Biologia i genetyka molekularna rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-1BG206UD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia i genetyka molekularna rozwoju |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: |
Biologia genetyka 2 sem. II stop. L-2024/2025-plan |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z genetyki, cytogenetyki, biologii molekularnej, inżynierii genetycznej oraz pojęć dotyczących rozwoju zwierząt i roślin wyższych. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z aktualnym stanem wiedzy z genetyki molekularnej rozwoju, poznanie roli genów w ewolucji organizmów, jak również z ontogenezą i budową organów generatywnych oraz procesami zachodzącymi w czasie rozmnażania płciowego roślin i zwierząt. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA/Student: - definiuje podstawową terminologię z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju roślin i zwierząt; - opisuje budowę i rozwój organów generatywnych roślin i zwierząt; - wyjaśnia procesy gametogenezy u roślin okrytozalążkowych i zwierząt; - opisuje procesy związane z zapyleniem oraz istotę zaplemnienia i zapłodnienia u roślin i zwierząt; - charakteryzuje etapy rozwoju zarodkowego organizmów roślinnych i zwierzęcych; - charakteryzuje genetyczne podłoże rozwoju organizmów eukariotycznych; - rozpoznaje mechanizmy oraz czynniki zaburzające prawidłowy rozwój organizmu UMIEJĘTNOŚCI/Student: - posługuje się specjalistycznym słownictwem z zakresu biologii rozmnażania rozwoju roślin i zwierząt; - analizuje procesy zachodzące na różnych etapach rozwoju organizmów roślinnych i zwierzęcych; - ocenia wpływ środowiska na rozwój organizmów roślinnych i zwierzęcych - planuje odpowiednie strategie badawcze dla poznania mechanizmów decydujących o prawidłowym rozwoju organizmów i ich ewolucji KOMPETENCJE SPOŁECZNE/Student: - współdziała w zespołach tematycznych i interdyscyplinarnych z zakresu biologii; - aktywnie i samodzielnie poszerza swoją wiedzę z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju zwierząt i roślin oraz genetycznych czynników kształtujących powstawanie organizmów eukariotycznych Realizowane kierunkowe efekty uczenia się: 04B-2A_W01, 04B-2A_W02, 04B- 2A_W04, 04B-2A_W05; 04B-2A_U03, 04B-2A_U07, 04B-2A_U08; 04B-2A_K02, 04B-2A_K05. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Śliwiński | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dukowska, Dariusz Stępiński, Tomasz Śliwiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Śliwiński | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dukowska, Dariusz Stępiński, Tomasz Śliwiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady multimedialne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposób zaliczenia: ustny sprawdzian wiadomości |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | udowa organów generatywnych roślin wyższych. Rozwój gametofitu męskiego i żeńskiego. Zapylenie, zapłodnienie. Stadia rozwoju zarodka. Rozwój owoców. Podstawowe pojęcia z zakresu embriologii zwierząt. Gametogeneza. Zapłodnienie: warunki i mechanizmy. Odchylenia od kariogamii. Partenogeneza. Etapy rozwoju zarodkowego ssaków. Budowa i rola błon płodowych. Starodawny język genów. Geny homeotyczne – klucz do zrozumienia rozwoju. Klonowanie DNA i odkrycie homeoboksu. Kluczowe geny kontrolujące rozwój. Bazy molekularne. Docelowe poszukiwanie genów. Osieciowanie systemu nerwowego. Metamorfoza i transdeterminacja. Rola genów homeotycznych w ewolucji. |
|
Literatura: |
.M. Twyman, Krótkie wykłady. Biologia rozwoju, Wyd PWN, Warszawa, Scott F. Gilbert Developmental Biology, Ninth Edition, Sinauer Associates Inc, Minnesota, W.J. Gehring Master Control Genes in Development and Evolution: The Homeobox Story, Yale University Press, New Haven, P. Beurton, R. Falk and H.J. Rheinberger, The Concept of the Gene in Development and Evolution: Historical and Epistemological Perspectives, Cambridge University Press, New York, M.J. West-Eberhard, Developmental plasticity and evolution, Oxford University Press, New York, Rodkiewicz B., Embriologia roślin kwiatowych, PWN, W-wa, Rodkiewicz B., Śnieżko R., Fyk B., Niewęgłowska B., Tchórzowska D., Biologia Angiospermae, rozwojowa i eksperymentalna, Wyd. UMCS Lublin, Jura C., Klag J. 2005. Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1,2. PWN, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.