UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-BM504LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Posługiwanie się językiem nowożytnym w mowie i piśmie, umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy.

Podstawowe wiadomości dotyczące ekologii i hydrobiologii ekosystemów wodnych. Ogólna znajomość zagadnień z zakresu biologicznej oceny wód powierzchniowych, zwłaszcza roli okrzemek w tej ocenie.

Podstawowa wiedza na temat zasad realizacji monitoringu ptaków w ramach PMŚ, informacje na temat czynników wpływających na liczebność populacji.

Ukończone podstawowe kursy zoologii bezkręgowców i ekologii ogólnej.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest określenie wpływu przekształceń antropogenicznych ekosystemów wodnych na zbiorowiska organizmów w nich występujących, prezentacja oraz analiza przyczyn utraty naturalności wód i degradacji środowiska wodnego, określenie potrzeb, możliwości i zakresu przywracania naturalności, poznanie etapów oraz zasad renaturyzacji rzek oraz charakterystyka robót i analiza przykładowych przedsięwzięć renaturyzacyjnych.

Celem zajęć jest również porównanie dwóch gatunków ptaków różniących się szansami na przetrwanie w środowisku wraz z analizą czynników za to odpowiedzialnych. Materiałami źródłowymi są dane pochodzące z monitoringu ptaków.

Celem modułu jest zapoznanie się z różnorodnością krajowych gatunków pszczół, zagrożeniami dla tych owadów wynikającymi z działalności człowieka oraz sposobami ich ochrony.

Celem moduły jest omówienie i charakterystyka różnych typów zanieczyszczeń pochodzenia rolniczego oraz biotechnologii ważnych dla ich rekultywacji.

Efekty uczenia się:

Wymienia rodzaje przekształceń koryt rzecznych na terenach zurbanizowanych i charakteryzuje ich wpływ na organizmy wodne. Opisuje zagrożenia i zmiany w ekosystemach rzecznych spowodowane działalnością człowieka. Definiuje istotne w biomonitoringu pojęcia z zakresu oceny biologicznej wód powierzchniowych. Opisuje narzędzia i metody badań biologicznych stosowanych w biomonitoringu wód powierzchniowych. Interpretuje wpływ przekształceń antropogenicznych na ekosystemy wodne. Ocenia przyczyny utraty naturalności i degradacji ekosystemu wodnego. Stosuje podstawowe miary biologicznej oceny stanu środowiska. Wskazuje cele renaturyzacji i rekultywacji wód oraz określić pożądane efekty przyrodnicze. Uzasadnia potrzebę monitorowania ekosystemów wodnych na terenach zurbanizowanych.

Omawia przyczyny wymierania gatunków ptaków w Polsce. Podaje przykłady gatunków zmniejszających i zwiększających swą liczebność. Podaje przykłady negatywnego oddziaływania człowieka na populacje ptaków w Polsce. Interpretuje dane pochodzące z Państwowego Monitoringu Środowiska. Określa znaczenie PMŚ w ocenie liczebności ptaków w Polsce.

Wymienia: najważniejsze grupy krajowych pszczół, czynniki istotne dla przetrwania ich populacji (baza pokarmowa, siedliska odpowiednie do zakładania gniazd); antropogeniczne i naturalne czynniki powodujące spadek liczebności pszczół, podstawowe metody ochrony krajowych pszczół;

Wyjaśnia: cykl rozwojowy pszczół dzikich i pszczoły miodnej; rolę tych owadów w przyrodzie i gospodarce, mechanizmy zanikania populacji pszczół;

Potrafi: na podstawie przedstawionej literatury oraz pozycji samodzielnie znalezionych opracować poster prezentujący zagrożenia i sposoby ich zminimalizowania dla wybranej grupy pszczół; Korzysta z literatury w języku polskim i angielskim; Rozumie konieczność ochrony pszczół; odróżnia rzetelną wiedzę na temat czynników powodujących zanik populacji pszczół od opinii nie popartych badaniami naukowymi.

Opisuje rodzaje zanieczyszczeń pochodzenia rolniczego i drogi ich przedostawania się do wód. Dyskutuje typy biotechnologii efektywnych w rekultywacji zanieczyszczeń rolniczych. Interpretuje dane środowiskowe oraz efekty oczyszczania w wyniku zastosowanych biotechnologii. Określa dobór optymalnej biotechnologii i jej konstrukcji w zlewni rolniczej.

Przedmiot realizuje następujące kierunkowe efekty kształcenia: 04BM1A_W03, 04BM1A_W01, 04BM1A_W08, 04BM1A_U03, 04BM1A_U04, 04BM1A_K01, 04BM1A_U12, 04BM1A_K01, 04BM1A_W06

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zdalne, 52 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagmara Błońska
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Dagmara Błońska, Piotr Jóźwiak, Marta Kurek, Marek Michalski, Natalia Ratajczyk, Ewelina Szczepocka, Radosław Włodarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zdalne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:




Metody dydaktyczne:

platforma moodle, praca z tekstem, film, prezentacja, samodzielna praca z materiałami udostępnionymi przez prowadzącego oraz innych uczestników kursu, e-learning.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest efekt samodzielnej pracy studenta w poszczególnych modułach przedmiotu (samodzielne wykonanie posteru (format A1- A2) i przesłanie do prowadzącego). Quiz tekstowy z pustymi polami do uzupełnienia. Ocena w oparciu o przygotowaną prezentację multimedialną.

Oceny dostateczne (3) otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów (średnia z wszystkich ośmiu modułów przedmiotu). Niewywiązanie się z wszystkich zadań może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.


Szczegółowe treści kształcenia:

Charakterystyka ekosystemów wodnych i ich przekształcenia antropogeniczne.

Wpływ przekształceń hydromorfologicznych wód na zbiorowiska organizmów wodnych. Morfologia rzek naturalnych i uregulowanych. Abiotyczne i biotyczne elementy naturalnego środowiska wodnego. Przyczyny utraty naturalności wód i degradacji środowiska wodnego. Potrzeby, możliwości i zakres przywracania naturalności. Cel i zakres prac renaturyzacyjnych. Wykorzystanie okrzemek jako organizmów wskaźnikowych w biologicznej ocenie wód powierzchniowych.


Czynniki wpływające na spadek liczebności wybranych gatunków ptaków. Czynniki wpływające na wzrost liczebności wybranych gatunków ptaków. PMŚ jako narzędzie służące do prognozowania zmian liczebności gatunków na terenie naszego kraju. Cechy ekologiczne wpływające na możliwość przystosowania się danego gatunku do zmian pochodzenia antropogenicznego. Cechy ekologiczne wpływające na wzrost ryzyka zaniku danego gatunku na terenie naszego kraju.


Ogólna charakterystyka pszczół (Hymenoptera: Apoidea), ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowania krajowych gatunków dziko żyjących oraz specyficznej biologii pszczoły miodnej; Zagrożenia dla krajowych pszczół dziko żyjących oraz dla pszczoły miodnej wynikające mi.in. ze zubożenia bazy pokarmowej, zaniku miejsc gniazdowania, stosowania środków ochrony roślin, pojawów gatunków pasożytniczych; Sposoby przeciwdziałania wymienionym powyżej zagrożeniom; Narodowa Strategia Ochrony Owadów Zapylających.


Rodzaje zanieczyszczeń pochodzenia rolniczego i drogi ich przedostawania się do wód. Typy biotechnologii efektywnych w rekultywacji zanieczyszczeń rolniczych



Literatura:

Szczepocka, E., Żelazna-Wieczorek, J., 2018. Diatom biomonitoring – scientific foundations, commonly discussed issues and frequently made errors. Oceanol. Hydrobiol. St. 47 (3), 313-325. doi: 10.1515/ohs-2018-0030

Szczepocka, E., Nowicka-Krawczyk, P., Kruk A., 2018. Deceptive ecological status of urban streams and rivers – evidence from diatom indices. Ecosphere 9 (7), e02310. doi:10.1002/ecs2.2310.

Żelazna-Wieczorek, J., Nowicka-Krawczyk, P., 2015. The cascade construction of artificial ponds as a tool for urban stream restoration – The use of benthic diatoms to assess the effects of restoration practices. Sci. Total Environ. 538, 591–599. doi:10.1016/j.scitotenv.2015.08.110.

Szczepocka, E., Nowicka-Krawczyk, P., Knysak, P., Żelazna-Wieczorek, J., 2016. Long term urban impacts on the ecological status of a lowland river as determined by diatom indices. Aquat. Ecosyst. Health. Manag. 19 (1), 19–28. doi:10.1080 /14634988.2016.1145029.

Żelazo J., Popek Z. 2014: Podstawy renaturyzacji rzek. Wydawnictwo SGGW, Warszawa

Zych M., Denisow B., Gajda A., Kiljanek T., Kramarz P., Szentgyörgyi H., (2018). Narodowa Strategia Ochrony Owadów Zapylających. Fundacja Greenpeace. Warszawa, 97 s.

Agnieszka Bednarek, Maciej Zalewski 2017. Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w kontekście adaptacji do zmian klimatu. W: Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych na terenach wiejskich pod red. : dr. hab. Krzysztofa Jóźwiakowskiego i dr. hab. Waldemara Siudy. Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa (FDPA). ISBN: 978-83-940864-9-7

Joanna Mankiewicz-Boczek, Agnieszka Bednarek, Ilona Gągała-Borowska, Liliana Serwecińska, Andrzej Zaborowski, Elina Kolate, Jakub Pawełczyk, Anna Żaczek, Jarosław Dziadek, Maciej Zalewski. The removal of nitrogen compounds from farming wastewater – the effect of different carbon substrates and different microbiological activators. Ecological Engineering 105 (2017) 341-354.

Bednarek A., Szklarek S., Zalewski M. Nitrogen pollution remowal from area of intensive farming – comparison of varius denitrification biotechnologies. Ecohydrology & Hydrobiology 14 (2014) 132–141.

Bednarek A., Zalewski M., Mankiewicz-Boczek J. 2014. Denitrification ditches as a bioremediation tool for the removal of the nitrogen pollution and protection of groundwater in rural area. Skowronek J. [ed.] Innovative solutions for revitalisation of degraded areas (pol. Innowacyjne rozwiązania rewitalizacji terenów zdegradowanych); p. 223-231

Bednarek. A., Dziedziczak K., Kowalski B., Ubraniak, M. Wojtysiak J., Zalewski, M. 2012. Substraty włókniste w ograniczaniu zanieczyszczeń mineralnych w ekohydrologii. W: Nowe Włókniste Techniki Wytwórcze w pracach Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB. Pod Red.: Jan Wojtysiak, Marek Wiśniewski. Monografia ISBN 978-83-7789-110-0. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB Radom

dane dotyczące zmian liczebności dowolnego gatunku ptaka pochodzące z raportów Monitoringu Ptaków w Polsce realizowanego w ramach PMŚ

Zasoby internetowe:

• Podstawowe informacje o systematyce pszczół: https://pl.wikipedia.org/wiki/Pszczo%C5%82y

• Ogólne wiadomości o krajowych gatunkach dzikich pszczół, opisy gatunków: https://insektarium.net/lista-gatunkow-hymenoptera/

• Charakterystyka krajowych pszczół samotnych: https://naukadlaprzyrody.pl/2018/07/16/pszczoly-samotne-cz-1-wstep/

• Zagrożenia dla krajowych dzikich pszczół:

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/07/05/jak-chronic-zapylacze/

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/06/26/ratuj-pszczoly-nie-tylko-miodne/

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/08/08/pszczoly-i-neonikotynoidy-kolacja-z-arszenikiem-czy-wiele-halasu-o-nic/

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/08/01/pestycydy-trzymajmy-sie-faktow/

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zdalne, 52 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagmara Błońska
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Dagmara Błońska, Piotr Jóźwiak, Marek Michalski, Natalia Ratajczyk, Ewelina Szczepocka, Radosław Włodarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zdalne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:




Metody dydaktyczne:

platforma moodle, praca z tekstem, film, prezentacja, samodzielna praca z materiałami udostępnionymi przez prowadzącego oraz innych uczestników kursu, e-learning.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest efekt samodzielnej pracy studenta w poszczególnych modułach przedmiotu (samodzielne wykonanie posteru (format A1- A2) i przesłanie do prowadzącego). Quiz tekstowy z pustymi polami do uzupełnienia. Ocena w oparciu o przygotowaną prezentację multimedialną.

Oceny dostateczne (3) otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów (średnia z wszystkich ośmiu modułów przedmiotu). Niewywiązanie się z wszystkich zadań może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.


Szczegółowe treści kształcenia:

Charakterystyka ekosystemów wodnych i ich przekształcenia antropogeniczne.

Wpływ przekształceń hydromorfologicznych wód na zbiorowiska organizmów wodnych. Morfologia rzek naturalnych i uregulowanych. Abiotyczne i biotyczne elementy naturalnego środowiska wodnego. Przyczyny utraty naturalności wód i degradacji środowiska wodnego. Potrzeby, możliwości i zakres przywracania naturalności. Cel i zakres prac renaturyzacyjnych. Wykorzystanie okrzemek jako organizmów wskaźnikowych w biologicznej ocenie wód powierzchniowych.


Czynniki wpływające na spadek liczebności wybranych gatunków ptaków. Czynniki wpływające na wzrost liczebności wybranych gatunków ptaków. PMŚ jako narzędzie służące do prognozowania zmian liczebności gatunków na terenie naszego kraju. Cechy ekologiczne wpływające na możliwość przystosowania się danego gatunku do zmian pochodzenia antropogenicznego. Cechy ekologiczne wpływające na wzrost ryzyka zaniku danego gatunku na terenie naszego kraju.


Ogólna charakterystyka pszczół (Hymenoptera: Apoidea), ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowania krajowych gatunków dziko żyjących oraz specyficznej biologii pszczoły miodnej; Zagrożenia dla krajowych pszczół dziko żyjących oraz dla pszczoły miodnej wynikające mi.in. ze zubożenia bazy pokarmowej, zaniku miejsc gniazdowania, stosowania środków ochrony roślin, pojawów gatunków pasożytniczych; Sposoby przeciwdziałania wymienionym powyżej zagrożeniom; Narodowa Strategia Ochrony Owadów Zapylających.


Rodzaje zanieczyszczeń pochodzenia rolniczego i drogi ich przedostawania się do wód. Typy biotechnologii efektywnych w rekultywacji zanieczyszczeń rolniczych



Literatura:

Szczepocka, E., Żelazna-Wieczorek, J., 2018. Diatom biomonitoring – scientific foundations, commonly discussed issues and frequently made errors. Oceanol. Hydrobiol. St. 47 (3), 313-325. doi: 10.1515/ohs-2018-0030

Szczepocka, E., Nowicka-Krawczyk, P., Kruk A., 2018. Deceptive ecological status of urban streams and rivers – evidence from diatom indices. Ecosphere 9 (7), e02310. doi:10.1002/ecs2.2310.

Żelazna-Wieczorek, J., Nowicka-Krawczyk, P., 2015. The cascade construction of artificial ponds as a tool for urban stream restoration – The use of benthic diatoms to assess the effects of restoration practices. Sci. Total Environ. 538, 591–599. doi:10.1016/j.scitotenv.2015.08.110.

Szczepocka, E., Nowicka-Krawczyk, P., Knysak, P., Żelazna-Wieczorek, J., 2016. Long term urban impacts on the ecological status of a lowland river as determined by diatom indices. Aquat. Ecosyst. Health. Manag. 19 (1), 19–28. doi:10.1080 /14634988.2016.1145029.

Żelazo J., Popek Z. 2014: Podstawy renaturyzacji rzek. Wydawnictwo SGGW, Warszawa

Zych M., Denisow B., Gajda A., Kiljanek T., Kramarz P., Szentgyörgyi H., (2018). Narodowa Strategia Ochrony Owadów Zapylających. Fundacja Greenpeace. Warszawa, 97 s.

Agnieszka Bednarek, Maciej Zalewski 2017. Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w kontekście adaptacji do zmian klimatu. W: Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych na terenach wiejskich pod red. : dr. hab. Krzysztofa Jóźwiakowskiego i dr. hab. Waldemara Siudy. Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa (FDPA). ISBN: 978-83-940864-9-7

Joanna Mankiewicz-Boczek, Agnieszka Bednarek, Ilona Gągała-Borowska, Liliana Serwecińska, Andrzej Zaborowski, Elina Kolate, Jakub Pawełczyk, Anna Żaczek, Jarosław Dziadek, Maciej Zalewski. The removal of nitrogen compounds from farming wastewater – the effect of different carbon substrates and different microbiological activators. Ecological Engineering 105 (2017) 341-354.

Bednarek A., Szklarek S., Zalewski M. Nitrogen pollution remowal from area of intensive farming – comparison of varius denitrification biotechnologies. Ecohydrology & Hydrobiology 14 (2014) 132–141.

Bednarek A., Zalewski M., Mankiewicz-Boczek J. 2014. Denitrification ditches as a bioremediation tool for the removal of the nitrogen pollution and protection of groundwater in rural area. Skowronek J. [ed.] Innovative solutions for revitalisation of degraded areas (pol. Innowacyjne rozwiązania rewitalizacji terenów zdegradowanych); p. 223-231

Bednarek. A., Dziedziczak K., Kowalski B., Ubraniak, M. Wojtysiak J., Zalewski, M. 2012. Substraty włókniste w ograniczaniu zanieczyszczeń mineralnych w ekohydrologii. W: Nowe Włókniste Techniki Wytwórcze w pracach Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB. Pod Red.: Jan Wojtysiak, Marek Wiśniewski. Monografia ISBN 978-83-7789-110-0. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB Radom

dane dotyczące zmian liczebności dowolnego gatunku ptaka pochodzące z raportów Monitoringu Ptaków w Polsce realizowanego w ramach PMŚ

Zasoby internetowe:

• Podstawowe informacje o systematyce pszczół: https://pl.wikipedia.org/wiki/Pszczo%C5%82y

• Ogólne wiadomości o krajowych gatunkach dzikich pszczół, opisy gatunków: https://insektarium.net/lista-gatunkow-hymenoptera/

• Charakterystyka krajowych pszczół samotnych: https://naukadlaprzyrody.pl/2018/07/16/pszczoly-samotne-cz-1-wstep/

• Zagrożenia dla krajowych dzikich pszczół:

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/07/05/jak-chronic-zapylacze/

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/06/26/ratuj-pszczoly-nie-tylko-miodne/

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/08/08/pszczoly-i-neonikotynoidy-kolacja-z-arszenikiem-czy-wiele-halasu-o-nic/

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/08/01/pestycydy-trzymajmy-sie-faktow/

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zdalne, 52 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eliza Szczerkowska-Majchrzak
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Radomir Jaskuła, Marta Kurek, Marek Michalski, Natalia Ratajczyk, Ewelina Szczepocka, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Radosław Włodarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zdalne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:




Metody dydaktyczne:

platforma moodle, praca z tekstem, film, prezentacja, samodzielna praca z materiałami udostępnionymi przez prowadzącego oraz innych uczestników kursu, e-learning.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest efekt samodzielnej pracy studenta w poszczególnych modułach przedmiotu (samodzielne wykonanie posteru (format A1- A2) i przesłanie do prowadzącego). Quiz tekstowy z pustymi polami do uzupełnienia. Ocena w oparciu o przygotowaną prezentację multimedialną.

Oceny dostateczne (3) otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów (średnia z wszystkich ośmiu modułów przedmiotu). Niewywiązanie się z wszystkich zadań może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.


Szczegółowe treści kształcenia:

Charakterystyka ekosystemów wodnych i ich przekształcenia antropogeniczne.

Wpływ przekształceń hydromorfologicznych wód na zbiorowiska organizmów wodnych. Morfologia rzek naturalnych i uregulowanych. Abiotyczne i biotyczne elementy naturalnego środowiska wodnego. Przyczyny utraty naturalności wód i degradacji środowiska wodnego. Potrzeby, możliwości i zakres przywracania naturalności. Cel i zakres prac renaturyzacyjnych. Wykorzystanie okrzemek jako organizmów wskaźnikowych w biologicznej ocenie wód powierzchniowych.


Czynniki wpływające na spadek liczebności wybranych gatunków ptaków. Czynniki wpływające na wzrost liczebności wybranych gatunków ptaków. PMŚ jako narzędzie służące do prognozowania zmian liczebności gatunków na terenie naszego kraju. Cechy ekologiczne wpływające na możliwość przystosowania się danego gatunku do zmian pochodzenia antropogenicznego. Cechy ekologiczne wpływające na wzrost ryzyka zaniku danego gatunku na terenie naszego kraju.


Ogólna charakterystyka pszczół (Hymenoptera: Apoidea), ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowania krajowych gatunków dziko żyjących oraz specyficznej biologii pszczoły miodnej; Zagrożenia dla krajowych pszczół dziko żyjących oraz dla pszczoły miodnej wynikające mi.in. ze zubożenia bazy pokarmowej, zaniku miejsc gniazdowania, stosowania środków ochrony roślin, pojawów gatunków pasożytniczych; Sposoby przeciwdziałania wymienionym powyżej zagrożeniom; Narodowa Strategia Ochrony Owadów Zapylających.


Rodzaje zanieczyszczeń pochodzenia rolniczego i drogi ich przedostawania się do wód. Typy biotechnologii efektywnych w rekultywacji zanieczyszczeń rolniczych



Literatura:

Szczepocka, E., Żelazna-Wieczorek, J., 2018. Diatom biomonitoring – scientific foundations, commonly discussed issues and frequently made errors. Oceanol. Hydrobiol. St. 47 (3), 313-325. doi: 10.1515/ohs-2018-0030

Szczepocka, E., Nowicka-Krawczyk, P., Kruk A., 2018. Deceptive ecological status of urban streams and rivers – evidence from diatom indices. Ecosphere 9 (7), e02310. doi:10.1002/ecs2.2310.

Żelazna-Wieczorek, J., Nowicka-Krawczyk, P., 2015. The cascade construction of artificial ponds as a tool for urban stream restoration – The use of benthic diatoms to assess the effects of restoration practices. Sci. Total Environ. 538, 591–599. doi:10.1016/j.scitotenv.2015.08.110.

Szczepocka, E., Nowicka-Krawczyk, P., Knysak, P., Żelazna-Wieczorek, J., 2016. Long term urban impacts on the ecological status of a lowland river as determined by diatom indices. Aquat. Ecosyst. Health. Manag. 19 (1), 19–28. doi:10.1080 /14634988.2016.1145029.

Żelazo J., Popek Z. 2014: Podstawy renaturyzacji rzek. Wydawnictwo SGGW, Warszawa

Zych M., Denisow B., Gajda A., Kiljanek T., Kramarz P., Szentgyörgyi H., (2018). Narodowa Strategia Ochrony Owadów Zapylających. Fundacja Greenpeace. Warszawa, 97 s.

Agnieszka Bednarek, Maciej Zalewski 2017. Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w kontekście adaptacji do zmian klimatu. W: Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych na terenach wiejskich pod red. : dr. hab. Krzysztofa Jóźwiakowskiego i dr. hab. Waldemara Siudy. Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa (FDPA). ISBN: 978-83-940864-9-7

Joanna Mankiewicz-Boczek, Agnieszka Bednarek, Ilona Gągała-Borowska, Liliana Serwecińska, Andrzej Zaborowski, Elina Kolate, Jakub Pawełczyk, Anna Żaczek, Jarosław Dziadek, Maciej Zalewski. The removal of nitrogen compounds from farming wastewater – the effect of different carbon substrates and different microbiological activators. Ecological Engineering 105 (2017) 341-354.

Bednarek A., Szklarek S., Zalewski M. Nitrogen pollution remowal from area of intensive farming – comparison of varius denitrification biotechnologies. Ecohydrology & Hydrobiology 14 (2014) 132–141.

Bednarek A., Zalewski M., Mankiewicz-Boczek J. 2014. Denitrification ditches as a bioremediation tool for the removal of the nitrogen pollution and protection of groundwater in rural area. Skowronek J. [ed.] Innovative solutions for revitalisation of degraded areas (pol. Innowacyjne rozwiązania rewitalizacji terenów zdegradowanych); p. 223-231

Bednarek. A., Dziedziczak K., Kowalski B., Ubraniak, M. Wojtysiak J., Zalewski, M. 2012. Substraty włókniste w ograniczaniu zanieczyszczeń mineralnych w ekohydrologii. W: Nowe Włókniste Techniki Wytwórcze w pracach Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB. Pod Red.: Jan Wojtysiak, Marek Wiśniewski. Monografia ISBN 978-83-7789-110-0. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB Radom

dane dotyczące zmian liczebności dowolnego gatunku ptaka pochodzące z raportów Monitoringu Ptaków w Polsce realizowanego w ramach PMŚ

Zasoby internetowe:

• Podstawowe informacje o systematyce pszczół: https://pl.wikipedia.org/wiki/Pszczo%C5%82y

• Ogólne wiadomości o krajowych gatunkach dzikich pszczół, opisy gatunków: https://insektarium.net/lista-gatunkow-hymenoptera/

• Charakterystyka krajowych pszczół samotnych: https://naukadlaprzyrody.pl/2018/07/16/pszczoly-samotne-cz-1-wstep/

• Zagrożenia dla krajowych dzikich pszczół:

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/07/05/jak-chronic-zapylacze/

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/06/26/ratuj-pszczoly-nie-tylko-miodne/

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/08/08/pszczoly-i-neonikotynoidy-kolacja-z-arszenikiem-czy-wiele-halasu-o-nic/

https://naukadlaprzyrody.pl/2018/08/01/pestycydy-trzymajmy-sie-faktow/

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zdalne, 52 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Podlaszczuk, Mariusz Tszydel
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Tomasz Mamos, Dariusz Pietraszewski, Mateusz Płóciennik, Patrycja Podlaszczuk, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Mariusz Tszydel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zdalne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9