Ekologiczne podstawy zarządzania zasobami wodnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-1S211UD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologiczne podstawy zarządzania zasobami wodnymi |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: |
Ochrona środowiska, miasto, zm. klimatu i bezp. środ. 4 sem. II stop. L-2024/2025-plan |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii: 1. pojęcia - ekosystem, biocenoza, nisza ekologiczna, siedlisko, populacja i jej cechy, struktura sieci troficznych, tolerancja ekologiczna; 2. procesy - produkcja pierwotna i wtórna, kaskada troficzna, dewastacja i degradacja, eutrofizacja; Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska: 1. pojęcia – zasoby przyrodnicze, dyrektywy unijne; 2. procesy - ochrona gatunkowa, ochrona siedlisk; |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest: - analiza interakcji biologicznych w ekosystemach wodnych oraz ocena wpływu czynników abiotycznych i antropogenicznych na dynamikę tych interakcji w aspekcie jakości wody; - analiza form ochrony ekosystemów wodnych w Polsce i ich zrównoważonego zarzadzania w kontekście potrzeb społecznych-ekonomicznych. Ćwiczenia mają na celu: - naukę formułowania hipotez badawczych i ich weryfikacji empirycznej poprzez projektowanie i przeprowadzanie eksperymentów laboratoryjnych i terenowych; - ocenę wpływu zmian klimatycznych i antropopresji na interakcje biologiczne w kontekście funkcjonowania ekosystemów słodkowodnych; - ocenę potencjału interakcji troficznych w regulacji funkcjonowania ekosystemów; - ocenę roli zbiorników zaporowych i ich oddziaływania na środowisko rzeczne; - testowanie metod umożliwiających wykorzystanie organizmów fitoplanktonowych w procesach biotechnologicznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 04OŚ-2A_W01; 04OŚ-2A_W02; 04OŚ-2A_W03; 04OŚ-2A_W05; 04OŚ-2A_W06; 04OŚ-2A_W07, 04OŚ2A_W08, Umiejętności: 04OŚ-2A_U01; 04OŚ2A_U02; 04OŚ2A_U03; 04OŚ-2A_U06; 04OŚ-2A_U07; 04OŚ-2A_U11; Kompetencje: 04OŚ-2A_K01; 04OŚ-2A_K02; 04OŚ-2A_K03; 04OŚ-2A_K04; 04OŚ-2A_K05; 04OŚ-2A_K08 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT T
ŚR W
T
CLE
CLE
CZ CLE
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dukowska, Piotr Frankiewicz, Joanna Grabowska, Rafał Olszyński, Ewelina Szczepocka, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska wodnego (zajęcia zespołowe i w małych grupach), praktyczne eksperymenty z wykorzystaniem hodowli akwariowych, mikrobiologicznych, pracy z mikroskopem i spektrofotometrem, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach, sprawozdania, testy, kolokwia. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas zaliczenia pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty uczenia się dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁADY (13H): Wykłady Katedry UNESCO Ekohydrologii i Ekologii Stosowanej: 3 x 2h (6h) Interakcje biologiczne w regulacji funkcjonowania ekosystemów wodnych: • Konkurencja wewnątrzgatunkowa jako regulator dynamiki populacji w ekosystemach wodnych. • Znaczenie konkurencja międzygatunkowej i heterogenności środowiska dla utrzymania wysokiej różnorodności biologicznej w ekosystemach wodnych. • Natura drapieżnictwa; interakcje drapieżnik-ofiara; strategie żerowania i ich znaczenie dla optymalizacji dostosowania (fitness) drapieżników bezkręgowych i kręgowych w ekosystemach wodnych. • Dynamika populacji drapieżników i ich ofiar w ekosystemach wodnych. • Wykorzystanie zależności drapieżnik-ofiara w zrównoważonym rybołówstwie. Wykłady Katedry Ekologii i Zoologii Kręgowców: 2 x 2h; 1 x 1h (5h) Ochrona ekosystemów rzecznych: • Wody powierzchniowe jako zasoby przyrody. Przekształcenia ekosystemów rzecznych: regulacja koryta, podpiętrzenia, zbiorniki zaporowe, zaburzenia ciągłości rzeki. Kaskadyzacja Wisły i budowa kolejnego stopnia na Wiśle – „pros and cons”. • Renaturyzacja rzek: rola starorzeczy w zachowaniu bioróżnorodności w dolinach rzecznych, udrożnienie szlaków migracji ryb wędrownych, odtworzenie tarlisk, naturalna rzeka versus ochrona przeciwpowodziowa. • Zagrożenia ekosystemów rzecznych w kontekście zmian klimatycznych, Formy ochrony ekosystemów wodnych w Polsce. Restytucje gatunków zagrożonych (przykłady). Wykłady Katedry Algologii i Mykologii: 1 x 2h (2h) Producenci pierwotni w ekosystemach wodnych jako źródło energii i zasobów pokarmowych: • Wykorzystanie organizmów fitoplanktonowych w procesach biotechnologicznych - produkcja paliw III generacji; metabolity glonów w kluczowych gałęziach przemysłu energetycznego i spożywczego. • Zbiorniki pokopalniane jako refugia dla organizmów wodnych w dobie zmniejszających się zasobów wody na terenie Polski. ĆWICZENIA 39H: Ćwiczenia Katedry UNESCO Ekohydrologii i Ekologii Stosowanej: 5 x 2h; 2 x 3h; 1 x 4 h (20h): • Czynniki wpływające na parametry płodności wioślarek filtrujących w kontekście jakości wód: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem hodowli Daphnia magna. • Rola zooplanktonu w regulacji typu top-down (transfer energii do wyższych poziomów troficznych, ograniczanie zakwitów wód). Eksperyment dotyczący oceny tempa filtracji Daphnia magna w obecności zróżnicowanego pokarmu (jadalne i niejadalne glony); • Drapieżniki bezkręgowe i ich rola w ekosystemach wodnych: wybiórczość pokarmowa drapieżników bezkręgowych, czynniki wpływające na tempo drapieżnictwa, znaczenie w środowiskach bezrybnych w aspekcie jakości wody. Obrona zooplanktonu przed drapieżnictwem: eksperymenty dotyczące zjawiska migracji pionowych Daphnia magna w obecności drapieżników bezkręgowych. • Porównanie presji narybku na zooplankton w strefie przybrzeżnej (litoralnej) zbiornika i w strefie otwartej wody (pelagicznej); Ocena wybiórczości pokarmowej ryb w aspekcie jakości wody: eksperyment z różnym rodzajem żywego pokarmu. • Obrona zooplanktonu przed drapieżnictwem: eksperymenty dotyczące zjawiska migracji poziomych Daphnia magna w obecności ryb. Ćwiczenia Katedry Ekologii i Zoologii Kręgowców: 13h (terenowe): Wyjazd nad Zbiornik Jeziorsko piętrzący wody rzeki Warty: · Funkcjonowanie i zadania Zbiornika Jeziorsko: charakterystyka zbiornika, społeczno-ekonomiczne uwarunkowania powstania zbiornika, rytm uwalniania wody. · Charakterystyka podstawowych obiektów hydrotechnicznych Zbiornika Jeziorsko: zapora czołowa, jaz przelewowo-upustowy, zapory boczne, cofka zbiornika. · Zwiedzanie Hydroelektrowni “Jeziorsko”. · Ocena hydromorfologiczna rzeki Warty poniżej piętrzenia. · Ocena wpływu zbiornika i hydroelektrowni na wybrane parametry i biocenozę rzeki Warty poniżej tamy: jakość wody, fito- i zooplankton, bentos, dryf, ichtiofaunę i ornitofaunę. Ćwiczenia Katedry Algologii i Mykologii: 3 x 2h (6h): Hodowla producentów pierwotnych w skali mikro i makro kluczem do podniesienia wydajności procesów biotechnologicznych. • Metody wyprowadzania linii komórkowych glonów. • Kontrola wydajności procesu hodowlanego – kwantyfikacja hodowli i ocena czystości linii komórkowych. |
|
Literatura: |
Allan J.D., 1998. Ekologia wód płynących. Wydawnictwo Naukowe PWN. Ciecierska H., Dynowska M. 2013. Klasyfikacje jakości wód powierzchniowych [w:] Biologiczne metody oceny stanu środowiska. Ciecierska H., Dynowska M. (red.). Mantis, Olsztyn, 9-37. Lampert W., Sommer U., 1996. Ekologia wód śródlądowych. Wydawnictwo Naukowe PWN. Marszelewski W. 2023. Nowo powstające zbiorniki pokopalniane w centralnej Polsce oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w okresie ocieplenia klimatu. Studia Bas 2(74): 217-231 Pearl H. W., Otten T. G., 2013. Blooms Bite the Hand That Feeds Them. Science 342, 433-434. Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. Wagner I., Krauze K., Zalewski M., (2013). Błękitne aspekty zielonej infrastruktury. W: Bergier T., Kronenberg J., Lisicki P., (red.) Zrównoważony rozwój- Zastosowania nr 4. Przyroda w mieście - Rozwiązania. Fundacja Sendzimira. Kraków, 145-155. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.