Biologia rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-1BS101UD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia rozwoju |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu: - biologii komórki, botaniki ogólnej, genetyki, budowy organów rozmnażania roślin wyższych i zwierząt; - obsługi mikroskopów szkolnych i preparatyki mikroskopowej. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z: - pojęciami, zagadnieniami i procesami związanymi z rozmnażaniem i rozwojem oraz budową anatomiczną organów generatywnych roślin i zwierząt; - preparatyką mikroskopii stereoskopowej i świetlnej dotyczącą organów rozmnażania i wczesnych etapów rozwoju roślin i zwierząt. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA/Student: definiuje specjalistyczne terminy z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju roślin i zwierząt; szczegółowo opisuje budowę i rozwój organów generatywnych roślin i zwierząt; wyjaśnia złożone procesy sporo- i gametogenezy u roślin okrytozalążkowych oraz gametogenezy u zwierząt; opisuje procesy związane z zapyleniem oraz istotę zaplemnienia i zapłodnienia u roślin i zwierząt; charakteryzuje etapy rozwoju zarodkowego organizmów roślinnych i zwierzęcych; zna i rozumie różnice i podobieństwa w biologii rozmnażania i rozwoju pomiędzy osobnikami męskimi i żeńskimi u roślin i zwierząt. wyjaśnia zasady planowania eksperymentów z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju roślin i zwierząt. UMIEJĘTNOŚCI/Student: łączy elementy rozmnażania i rozwoju u osobników męskich z odpowiadającymi im elementami osobników żeńskich u roślin i zwierząt; posługuje się specjalistycznym słownictwem z zakresu biologii rozmnażania rozwoju roślin i zwierząt; dokonuje preparatyki tkanek i organów związanych z rozmnażaniem u roślin i zwierząt; analizuje preparaty mikroskopowe form rozwoju organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz wykonuje dokumentację przeprowadzonych obserwacji; posługuje się zaawansowanymi technikami i narzędziami badawczymi stosowanymi w biologii rozmnażania i rozwoju roślin i zwierząt; wykonuje eksperymenty z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju roślin i zwierząt; analizuje procesy zachodzące na różnych etapach rozwoju organizmów roślinnych i zwierzęcych; ocenia wpływ środowiska na rozwój organizmów roślinnych i zwierzęcych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE/Student: przestrzega zasad BHP podczas pracy eksperymentalnej; współdziała w zespołach tematycznych i interdyscyplinarnych z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju roślin, zwierząt i człowieka;; aktywnie i samodzielnie poszerza swoją wiedzę z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju zwierząt i roślin; czuje się odpowiedzialny za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowania technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy na zajęciach praktycznych. Realizowane kierunkowe efekty uczenia się: 04B-2A_W01, 04B-2A_W02, 04B-2A_W03, 04B-2A_W04, 04B-2A_W05, 04B-2A_W08,04B-2A_U01, 04B-2A_U02, 04B-2A_U03, 04B-2A_U07, 04B-2A_U08, 04B-2A_K01, 04B-2A_K02, 04B-2A_K05, 04B-2A_K07 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 39 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Stępiński | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dukowska, Dariusz Stępiński, Agnieszka Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Obowiązkowa obecność na wykładach. Dopuszczalne są po jednej nieobecności nieusprawiedliwionej na ćwiczeniach z każdej części. |
|
Metody dydaktyczne: | Podające: informacyjny wykład audiowizualny, , Eksponujące: pokaz Poszukujące: dyskusja. Praktyczne: 1. obserwacja, 2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń składa się średnia dwóch ocen: z części dotyczącej biologii rozwoju roślin oraz z części dotyczącej zwierząt. Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest: -uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów oceniających efekty kształcenia (trzy kolokwia z każdej części), -prawidłowo prowadzony zeszyt laboratoryjny z pełną dokumentacją (rysunek i opis) każdej przeprowadzonej obserwacji i doświadczenia. Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Na ocenę z wykładu składa się średnia dwóch ocen z egzaminów pisemnych: z części biologii rozwoju roślin oraz z części dotyczącej zwierząt. Ocenę końcową z przedmiotu stanowi ocena ważona z wykładu (60%) oraz z ćwiczeń (40%). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - egzamin końcowy, - kolokwia, - krótkie, niezapowiedziane sprawdziany, - odpowiedzi ustne, - dyskusja. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: Znaczenie biologiczne rozmnażania płciowego. Przemiana pokoleń u okrytozalążkowych. Płeć roślin i kwiatów. Budowa kwiatu, kwiaty i rośliny jedno- i obupłciowe. Rozwój mikrosporangium. Mikrosporogeneza (mejoza), mikrogametogeneza - powstawanie gametofitu męskiego. Budowa dojrzałego ziarna pyłku ze szczególnym uwzględnieniem sporodermy. Rola tapetum w rozwoju i budowie ziarna pyłku i rodzaje tapetum. Mechanizm otwierania pylników – udział endotecjum. Rozwój gametofitu żeńskiego - typy zalążków, megasporogeneza i typy rozwoju gametofitów żeńskich, budowa dojrzałego woreczka zalążkowego. Faza progamiczna – zapylenie, kiełkowanie ziarna pyłku, ukierunkowany wzrost łagiewki pyłkowej. Budowa łagiewki pyłkowej. Zapylenie – wektory zapylania, samopylność, mechanizmy zapobiegania samozapyleniu. Typy i molekularne mechanizmy samoniezgodnośći zapylenia. Funkcja synergid. Podwójne zapłodnienie (plazmogamia i kariogamia). Mechanizmy zapobiegania politubii i polispermii. Zarodek, stadia rozwoju zarodka, typy embriogenezy. Kontrola embriogenezy. Bielmo, stopień ploidalności, typy rozwoju, funkcje bielma (związki magazynowane w bielmie, sposoby ich wykorzystywania przez zarodki, nasiona bielmowe, obielmowe i bezbielmowe). Sposoby rozsiewania nasion. Rozwój, budowa i typy owoców. Naturalne i syntetyczne sposoby pozyskiwania owoców beznasiennych. Zarys historii embriologii oraz wykorzystanie w praktyce osiągnięć tej dziedziny nauki. Rozród na drodze płciowej: powstawanie komórek prapłciowych i gonad. Gametogeneza. Rola hormonów w gametogenezie. Zapłodnienie: warunki i mechanizmy. Odchylenia od kariogamii. Partenogeneza. Rozwój zarodkowy; informacja rozwojowa jaja i segregacja ooplazmy jako jeden z mechanizmów różnicowania. Charakterystyka okresu bruzdkowania i typy bruzdkowania. Ruchy morfogenetyczne, interakcje komórkowe. Gastrulacja; powstawanie listków zarodkowych, narządów pierwotnych. Błony płodowe owodniowców: powstanie, budowa i funkcje. Budowa, funkcja i typy łożysk. Rozwój zarodkowy ssaków: zaburzenia w rozwoju przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego (chemiczne, infekcyjne, fizyczne, odżywcze). Ćwiczenia: Budowa pąków kwiatowych i kwiatów. Typy zalążni i placentacji. Typy zalążków. Rozwój zalążków anatropowych. Rozwój pylników i mikrosporogeneza. Różnicowanie gametofitu męskiego i mikrogametogeneza. Ziarna pyłku oraz wzrost łagiewki pyłkowej. Rozwój różnych typów woreczków zalążkowych. Makrosporogeneza i rozwój mono- i tetrasporowych woreczków zalążkowych. Rozwój, budowa i typy bielma. Rozwój zarodka. Budowa jajnika i jądra owada i ssaka. Bruzdkowanie u jeżowca, glisty końskiej i płaza. Gastrulacja u jeżowca i płaza. Narządy pierwotne i powstawanie serca u płaza. Gastrulacja i powstawanie narządów pierwotnych u ptaka. Błony płodowe ptaka. |
|
Literatura: |
1. Rodkiewicz B., Embriologia roślin kwiatowych, PWN, W-wa, 1973 2. Rodkiewicz B., Śnieżko R., Fyk B., Niewęgłowska B., Tchórzowska D., Biologia Angiospermae, rozwojowa i eksperymentalna, Wyd. UMCS Lublin, 1994 3. Bartel H. 1999. Embriologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 4. Bielańska-Osuchowska Z. 2004. Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach. Wydawnictwo PWN, Warszawa. 5. Bielańska-Osuchowska Z. 1983. Embriologia. PWRiL, Warszawa. 6. Jura C., Krzanowska H., Rzehak K. 1983. Podstawy embriologii zwierząt. PWN, Warszawa. 7. Jura C., Klag J. 2005. Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1,2. PWN, Warszawa. 8. LeMoigne A. 1999. Biologia rozwoju. PWN, Warszawa. 9. Nilsson L. 1995. Rodzi się dziecko. PWN, Warszawa. 10. Rodkiewicz B. 1998. Biologia rozwoju w zarysie. PWN, Warszawa. 11. Rugh R, Shettles L.B. 1988. Od poczęcia do narodzin. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa. 12. Kunachowicz A, Sakowicz T (1999) Mechanizmy determinacji płci u roślin. Postępy Biol. Kom. 26:83-99. 13. Bednarska E, Lenartowska M (2003) Mechanizmy samo niezgodności u roślin kwiatowych. Kosmos 52:425-443. 14. Ma H, Sundaresan V (2010) Development of flowering plant gametophytes. Elsevier, ISSN 0070-2153, doi: 10.1016/S0070-2153(10)91013-2. 15.Kasahara RG, Maruyama et. al. (2012) Fertilization recovery after defectiva sperm cell release in Arabidopsis. Curr. Biol. 22:1084-1089. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
ŚR C
C
CZ PT W
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 39 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Stępiński | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dukowska, Dariusz Stępiński, Agnieszka Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Obowiązkowa obecność na wykładach. Dopuszczalne są po jednej nieobecności nieusprawiedliwionej na ćwiczeniach z każdej części. |
|
Metody dydaktyczne: | Podające: informacyjny wykład audiowizualny, , Eksponujące: pokaz Poszukujące: dyskusja. Praktyczne: 1. obserwacja, 2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń składa się średnia dwóch ocen: z części dotyczącej biologii rozwoju roślin oraz z części dotyczącej zwierząt. Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest: -uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów oceniających efekty kształcenia (trzy kolokwia z każdej części), -prawidłowo prowadzony zeszyt laboratoryjny z pełną dokumentacją (rysunek i opis) każdej przeprowadzonej obserwacji i doświadczenia. Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Na ocenę z wykładu składa się średnia dwóch ocen z egzaminów pisemnych: z części biologii rozwoju roślin oraz z części dotyczącej zwierząt. Ocenę końcową z przedmiotu stanowi ocena ważona z wykładu (60%) oraz z ćwiczeń (40%). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - egzamin końcowy, - kolokwia, - krótkie, niezapowiedziane sprawdziany, - odpowiedzi ustne, - dyskusja. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: Znaczenie biologiczne rozmnażania płciowego. Przemiana pokoleń u okrytozalążkowych. Płeć roślin i kwiatów. Budowa kwiatu, kwiaty i rośliny jedno- i obupłciowe. Rozwój mikrosporangium. Mikrosporogeneza (mejoza), mikrogametogeneza - powstawanie gametofitu męskiego. Budowa dojrzałego ziarna pyłku ze szczególnym uwzględnieniem sporodermy. Rola tapetum w rozwoju i budowie ziarna pyłku i rodzaje tapetum. Mechanizm otwierania pylników – udział endotecjum. Rozwój gametofitu żeńskiego - typy zalążków, megasporogeneza i typy rozwoju gametofitów żeńskich, budowa dojrzałego woreczka zalążkowego. Faza progamiczna – zapylenie, kiełkowanie ziarna pyłku, ukierunkowany wzrost łagiewki pyłkowej. Budowa łagiewki pyłkowej. Zapylenie – wektory zapylania, samopylność, mechanizmy zapobiegania samozapyleniu. Typy i molekularne mechanizmy samoniezgodnośći zapylenia. Funkcja synergid. Podwójne zapłodnienie (plazmogamia i kariogamia). Mechanizmy zapobiegania politubii i polispermii. Zarodek, stadia rozwoju zarodka, typy embriogenezy. Kontrola embriogenezy. Bielmo, stopień ploidalności, typy rozwoju, funkcje bielma (związki magazynowane w bielmie, sposoby ich wykorzystywania przez zarodki, nasiona bielmowe, obielmowe i bezbielmowe). Sposoby rozsiewania nasion. Rozwój, budowa i typy owoców. Naturalne i syntetyczne sposoby pozyskiwania owoców beznasiennych. Zarys historii embriologii oraz wykorzystanie w praktyce osiągnięć tej dziedziny nauki. Rozród na drodze płciowej: powstawanie komórek prapłciowych i gonad. Gametogeneza. Rola hormonów w gametogenezie. Zapłodnienie: warunki i mechanizmy. Odchylenia od kariogamii. Partenogeneza. Rozwój zarodkowy; informacja rozwojowa jaja i segregacja ooplazmy jako jeden z mechanizmów różnicowania. Charakterystyka okresu bruzdkowania i typy bruzdkowania. Ruchy morfogenetyczne, interakcje komórkowe. Gastrulacja; powstawanie listków zarodkowych, narządów pierwotnych. Błony płodowe owodniowców: powstanie, budowa i funkcje. Budowa, funkcja i typy łożysk. Rozwój zarodkowy ssaków: zaburzenia w rozwoju przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego (chemiczne, infekcyjne, fizyczne, odżywcze). Ćwiczenia: Budowa pąków kwiatowych i kwiatów. Typy zalążni i placentacji. Typy zalążków. Rozwój zalążków anatropowych. Rozwój pylników i mikrosporogeneza. Różnicowanie gametofitu męskiego i mikrogametogeneza. Ziarna pyłku oraz wzrost łagiewki pyłkowej. Rozwój różnych typów woreczków zalążkowych. Makrosporogeneza i rozwój mono- i tetrasporowych woreczków zalążkowych. Rozwój, budowa i typy bielma. Rozwój zarodka. Budowa jajnika i jądra owada i ssaka. Bruzdkowanie u jeżowca, glisty końskiej i płaza. Gastrulacja u jeżowca i płaza. Narządy pierwotne i powstawanie serca u płaza. Gastrulacja i powstawanie narządów pierwotnych u ptaka. Błony płodowe ptaka. |
|
Literatura: |
1. Rodkiewicz B., Embriologia roślin kwiatowych, PWN, W-wa, 1973 2. Rodkiewicz B., Śnieżko R., Fyk B., Niewęgłowska B., Tchórzowska D., Biologia Angiospermae, rozwojowa i eksperymentalna, Wyd. UMCS Lublin, 1994 3. Bartel H. 1999. Embriologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 4. Bielańska-Osuchowska Z. 2004. Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach. Wydawnictwo PWN, Warszawa. 5. Bielańska-Osuchowska Z. 1983. Embriologia. PWRiL, Warszawa. 6. Jura C., Krzanowska H., Rzehak K. 1983. Podstawy embriologii zwierząt. PWN, Warszawa. 7. Jura C., Klag J. 2005. Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1,2. PWN, Warszawa. 8. LeMoigne A. 1999. Biologia rozwoju. PWN, Warszawa. 9. Nilsson L. 1995. Rodzi się dziecko. PWN, Warszawa. 10. Rodkiewicz B. 1998. Biologia rozwoju w zarysie. PWN, Warszawa. 11. Rugh R, Shettles L.B. 1988. Od poczęcia do narodzin. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa. 12. Kunachowicz A, Sakowicz T (1999) Mechanizmy determinacji płci u roślin. Postępy Biol. Kom. 26:83-99. 13. Bednarska E, Lenartowska M (2003) Mechanizmy samo niezgodności u roślin kwiatowych. Kosmos 52:425-443. 14. Ma H, Sundaresan V (2010) Development of flowering plant gametophytes. Elsevier, ISSN 0070-2153, doi: 10.1016/S0070-2153(10)91013-2. 15.Kasahara RG, Maruyama et. al. (2012) Fertilization recovery after defectiva sperm cell release in Arabidopsis. Curr. Biol. 22:1084-1089. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.