UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Człowiek i środowisko-zagrożenia cywilizacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-0S107LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Człowiek i środowisko-zagrożenia cywilizacyjne
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: Ochrona środowiska 1 sem. I stop. Z-2025/2026-plan
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Ogólne treści programowe:

Ogólne treści programowe odnoszą się do szeroko rozumianych relacji w układzie: człowiek i środowisko. Omawiana jest zarówno ewolucja tych relacji jak i ich współczesny wymiar. Schemat omawianych treści programowych zawsze odnosi się do presji wywieranych na środowisko i obejmuje: przyczyny i konsekwencje na wybranych przykładach. Ponadto omawiany jest stopniowy postęp w kształtowaniu działań na rzecz ochrony środowiska począwszy od przełomowych wydarzeń lat 60. i 70. XX wieku.

Wymagania wstępne:

Od uczestników zajęć przed ich rozpoczęciem oczekuje się następującej wiedzy, umiejętności i kompetencji:

1. Zainteresowanie tematyką wpływu człowieka na środowisko – zarówno w kontekście społeczności ludzkiej jak i pojedynczej jednostki.

2. Wiedza z zakresu biologii, geografii i historii na poziomie podstawowym szkoły średniej.

3. Umiejętność posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, umożliwiająca analizę materiałów tekstowych, formułowanie spójnych, logicznych i poprawnych językowo wypowiedzi ustnych i pisemnych z zastosowaniem odpowiedniego stylu wypowiedzi.

4. Umiejętność posługiwania się terminologią naukową w języku polskim.

5. Umiejętność wyszukiwania i selekcjonowania informacji, w tym korzystania z zasobów bibliotek tradycyjnych i cyfrowych.

6. Umiejętność przygotowania prostych materiałów tekstowych, przeprowadzenia analizy podstawowych danych liczbowych oraz zaprezentowania wyników pracy w formie graficznej lub prezentacyjnej.

7. Umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego: umiejętność logicznego myślenia, analizowania i syntetyzowania informacji oraz dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych.

8. Umiejętność i chęć uczestniczenia w dyskusji, argumentowania swojego stanowiska oraz formułowania przemyślanych opinii na podstawie dostępnych danych.

9. Sprawnie posługiwanie się komputerem oraz podstawowymi narzędziami informatycznymi, takimi jak edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny i programy do tworzenia prezentacji.


Skrócony opis:

Zasadniczym celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników zajęć do zaawansowanych zagadnień związanych z oddziaływaniem człowieka na środowisko. Poruszone zostaną kwestie: rozwoju i zmian we wzajemnych relacjach: człowiek-środowisko, głównych przyczyn kryzysu w tych relacjach, ważnych w historii wydarzeń (kamieni milowych) w kształtowaniu współczesnej ochrony środowiska. Na bazie prostych przykładów przedstawione zostaną mechanizmy oddziaływania presji antropogenicznych na środowisko oraz interdyscyplinarny wymiar ochrony środowiska.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

1. Opisuje społeczne, przyrodnicze, prawne, geograficzne i ekonomiczne aspekty ochrony środowiska

2. Wyjaśnia na czym polega interdyscyplinarność ochrony środowiska

3. Opisuje problemy środowiskowe o zasięgu lokalnym, regionalnym i globalnym

4. Wymienia narzędzia techniczne, społeczne, naukowe, prawne i finansowe wpierające ochronę środowiska

5. Charakteryzuje historyczne etapy relacji człowieka - środowisko i opisuje kamienie milowe tych relacji

6. Wymienia i opisuje główne czynniki presji na środowisko teraz i w historii

7. Wyjaśnia mechanizm wpływu różnych stylów konsumpcji na środowisko

8. Opisuje różnice między hiperkonsumpcją a konsumpcją zrównoważoną

9. Charakteryzuje ogólne presje wywierane na środowisko poprzez rozwój rolnictwa, urbanizacji, energetyki, transportu, rybołówstwa będące konsekwencją przyrostu demograficznego.

W zakresie umiejętności student:

1. Porównuje problemy środowiskowe omówione w Raporcie U Thanta ze współczesnymi i wymienia podobieństwa i różnice

2. Przedstawia korzystne aspekty międzynarodowych spotkań na Szczycie Ziemi

3. Dyskutuje na temat „sukcesów i porażek” w realizacji porozumień i dokumentów międzynarodowych opracowanych na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego (Raportu U Thanta, Deklaracja Sztokholmskiej, Deklaracja Praw Zwierząt, Agenda 21 i inne)

4. Na podstawie dokumentów końcowych 3 szczytów ziemi wymienia zaistniałe i potencjalne zagrożenia środowiskowe

5. Stawia hipotezę, że handel gatunkami przyczynia się do ich wymierania i weryfikuje ją w oparciu o konkretne przykłady

6. Stawia hipotezę, że rosnąca konsumpcja tworzyw sztucznych ma negatywny wpływ na środowisko i weryfikuje ją w oparciu o konkretne przykłady związane z problemem plastiku w morzach i oceanach.

7. Dyskutuje na temat praw zwierząt i używa argumentów na rzecz ochrony tych praw

W zakresie kompetencji społecznych student:

1. Podejmuje działania w zakresie propagowania różnych trendów zrównoważonej konsumpcji

2. Jest gotów do wyboru towarów i produktów oznaczonych ekoznakiem mając na uwadze koszty środowiskowe i społeczne oraz aspekty zdrowotne ich produkcji i zastosowania

3. Jest gotów do wykonania i wykorzystania prostych narzędzi (plakatu, akcji kampanii edukacyjnej) za pomocą, których będzie propagował ideę zrównoważonego rozwoju, edukację zdrowotną i ekologiczną

Odniesienie do kodów i opisów kierunkowych efektów uczenia się:

04OŚ-1A_W03 Określa związki między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych, ścisłych, technicznych i społecznych

04OŚ-1A_W07 Charakteryzuje historyczne i metodologiczne zagadnienia ochrony środowiska w skali globalnej, regionalnej i lokalnej będące podstawą do formułowana polityki ochrony środowiska w Polsce i UE

04OŚ-1A_W09 Wyjaśnia mechanizmy powstania gospodarczej, konsumpcyjnej i produkcyjnej presji na środowisko

4OŚ-1A_U06 Stawia hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych lub potencjalnych sytuacji/zagrożeń

4OŚ-1A_U10 Dyskutuje i wykorzystuje argumenty na rzecz zrównoważonego rozwoju

04OŚ-1A_K05 Podejmuje działania w zakresie propagowania edukacji ekologicznej i zdrowotnej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Prowadzący grup: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Obecność zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieobecność, która nie wymaga usprawiedliwienia. W przypadku przyczyn losowych potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim możliwe jest usprawiedliwienie pozostałych nieobecności. Wszystkie nieobecności wymagają niezwłocznego odrobienia danych zajęć w zakresie realizowanych podczas nich prac i efektów uczenia się w ustalonej z prowadzącym formie i terminie. Brak odrobienia zajęć skutkuje oceną niedostateczną (cząstkową).

Metody dydaktyczne:

Wykład: prezentacja, dyskusja, pokaz, film

Ćwiczenia: metoda Cornella (syntetyczna informacja – notatka), metoda odwróconej klasy i stolików eksperckich, wizualizacja graficzna (plakat, prezentacja), prezentacja, dyskusja, pokaz.


Sposoby i kryteria oceniania:

Ogólną ocenę z zajęć stanowi średnia oceny z wykładu oraz z ćwiczeń w proporcji 50%:50%, przeliczana i zaokrąglana zgodnie z zasadami systemu USOS.

Na ocenę z wykładu składa się ocena z egzaminu końcowego, zgodnie z poniższym systemem:

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z prac etapowych. Prace etapowe z ćwiczeń (karty prace, prezentacje, wypowiedzi) oceniane są systemie od 1 do 3 plusów lub na ocenę. Plusy zliczane są sumarycznie z wszystkich prac ocenianych w ten sposób w całym semestrze i na tej podstawie wystawiana jest z nich jedna ocena.

Do każdej z prac etapowych podawane są wcześniej kryteria oceny.

Na ocenę zaliczana jest także aktywność. Dodatkowo możliwe jest podniesienie o 0,5 oceny końcowej w przypadku osób o 100% frekwencji w zajęciach.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Końcowy sprawdzian wiedzy w formie egzaminu pisemnego. Formularz egzaminu składa się z pytań otwartych, zamkniętych i opisowych o różnej punktacji (maksymalna liczna punktów podana w formularzu) z zakresu treści omawianych podczas wykładu. Studenci otrzymują zarówno zagadnienia na egzamin jak materiały z wykładów.


Ćwiczenia:

Ocena aktywności studentów w dyskusji – zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne (argumentacja), zabieranie głosu

Ocena wypełnionych kart pracy wykorzystywanych podczas zajęć

Ocena pracy grupowej

Ocena prezentacji

Ocena wypowiedzi pisemnej na wybrany temat


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Historia relacji człowiek i środowisko, presje – ich nasilenie i przemiany, kamienie milowe (osiadły tryb życia, rewolucje neolityczne, wynalezienie kola i maszyny parowej), przykłady niszczenia ekosystemów, eksterminacji gatunków, biomanipulacji w środowisku

2. Przełomowe wydarzenia, które zapoczątkowały działania na rzecz ochrony środowiska (dokumenty i opracowania, książki, ruchy społeczne)

3. Skutki ekspansywnej działalności człowieka – synteza, przykłady w oparciu o film HOME

4. Główne przyczyny kryzysu środowiskowego – przyrost demograficzny (w tym eksplozja demograficzna, trendy obecne, zróżnicowanie w skali świata), konsekwencje wynikające z rozwoju rolnictwa, transportu, urbanizacji, industrializacji, energetyki.

5. Konsumpcjonizm – pojęcie, rodzaje, wpływ na środowisko, modele konsumpcji

6. Konsumpcja zrównoważona i jej trendy współczesne

7. Plastik w morzach i oceanach i handel gatunkami jako przykłady wpływu konsumpcji na środowisko


Ćwiczenia:

1. Raport U Thanta jako kamień milowy w postrzeganiu problemów środowiskowych: postać U Thanta Situ, autorzy u adresaci raportu, główne przyczyny kryzysu środowiskowego, problemy zasadnicze – lokalne, regionalne i globalne, znaczenie dokumentu, porównanie ze współczesnymi wyzwaniami.

2. Deklaracja Sztokholmska jako kamień milowy globalnej polityki międzynarodowej – sytuacja geopolityczna i przebieg 1 szczytu ziemi, hasło konferencji i jego wymiar, główna tematyka obrad, zasady deklaracji, interdyscyplinarność problemów poruszanych w deklaracji, ruch na rzecz międzynarodowej polityki środowiskowej.

3. Kolejne Szczyty ziemi – sytuacja geopolityczna i społeczna, przebieg spotkań, uczestnicy, zasięg, znaczenie, przyjęte dokumenty w tym Agenda 21

4. Deklaracja Praw Zwierzęcia – jako przykład działań na rzecz ochrony praw zwierząt ale tez od idei do wdrażania zasad w prawodawstwie międzynarodowym i krajowym


Literatura:

Wszystkie pozycje literatury studenci otrzymują od prowadzącego w trakcie lub przed zajęciami w formie wydruków lub w formie elektronicznej (pdf, linki do materiałów) zgodnie z zasadami udostępniania materiałów do celów edukacyjnych.

1. Raport Człowiek i środowisko – wybrane fragmenty

2. Deklaracja Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie naturalnego środowiska człowieka (1972 – Deklaracja Sztokholmska)

3. Agenda 21 – wybrane fragmenty

4. PRZYGOTOWANIA DO SZCZYTU RIO+20, (DOKUMENT PODSTAWOWY), 21 marca 2012 r. Parlament Europejski

5. Deklaracja Praw Zwierząt

6. Ustawa o ochronie zwierząt

7. Film HOME

8. Konwencja o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem

9. Decyzja Rady (UE) 2015/451 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES)

10. Wybrane artykuły z bieżących wydań czasopism: Świat Nauki, Wiedza i Życie, Aura, Chrońmy Przyrodę Ojczystą lub ze stron internetowych WHO, UNESCO, FAO i innych agend ONZ

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Prowadzący grup: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Obecność zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieobecność, która nie wymaga usprawiedliwienia. W przypadku przyczyn losowych potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim możliwe jest usprawiedliwienie pozostałych nieobecności. Wszystkie nieobecności wymagają niezwłocznego odrobienia danych zajęć w zakresie realizowanych podczas nich prac i efektów uczenia się w ustalonej z prowadzącym formie i terminie. Brak odrobienia zajęć skutkuje oceną niedostateczną (cząstkową).

Metody dydaktyczne:

Wykład: prezentacja, dyskusja, pokaz, film

Ćwiczenia: metoda Cornella (syntetyczna informacja – notatka), metoda odwróconej klasy i stolików eksperckich, wizualizacja graficzna (plakat, prezentacja), prezentacja, dyskusja, pokaz.


Sposoby i kryteria oceniania:

Ogólną ocenę z zajęć stanowi średnia oceny z wykładu oraz z ćwiczeń w proporcji 50%:50%, przeliczana i zaokrąglana zgodnie z zasadami systemu USOS.

Na ocenę z wykładu składa się ocena z egzaminu końcowego, zgodnie z poniższym systemem:

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z prac etapowych. Prace etapowe z ćwiczeń (karty prace, prezentacje, wypowiedzi) oceniane są systemie od 1 do 3 plusów lub na ocenę. Plusy zliczane są sumarycznie z wszystkich prac ocenianych w ten sposób w całym semestrze i na tej podstawie wystawiana jest z nich jedna ocena.

Do każdej z prac etapowych podawane są wcześniej kryteria oceny.

Na ocenę zaliczana jest także aktywność. Dodatkowo możliwe jest podniesienie o 0,5 oceny końcowej w przypadku osób o 100% frekwencji w zajęciach.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Końcowy sprawdzian wiedzy w formie egzaminu pisemnego. Formularz egzaminu składa się z pytań otwartych, zamkniętych i opisowych o różnej punktacji (maksymalna liczna punktów podana w formularzu) z zakresu treści omawianych podczas wykładu. Studenci otrzymują zarówno zagadnienia na egzamin jak materiały z wykładów.


Ćwiczenia:

Ocena aktywności studentów w dyskusji – zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne (argumentacja), zabieranie głosu

Ocena wypełnionych kart pracy wykorzystywanych podczas zajęć

Ocena pracy grupowej

Ocena prezentacji

Ocena wypowiedzi pisemnej na wybrany temat


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Historia relacji człowiek i środowisko, presje – ich nasilenie i przemiany, kamienie milowe (osiadły tryb życia, rewolucje neolityczne, wynalezienie kola i maszyny parowej), przykłady niszczenia ekosystemów, eksterminacji gatunków, biomanipulacji w środowisku

2. Przełomowe wydarzenia, które zapoczątkowały działania na rzecz ochrony środowiska (dokumenty i opracowania, książki, ruchy społeczne)

3. Skutki ekspansywnej działalności człowieka – synteza, przykłady w oparciu o film HOME

4. Główne przyczyny kryzysu środowiskowego – przyrost demograficzny (w tym eksplozja demograficzna, trendy obecne, zróżnicowanie w skali świata), konsekwencje wynikające z rozwoju rolnictwa, transportu, urbanizacji, industrializacji, energetyki.

5. Konsumpcjonizm – pojęcie, rodzaje, wpływ na środowisko, modele konsumpcji

6. Konsumpcja zrównoważona i jej trendy współczesne

7. Plastik w morzach i oceanach i handel gatunkami jako przykłady wpływu konsumpcji na środowisko


Ćwiczenia:

1. Raport U Thanta jako kamień milowy w postrzeganiu problemów środowiskowych: postać U Thanta Situ, autorzy u adresaci raportu, główne przyczyny kryzysu środowiskowego, problemy zasadnicze – lokalne, regionalne i globalne, znaczenie dokumentu, porównanie ze współczesnymi wyzwaniami.

2. Deklaracja Sztokholmska jako kamień milowy globalnej polityki międzynarodowej – sytuacja geopolityczna i przebieg 1 szczytu ziemi, hasło konferencji i jego wymiar, główna tematyka obrad, zasady deklaracji, interdyscyplinarność problemów poruszanych w deklaracji, ruch na rzecz międzynarodowej polityki środowiskowej.

3. Kolejne Szczyty ziemi – sytuacja geopolityczna i społeczna, przebieg spotkań, uczestnicy, zasięg, znaczenie, przyjęte dokumenty w tym Agenda 21

4. Deklaracja Praw Zwierzęcia – jako przykład działań na rzecz ochrony praw zwierząt ale tez od idei do wdrażania zasad w prawodawstwie międzynarodowym i krajowym


Literatura:

Wszystkie pozycje literatury studenci otrzymują od prowadzącego w trakcie lub przed zajęciami w formie wydruków lub w formie elektronicznej (pdf, linki do materiałów) zgodnie z zasadami udostępniania materiałów do celów edukacyjnych.

1. Raport Człowiek i środowisko – wybrane fragmenty

2. Deklaracja Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie naturalnego środowiska człowieka (1972 – Deklaracja Sztokholmska)

3. Agenda 21 – wybrane fragmenty

4. PRZYGOTOWANIA DO SZCZYTU RIO+20, (DOKUMENT PODSTAWOWY), 21 marca 2012 r. Parlament Europejski

5. Deklaracja Praw Zwierząt

6. Ustawa o ochronie zwierząt

7. Film HOME

8. Konwencja o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem

9. Decyzja Rady (UE) 2015/451 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES)

10. Wybrane artykuły z bieżących wydań czasopism: Świat Nauki, Wiedza i Życie, Aura, Chrońmy Przyrodę Ojczystą lub ze stron internetowych WHO, UNESCO, FAO i innych agend ONZ

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Prowadzący grup: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Obecność zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest nieobecność, która nie wymaga usprawiedliwienia. W przypadku przyczyn losowych potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim możliwe jest usprawiedliwienie pozostałych nieobecności. Wszystkie nieobecności wymagają odrobienia danych zajęć w ustalonym z prowadzącym terminie.

Metody dydaktyczne:

Wykład: prezentacja, dyskusja, pokaz, film

Ćwiczenia: Projekt, Wizualizacja graficzna, odwrócona klasa, Stoliki eksperckie



Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin oceniany zgodnie z poniższym systemem:

Kryteria oceniania

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)

Prace etapowe z ćwiczeń oceniane albo w systemie zal./nzal albo na ocenę. Do każdej z prac etapowych podawane są kryteria.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

sprawdzian wiedzy - egzamin pisemny składający się z pytań otwartych, zamkniętych i opisowych z zakresu treści omawianych podczas wykładu.

Ćwiczenia:

Ocena aktywności w dyskusji

Karty pracy - z bieżących zajęć

Udział w pracy grupowej

Zaprezentowanie wybranego tematu/problemu



Szczegółowe treści kształcenia:

Historia relacji człowiek i środowisko

Przełomowe wydarzenia, które zapoczątkowały działania na rzecz ochrony środowiska

Skutki ekspansywnej działalności człowieka

Główne przyczyny kryzysu środowiskowego

Konsumpcjonizm/style konsumpcji

Konsumpcja zrównoważona i jej trendy współczesne

Plastik w morzach i oceanach i handel gatunkami jako przykłady wpływu konsumpcji na środowisko

Przełomowe wydarzenia i dokumenty zmieniające podejście do ochrony środowiska - Raport U Thanta, Deklaracja Sztokholmska,Agenda 21,

Prawa zwierząt - problemy

3 szczyty ziemi – przebieg, znaczenie, przyjęte dokumenty


Literatura:

Symonides E. 2007. Ochrona Przyrody. UW, Warszawa.

Olaczek R. 1999. Słownik szkolny ochrona przyrody. WSiP

Wybrane artykuły z bieżących wydań czasopism: Świat Nauki, Wiedza i Życie, Aura, Chrońmy Przyrodę Ojczystą

Bieżące i archiwalne materiały i sprawozdania UNEP, WHO, FAO, IPCC, IUCN

Materiały GUS – roczniki: Ochrona Środowiska

Materiały WIOŚ – raporty o stanie środowiska

Filmy do wyboru: Home, Zatoka Delfinów lub Wymarłe Oceany, wybrane odcinki cyklu Planeta Ziemia, Niewygodna Prawda

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Prowadzący grup: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Obecność zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest nieobecność, która nie wymaga usprawiedliwienia. W przypadku przyczyn losowych potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim możliwe jest usprawiedliwienie pozostałych nieobecności. Wszystkie nieobecności wymagają odrobienia danych zajęć w ustalonym z prowadzącym terminie.

Metody dydaktyczne:

Wykład: prezentacja, dyskusja, pokaz, film

Ćwiczenia: Projekt, Wizualizacja graficzna, odwrócona klasa, Stoliki eksperckie, notatka Cornella



Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin oceniany zgodnie z poniższym systemem:

Kryteria oceniania

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)

Prace etapowe z ćwiczeń oceniane albo w systemie zal./nzal albo na ocenę. Do każdej z prac etapowych podawane są kryteria.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

sprawdzian wiedzy - egzamin pisemny składający się z pytań otwartych, zamkniętych i opisowych z zakresu treści omawianych podczas wykładu.

Ćwiczenia:

Ocena aktywności w dyskusji

Karty pracy - z bieżących zajęć

Udział w pracy grupowej

Zaprezentowanie wybranego tematu/problemu



Szczegółowe treści kształcenia:

Historia relacji człowiek i środowisko

Przełomowe wydarzenia, które zapoczątkowały działania na rzecz ochrony środowiska

Skutki ekspansywnej działalności człowieka

Główne przyczyny kryzysu środowiskowego

Konsumpcjonizm/style konsumpcji

Konsumpcja zrównoważona i jej trendy współczesne

Plastik w morzach i oceanach i handel gatunkami jako przykłady wpływu konsumpcji na środowisko

Przełomowe wydarzenia i dokumenty zmieniające podejście do ochrony środowiska - Raport U Thanta, Deklaracja Sztokholmska,Agenda 21,

Prawa zwierząt - problemy

3 szczyty ziemi – przebieg, znaczenie, przyjęte dokumenty


Forma studiów:

stacjonarne

Literatura:

Symonides E. 2007. Ochrona Przyrody. UW, Warszawa.

Olaczek R. 1999. Słownik szkolny ochrona przyrody. WSiP

Wybrane artykuły z bieżących wydań czasopism: Świat Nauki, Wiedza i Życie, Aura, Chrońmy Przyrodę Ojczystą

Bieżące i archiwalne materiały i sprawozdania UNEP, WHO, FAO, IPCC, IUCN

Materiały GUS – roczniki: Ochrona Środowiska

Materiały WIOŚ – raporty o stanie środowiska

Filmy do wyboru: Home, Zatoka Delfinów lub Wymarłe Oceany, wybrane odcinki cyklu Planeta Ziemia, Niewygodna Prawda

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Prowadzący grup: Danuta Babska, Natalia Ratajczyk, Agnieszka Wolańska-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma studiów:

stacjonarne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Prowadzący grup: Maciej Kamiński, Radosław Włodarczyk, Agnieszka Wolańska-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Prowadzący grup: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5