UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ochrona przyrody

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-0S604LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ochrona przyrody
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

1. Biegłe posługiwanie się językiem, w którym prowadzony jest przedmiot w mowie i piśmie

2. Umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy

3. Umiejętność korzystania z zasobów biblioteki i komputera

4. Znajomość gatunków roślin i zwierząt


Skrócony opis:

Celem kształcenia jest poznanie głównych zagadnień z zakresu ochrony przyrody, w tym przedmiotu ochrony (siedliska, gatunki),, systemu ochrony przyrody, rodzajów i form ochrony przyrody.

Efekty uczenia się:

W obszarze wiedzy student:

Charakteryzuje historyczny rozwój nurtu i metod ochrony przyrody

Wymienia i charakteryzuje akty prawne z zakresu ochrony przyrody

Definiuje formy ochrony przyrody

Opisuje zagrożenia konkretnych grup roślin i zwierząt oraz ich siedlisk

Wymienia gatunki chronione i zagrożone

W obszarze umiejętności student:

Posługuje się bazami danych z zakresu ochrony przyrody: czerwoną listą IUCN,,centralnym rejestrem form ochrony przyrody, geoportalem

Odróżnia metody i formy ochrony przyrody

Potrafi sporządzić dokumentację projektową wybranych form

Zaplanować działania ochronne dla wybranych grup gatunków

W obszarze kompetencji społecznych student jest gotów do:

Podjęcia aktywności na rzecz społeczeństwa w zakresie edukacji przyrodniczej i kształtowania właściwych postaw społecznych wobec przyrody

Rozwijania nauki obywatelskiej

Realizowane kierunkowe efekty uczenia się:

04OŚ-1A_W07

04OŚ-1A_W12

04OŚ-1A_U10

04OŚ-1A_K02

04OŚ-1A_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Prowadzący grup: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Prowadzący grup: Amelia Chyb, Piotr Jóźwiak, Agnieszka Wolańska-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Wolańska-Kamińska
Prowadzący grup: Piotr Jóźwiak, Maciej Kamiński, Agnieszka Wolańska-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia odbywają się w sposób stacjonarny

Metody dydaktyczne:

metody podające: 1.wykład informacyjny 2.prelekcja

metody eksponujące: 3.film 4.pokaz

metody problemowe: 5. dyskusja

metody praktyczne 6. metoda projektu dydaktycznego


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z wykładów oraz ocena z ćwiczeń (w stosunku 50%:50%)

Wykład:

ocena z kolokwium końcowego

Kryteria oceniania

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Ćwiczenia: ocena pracy bieżącej


Obecność obowiązkowa

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład: weryfikacja efektów uczenia się w oparciu o pisemne kolokwium końcowy


Ćwiczenia: weryfikacja efektów uczenia się na podstawie pracy bieżącej i prac etapowych: projektu indywidualnego, projektu grupowego, dyskusji, prezentacji

Treści kształcenia:

Treści kształcenia realizowane podczas wykładów:

1. Historia ochrony przyrody w kraju i na świecie, główni twórcy idei ochrony przyrody

2. Metody ochrony przyrody - ex situ, in situ, ochrona ścisła, częściowa, ochrona czynna

3. Prawo ochrony przyrody – główne akty krajowe

4. Parki narodowe – definicja, liczba, areał, własność gruntów, udostępnianie, zarządzanie

5. Rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – definicja, przedmiot ochrony, przegląd i przykłady

6. Formy ochrony indywidualnej – definicja, cel, stan liczbowy, przykłady, przegląd

7. Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów


Treści kształcenia realizowane podczas ćwiczeń:


Czym jest a czym nie jest ochrona przyrody

Cenne i chronione gatunki roślin – przegląd

Ginące i rzadkie ekosystemy

Praktyczne aspekty ustanawiania form ochrony przyrody

Awifauna polski – trendy liczebności. Czerwona Lista Ptaków Polski.

Dyrektywa Ptasia EU. Znaczenie ochrony siedliskowej. Czynna ochrona przyrody.

Najbardziej zagrożone gatunki krajowej awifauny.

Propozycja projektu działań na rzecz ochrony wybranych gatunków ptaków.

Typowanie SOO – gatunki priorytetowe zwierząt

Znaczenie nauki obywatelskiej w ochronie zwierząt


Literatura:

Olaczek R. 2008. Skarby Przyrody i krajobrazu Polski, Multico. Warszawa.

Pawlaczyk P., Jermaczek A. 2000 Poradnik lokalnej ochrony przyrody. Wyd.LKP. Świebodzin

Symonides E. 2008. Ochrona przyrody. WUW. Warszawa

Czerwone listy i księgi gatunków zagrożonych (IUCN, krajowe, lokalne)

Roczniki statystyczne Ochrona Środowiska

strony www: RDOS, GDOS, WIOS

Trendy liczebności ptaków w Polsce, Czerwona Lista Ptaków Polski.

Ptaki. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000

Czerwona Lista Ptaków Polski.

Unger i in. (2020) iNaturalist as an engaging tool for identifying organisms in outdoor activities

Ustawa o ochronie przyrody

Dyrektywa Ptasia

Dyrektywa siedliskowa

Rozporządzenia o ochronie gatunkowej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Drozd
Prowadzący grup: Danuta Babska, Anna Drozd, Piotr Gadawski, Aleksandra Jabłońska, Radomir Jaskuła, Piotr Jóźwiak, Patrycja Podlaszczuk, Jacek Siciński, Agnieszka Soszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykłady odbywają się na platformie Microsoft Teams; ćwiczenia odbywają się stacjonarnie

Metody dydaktyczne:

metody podające: 1.wykład informacyjny 2.prelekcja

metody eksponujące: 3.film 4.pokaz

metody problemowe: 5. dyskusja

metody praktyczne 6. metoda projektu dydaktycznego


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena z wykładu:

na podstawie egzaminu końcowego w formie pisemnej

Ocena z ćwiczeń:

Na postawie aktywności na zajęciach, prac i projektów etapowych


Treści kształcenia:

Treści kształcenia realizowane podczas wykładów:

1. Historia ochrony przyrody w kraju i na świecie, główni twórcy idei ochrony przyrody

2. Metody ochrony przyrody - ex situ, in situ, ochrona ścisła, częściowa, ochrona czynna

3. Prawo ochrony przyrody – główne akty krajowe

4. Parki narodowe – definicja, liczba, areał, własność gruntów, udostępnianie, zarządzanie

5. Rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – definicja, przedmiot ochrony, przegląd i przykłady

6. Formy ochrony indywidualnej – definicja, cel, stan liczbowy, przykłady, przegląd

7. Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów


Treści kształcenia realizowane podczas ćwiczeń:

1. Formy ochrony przyrody w Polsce; centralny rejestr form ochrony przyrody

2. Metody inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczych

3. Chronione gatunki roślin, zwierząt i grzybów

4. Gatunki i ekosystemy zagrożone (kategorie IUCN, przykłady, czerwone listy i księgi)

5. Ochrona przyrody w oparciu o Ustawę o ochronie zabytków (parki zabytkowe, założenia parkowe)

6. Ochrona krajobrazowa w Polsce, waloryzacja krajobrazu


Literatura:

1. Olaczek R. i in. 1996 Ochrona przyrody w Polsce. LOP. Warszawa

2. Olaczek R. 1998. Przyroda Polski pod ochroną. LOP. Warszawa

3. Olaczek R. 2008. Skarby Przyrody i krajobrazu Polski, Multico. Warszawa.

4. Pawlaczyk P., Jermaczek A. 2000 Poradnik lokalnej ochrony przyrody. Wyd.LKP. Świebodzin

5. Symonides E. 2008. Ochrona przyrody. WUW. Warszawa

6. Czerwone listy i księgi gatunków zagrożonych (IUCN, krajowe, lokalne)

7. Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa

8. Roczniki statystyczne Ochrona Środowiska

9. strony www: RDOS, GDOS, WIOS

10. Zalewska A. i in. 2013. Podręcznik metodyczny. Metody wykonywania waloryzacji przyrodniczych Podręcznik metodyczny i przewodnik do zajęć terenowych Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.

11. Florkiewicz E., Kawicki A., 2009. Postępowania administracyjne w sprawach określonych ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Programów Pomocowych i Pomocy Technicznej.

12. Głowaciński Z. 2002. Czerwona lista zwierząt ginących i zagrożonych w Polsce. PAN IOP.

13. Baranowska-Janota M., Marcinek R. Myczkowski Z. 2004. Czerwona Księga Krajobrazu Polski. Projekt pilotażowy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7