Historia podróżnictwa i turystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-TK01HD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia podróżnictwa i turystyki |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza z zakresu historii Polski i powszechnej. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią podróżnictwa i turystyki od czasów najdawniejszych do końca XIX wieku, gdy narodziła się turystyka masowa. Szerokie ujęcie tematyczne pozwoli na zaprezentowanie zjawiska i skali podróżowania; sposobów i motywów podejmowania podróży w dawnych wiekach; warunków i techniki podróżowania oraz codzienności podróżnika i towarzyszących mu zagrożeń podczas podróży w różnych epokach historycznych. Wykład jest skorelowany z ćwiczeniami o tej samej tematyce, na których odbywa się analiza źródeł odpowiadających tematyce poszczególnych tematów wykładu. |
Efekty uczenia się: |
Student: - EK1- zna elementarną terminologię z zakresu historii 02H1A_W02; H1A_W02, H1P_W03, - EK2 - ma podstawową wiedzę na temat interpretacji tekstów źródłowych i rozumie podstawowe metody ich krytycznej analizy 02H1A_W05; H1A_W07, - EK3 - ma ogólną wiedzę o różnych okresach przeszłości człowieka 02H1A_W08, H1A_W04, - EK4 - dostrzega relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością 02H1A_W09; H1A_W06, - EK5 - ma podstawową wiedzę na temat związków pomiędzy różnymi dziedzinami życia człowieka: kultury, polityki i ekonomii 02H1A-W16; H1A_W04, H1A_W05, - EK6 - potrafi przeprowadzić analizę tekstu z zastosowaniem podstawowych metod, uwzględniając kontekst polityczny, społeczny i kulturowy 02H1A_U01; H1A_U05, - EK7 - potrafi wyszukiwać, analizować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła 02H1A_U04; H1A_U01, H1P_U01, - EK8 - Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji wyznaczonych zadań 02H1A_K03; H1A_K03, H1P_K03, - EK9 - posiada kompetencje społeczne i osobowe takie jak: kreatywność, otwartość na odmienność kulturową, umiejętność określania własnych zainteresowań, umiejętność samooceny, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego własnego regionu, Polski i innych krajów 02H1A_K05; H1A_K05, H1P_K05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN W
CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Orzeł | |
Prowadzący grup: | Joanna Orzeł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Ćwiczenia mają na celu poznanie i analizę różnorodnych źródeł historycznych, które mogą zostać zakwalifikowane jako "literatura podróżnicza". Na kolejnych ćwiczeniach analizie zostaną m.in. następujące tematy i źródła do nich: 1. Turystyka i podróżnictwo w starożytności (w tym analiza Biblii, "Dziejów" Herodota i "Wędrówek po Helladzie" Pauzaniasza). 2. Turystyka i podróżnictwo w średniowieczu: zwyczaje i opis Słowian, Królestwo Jerozolimskie okiem krzyżowców, charakterystyka Mongołów, wyprawa Marco Polo, opis Moskwy w drugiej połowie XV wieku, Tomasz Plater o życiu studentów. 3. Turystyka i podróżnictwo w epoce nowożytnej: odkrycia geograficzne, instrukcje rodzicielskie, podróże edukacyjne (w tym tury kawalerskie), 4. Turystyka i podróżnictwo w XIX wieku: obraz z Ameryki z początku i końca XIX wieku: na podstawie dzienników z podróży do Ameryki Juliana Ursyna Niemcewicza i "Listów z podróży do Ameryki" Henryka Sienkiewicza. 5. Literatura podróżnicza XX wieku – literatura faktu Ryszarda Kapuścińskiego. |
|
Metody dydaktyczne: | - wykład, - pogadanka, - praca pod kierunkiem wykładowcy, - burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: - obecność, - kolokwium pisemne. Ćwiczenia: - obecność, - aktywność, - przygotowanie do zajęć - przygotoeanie źródeł z literatury podróżniczej, - kolokwium. |
|
Treści kształcenia: | 1. Podróż i podróżowanie w źródłach historycznych. 2. Zjawisko i skala podróżowania w różnych epokach historycznych: od starożytności do końca XIX wieku. 3. Rodzaje i motywy podejmowania podróży na przestrzeni wieków. 4. Religijne aspekty podróży od starożytności do końca XIX wieku. 5. Podróże „po wiedzę”: szkolnictwo, uniwersytety, podróże edukacyjne i Grand Tour. 6. Podróże do wód i kurortów. 7. Codzienność podróżnika. 8. Wpływ podróży na mentalność ludzi w dawnych wiekach. |
|
Literatura: |
Casson L., Podróże w starożytnym świecie, Wrocław 1981. Casson L., Starożytni żeglarze Basenu Morza Śródziemnego, Warszawa 1965. Dziechcińska H., Podróż – jej miejsce w świadomości społecz¬nej, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 1988, t. 33, s. 27–51. Freylichówna J., Ideał wychowawczy szlachty polskiej w XVI i początku XVII w., Warszawa 1938. Kucharski A., Theatrum peregrinandi: poznawcze aspekty staropolskich podróży w epoce późnego baroku, Toruń 2013. Kulturotwórcze i religijne aspekty podróży duchownych, red. D. Quirini-Popławska, Ł. Burkiewicz, Kraków 2014. Manikowska H., Jerozolima – Rzym – Compostela. Wielkie pielgrzymowanie u schyłku średniowiecza, Wrocław 2008. Mączak A., Odkrywanie Europy. Podróże w czasach renesansu i baroku, Gdańsk 1998. Mączak A., Peregrynacje, wojaże, turystyka, Warszawa 2001. Mączak A., Życie codzienne w podróżach po Europie XVI–XVIII wieku, Warszawa 1978. McCormic M.,Narodziny Europy. Korzenie gospodarki europejskiej. Warszawa 2008. Ohler N., Życie pielgrzymów w średniowieczu, między modlitwą a przygodą, Kraków 2009. Olędzka-Frybesowa A., Drogami średniowiecznej Europy, Kraków 1997. Pernoud R., Kobieta w czasach wypraw krzyżowych, Gdańsk 2020. Peregrinationes – pielgrzymki w kulturze dawnej Europy, red. H. Manikowska, H. Zaremska, Warszawa 1995. Sajkowski A., Opowieści misjonarzy, konkwistadorów, pielgrzymów i innych świata ciekawych, Kraków 2006. Samotrzeć, w kompanii czy z orszakiem. Społeczne aspekty podróżowania w średniowieczu i czasach nowożytnych, red. M. Saczyńska, E. Wółkiewicz, Warszawa 2012. Wade Labarge M., Medieval Travellers: The Rich and the Restless, 2004. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.