Człowiek i środowisko-zagrożenia cywilizacyjne
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0400-0S107LD |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Człowiek i środowisko-zagrożenia cywilizacyjne |
| Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
| Grupy: |
Ochrona środowiska 1 sem. I stop. Z-2025/2026-plan |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Ogólne treści programowe: | Ogólne treści programowe odnoszą się do szeroko rozumianych relacji w układzie: człowiek i środowisko. Omawiana jest zarówno ewolucja tych relacji jak i ich współczesny wymiar. Schemat omawianych treści programowych zawsze odnosi się do presji wywieranych na środowisko i obejmuje: przyczyny i konsekwencje na wybranych przykładach. Ponadto omawiany jest stopniowy postęp w kształtowaniu działań na rzecz ochrony środowiska począwszy od przełomowych wydarzeń lat 60. i 70. XX wieku. |
| Wymagania wstępne: | Od uczestników zajęć przed ich rozpoczęciem oczekuje się następującej wiedzy, umiejętności i kompetencji: 1. Zainteresowanie tematyką wpływu człowieka na środowisko – zarówno w kontekście społeczności ludzkiej jak i pojedynczej jednostki. 2. Wiedza z zakresu biologii, geografii i historii na poziomie podstawowym szkoły średniej. 3. Umiejętność posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, umożliwiająca analizę materiałów tekstowych, formułowanie spójnych, logicznych i poprawnych językowo wypowiedzi ustnych i pisemnych z zastosowaniem odpowiedniego stylu wypowiedzi. 4. Umiejętność posługiwania się terminologią naukową w języku polskim. 5. Umiejętność wyszukiwania i selekcjonowania informacji, w tym korzystania z zasobów bibliotek tradycyjnych i cyfrowych. 6. Umiejętność przygotowania prostych materiałów tekstowych, przeprowadzenia analizy podstawowych danych liczbowych oraz zaprezentowania wyników pracy w formie graficznej lub prezentacyjnej. 7. Umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego: umiejętność logicznego myślenia, analizowania i syntetyzowania informacji oraz dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych. 8. Umiejętność i chęć uczestniczenia w dyskusji, argumentowania swojego stanowiska oraz formułowania przemyślanych opinii na podstawie dostępnych danych. 9. Sprawnie posługiwanie się komputerem oraz podstawowymi narzędziami informatycznymi, takimi jak edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny i programy do tworzenia prezentacji. |
| Skrócony opis: |
Zasadniczym celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników zajęć do zaawansowanych zagadnień związanych z oddziaływaniem człowieka na środowisko. Poruszone zostaną kwestie: rozwoju i zmian we wzajemnych relacjach: człowiek-środowisko, głównych przyczyn kryzysu w tych relacjach, ważnych w historii wydarzeń (kamieni milowych) w kształtowaniu współczesnej ochrony środowiska. Na bazie prostych przykładów przedstawione zostaną mechanizmy oddziaływania presji antropogenicznych na środowisko oraz interdyscyplinarny wymiar ochrony środowiska. |
| Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: 1. Opisuje społeczne, przyrodnicze, prawne, geograficzne i ekonomiczne aspekty ochrony środowiska 2. Wyjaśnia na czym polega interdyscyplinarność ochrony środowiska 3. Opisuje problemy środowiskowe o zasięgu lokalnym, regionalnym i globalnym 4. Wymienia narzędzia techniczne, społeczne, naukowe, prawne i finansowe wpierające ochronę środowiska 5. Charakteryzuje historyczne etapy relacji człowieka - środowisko i opisuje kamienie milowe tych relacji 6. Wymienia i opisuje główne czynniki presji na środowisko teraz i w historii 7. Wyjaśnia mechanizm wpływu różnych stylów konsumpcji na środowisko 8. Opisuje różnice między hiperkonsumpcją a konsumpcją zrównoważoną 9. Charakteryzuje ogólne presje wywierane na środowisko poprzez rozwój rolnictwa, urbanizacji, energetyki, transportu, rybołówstwa będące konsekwencją przyrostu demograficznego. W zakresie umiejętności student: 1. Porównuje problemy środowiskowe omówione w Raporcie U Thanta ze współczesnymi i wymienia podobieństwa i różnice 2. Przedstawia korzystne aspekty międzynarodowych spotkań na Szczycie Ziemi 3. Dyskutuje na temat „sukcesów i porażek” w realizacji porozumień i dokumentów międzynarodowych opracowanych na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego (Raportu U Thanta, Deklaracja Sztokholmskiej, Deklaracja Praw Zwierząt, Agenda 21 i inne) 4. Na podstawie dokumentów końcowych 3 szczytów ziemi wymienia zaistniałe i potencjalne zagrożenia środowiskowe 5. Stawia hipotezę, że handel gatunkami przyczynia się do ich wymierania i weryfikuje ją w oparciu o konkretne przykłady 6. Stawia hipotezę, że rosnąca konsumpcja tworzyw sztucznych ma negatywny wpływ na środowisko i weryfikuje ją w oparciu o konkretne przykłady związane z problemem plastiku w morzach i oceanach. 7. Dyskutuje na temat praw zwierząt i używa argumentów na rzecz ochrony tych praw W zakresie kompetencji społecznych student: 1. Podejmuje działania w zakresie propagowania różnych trendów zrównoważonej konsumpcji 2. Jest gotów do wyboru towarów i produktów oznaczonych ekoznakiem mając na uwadze koszty środowiskowe i społeczne oraz aspekty zdrowotne ich produkcji i zastosowania 3. Jest gotów do wykonania i wykorzystania prostych narzędzi (plakatu, akcji kampanii edukacyjnej) za pomocą, których będzie propagował ideę zrównoważonego rozwoju, edukację zdrowotną i ekologiczną Odniesienie do kodów i opisów kierunkowych efektów uczenia się: 04OŚ-1A_W03 Określa związki między różnymi dyscyplinami nauk przyrodniczych, ścisłych, technicznych i społecznych 04OŚ-1A_W07 Charakteryzuje historyczne i metodologiczne zagadnienia ochrony środowiska w skali globalnej, regionalnej i lokalnej będące podstawą do formułowana polityki ochrony środowiska w Polsce i UE 04OŚ-1A_W09 Wyjaśnia mechanizmy powstania gospodarczej, konsumpcyjnej i produkcyjnej presji na środowisko 4OŚ-1A_U06 Stawia hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych lub potencjalnych sytuacji/zagrożeń 4OŚ-1A_U10 Dyskutuje i wykorzystuje argumenty na rzecz zrównoważonego rozwoju 04OŚ-1A_K05 Podejmuje działania w zakresie propagowania edukacji ekologicznej i zdrowotnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN W
CA
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Obecność zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieobecność, która nie wymaga usprawiedliwienia. W przypadku przyczyn losowych potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim możliwe jest usprawiedliwienie pozostałych nieobecności. Wszystkie nieobecności wymagają niezwłocznego odrobienia danych zajęć w zakresie realizowanych podczas nich prac i efektów uczenia się w ustalonej z prowadzącym formie i terminie. Brak odrobienia zajęć skutkuje oceną niedostateczną (cząstkową). |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład: prezentacja, dyskusja, pokaz, film Ćwiczenia: metoda Cornella (syntetyczna informacja – notatka), metoda odwróconej klasy i stolików eksperckich, wizualizacja graficzna (plakat, prezentacja), prezentacja, dyskusja, pokaz. |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Ogólną ocenę z zajęć stanowi średnia oceny z wykładu oraz z ćwiczeń w proporcji 50%:50%, przeliczana i zaokrąglana zgodnie z zasadami systemu USOS. Na ocenę z wykładu składa się ocena z egzaminu końcowego, zgodnie z poniższym systemem: 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z prac etapowych. Prace etapowe z ćwiczeń (karty prace, prezentacje, wypowiedzi) oceniane są systemie od 1 do 3 plusów lub na ocenę. Plusy zliczane są sumarycznie z wszystkich prac ocenianych w ten sposób w całym semestrze i na tej podstawie wystawiana jest z nich jedna ocena. Do każdej z prac etapowych podawane są wcześniej kryteria oceny. Na ocenę zaliczana jest także aktywność. Dodatkowo możliwe jest podniesienie o 0,5 oceny końcowej w przypadku osób o 100% frekwencji w zajęciach. |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Końcowy sprawdzian wiedzy w formie egzaminu pisemnego. Formularz egzaminu składa się z pytań otwartych, zamkniętych i opisowych o różnej punktacji (maksymalna liczna punktów podana w formularzu) z zakresu treści omawianych podczas wykładu. Studenci otrzymują zarówno zagadnienia na egzamin jak materiały z wykładów. Ćwiczenia: Ocena aktywności studentów w dyskusji – zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne (argumentacja), zabieranie głosu Ocena wypełnionych kart pracy wykorzystywanych podczas zajęć Ocena pracy grupowej Ocena prezentacji Ocena wypowiedzi pisemnej na wybrany temat |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Historia relacji człowiek i środowisko, presje – ich nasilenie i przemiany, kamienie milowe (osiadły tryb życia, rewolucje neolityczne, wynalezienie kola i maszyny parowej), przykłady niszczenia ekosystemów, eksterminacji gatunków, biomanipulacji w środowisku 2. Przełomowe wydarzenia, które zapoczątkowały działania na rzecz ochrony środowiska (dokumenty i opracowania, książki, ruchy społeczne) 3. Skutki ekspansywnej działalności człowieka – synteza, przykłady w oparciu o film HOME 4. Główne przyczyny kryzysu środowiskowego – przyrost demograficzny (w tym eksplozja demograficzna, trendy obecne, zróżnicowanie w skali świata), konsekwencje wynikające z rozwoju rolnictwa, transportu, urbanizacji, industrializacji, energetyki. 5. Konsumpcjonizm – pojęcie, rodzaje, wpływ na środowisko, modele konsumpcji 6. Konsumpcja zrównoważona i jej trendy współczesne 7. Plastik w morzach i oceanach i handel gatunkami jako przykłady wpływu konsumpcji na środowisko Ćwiczenia: 1. Raport U Thanta jako kamień milowy w postrzeganiu problemów środowiskowych: postać U Thanta Situ, autorzy u adresaci raportu, główne przyczyny kryzysu środowiskowego, problemy zasadnicze – lokalne, regionalne i globalne, znaczenie dokumentu, porównanie ze współczesnymi wyzwaniami. 2. Deklaracja Sztokholmska jako kamień milowy globalnej polityki międzynarodowej – sytuacja geopolityczna i przebieg 1 szczytu ziemi, hasło konferencji i jego wymiar, główna tematyka obrad, zasady deklaracji, interdyscyplinarność problemów poruszanych w deklaracji, ruch na rzecz międzynarodowej polityki środowiskowej. 3. Kolejne Szczyty ziemi – sytuacja geopolityczna i społeczna, przebieg spotkań, uczestnicy, zasięg, znaczenie, przyjęte dokumenty w tym Agenda 21 4. Deklaracja Praw Zwierzęcia – jako przykład działań na rzecz ochrony praw zwierząt ale tez od idei do wdrażania zasad w prawodawstwie międzynarodowym i krajowym |
|
| Literatura: |
Wszystkie pozycje literatury studenci otrzymują od prowadzącego w trakcie lub przed zajęciami w formie wydruków lub w formie elektronicznej (pdf, linki do materiałów) zgodnie z zasadami udostępniania materiałów do celów edukacyjnych. 1. Raport Człowiek i środowisko – wybrane fragmenty 2. Deklaracja Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie naturalnego środowiska człowieka (1972 – Deklaracja Sztokholmska) 3. Agenda 21 – wybrane fragmenty 4. PRZYGOTOWANIA DO SZCZYTU RIO+20, (DOKUMENT PODSTAWOWY), 21 marca 2012 r. Parlament Europejski 5. Deklaracja Praw Zwierząt 6. Ustawa o ochronie zwierząt 7. Film HOME 8. Konwencja o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem 9. Decyzja Rady (UE) 2015/451 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES) 10. Wybrane artykuły z bieżących wydań czasopism: Świat Nauki, Wiedza i Życie, Aura, Chrońmy Przyrodę Ojczystą lub ze stron internetowych WHO, UNESCO, FAO i innych agend ONZ |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN W
CA
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Obecność zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieobecność, która nie wymaga usprawiedliwienia. W przypadku przyczyn losowych potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim możliwe jest usprawiedliwienie pozostałych nieobecności. Wszystkie nieobecności wymagają niezwłocznego odrobienia danych zajęć w zakresie realizowanych podczas nich prac i efektów uczenia się w ustalonej z prowadzącym formie i terminie. Brak odrobienia zajęć skutkuje oceną niedostateczną (cząstkową). |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład: prezentacja, dyskusja, pokaz, film Ćwiczenia: metoda Cornella (syntetyczna informacja – notatka), metoda odwróconej klasy i stolików eksperckich, wizualizacja graficzna (plakat, prezentacja), prezentacja, dyskusja, pokaz. |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Ogólną ocenę z zajęć stanowi średnia oceny z wykładu oraz z ćwiczeń w proporcji 50%:50%, przeliczana i zaokrąglana zgodnie z zasadami systemu USOS. Na ocenę z wykładu składa się ocena z egzaminu końcowego, zgodnie z poniższym systemem: 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z prac etapowych. Prace etapowe z ćwiczeń (karty prace, prezentacje, wypowiedzi) oceniane są systemie od 1 do 3 plusów lub na ocenę. Plusy zliczane są sumarycznie z wszystkich prac ocenianych w ten sposób w całym semestrze i na tej podstawie wystawiana jest z nich jedna ocena. Do każdej z prac etapowych podawane są wcześniej kryteria oceny. Na ocenę zaliczana jest także aktywność. Dodatkowo możliwe jest podniesienie o 0,5 oceny końcowej w przypadku osób o 100% frekwencji w zajęciach. |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: Końcowy sprawdzian wiedzy w formie egzaminu pisemnego. Formularz egzaminu składa się z pytań otwartych, zamkniętych i opisowych o różnej punktacji (maksymalna liczna punktów podana w formularzu) z zakresu treści omawianych podczas wykładu. Studenci otrzymują zarówno zagadnienia na egzamin jak materiały z wykładów. Ćwiczenia: Ocena aktywności studentów w dyskusji – zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne (argumentacja), zabieranie głosu Ocena wypełnionych kart pracy wykorzystywanych podczas zajęć Ocena pracy grupowej Ocena prezentacji Ocena wypowiedzi pisemnej na wybrany temat |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Historia relacji człowiek i środowisko, presje – ich nasilenie i przemiany, kamienie milowe (osiadły tryb życia, rewolucje neolityczne, wynalezienie kola i maszyny parowej), przykłady niszczenia ekosystemów, eksterminacji gatunków, biomanipulacji w środowisku 2. Przełomowe wydarzenia, które zapoczątkowały działania na rzecz ochrony środowiska (dokumenty i opracowania, książki, ruchy społeczne) 3. Skutki ekspansywnej działalności człowieka – synteza, przykłady w oparciu o film HOME 4. Główne przyczyny kryzysu środowiskowego – przyrost demograficzny (w tym eksplozja demograficzna, trendy obecne, zróżnicowanie w skali świata), konsekwencje wynikające z rozwoju rolnictwa, transportu, urbanizacji, industrializacji, energetyki. 5. Konsumpcjonizm – pojęcie, rodzaje, wpływ na środowisko, modele konsumpcji 6. Konsumpcja zrównoważona i jej trendy współczesne 7. Plastik w morzach i oceanach i handel gatunkami jako przykłady wpływu konsumpcji na środowisko Ćwiczenia: 1. Raport U Thanta jako kamień milowy w postrzeganiu problemów środowiskowych: postać U Thanta Situ, autorzy u adresaci raportu, główne przyczyny kryzysu środowiskowego, problemy zasadnicze – lokalne, regionalne i globalne, znaczenie dokumentu, porównanie ze współczesnymi wyzwaniami. 2. Deklaracja Sztokholmska jako kamień milowy globalnej polityki międzynarodowej – sytuacja geopolityczna i przebieg 1 szczytu ziemi, hasło konferencji i jego wymiar, główna tematyka obrad, zasady deklaracji, interdyscyplinarność problemów poruszanych w deklaracji, ruch na rzecz międzynarodowej polityki środowiskowej. 3. Kolejne Szczyty ziemi – sytuacja geopolityczna i społeczna, przebieg spotkań, uczestnicy, zasięg, znaczenie, przyjęte dokumenty w tym Agenda 21 4. Deklaracja Praw Zwierzęcia – jako przykład działań na rzecz ochrony praw zwierząt ale tez od idei do wdrażania zasad w prawodawstwie międzynarodowym i krajowym |
|
| Literatura: |
Wszystkie pozycje literatury studenci otrzymują od prowadzącego w trakcie lub przed zajęciami w formie wydruków lub w formie elektronicznej (pdf, linki do materiałów) zgodnie z zasadami udostępniania materiałów do celów edukacyjnych. 1. Raport Człowiek i środowisko – wybrane fragmenty 2. Deklaracja Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie naturalnego środowiska człowieka (1972 – Deklaracja Sztokholmska) 3. Agenda 21 – wybrane fragmenty 4. PRZYGOTOWANIA DO SZCZYTU RIO+20, (DOKUMENT PODSTAWOWY), 21 marca 2012 r. Parlament Europejski 5. Deklaracja Praw Zwierząt 6. Ustawa o ochronie zwierząt 7. Film HOME 8. Konwencja o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem 9. Decyzja Rady (UE) 2015/451 w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES) 10. Wybrane artykuły z bieżących wydań czasopism: Świat Nauki, Wiedza i Życie, Aura, Chrońmy Przyrodę Ojczystą lub ze stron internetowych WHO, UNESCO, FAO i innych agend ONZ |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN W
CA
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Obecność zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest nieobecność, która nie wymaga usprawiedliwienia. W przypadku przyczyn losowych potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim możliwe jest usprawiedliwienie pozostałych nieobecności. Wszystkie nieobecności wymagają odrobienia danych zajęć w ustalonym z prowadzącym terminie. |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład: prezentacja, dyskusja, pokaz, film Ćwiczenia: Projekt, Wizualizacja graficzna, odwrócona klasa, Stoliki eksperckie |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin oceniany zgodnie z poniższym systemem: Kryteria oceniania 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Prace etapowe z ćwiczeń oceniane albo w systemie zal./nzal albo na ocenę. Do każdej z prac etapowych podawane są kryteria. |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: sprawdzian wiedzy - egzamin pisemny składający się z pytań otwartych, zamkniętych i opisowych z zakresu treści omawianych podczas wykładu. Ćwiczenia: Ocena aktywności w dyskusji Karty pracy - z bieżących zajęć Udział w pracy grupowej Zaprezentowanie wybranego tematu/problemu |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Historia relacji człowiek i środowisko Przełomowe wydarzenia, które zapoczątkowały działania na rzecz ochrony środowiska Skutki ekspansywnej działalności człowieka Główne przyczyny kryzysu środowiskowego Konsumpcjonizm/style konsumpcji Konsumpcja zrównoważona i jej trendy współczesne Plastik w morzach i oceanach i handel gatunkami jako przykłady wpływu konsumpcji na środowisko Przełomowe wydarzenia i dokumenty zmieniające podejście do ochrony środowiska - Raport U Thanta, Deklaracja Sztokholmska,Agenda 21, Prawa zwierząt - problemy 3 szczyty ziemi – przebieg, znaczenie, przyjęte dokumenty |
|
| Literatura: |
Symonides E. 2007. Ochrona Przyrody. UW, Warszawa. Olaczek R. 1999. Słownik szkolny ochrona przyrody. WSiP Wybrane artykuły z bieżących wydań czasopism: Świat Nauki, Wiedza i Życie, Aura, Chrońmy Przyrodę Ojczystą Bieżące i archiwalne materiały i sprawozdania UNEP, WHO, FAO, IPCC, IUCN Materiały GUS – roczniki: Ochrona Środowiska Materiały WIOŚ – raporty o stanie środowiska Filmy do wyboru: Home, Zatoka Delfinów lub Wymarłe Oceany, wybrane odcinki cyklu Planeta Ziemia, Niewygodna Prawda |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN W
W
WT ŚR CZ CA
CA
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Informacje dodatkowe: | Obecność zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest nieobecność, która nie wymaga usprawiedliwienia. W przypadku przyczyn losowych potwierdzonych zaświadczeniem lekarskim możliwe jest usprawiedliwienie pozostałych nieobecności. Wszystkie nieobecności wymagają odrobienia danych zajęć w ustalonym z prowadzącym terminie. |
|
| Metody dydaktyczne: | Wykład: prezentacja, dyskusja, pokaz, film Ćwiczenia: Projekt, Wizualizacja graficzna, odwrócona klasa, Stoliki eksperckie, notatka Cornella |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin oceniany zgodnie z poniższym systemem: Kryteria oceniania 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Prace etapowe z ćwiczeń oceniane albo w systemie zal./nzal albo na ocenę. Do każdej z prac etapowych podawane są kryteria. |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: sprawdzian wiedzy - egzamin pisemny składający się z pytań otwartych, zamkniętych i opisowych z zakresu treści omawianych podczas wykładu. Ćwiczenia: Ocena aktywności w dyskusji Karty pracy - z bieżących zajęć Udział w pracy grupowej Zaprezentowanie wybranego tematu/problemu |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | Historia relacji człowiek i środowisko Przełomowe wydarzenia, które zapoczątkowały działania na rzecz ochrony środowiska Skutki ekspansywnej działalności człowieka Główne przyczyny kryzysu środowiskowego Konsumpcjonizm/style konsumpcji Konsumpcja zrównoważona i jej trendy współczesne Plastik w morzach i oceanach i handel gatunkami jako przykłady wpływu konsumpcji na środowisko Przełomowe wydarzenia i dokumenty zmieniające podejście do ochrony środowiska - Raport U Thanta, Deklaracja Sztokholmska,Agenda 21, Prawa zwierząt - problemy 3 szczyty ziemi – przebieg, znaczenie, przyjęte dokumenty |
|
| Forma studiów: | stacjonarne |
|
| Literatura: |
Symonides E. 2007. Ochrona Przyrody. UW, Warszawa. Olaczek R. 1999. Słownik szkolny ochrona przyrody. WSiP Wybrane artykuły z bieżących wydań czasopism: Świat Nauki, Wiedza i Życie, Aura, Chrońmy Przyrodę Ojczystą Bieżące i archiwalne materiały i sprawozdania UNEP, WHO, FAO, IPCC, IUCN Materiały GUS – roczniki: Ochrona Środowiska Materiały WIOŚ – raporty o stanie środowiska Filmy do wyboru: Home, Zatoka Delfinów lub Wymarłe Oceany, wybrane odcinki cyklu Planeta Ziemia, Niewygodna Prawda |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ CA
CA
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Prowadzący grup: | Danuta Babska, Natalia Ratajczyk, Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Forma studiów: | stacjonarne |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
| Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN W
CA
CA
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Prowadzący grup: | Maciej Kamiński, Radosław Włodarczyk, Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
| Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
