UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-1BS101UD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologia rozwoju
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu:

- biologii komórki, botaniki ogólnej, genetyki, budowy organów rozmnażania roślin wyższych i zwierząt;

- obsługi mikroskopów szkolnych i preparatyki mikroskopowej.


Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z:

- pojęciami, zagadnieniami i procesami związanymi z rozmnażaniem i rozwojem oraz budową anatomiczną organów generatywnych roślin i zwierząt;

- preparatyką mikroskopii stereoskopowej i świetlnej dotyczącą organów rozmnażania i wczesnych etapów rozwoju roślin i zwierząt.

Efekty uczenia się:

WIEDZA/Student:

 definiuje specjalistyczne terminy z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju roślin i zwierząt;

 szczegółowo opisuje budowę i rozwój organów generatywnych roślin i zwierząt;

 wyjaśnia złożone procesy sporo- i gametogenezy u roślin okrytozalążkowych oraz gametogenezy u zwierząt;

 opisuje procesy związane z zapyleniem oraz istotę zaplemnienia i zapłodnienia u roślin i zwierząt;

 charakteryzuje etapy rozwoju zarodkowego organizmów roślinnych i zwierzęcych;

 zna i rozumie różnice i podobieństwa w biologii rozmnażania i rozwoju pomiędzy osobnikami męskimi i żeńskimi u roślin i zwierząt.

 wyjaśnia zasady planowania eksperymentów z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju roślin i zwierząt.

UMIEJĘTNOŚCI/Student:

 łączy elementy rozmnażania i rozwoju u osobników męskich z odpowiadającymi im elementami osobników żeńskich u roślin i zwierząt;

 posługuje się specjalistycznym słownictwem z zakresu biologii rozmnażania rozwoju roślin i zwierząt;

 dokonuje preparatyki tkanek i organów związanych z rozmnażaniem u roślin i zwierząt;

 analizuje preparaty mikroskopowe form rozwoju organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz wykonuje dokumentację przeprowadzonych obserwacji;

 posługuje się zaawansowanymi technikami i narzędziami badawczymi stosowanymi w biologii rozmnażania i rozwoju roślin i zwierząt;

 wykonuje eksperymenty z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju roślin i zwierząt;

 analizuje procesy zachodzące na różnych etapach rozwoju organizmów roślinnych i zwierzęcych;

 ocenia wpływ środowiska na rozwój organizmów roślinnych i zwierzęcych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE/Student:

 przestrzega zasad BHP podczas pracy eksperymentalnej;

 współdziała w zespołach tematycznych i interdyscyplinarnych z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju roślin, zwierząt i człowieka;;

 aktywnie i samodzielnie poszerza swoją wiedzę z zakresu biologii rozmnażania i rozwoju zwierząt i roślin;

 czuje się odpowiedzialny za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowania technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy na zajęciach

praktycznych.

Realizowane kierunkowe efekty uczenia się:

04B-2A_W01, 04B-2A_W02, 04B-2A_W03,

04B-2A_W04, 04B-2A_W05, 04B-2A_W08,04B-2A_U01, 04B-2A_U02, 04B-2A_U03, 04B-2A_U07, 04B-2A_U08, 04B-2A_K01, 04B-2A_K02, 04B-2A_K05, 04B-2A_K07

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 39 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Stępiński
Prowadzący grup: Małgorzata Dukowska, Dariusz Stępiński, Agnieszka Wojtczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Obowiązkowa obecność na wykładach.

Dopuszczalne są po jednej nieobecności nieusprawiedliwionej na ćwiczeniach z każdej części.


Metody dydaktyczne:

Podające: informacyjny wykład audiowizualny, ,

Eksponujące: pokaz

Poszukujące: dyskusja.

Praktyczne:

1. obserwacja,

2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne.


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się średnia dwóch ocen: z części dotyczącej biologii rozwoju roślin oraz z części dotyczącej zwierząt.

Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest:

-uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów oceniających efekty kształcenia (trzy kolokwia z każdej części),

-prawidłowo prowadzony zeszyt laboratoryjny z pełną dokumentacją (rysunek i opis) każdej przeprowadzonej obserwacji i doświadczenia.

Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Na ocenę z wykładu składa się średnia dwóch ocen z egzaminów pisemnych: z części biologii rozwoju roślin oraz z części dotyczącej zwierząt.

Ocenę końcową z przedmiotu stanowi ocena ważona z wykładu (60%) oraz

z ćwiczeń (40%).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- egzamin końcowy,

- kolokwia,

- krótkie, niezapowiedziane sprawdziany,

- odpowiedzi ustne,

- dyskusja.


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

Znaczenie biologiczne rozmnażania płciowego. Przemiana pokoleń

u okrytozalążkowych. Płeć roślin i kwiatów. Budowa kwiatu, kwiaty i rośliny jedno- i obupłciowe. Rozwój mikrosporangium. Mikrosporogeneza (mejoza), mikrogametogeneza - powstawanie gametofitu męskiego. Budowa dojrzałego ziarna pyłku ze szczególnym uwzględnieniem sporodermy. Rola tapetum w rozwoju i budowie ziarna pyłku i rodzaje tapetum. Mechanizm otwierania pylników – udział endotecjum. Rozwój gametofitu żeńskiego - typy zalążków, megasporogeneza i typy rozwoju gametofitów żeńskich, budowa dojrzałego woreczka zalążkowego. Faza progamiczna – zapylenie, kiełkowanie ziarna pyłku, ukierunkowany wzrost łagiewki pyłkowej. Budowa łagiewki pyłkowej. Zapylenie – wektory zapylania, samopylność, mechanizmy zapobiegania samozapyleniu. Typy i molekularne mechanizmy samoniezgodnośći zapylenia. Funkcja synergid. Podwójne zapłodnienie (plazmogamia i kariogamia). Mechanizmy zapobiegania politubii

i polispermii. Zarodek, stadia rozwoju zarodka, typy embriogenezy. Kontrola embriogenezy. Bielmo, stopień ploidalności, typy rozwoju, funkcje bielma (związki magazynowane w bielmie, sposoby ich wykorzystywania przez zarodki, nasiona bielmowe, obielmowe i bezbielmowe). Sposoby rozsiewania nasion. Rozwój, budowa i typy owoców. Naturalne i syntetyczne sposoby pozyskiwania owoców beznasiennych.

Zarys historii embriologii oraz wykorzystanie w praktyce osiągnięć tej dziedziny nauki. Rozród na drodze płciowej: powstawanie komórek prapłciowych i gonad. Gametogeneza. Rola hormonów w gametogenezie. Zapłodnienie: warunki i mechanizmy. Odchylenia od kariogamii. Partenogeneza. Rozwój zarodkowy; informacja rozwojowa jaja i segregacja ooplazmy jako jeden z mechanizmów różnicowania. Charakterystyka okresu bruzdkowania i typy bruzdkowania. Ruchy morfogenetyczne, interakcje komórkowe. Gastrulacja; powstawanie listków zarodkowych, narządów pierwotnych. Błony płodowe owodniowców: powstanie, budowa i funkcje. Budowa, funkcja i typy łożysk. Rozwój zarodkowy ssaków: zaburzenia

w rozwoju przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego (chemiczne, infekcyjne, fizyczne, odżywcze).


Ćwiczenia:

Budowa pąków kwiatowych i kwiatów. Typy zalążni i placentacji. Typy zalążków. Rozwój zalążków anatropowych. Rozwój pylników

i mikrosporogeneza. Różnicowanie gametofitu męskiego

i mikrogametogeneza. Ziarna pyłku oraz wzrost łagiewki pyłkowej. Rozwój różnych typów woreczków zalążkowych. Makrosporogeneza i rozwój mono- i tetrasporowych woreczków zalążkowych. Rozwój, budowa i typy bielma. Rozwój zarodka.

Budowa jajnika i jądra owada i ssaka. Bruzdkowanie u jeżowca, glisty końskiej i płaza. Gastrulacja u jeżowca i płaza. Narządy pierwotne i powstawanie serca u płaza. Gastrulacja i powstawanie narządów pierwotnych u ptaka. Błony płodowe ptaka.


Literatura:

1. Rodkiewicz B., Embriologia roślin kwiatowych, PWN, W-wa, 1973

2. Rodkiewicz B., Śnieżko R., Fyk B., Niewęgłowska B., Tchórzowska D., Biologia Angiospermae, rozwojowa i eksperymentalna, Wyd. UMCS Lublin, 1994

3. Bartel H. 1999. Embriologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

4. Bielańska-Osuchowska Z. 2004. Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach. Wydawnictwo PWN, Warszawa.

5. Bielańska-Osuchowska Z. 1983. Embriologia. PWRiL, Warszawa.

6. Jura C., Krzanowska H., Rzehak K. 1983. Podstawy embriologii zwierząt. PWN, Warszawa.

7. Jura C., Klag J. 2005. Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1,2. PWN, Warszawa.

8. LeMoigne A. 1999. Biologia rozwoju. PWN, Warszawa.

9. Nilsson L. 1995. Rodzi się dziecko. PWN, Warszawa.

10. Rodkiewicz B. 1998. Biologia rozwoju w zarysie. PWN, Warszawa.

11. Rugh R, Shettles L.B. 1988. Od poczęcia do narodzin. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.

12. Kunachowicz A, Sakowicz T (1999) Mechanizmy determinacji płci u roślin. Postępy Biol. Kom. 26:83-99.

13. Bednarska E, Lenartowska M (2003) Mechanizmy samo niezgodności u roślin kwiatowych. Kosmos 52:425-443.

14. Ma H, Sundaresan V (2010) Development of flowering plant gametophytes. Elsevier, ISSN 0070-2153, doi: 10.1016/S0070-2153(10)91013-2.

15.Kasahara RG, Maruyama et. al. (2012) Fertilization recovery after defectiva sperm cell release in Arabidopsis. Curr. Biol. 22:1084-1089.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 39 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Stępiński
Prowadzący grup: Małgorzata Dukowska, Dariusz Stępiński, Agnieszka Wojtczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Obowiązkowa obecność na wykładach.

Dopuszczalne są po jednej nieobecności nieusprawiedliwionej na ćwiczeniach z każdej części.


Metody dydaktyczne:

Podające: informacyjny wykład audiowizualny, ,

Eksponujące: pokaz

Poszukujące: dyskusja.

Praktyczne:

1. obserwacja,

2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne.


Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z ćwiczeń składa się średnia dwóch ocen: z części dotyczącej biologii rozwoju roślin oraz z części dotyczącej zwierząt.

Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest:

-uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów oceniających efekty kształcenia (trzy kolokwia z każdej części),

-prawidłowo prowadzony zeszyt laboratoryjny z pełną dokumentacją (rysunek i opis) każdej przeprowadzonej obserwacji i doświadczenia.

Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Na ocenę z wykładu składa się średnia dwóch ocen z egzaminów pisemnych: z części biologii rozwoju roślin oraz z części dotyczącej zwierząt.

Ocenę końcową z przedmiotu stanowi ocena ważona z wykładu (60%) oraz

z ćwiczeń (40%).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- egzamin końcowy,

- kolokwia,

- krótkie, niezapowiedziane sprawdziany,

- odpowiedzi ustne,

- dyskusja.


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

Znaczenie biologiczne rozmnażania płciowego. Przemiana pokoleń

u okrytozalążkowych. Płeć roślin i kwiatów. Budowa kwiatu, kwiaty i rośliny jedno- i obupłciowe. Rozwój mikrosporangium. Mikrosporogeneza (mejoza), mikrogametogeneza - powstawanie gametofitu męskiego. Budowa dojrzałego ziarna pyłku ze szczególnym uwzględnieniem sporodermy. Rola tapetum w rozwoju i budowie ziarna pyłku i rodzaje tapetum. Mechanizm otwierania pylników – udział endotecjum. Rozwój gametofitu żeńskiego - typy zalążków, megasporogeneza i typy rozwoju gametofitów żeńskich, budowa dojrzałego woreczka zalążkowego. Faza progamiczna – zapylenie, kiełkowanie ziarna pyłku, ukierunkowany wzrost łagiewki pyłkowej. Budowa łagiewki pyłkowej. Zapylenie – wektory zapylania, samopylność, mechanizmy zapobiegania samozapyleniu. Typy i molekularne mechanizmy samoniezgodnośći zapylenia. Funkcja synergid. Podwójne zapłodnienie (plazmogamia i kariogamia). Mechanizmy zapobiegania politubii

i polispermii. Zarodek, stadia rozwoju zarodka, typy embriogenezy. Kontrola embriogenezy. Bielmo, stopień ploidalności, typy rozwoju, funkcje bielma (związki magazynowane w bielmie, sposoby ich wykorzystywania przez zarodki, nasiona bielmowe, obielmowe i bezbielmowe). Sposoby rozsiewania nasion. Rozwój, budowa i typy owoców. Naturalne i syntetyczne sposoby pozyskiwania owoców beznasiennych.

Zarys historii embriologii oraz wykorzystanie w praktyce osiągnięć tej dziedziny nauki. Rozród na drodze płciowej: powstawanie komórek prapłciowych i gonad. Gametogeneza. Rola hormonów w gametogenezie. Zapłodnienie: warunki i mechanizmy. Odchylenia od kariogamii. Partenogeneza. Rozwój zarodkowy; informacja rozwojowa jaja i segregacja ooplazmy jako jeden z mechanizmów różnicowania. Charakterystyka okresu bruzdkowania i typy bruzdkowania. Ruchy morfogenetyczne, interakcje komórkowe. Gastrulacja; powstawanie listków zarodkowych, narządów pierwotnych. Błony płodowe owodniowców: powstanie, budowa i funkcje. Budowa, funkcja i typy łożysk. Rozwój zarodkowy ssaków: zaburzenia

w rozwoju przez czynniki teratogenne środowiska zewnętrznego (chemiczne, infekcyjne, fizyczne, odżywcze).


Ćwiczenia:

Budowa pąków kwiatowych i kwiatów. Typy zalążni i placentacji. Typy zalążków. Rozwój zalążków anatropowych. Rozwój pylników

i mikrosporogeneza. Różnicowanie gametofitu męskiego

i mikrogametogeneza. Ziarna pyłku oraz wzrost łagiewki pyłkowej. Rozwój różnych typów woreczków zalążkowych. Makrosporogeneza i rozwój mono- i tetrasporowych woreczków zalążkowych. Rozwój, budowa i typy bielma. Rozwój zarodka.

Budowa jajnika i jądra owada i ssaka. Bruzdkowanie u jeżowca, glisty końskiej i płaza. Gastrulacja u jeżowca i płaza. Narządy pierwotne i powstawanie serca u płaza. Gastrulacja i powstawanie narządów pierwotnych u ptaka. Błony płodowe ptaka.


Literatura:

1. Rodkiewicz B., Embriologia roślin kwiatowych, PWN, W-wa, 1973

2. Rodkiewicz B., Śnieżko R., Fyk B., Niewęgłowska B., Tchórzowska D., Biologia Angiospermae, rozwojowa i eksperymentalna, Wyd. UMCS Lublin, 1994

3. Bartel H. 1999. Embriologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

4. Bielańska-Osuchowska Z. 2004. Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach. Wydawnictwo PWN, Warszawa.

5. Bielańska-Osuchowska Z. 1983. Embriologia. PWRiL, Warszawa.

6. Jura C., Krzanowska H., Rzehak K. 1983. Podstawy embriologii zwierząt. PWN, Warszawa.

7. Jura C., Klag J. 2005. Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1,2. PWN, Warszawa.

8. LeMoigne A. 1999. Biologia rozwoju. PWN, Warszawa.

9. Nilsson L. 1995. Rodzi się dziecko. PWN, Warszawa.

10. Rodkiewicz B. 1998. Biologia rozwoju w zarysie. PWN, Warszawa.

11. Rugh R, Shettles L.B. 1988. Od poczęcia do narodzin. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa.

12. Kunachowicz A, Sakowicz T (1999) Mechanizmy determinacji płci u roślin. Postępy Biol. Kom. 26:83-99.

13. Bednarska E, Lenartowska M (2003) Mechanizmy samo niezgodności u roślin kwiatowych. Kosmos 52:425-443.

14. Ma H, Sundaresan V (2010) Development of flowering plant gametophytes. Elsevier, ISSN 0070-2153, doi: 10.1016/S0070-2153(10)91013-2.

15.Kasahara RG, Maruyama et. al. (2012) Fertilization recovery after defectiva sperm cell release in Arabidopsis. Curr. Biol. 22:1084-1089.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6