UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologiczne podstawy zarządzania zasobami wodnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-1S211UD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekologiczne podstawy zarządzania zasobami wodnymi
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: Ochrona środowiska, miasto, zm. klimatu i bezp. środ. 4 sem. II stop. L-2024/2025-plan
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu ekologii:

1. pojęcia - ekosystem, biocenoza, nisza ekologiczna, siedlisko, populacja i jej cechy, struktura sieci troficznych, tolerancja ekologiczna;

2. procesy - produkcja pierwotna i wtórna, kaskada troficzna, dewastacja i degradacja, eutrofizacja;


Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska:

1. pojęcia – zasoby przyrodnicze, dyrektywy unijne;

2. procesy - ochrona gatunkowa, ochrona siedlisk;


Skrócony opis:

Celem wykładów jest:

- analiza interakcji biologicznych w ekosystemach wodnych oraz ocena wpływu czynników abiotycznych i antropogenicznych na dynamikę tych interakcji w aspekcie jakości wody;

- analiza form ochrony ekosystemów wodnych w Polsce i ich zrównoważonego zarzadzania w kontekście potrzeb społecznych-ekonomicznych.

Ćwiczenia mają na celu:

- naukę formułowania hipotez badawczych i ich weryfikacji empirycznej poprzez projektowanie i przeprowadzanie eksperymentów laboratoryjnych i terenowych;

- ocenę wpływu zmian klimatycznych i antropopresji na interakcje biologiczne w kontekście funkcjonowania ekosystemów słodkowodnych;

- ocenę potencjału interakcji troficznych w regulacji funkcjonowania ekosystemów;

- ocenę roli zbiorników zaporowych i ich oddziaływania na środowisko rzeczne;

- testowanie metod umożliwiających wykorzystanie organizmów fitoplanktonowych w procesach biotechnologicznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza: 04OŚ-2A_W01; 04OŚ-2A_W02; 04OŚ-2A_W03; 04OŚ-2A_W05; 04OŚ-2A_W06; 04OŚ-2A_W07, 04OŚ2A_W08,

Umiejętności: 04OŚ-2A_U01; 04OŚ2A_U02; 04OŚ2A_U03; 04OŚ-2A_U06; 04OŚ-2A_U07; 04OŚ-2A_U11;

Kompetencje: 04OŚ-2A_K01; 04OŚ-2A_K02; 04OŚ-2A_K03; 04OŚ-2A_K04; 04OŚ-2A_K05; 04OŚ-2A_K08

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Dukowska, Piotr Frankiewicz, Joanna Grabowska, Rafał Olszyński, Ewelina Szczepocka, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia terenowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: analiza i stosowanie w praktyce metod oceny stanu jakości środowiska wodnego (zajęcia zespołowe i w małych grupach), praktyczne eksperymenty z wykorzystaniem hodowli akwariowych, mikrobiologicznych, pracy z mikroskopem i spektrofotometrem, dyskusja na temat wykonanych opracowań. Ćwiczenia terenowe.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach, aktywność na zajęciach, sprawozdania, testy, kolokwia.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się dotyczące wiedzy i umiejętności są weryfikowane podczas zaliczenia pisemnego, kolokwiów pisemnych i sprawdzianów praktycznych. Efekty uczenia się dotyczące kompetencji społecznych są sprawdzane podczas ćwiczeń, w trakcie pracy indywidualnej i grupowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

WYKŁADY (13H):

Wykłady Katedry UNESCO Ekohydrologii i Ekologii Stosowanej: 3 x 2h (6h)

Interakcje biologiczne w regulacji funkcjonowania ekosystemów wodnych:

• Konkurencja wewnątrzgatunkowa jako regulator dynamiki populacji w ekosystemach wodnych.

• Znaczenie konkurencja międzygatunkowej i heterogenności środowiska dla utrzymania wysokiej różnorodności biologicznej w ekosystemach wodnych.

• Natura drapieżnictwa; interakcje drapieżnik-ofiara; strategie żerowania i ich znaczenie dla optymalizacji dostosowania (fitness) drapieżników bezkręgowych i kręgowych w ekosystemach wodnych.

• Dynamika populacji drapieżników i ich ofiar w ekosystemach wodnych.

• Wykorzystanie zależności drapieżnik-ofiara w zrównoważonym rybołówstwie.

Wykłady Katedry Ekologii i Zoologii Kręgowców: 2 x 2h; 1 x 1h (5h)

Ochrona ekosystemów rzecznych:

• Wody powierzchniowe jako zasoby przyrody. Przekształcenia ekosystemów rzecznych: regulacja koryta, podpiętrzenia, zbiorniki zaporowe, zaburzenia ciągłości rzeki. Kaskadyzacja Wisły i budowa kolejnego stopnia na Wiśle – „pros and cons”.

• Renaturyzacja rzek: rola starorzeczy w zachowaniu bioróżnorodności w dolinach rzecznych, udrożnienie szlaków migracji ryb wędrownych, odtworzenie tarlisk, naturalna rzeka versus ochrona przeciwpowodziowa.

• Zagrożenia ekosystemów rzecznych w kontekście zmian klimatycznych, Formy ochrony ekosystemów wodnych w Polsce. Restytucje gatunków zagrożonych (przykłady).

Wykłady Katedry Algologii i Mykologii: 1 x 2h (2h)

Producenci pierwotni w ekosystemach wodnych jako źródło energii i zasobów pokarmowych:

• Wykorzystanie organizmów fitoplanktonowych w procesach biotechnologicznych - produkcja paliw III generacji; metabolity glonów w kluczowych gałęziach przemysłu energetycznego i spożywczego.

• Zbiorniki pokopalniane jako refugia dla organizmów wodnych w dobie zmniejszających się zasobów wody na terenie Polski.

ĆWICZENIA 39H:

Ćwiczenia Katedry UNESCO Ekohydrologii i Ekologii Stosowanej: 5 x 2h; 2 x 3h; 1 x 4 h (20h):

• Czynniki wpływające na parametry płodności wioślarek filtrujących w kontekście jakości wód: ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem hodowli Daphnia magna.

• Rola zooplanktonu w regulacji typu top-down (transfer energii do wyższych poziomów troficznych, ograniczanie zakwitów wód). Eksperyment dotyczący oceny tempa filtracji Daphnia magna w obecności zróżnicowanego pokarmu (jadalne i niejadalne glony);

• Drapieżniki bezkręgowe i ich rola w ekosystemach wodnych: wybiórczość pokarmowa drapieżników bezkręgowych, czynniki wpływające na tempo drapieżnictwa, znaczenie w środowiskach bezrybnych w aspekcie jakości wody. Obrona zooplanktonu przed drapieżnictwem: eksperymenty dotyczące zjawiska migracji pionowych Daphnia magna w obecności drapieżników bezkręgowych.

• Porównanie presji narybku na zooplankton w strefie przybrzeżnej (litoralnej) zbiornika i w strefie otwartej wody (pelagicznej); Ocena wybiórczości pokarmowej ryb w aspekcie jakości wody: eksperyment z różnym rodzajem żywego pokarmu.

• Obrona zooplanktonu przed drapieżnictwem: eksperymenty dotyczące zjawiska migracji poziomych Daphnia magna w obecności ryb.

Ćwiczenia Katedry Ekologii i Zoologii Kręgowców: 13h (terenowe):

Wyjazd nad Zbiornik Jeziorsko piętrzący wody rzeki Warty:

· Funkcjonowanie i zadania Zbiornika Jeziorsko: charakterystyka zbiornika, społeczno-ekonomiczne uwarunkowania powstania zbiornika, rytm uwalniania wody.

· Charakterystyka podstawowych obiektów hydrotechnicznych Zbiornika Jeziorsko: zapora czołowa, jaz przelewowo-upustowy, zapory boczne, cofka zbiornika.

· Zwiedzanie Hydroelektrowni “Jeziorsko”.

· Ocena hydromorfologiczna rzeki Warty poniżej piętrzenia.

· Ocena wpływu zbiornika i hydroelektrowni na wybrane parametry i biocenozę rzeki Warty poniżej tamy: jakość wody, fito- i zooplankton, bentos, dryf, ichtiofaunę i ornitofaunę.

Ćwiczenia Katedry Algologii i Mykologii: 3 x 2h (6h):

Hodowla producentów pierwotnych w skali mikro i makro kluczem do podniesienia wydajności procesów biotechnologicznych.

• Metody wyprowadzania linii komórkowych glonów.

• Kontrola wydajności procesu hodowlanego – kwantyfikacja hodowli i ocena czystości linii komórkowych.


Literatura:

Allan J.D., 1998. Ekologia wód płynących. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ciecierska H., Dynowska M. 2013. Klasyfikacje jakości wód powierzchniowych [w:] Biologiczne metody oceny stanu środowiska. Ciecierska H., Dynowska M. (red.). Mantis, Olsztyn, 9-37.

Lampert W., Sommer U., 1996. Ekologia wód śródlądowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marszelewski W. 2023. Nowo powstające zbiorniki pokopalniane w centralnej Polsce oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w okresie ocieplenia klimatu. Studia Bas 2(74): 217-231

Pearl H. W., Otten T. G., 2013. Blooms Bite the Hand That Feeds Them. Science 342, 433-434.

Pullin, A.S., 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wagner I., Krauze K., Zalewski M., (2013). Błękitne aspekty zielonej infrastruktury. W: Bergier T., Kronenberg J., Lisicki P., (red.) Zrównoważony rozwój- Zastosowania nr 4. Przyroda w mieście - Rozwiązania. Fundacja Sendzimira. Kraków, 145-155.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6