Rafael w Rzymie - architektura. Główne cechy architektury manierystycznej. Renesans francuski, niderlandzki i niemiecki. Michał Anioł. Andrea Palladio. Il Gesu i początki baroku. Bernini, Borromini, Guarini. Architektura francuska XVII i Ipoł.XVIIIw. Nurt gotycyzującu i klasycyzujący w architekturze Niemiec. Nurty ekspresyjne architektury niemieckiej. Architektura Anglii XVII i I poł.XVIIIw.

Literatura:

Barok. Architektura, rzeźba, malarstwo, wyd. Könneman, Warszawa 2001.

P. Murray, Architektura włoskiego renesansu, Warszawa 1999.

N. Pevsner, Historia architektury europejskiej. Warszawa 1976.

Renesans w sztuce włoskiej. Architektura, rzeźba, malarstwo, rysunek, wyd. Könneman, Warszawa 2000.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Gryglewski
Prowadzący grup: Piotr Gryglewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z prezentacją multimedialną

Sposoby i kryteria oceniania:

pozyskana przez studenta wiedza jest weryfikowana w trakcie egzaminu końcowego w formie ustnej. W trakcie egzaminu trzeba wykazać się umiejętnością rozpoznawania głównych zabytków architektonicznych i przedstawienia ich znaczenia dla rozwoju architektury nowożytnej.

Treści kształcenia:

Prezentacja głównych zjawisk ii przykładów architektury europejskiej epoki nowożytnej od XV do poł. XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji i przykładów architektury włoskiej XV-XVI w. Zarys dziejów architektury niemieckiej, francuskiej i środkoweuropejskiej XVI w. Zaprezentowanie najważniejszych przykładów architektury zachodnioeuropejskiej XVII i XVIII w. Przedstawienie głównych tendencji w architekturze kręgu austro-czeskiego i południowych Niemiec w I poł. XVIII w. Szczegółowa analiza wybranych zagadnień i obiektów.

Brunelleschi . Początki renesansu we Włoszech. Teoria i praktyka architektoniczna Albertiego. Główne centra architektury Włoch w II poł.XVw. Bramante i Rafael w Rzymie - architektura. Główne cechy architektury manierystycznej. Renesans francuski, niderlandzki i niemiecki. Michał Anioł. Andrea Palladio. Il Gesu i początki baroku. Bernini, Borromini, Guarini. Architektura francuska XVII i Ipoł.XVIIIw. Nurt gotycyzującu i klasycyzujący w architekturze Niemiec. Nurty ekspresyjne architektury niemieckiej. Architektura Anglii XVII i I poł.XVIIIw.

Literatura:

Barok. Architektura, rzeźba, malarstwo, wyd. Könneman, Warszawa 2001.

P. Murray, Architektura włoskiego renesansu, Warszawa 1999.

N. Pevsner, Historia architektury europejskiej. Warszawa 1976.

Renesans w sztuce włoskiej. Architektura, rzeźba, malarstwo, rysunek, wyd. Könneman, Warszawa 2000.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7