Ochrona przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-0S604LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona przyrody |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | 1. Biegłe posługiwanie się językiem, w którym prowadzony jest przedmiot w mowie i piśmie 2. Umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy 3. Umiejętność korzystania z zasobów biblioteki i komputera 4. Znajomość gatunków roślin i zwierząt |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest poznanie głównych zagadnień z zakresu ochrony przyrody, w tym przedmiotu ochrony (siedliska, gatunki),, systemu ochrony przyrody, rodzajów i form ochrony przyrody. |
Efekty uczenia się: |
W obszarze wiedzy student: Charakteryzuje historyczny rozwój nurtu i metod ochrony przyrody Wymienia i charakteryzuje akty prawne z zakresu ochrony przyrody Definiuje formy ochrony przyrody Opisuje zagrożenia konkretnych grup roślin i zwierząt oraz ich siedlisk Wymienia gatunki chronione i zagrożone W obszarze umiejętności student: Posługuje się bazami danych z zakresu ochrony przyrody: czerwoną listą IUCN,,centralnym rejestrem form ochrony przyrody, geoportalem Odróżnia metody i formy ochrony przyrody Potrafi sporządzić dokumentację projektową wybranych form Zaplanować działania ochronne dla wybranych grup gatunków W obszarze kompetencji społecznych student jest gotów do: Podjęcia aktywności na rzecz społeczeństwa w zakresie edukacji przyrodniczej i kształtowania właściwych postaw społecznych wobec przyrody Rozwijania nauki obywatelskiej Realizowane kierunkowe efekty uczenia się: 04OŚ-1A_W07 04OŚ-1A_W12 04OŚ-1A_U10 04OŚ-1A_K02 04OŚ-1A_K05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT CA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
Prowadzący grup: | Amelia Chyb, Piotr Jóźwiak, Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
CA
WT ŚR W
W
W
W
CA
CA
CA
CA
CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
Prowadzący grup: | Piotr Jóźwiak, Maciej Kamiński, Agnieszka Wolańska-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia odbywają się w sposób stacjonarny |
|
Metody dydaktyczne: | metody podające: 1.wykład informacyjny 2.prelekcja metody eksponujące: 3.film 4.pokaz metody problemowe: 5. dyskusja metody praktyczne 6. metoda projektu dydaktycznego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z wykładów oraz ocena z ćwiczeń (w stosunku 50%:50%) Wykład: ocena z kolokwium końcowego Kryteria oceniania 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) Ćwiczenia: ocena pracy bieżącej Obecność obowiązkowa |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: weryfikacja efektów uczenia się w oparciu o pisemne kolokwium końcowy Ćwiczenia: weryfikacja efektów uczenia się na podstawie pracy bieżącej i prac etapowych: projektu indywidualnego, projektu grupowego, dyskusji, prezentacji |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia realizowane podczas wykładów: 1. Historia ochrony przyrody w kraju i na świecie, główni twórcy idei ochrony przyrody 2. Metody ochrony przyrody - ex situ, in situ, ochrona ścisła, częściowa, ochrona czynna 3. Prawo ochrony przyrody – główne akty krajowe 4. Parki narodowe – definicja, liczba, areał, własność gruntów, udostępnianie, zarządzanie 5. Rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – definicja, przedmiot ochrony, przegląd i przykłady 6. Formy ochrony indywidualnej – definicja, cel, stan liczbowy, przykłady, przegląd 7. Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów Treści kształcenia realizowane podczas ćwiczeń: Czym jest a czym nie jest ochrona przyrody Cenne i chronione gatunki roślin – przegląd Ginące i rzadkie ekosystemy Praktyczne aspekty ustanawiania form ochrony przyrody Awifauna polski – trendy liczebności. Czerwona Lista Ptaków Polski. Dyrektywa Ptasia EU. Znaczenie ochrony siedliskowej. Czynna ochrona przyrody. Najbardziej zagrożone gatunki krajowej awifauny. Propozycja projektu działań na rzecz ochrony wybranych gatunków ptaków. Typowanie SOO – gatunki priorytetowe zwierząt Znaczenie nauki obywatelskiej w ochronie zwierząt |
|
Literatura: |
Olaczek R. 2008. Skarby Przyrody i krajobrazu Polski, Multico. Warszawa. Pawlaczyk P., Jermaczek A. 2000 Poradnik lokalnej ochrony przyrody. Wyd.LKP. Świebodzin Symonides E. 2008. Ochrona przyrody. WUW. Warszawa Czerwone listy i księgi gatunków zagrożonych (IUCN, krajowe, lokalne) Roczniki statystyczne Ochrona Środowiska strony www: RDOS, GDOS, WIOS Trendy liczebności ptaków w Polsce, Czerwona Lista Ptaków Polski. Ptaki. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 Czerwona Lista Ptaków Polski. Unger i in. (2020) iNaturalist as an engaging tool for identifying organisms in outdoor activities Ustawa o ochronie przyrody Dyrektywa Ptasia Dyrektywa siedliskowa Rozporządzenia o ochronie gatunkowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drozd | |
Prowadzący grup: | Danuta Babska, Anna Drozd, Piotr Gadawski, Aleksandra Jabłońska, Radomir Jaskuła, Piotr Jóźwiak, Patrycja Podlaszczuk, Jacek Siciński, Agnieszka Soszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykłady odbywają się na platformie Microsoft Teams; ćwiczenia odbywają się stacjonarnie |
|
Metody dydaktyczne: | metody podające: 1.wykład informacyjny 2.prelekcja metody eksponujące: 3.film 4.pokaz metody problemowe: 5. dyskusja metody praktyczne 6. metoda projektu dydaktycznego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena z wykładu: na podstawie egzaminu końcowego w formie pisemnej Ocena z ćwiczeń: Na postawie aktywności na zajęciach, prac i projektów etapowych |
|
Treści kształcenia: | Treści kształcenia realizowane podczas wykładów: 1. Historia ochrony przyrody w kraju i na świecie, główni twórcy idei ochrony przyrody 2. Metody ochrony przyrody - ex situ, in situ, ochrona ścisła, częściowa, ochrona czynna 3. Prawo ochrony przyrody – główne akty krajowe 4. Parki narodowe – definicja, liczba, areał, własność gruntów, udostępnianie, zarządzanie 5. Rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – definicja, przedmiot ochrony, przegląd i przykłady 6. Formy ochrony indywidualnej – definicja, cel, stan liczbowy, przykłady, przegląd 7. Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów Treści kształcenia realizowane podczas ćwiczeń: 1. Formy ochrony przyrody w Polsce; centralny rejestr form ochrony przyrody 2. Metody inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczych 3. Chronione gatunki roślin, zwierząt i grzybów 4. Gatunki i ekosystemy zagrożone (kategorie IUCN, przykłady, czerwone listy i księgi) 5. Ochrona przyrody w oparciu o Ustawę o ochronie zabytków (parki zabytkowe, założenia parkowe) 6. Ochrona krajobrazowa w Polsce, waloryzacja krajobrazu |
|
Literatura: |
1. Olaczek R. i in. 1996 Ochrona przyrody w Polsce. LOP. Warszawa 2. Olaczek R. 1998. Przyroda Polski pod ochroną. LOP. Warszawa 3. Olaczek R. 2008. Skarby Przyrody i krajobrazu Polski, Multico. Warszawa. 4. Pawlaczyk P., Jermaczek A. 2000 Poradnik lokalnej ochrony przyrody. Wyd.LKP. Świebodzin 5. Symonides E. 2008. Ochrona przyrody. WUW. Warszawa 6. Czerwone listy i księgi gatunków zagrożonych (IUCN, krajowe, lokalne) 7. Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa 8. Roczniki statystyczne Ochrona Środowiska 9. strony www: RDOS, GDOS, WIOS 10. Zalewska A. i in. 2013. Podręcznik metodyczny. Metody wykonywania waloryzacji przyrodniczych Podręcznik metodyczny i przewodnik do zajęć terenowych Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. 11. Florkiewicz E., Kawicki A., 2009. Postępowania administracyjne w sprawach określonych ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Programów Pomocowych i Pomocy Technicznej. 12. Głowaciński Z. 2002. Czerwona lista zwierząt ginących i zagrożonych w Polsce. PAN IOP. 13. Baranowska-Janota M., Marcinek R. Myczkowski Z. 2004. Czerwona Księga Krajobrazu Polski. Projekt pilotażowy |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.