Historyk wobec źródeł
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-U2008BHD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historyk wobec źródeł |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ukończony I semestr studiów historycznych II stopnia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie różnorodności źródeł historycznych i wielu możliwości wykorzystania ich w badaniach historycznych, jak również zwrócenie uwagi na czynniki wpływające na formę i treść źródła. Pogłębiona analiza i krytyka różnych form źródeł historycznych. |
Efekty uczenia się: |
02H2A_W01 - zna i rozumie w pogłębionym stopniu specyfikę nauki historycznej - P7S_WG 02H2A_W02 - zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię stosowaną w naukach historycznych - P7S_WG 02H2A_W03 - zna i rozumie podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych - P7S_WG 02H2A_W04 - zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska oraz zależności między nimi PS7_WG 02H2A_W05- interpretuje fakty i zjawiska historyczne w powiązaniu z innymi dziedzinami PS7_WG 02H2A_W06 - zna i rozumie w pogłębionym stopniuszczegółowe zagadnienia z epoki PS7_WG 02H2A_W07 - zna i rozumie wybrane zagadnienia szczegółowe epoki, którą bada pisząc pracę magisterską PS7_WG 02H2A_W08 - zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań historycznych 02H2A_W09 - zna najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju nauki historycznej PS7_WG 02H2A_W10 - zna prace najważniejszych szkół badawczych w dziedzinie historii PS7_WG 02H2A_W11 - zna zaawansowane metody interpretacji i analizy źródeł historycznych PS7_WG 02H2A_U01 - potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę historyczną P7S_UW 02H2A_U02 - potrafi formułować i rozwiązywać problemy badawcze w zakresie historii PS7_UW 02H2A_U03 - potrafi stosować właściwe metody do rozwiązywania problemów badawczych w zakresie historii, również z wykorzystaniem wiedzy z innych dziedzin PS7_UW 02H2A_U04 - potrafi analizować i syntetyzować problemy badawcze w naukach historycznych PS7_UW 02H2A_U05 - potrafi przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację źródeł historycznych PS7_UW 02H2A_U06 - potrafi dostrzegać różne poglądy i interpretacje badaczy historii PS7_UW 02H2A_U08 - potrafi dyskutować na tematy historyczne w różnych środowiskach, uzasadniając własne poglądy PS7_UK 02H2A_U09 - potrafi odpowiedzialnie kierować grupą oraz brać udział w jej pracach PS7_UO 02H2A_U10 - potrafi planować i realizować proces własnego uczenia PS7_UU 02HA2A_12 - potrafi przygotować kompetentną wypowiedź ustną, korzystając ze źródeł i literatury przedmiotu PS7_UW 02H2A_K02 - jest gotów do krytycznej oceny poznawanych treści P7S_KK 02H2A_K03 - jest gotów do stosowania wiedzy przy rozwiązywaniu problemów P7S_KK |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ZS
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Florczak | |
Prowadzący grup: | Ilona Florczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 50% aktywność studenta podczas zajęć, 50% przygotowanie prac zaliczeniowych |
|
Treści kształcenia: | 1. Źródło historyczne - pojęcie, etapy krytyki zewnętrznej i wewnętrznej 2. Pamiętnik jako źródło historyczne. 3. Korespondencja jako źródło historyczne 4. Diariusze sejmowe i sejmikowe jako źródło do badań historycznych 5. Literatura piękna w badaniu historycznym 6. Wybrane dzieło literackie (analiza pod kątem przydatności w badaniach historycznych) 7. Prasa jako źródło historyczne 8. Dokumentacja urzędowa i sposoby jej wykorzystania 9. Ikonografia w badaniach historycznych 10. Numizmatyka - o co można "zapytać" monetę? 11. Film jako źródło historyczne 12. Źródła historiograficzne 13. Fałszerstwa i oszustwa - fałszywe dokumenty i ich funkcje |
|
Literatura: |
1. Maternicki J., Wielokształtność historii. Rozważania o kulturze historycznej i badaniach historiograficznych, Warszawa 1990 2. Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008. 4. Kolbuszewska J., Listy prywatne jako źródło do badań nad przeszłością. Kilka uwag o potencjale informacyjnym, ograniczeniach, sposobach wykorzystania, [:] Przedmiot, źródła i metody badań w biografii, Lublin 2016. 5. Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978. 6. Kosman M., Na tropach bohaterów trylogii, Warszawa 1973. 7. Z. Wojtkowiak, O klasyfikacji i interpretacji pamiętników. Uwagi i propozycje, „studia Źródłoznawcze, t. 25, s. 163-177 8. S. Herbst, Pamiętnik i relacja jako źródła do historii wojskowości, „Pamiętnikarstwo polskie”, t. 2, 1972, z. 2. 9. A. Sajkowski, Nad staropolskimi pamiętnikami, Poznań 1964 10. M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. 11. Kolbuszewska J. , Między „niedyskretną żądzą oglądania wielkich mężów w stroju domowym” a badaniami mentalności – listy prywatne jako źródło do studiów nad przeszłością od połowy XIX po schyłek XX wieku, [w:] Historia. Ciągłość i zmiana. Studia oferowane profesorowi Jerzemu Maternickiemu, Rzeszów 2015. 12. Innes B, Fałszerstwa i oszustwa, Warszawa 2006. 13. Lalak D., Ostaszewska A., Źródła do badań biograficznych. Listy dzienniki, pamiętniki, blo-gi, materiały audiowizualne, Warszawa 2016. 14. Lejeune P., „Drogi zeszycie…”, „drogi ekranie…” O dziennikach osobistych, tłum. A. Karpowicz, M. i P. Rodakowie, wybór, wstęp i komentarz, P. Rodak, Warszawa 2010. 15.Rodak P., Dziennik osobisty i historia, „Kultura i Społeczeństwo”, 2008, z. 1, s. 91-109. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.