Pracownia specjalistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-BKR502LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pracownia specjalistyczna |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Pracownia specjalistyczna” powinien posiadać podstawowe wiadomości w zakresie biologii na poziomie szkoły średniej oraz efekty uczenia się w zakresie przedmiotów biologicznych, realizowanych w czasie I roku studiów. |
Skrócony opis: |
• Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z działalnością poszczególnych instytutów Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska oraz tematyką prowadzonych w nich badań. • Uczestnicy zajęć poznają metody wykorzystywane w naukach biologicznych, a także zagadnienia badawcze charakterystyczne dla różnych dziedzin biologii. • Zdobyta wiedza pozwoli studentom na ugruntowanie umiejętności biologicznych oraz świadome podjęcie decyzji dotyczącej dalszej ścieżki edukacyjnej, w tym kontynuacji studiów II stopnia na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŁ. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA/Student: • charakteryzuje najnowsze osiągnięcia z zakresu nauk biologicznych, które mają zastosowanie w postępowaniu dowodowym; • opisuje strukturę i funkcje podstawowych grup związków mało i wielkocząsteczkowych oraz główne procesy metaboliczne zachodzące w organizmie człowieka; • charakteryzuje substancje uzależniające oraz toksyny oraz ich wpływ na biochemię i funkcje organizmu człowieka; • opisuje anatomię i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, wskazuje zależności pomiędzy budową i działaniem poszczególnych układów narządowych oraz określa dysfunkcje wybranych układów narządowych organizmu ludzkiego; • opisuje procedury analizy materiału biologicznego z zakresu biochemii i biologii molekularnej; • opisuje metody analizy materiału badawczego stosowane w biologii środowiskowej oraz potrafi dobrać odpowiednie techniki do charakteru prowadzonych badań; • rozróżnia zagadnienia i pojęcia mieszczące się w zakresie tematyki dotyczącej zagrożeń powstających na bazie związków chemicznych, czynników biologicznych oraz materiałów będących źródłem radiologicznym i nuklearnym; • opisuje podstawowe metody izolacji i analizy materiału biologicznego, charakteryzuje sprzęt wykorzystywany podczas tych analiz; • definiuje podstawowe pojęcia z zakresu nauk biologicznych, zarówno klasycznej biologii, jak i biologii molekularnej; • wskazuje zagrożenia płynące z pracy z czynnikiem biologicznym oraz określa właściwe procedury BHP. UMIEJĘTNOŚCI/Student: • korzysta z metod stosowanych w antropologii i anatomii porównawczej, rozpoznaje materiał kostny znajdujący się w zabezpieczonym miejscu zdarzenia, rozróżnia kości szkieletu ludzkiego i zwierzęcego; • korzysta z metod pozwalających na kolekcjonowanie materiału biologicznego oraz wykazuje odpowiedzialność za jego jakość i czystość, niezbędną dla dalszego wykorzystania; • stosuje właściwe związki chemiczne i biologiczne niezbędne wykonania doświadczeń z wykorzystaniem materiału biologicznego; • korzysta z procedur i metod pozwalających na zaprojektowanie i wykonanie doświadczeń w szerokim zakresie nauk biologicznych; • wykorzystuje jawne źródła informacji naukowej, włączając w to literaturę obcojęzyczną, w celu walidacji zebranego materiału biologicznego oraz zwiększania własnego potencjału badacza; • opisuje metody i techniki zabezpieczenia śladów biologicznych na miejscu zdarzenia, niezbędnych od strony technicznej i procesowej; • umiejętnie wykorzystuje podstawowe środki ochrony osobistej w pracy własnej i w zespole niezbędne do zabezpieczania właściwego środowiska pracy, jak również analizowanego materiału biologicznego; • uzasadnia potrzebę poszerzania swojej wiedzy i pogłębiania doświadczenia w celu stałego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE/Student: • pracuje samodzielnie i w zespole przy wykonywaniu złożonych eksperymentów naukowych; • stosuje w pracy zasady poszanowania własności intelektualnej innych osób, bazując na aktualnych aktach prawnych, odnoszących się do tego aspektu aktywności; • troszczy się o powierzony sprzęt laboratoryjny niezbędny do wykonywania doświadczeń; • ocenia zagrożenia ograniczające pracę eksperta sądowego w terenie w zakresie biologii molekularnej. Symbol efektu uczenia się opisującego program studiów: 04K-1A_W01, 04K-1A_W02, 04K-1A_W03, 04K-1A_W04, 04K-1A_W06, 04K-1A_W08, 04K-1A_W09, 04K-1A_W11, 04K-1A_W13, 04K-1A_W14, 04K-1A_U01, 04K-1A_U03, 04K-1A_U04, 04K-1A_U06, 04K-1A_U08, 04K-1A_U12, 04K-1A_K01, 04K-1A_K03, 04K-1A_K05, 04K-1A_K07. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN P
WT ŚR P
P
P
P
P
P
P
CZ P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
PT P
P
P
P
P
P
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 104 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Śliwiński | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Hnatuszko-Konka, Monika Jarosiewicz, Mateusz Kciuk, Iwona Kwil, Marcin Markowski, Jaromir Michałowicz, Katarzyna Mokra, Magdalena Moryl, Agata Palusiak, Mateusz Płóciennik, Małgorzata Ruszkiewicz-Michalska, Małgorzata Siwińska, Kamila Soboska, Dariusz Stępiński, Ewelina Szczepocka, Dominika Szczerbiec, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Paulina Tokarz, Marzena Wielanek, Agnieszka Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Pracownia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Metody: • podające: wykład informacyjny i problemowy z elementami prezentacji multimedialnych • praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne • eksponujące: pokaz • wspierające rozwój kompetencji społecznych: dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Szczegółowe kryteria oceny poszczególnych sposobów oceny podają studentom poszczególni prowadzący. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen w poszczególnych kategoriach przyznanych niezależnie przez pracownika prowadzącego seminarium i osoby współprowadzące. Kryteria oceniania osiągnięcie wyniku: 0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2) 60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3) 70,0% - 74,9% - ocena dość dobra (3,5) 75,0% - 84,9% - ocena dobra (4) 85,0% - 89,9% - ocena ponad dobra (4,5) 90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metodą weryfikacji osiągnięcia przedmiotowych efektów uczenia się jest ocena końcowa z pracowni wynikająca z ocen cząstkowych przyznanych niezależnie przez pracownika prowadzącego pracownię i osoby współprowadzące, uzyskiwanych przez studenta, Ustalone zostaną przez prowadzących w poszczególnych Instytutach Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŁ. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04K-1A_W01, 04K-1A_W02, 04K-1A_W03, 04K-1A_W04, 04K-1A_W06, 04K-1A_W08, 04K-1A_W09, 04K-1A_W11, 04K-1A_W13, 04K-1A_W14, 04K-1A_U01, 04K-1A_U03, 04K-1A_U04, 04K-1A_U06, 04K-1A_U08, 04K-1A_U12, 04K-1A_K01, 04K-1A_K03, 04K-1A_K05, 04K-1A_K07. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | W poszczególnych instytutach proponowane są następujące moduły do wyboru przez studentów: - Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska: Moduł 1 • Różnorodność biologiczna grzybów i glonów w ekosystemach o zróżnicowanym stopniu nasilenia antropopresji, ze szczególnym uwzględnieniem roli wskaźnikowej tych organizmów. • Archeologia kryminalistyczna, entomologia i paleoklimatologia w badaniach nad rozwojem cywilizacji europejskiej od mezolitu do XX w. • Ocena jakości i zanieczyszczenia wód z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych • Pobieranie i archiwizowanie prób biologicznych wykorzystywanych w analizach genetycznych, Metody izolacji DNA, Zasady techniki PCR, Niestabilność mikrosatelitarna jako marker w ocenie genotoksycznego oddziaływania metali ciężkich u wybranych gatunków dziuplaków wtórnych. Moduł 2 Wprowadzenie do podstawowych sposobów oceny rozwoju biologicznego człowieka i metod monitoringu warunków życia populacji ludzkich. • Awifauna Polski. Obrączkowanie ptaków jako podstawowa metoda ornitologicznych badań terenowych. Synurbizacja ptaków. Ptasie migracje. • Wprowadzenie do identyfikacji gatunków na podstawie makrośladów botanicznych • Rozpoznawanie roślin - podstawowe narzędzia i metody. Różnice między roślinami naczyniowymi a zarodnikowymi. Planowanie badań terenowych. Zielnik - podstawa dokumentacji badań w terenie. - Instytut Biochemii: Moduł 1 1) Fizjologia i patofizjologia procesu krzepnięcia. Analiza wybranych parametrów hemostazy w kontekście przedawkowania leków lub innych substancji wpływających na krzepliwość krwi. Treści kształcenia: Wprowadzenie do fizjologii hemostazy: mechanizmy prowadzące do wykrzepienia krwi i substancje zaburzające ten proces. Pomiary i znaczenie diagnostyczne czasu trombinowego, protrombinowego i czasu częściowej tromboplastyny po aktywacji w przypadku materiału od osób zdrowych i po zatruciach. Rola normalizacji wyników w zestawianiu i porównywaniu danych z różnych laboratoriów. Fibrynogen – białko ostrej fazy. Poziom osoczowego fibrynogenu jako jeden z markerów ryzyka zakrzepicy. Oznaczanie stężenia fibrynogenu w osoczu metodą Claussa z wykorzystaniem metodyki diagnostycznej. Ocena dynamiki i sprawności działania osoczowego układu krzepnięcia w warunkach fizjologicznych i patologicznych (hydroliza fibrynogenu i tworzenie skrzepu fibrynowego). 2) Wykrywanie leków i substancji pochodzenia roślinnego w materiale biologicznym 3) Badanie pokrewieństwa za pomocą analizy powtórzeń minisatelitarnych na przykładzie locus D1S280 Moduł 2 1) Monitorowanie parametrów układu hemostazy w ocenie ryzyka zakrzepicy lub krwotoku po intoksykacji. Oznaczanie aktywności wybranych czynników krzepnięcia krwi za pomocą koagulometru. Treści kształcenia: Hemostaza osoczowa - analiza punktów kluczowych w kaskadzie krzepnięcia krwi ze wskazaniem etapów blokowanych przez leki i toksyny. Zaburzenia hemostazy w przypadku zatrucia substancjami silnie hepatotoksycznymi. Koagulometry - zapoznanie z budową i zasadą działania. Profil koagulologiczny osocza krwi – pomiary i interpretacja wyników. Oznaczanie czasu wykrzepiania osocza po aktywacji zewnątrz- i wewnątrzpochodnego szlaku krzepnięcia. Toksyny o działaniu antykoagulacyjnym. Układ fibrynolizy jako naturalny mechanizm kontrolujący ilość tworzonego włóknika oraz element fizjologicznej i patologicznej przebudowy tkanek. Oznaczanie aktywności plazminy metodą z użyciem syntetycznego chromogenu w osoczu osób zdrowych i materiale patologicznym. 2) Analiza polimorfizmów pojedynczych nukleotydów wykorzystywanych w kryminalistyce przy użyciu sond TaqMan 3) Identyfikacja osobnicza za pomocą analizy powtórzeń mikrosatelitarnych na przykładzie genów PLA2A1, CYP19, TPOX, TH01 oraz vWF - Instytut Biofizyki: Moduł 1 1. Genotoksyczność czynników chemicznych i fizycznych – uszkodzenia DNA – metoda kometowa 2. Analiza ekspresji genu. Izolacja RNA klasyczną metodą z TRIZOLem i przy użyciu testu 3. Wykorzystanie polimerazowej reakcji łańcuchowej w badaniach kryminalistycznych (gradientowy PCR, Real-Time PCR 4. Zastosowania cytometrii przepływowej w kryminalistyce 5. Zatrucia fenolami. Markery zatrucia związkami fenolowymi. Oznaczanie ilościowe p-nitrofenolu. Moduł 2 1. Peroksydacja lipidów jako wskaźnik uszkodzeń oksydacyjnych 2. Analiza ekspresji genu na poziomie białka (technika Western blotting) 3. Oznaczanie płci z wykorzystaniem testu PCR (izolacja DNA genomowego) 4. Fizykochemiczne metody wykrywania śladów 5. Izolowanie i oznaczanie fenoli w wodzie, ekstrakcja na sączkach C18, rozdział chromatograficzny, densytometria i ilościowy opis frakcji (specjalistyczne oprogramowanie komputerowe do analizy frakcji) - Instytut Mikrobiologii, Biotechnologii i Immunologii: Moduł 1 „Techniki mikrobiologiczne w kryminalistyce” Zasady BHP w pracy z drobnoustrojami. Standardy aseptyki i antyseptyki, właściwy ubiór, sterylizacja i dezynfekcja w prawidłowym zabezpieczeniu miejsca zdarzenia. Podstawowe pojęcia mikrobiologiczne. Zasady izolacji drobnoustrojów z różnych środowisk i materiałów istotnych w postępowaniu kryminalistycznym (powierzchnie stałe, materiały sypkie i płynne, tekstylia). Metody oparte na wymazach, odciskach, zawiesinach, rozcieńczeniach, filtracji. Zasady przechowywania i transportu próbek do laboratorium. Praca z drobnoustrojami. Pożywki, posiewy i hodowle mikrobiologiczne, morfologia makro- i mikroskopowa drobnoustrojów, rodzaje preparatów mikroskopowych, barwienie metodą Grama. Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej. Metody identyfikacji drobnoustrojów w oparciu o aktywność enzymatyczną (podłoża różnicujące, wybiórcze, chromogenne, mikrotesty diagnostyczne), metody molekularne w diagnostyce – genetyczne, proteomiczne, lipidomiczne. Moduł 2 „Podstawy mikrobiologii w kryminalistyce” Zasady bezpiecznej pracy z materiałem zakaźnym. Zagrożenia, niebezpieczeństwa i korzyści wynikające z laboratoryjnych metod hodowli drobnoustrojów. Charakterystyka warunków wzrostu drobnoustrojów: rodzaju substancji odżywczych, źródeł energii, dostępności wody, tlenu i jonów nieorganicznych, odpowiedniej temperatury i pH. Hodowle beztlenowców i tlenowców. Przyjęte standardy w izolacji bakterii z różnych materiałów, cele i sposoby otrzymywania czystych kultur. Morfologia i podziały komórek bakterii i grzybów. Obserwacje mikroskopowe (mikroskop świetlny, kontrastowo-fazowy, fluorescencyjny) i sposoby barwienia drobnoustrojów. Struktura komórek bakteryjnych (budowa błony i ściany komórkowej, otoczek i warstwy S, rzęsek, fimbrii i innych składników bakterii). Formy przetrwalne - charakterystyka, znaczenie i cechy umożliwiające ich zastosowania w bioterroryźmie. Ocena wielkości i kształtu bakterii. Przegląd wybranych grup bakterii korzystnych i niekorzystnych dla człowieka. - Instytut Biologii Eksperymentalnej: Moduł 1 „Cytochemiczne i molekularne techniki stosowane w biologii kryminalistycznej” (20,8 godz.) 1 ćw. (Katedra Cytofizjologii) Techniki mikroskopowe stosowane w badaniu próbek pochodzenia roślinnego (mikroskopia świetlna, fluorescencyjna, konfokalna i elektronowa). Identyfikacja i analiza:- materiału organicznego i nieorganicznego, - komórek/tkanek żywych i martwych,- komórek prokariotycznych (bakterii i sinic) i eukariotycznych (grzybów, roślin i zwierząt) oraz tkanek. Badanie składu próbek na poziomie makro- i mikroskopowym z użyciem barwieniowych technik obrazowania. 2 ćw. (Katedra Biotechnologii Molekularnej i Genetyki) Elektroforeza w żelu poliakrylamidowym białek wyizolowanych różnymi metodami, porównanie zakresu ekstrakcji i wydajności procedur; techniki elektroforetyczne (teoria): SDS-PAGE, NuPAGE, AU-PAGE, ogniskowanie izoelektryczne (IEF), 2DE; wizualizacja: wysrebrzanie i wybarwianie białek CBB. Immunodetekcja białek – Western Blot 3 ćw. (Katedra Fizjologii i Biochemii Roślin) Analiza składu chemicznego badanych próbek pochodzenia roślinnego – wykrywanie związków toksycznych (trucizn) (technika HPLC). 4 ćw. (Katedra Neurobiologii) Testy behawioralne – lęk i agresja 5 ćw. (Katedra Neurobiologii) Technika HPLC (materiał zwierzęcy – monoaminy i metabolity). Moduł 2 „Metody biologii molekularnej stosowane w badaniach materiału biologicznego” (20,8 godz.) 1 ćw. (Katedra Cytofizjologii) Identyfikacja geno- i cytotoksycznych uszkodzeń materiału roślinnego. Analiza próbek na poziomie makro- i mikroskopowym z użyciem barwieniowych technik obrazowania. 2 ćw. (Katedra Fizjologii i Biochemii Roślin) Wykrywanie środków ochrony roślin i metabolitów (technika HPLC). 3 ćw. (Katedra Biotechnologii Molekularnej i Genetyki) Zasady prowadzenia hodowli komórkowych. Metody hodowli limfocytów, wykonywanie testów i analiza preparatów chromosomowych; techniki różnicowego barwienia chromosomów. Charakterystyka testów cytogenetycznych. 4 ćw. (Katedra Neurobiologii) Testy behawioralne - depresja 5 ćw. (Katedra Neurobiologii) Technika HPLC (materiał zwierzęcy – neurotransmitery aminokwasowe). |
|
Literatura: |
Aktualne piśmiennictwo naukowe w formie artykułów przeglądowych, prac doświadczalnych, monografii naukowych, raportów, ekspertyz oraz specjalistycznych podręczników w języku polskim i angielskim, ze źródeł stacjonarnych i elektronicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN P
P
WT P
ŚR P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
CZ P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
PT P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 104 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Śliwiński | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Hnatuszko-Konka, Iwona Kwil, Marcin Markowski, Jaromir Michałowicz, Katarzyna Mokra, Magdalena Moryl, Agata Palusiak, Mateusz Płóciennik, Małgorzata Ruszkiewicz-Michalska, Błażej Rychlik, Małgorzata Siwińska, Kamila Soboska, Dariusz Stępiński, Ewelina Szczepocka, Dominika Szczerbiec, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Paulina Tokarz, Marek Wieczorek, Marzena Wielanek, Agnieszka Wojtczak, Agnieszka Zabłotni, Piotr Zakrzewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Pracownia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN P
P
P
P
P
P
P
P
WT P
P
P
P
P
ŚR P
P
P
P
P
P
P
P
P
CZ P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
PT P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
P
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 104 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Śliwiński | |
Prowadzący grup: | Adam Cygankiewicz, Ewa Forma, Anna Kobrzycka, Iwona Kwil, Beata Marciniak, Marcin Markowski, Jaromir Michałowicz, Katarzyna Mokra, Magdalena Moryl, Rafał Olszyński, Agata Palusiak, Mateusz Płóciennik, Katarzyna Popłońska, Błażej Rychlik, Anna Selmi, Małgorzata Siwińska, Dariusz Stępiński, Paulina Stolarek, Ewelina Szczepocka, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Paulina Tokarz, Marzena Wielanek, Agnieszka Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Pracownia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN P
P
P
P
WT P
P
P
P
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 104 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jaromir Michałowicz, Błażej Rychlik, Paulina Tokarz, Marek Wieczorek, Piotr Zakrzewski | |
Prowadzący grup: | Ewa Forma, Iwona Kwil, Kinga Malinowska, Beata Marciniak, Marcin Markowski, Jaromir Michałowicz, Katarzyna Mokra, Magdalena Moryl, Paweł Napora, Paulina Nowicka-Krawczyk, Agata Palusiak, Mateusz Płóciennik, Katarzyna Popłońska, Błażej Rychlik, Anna Selmi, Małgorzata Siwińska, Dariusz Stępiński, Paulina Stolarek, Ewelina Szczepocka, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Dominika Ślusarczyk, Paulina Tokarz, Marek Wieczorek, Marzena Wielanek, Agnieszka Wojtczak, Piotr Zakrzewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Pracownia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Brak |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia laboratoryjne, prelekcje, konwersatoria |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ustalone przez prowadzących w poszczcególnych Instytutach Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŁ. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ustalone przez prowadzących w poszczcególnych Instytutach Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŁ. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | W poszczególnych instytutach proponowane są następujące moduły do wyboru przez studentów: - Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska: Moduł 1 • Różnorodność biologiczna grzybów i glonów w ekosystemach o zróżnicowanym stopniu nasilenia antropopresji, ze szczególnym uwzględnieniem roli wskaźnikowej tych organizmów. • Archeologia kryminalistyczna, entomologia i paleoklimatologia w badaniach nad rozwojem cywilizacji europejskiej od mezolitu do XX w. • Ocena jakości i zanieczyszczenia wód z wykorzystaniem organizmów wskaźnikowych • Pobieranie i archiwizowanie prób biologicznych wykorzystywanych w analizach genetycznych, Metody izolacji DNA, Zasady techniki PCR, Niestabilność mikrosatelitarna jako marker w ocenie genotoksycznego oddziaływania metali ciężkich u wybranych gatunków dziuplaków wtórnych. Moduł 2 Wprowadzenie do podstawowych sposobów oceny rozwoju biologicznego człowieka i metod monitoringu warunków życia populacji ludzkich. • Awifauna Polski. Obrączkowanie ptaków jako podstawowa metoda ornitologicznych badań terenowych. Synurbizacja ptaków. Ptasie migracje. • Wprowadzenie do identyfikacji gatunków na podstawie makrośladów botanicznych • Rozpoznawanie roślin - podstawowe narzędzia i metody. Różnice między roślinami naczyniowymi a zarodnikowymi. Planowanie badań terenowych. Zielnik - podstawa dokumentacji badań w terenie. - Instytut Biochemii: Moduł 1 1) Fizjologia i patofizjologia procesu krzepnięcia. Analiza wybranych parametrów hemostazy w kontekście przedawkowania leków lub innych substancji wpływających na krzepliwość krwi. Treści kształcenia: Wprowadzenie do fizjologii hemostazy: mechanizmy prowadzące do wykrzepienia krwi i substancje zaburzające ten proces. Pomiary i znaczenie diagnostyczne czasu trombinowego, protrombinowego i czasu częściowej tromboplastyny po aktywacji w przypadku materiału od osób zdrowych i po zatruciach. Rola normalizacji wyników w zestawianiu i porównywaniu danych z różnych laboratoriów. Fibrynogen – białko ostrej fazy. Poziom osoczowego fibrynogenu jako jeden z markerów ryzyka zakrzepicy. Oznaczanie stężenia fibrynogenu w osoczu metodą Claussa z wykorzystaniem metodyki diagnostycznej. Ocena dynamiki i sprawności działania osoczowego układu krzepnięcia w warunkach fizjologicznych i patologicznych (hydroliza fibrynogenu i tworzenie skrzepu fibrynowego). 2) Wykrywanie leków i substancji pochodzenia roślinnego w materiale biologicznym 3) Badanie pokrewieństwa za pomocą analizy powtórzeń minisatelitarnych na przykładzie locus D1S280 Moduł 2 1) Monitorowanie parametrów układu hemostazy w ocenie ryzyka zakrzepicy lub krwotoku po intoksykacji. Oznaczanie aktywności wybranych czynników krzepnięcia krwi za pomocą koagulometru. Treści kształcenia: Hemostaza osoczowa - analiza punktów kluczowych w kaskadzie krzepnięcia krwi ze wskazaniem etapów blokowanych przez leki i toksyny. Zaburzenia hemostazy w przypadku zatrucia substancjami silnie hepatotoksycznymi. Koagulometry - zapoznanie z budową i zasadą działania. Profil koagulologiczny osocza krwi – pomiary i interpretacja wyników. Oznaczanie czasu wykrzepiania osocza po aktywacji zewnątrz- i wewnątrzpochodnego szlaku krzepnięcia. Toksyny o działaniu antykoagulacyjnym. Układ fibrynolizy jako naturalny mechanizm kontrolujący ilość tworzonego włóknika oraz element fizjologicznej i patologicznej przebudowy tkanek. Oznaczanie aktywności plazminy metodą z użyciem syntetycznego chromogenu w osoczu osób zdrowych i materiale patologicznym. 2) Analiza polimorfizmów pojedynczych nukleotydów wykorzystywanych w kryminalistyce przy użyciu sond TaqMan 3) Identyfikacja osobnicza za pomocą analizy powtórzeń mikrosatelitarnych na przykładzie genów PLA2A1, CYP19, TPOX, TH01 oraz vWF - Instytut Biofizyki: Moduł 1 1. Genotoksyczność czynników chemicznych i fizycznych – uszkodzenia DNA – metoda kometowa 2. Analiza ekspresji genu. Izolacja RNA klasyczną metodą z TRIZOLem i przy użyciu testu 3. Wykorzystanie polimerazowej reakcji łańcuchowej w badaniach kryminalistycznych (gradientowy PCR, Real-Time PCR 4. Zastosowania cytometrii przepływowej w kryminalistyce 5. Zatrucia fenolami. Markery zatrucia związkami fenolowymi. Oznaczanie ilościowe p-nitrofenolu. Moduł 2 1. Peroksydacja lipidów jako wskaźnik uszkodzeń oksydacyjnych 2. Analiza ekspresji genu na poziomie białka (technika Western blotting) 3. Oznaczanie płci z wykorzystaniem testu PCR (izolacja DNA genomowego) 4. Fizykochemiczne metody wykrywania śladów 5. Izolowanie i oznaczanie fenoli w wodzie, ekstrakcja na sączkach C18, rozdział chromatograficzny, densytometria i ilościowy opis frakcji (specjalistyczne oprogramowanie komputerowe do analizy frakcji) - Instytut Mikrobiologii, Biotechnologii i Immunologii: Moduł 1 „Techniki mikrobiologiczne w kryminalistyce” Zasady BHP w pracy z drobnoustrojami. Standardy aseptyki i antyseptyki, właściwy ubiór, sterylizacja i dezynfekcja w prawidłowym zabezpieczeniu miejsca zdarzenia. Podstawowe pojęcia mikrobiologiczne. Zasady izolacji drobnoustrojów z różnych środowisk i materiałów istotnych w postępowaniu kryminalistycznym (powierzchnie stałe, materiały sypkie i płynne, tekstylia). Metody oparte na wymazach, odciskach, zawiesinach, rozcieńczeniach, filtracji. Zasady przechowywania i transportu próbek do laboratorium. Praca z drobnoustrojami. Pożywki, posiewy i hodowle mikrobiologiczne, morfologia makro- i mikroskopowa drobnoustrojów, rodzaje preparatów mikroskopowych, barwienie metodą Grama. Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej. Metody identyfikacji drobnoustrojów w oparciu o aktywność enzymatyczną (podłoża różnicujące, wybiórcze, chromogenne, mikrotesty diagnostyczne), metody molekularne w diagnostyce – genetyczne, proteomiczne, lipidomiczne. Moduł 2 „Podstawy mikrobiologii w kryminalistyce” Zasady bezpiecznej pracy z materiałem zakaźnym. Zagrożenia, niebezpieczeństwa i korzyści wynikające z laboratoryjnych metod hodowli drobnoustrojów. Charakterystyka warunków wzrostu drobnoustrojów: rodzaju substancji odżywczych, źródeł energii, dostępności wody, tlenu i jonów nieorganicznych, odpowiedniej temperatury i pH. Hodowle beztlenowców i tlenowców. Przyjęte standardy w izolacji bakterii z różnych materiałów, cele i sposoby otrzymywania czystych kultur. Morfologia i podziały komórek bakterii i grzybów. Obserwacje mikroskopowe (mikroskop świetlny, kontrastowo-fazowy, fluorescencyjny) i sposoby barwienia drobnoustrojów. Struktura komórek bakteryjnych (budowa błony i ściany komórkowej, otoczek i warstwy S, rzęsek, fimbrii i innych składników bakterii). Formy przetrwalne - charakterystyka, znaczenie i cechy umożliwiające ich zastosowania w bioterroryźmie. Ocena wielkości i kształtu bakterii. Przegląd wybranych grup bakterii korzystnych i niekorzystnych dla człowieka. - Instytut Biologii Eksperymentalnej: Moduł 1 „Cytochemiczne i molekularne techniki stosowane w biologii kryminalistycznej” (20,8 godz.) 1 ćw. (Katedra Cytofizjologii) Techniki mikroskopowe stosowane w badaniu próbek pochodzenia roślinnego (mikroskopia świetlna, fluorescencyjna, konfokalna i elektronowa). Identyfikacja i analiza:- materiału organicznego i nieorganicznego, - komórek/tkanek żywych i martwych,- komórek prokariotycznych (bakterii i sinic) i eukariotycznych (grzybów, roślin i zwierząt) oraz tkanek. Badanie składu próbek na poziomie makro- i mikroskopowym z użyciem barwieniowych technik obrazowania. 2 ćw. (Katedra Biotechnologii Molekularnej i Genetyki) Elektroforeza w żelu poliakrylamidowym białek wyizolowanych różnymi metodami, porównanie zakresu ekstrakcji i wydajności procedur; techniki elektroforetyczne (teoria): SDS-PAGE, NuPAGE, AU-PAGE, ogniskowanie izoelektryczne (IEF), 2DE; wizualizacja: wysrebrzanie i wybarwianie białek CBB. Immunodetekcja białek – Western Blot 3 ćw. (Katedra Fizjologii i Biochemii Roślin) Analiza składu chemicznego badanych próbek pochodzenia roślinnego – wykrywanie związków toksycznych (trucizn) (technika HPLC). 4 ćw. (Katedra Neurobiologii) Testy behawioralne – lęk i agresja 5 ćw. (Katedra Neurobiologii) Technika HPLC (materiał zwierzęcy – monoaminy i metabolity). Moduł 2 „Metody biologii molekularnej stosowane w badaniach materiału biologicznego” (20,8 godz.) 1 ćw. (Katedra Cytofizjologii) Identyfikacja geno- i cytotoksycznych uszkodzeń materiału roślinnego. Analiza próbek na poziomie makro- i mikroskopowym z użyciem barwieniowych technik obrazowania. 2 ćw. (Katedra Fizjologii i Biochemii Roślin) Wykrywanie środków ochrony roślin i metabolitów (technika HPLC). 3 ćw. (Katedra Biotechnologii Molekularnej i Genetyki) Zasady prowadzenia hodowli komórkowych. Metody hodowli limfocytów, wykonywanie testów i analiza preparatów chromosomowych; techniki różnicowego barwienia chromosomów. Charakterystyka testów cytogenetycznych. 4 ćw. (Katedra Neurobiologii) Testy behawioralne - depresja 5 ćw. (Katedra Neurobiologii) Technika HPLC (materiał zwierzęcy – neurotransmitery aminokwasowe). |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.