UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomika miasta

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM104LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomika miasta
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu „Ekonomika miasta” mają na celu zapoznanie studentek i studentów z zagadnieniami rozwoju współczesnych miast z perspektywy pojęć charakterystycznych dla dziedziny nauk ekonomicznych. Zarazem, wyposażają studentki i studentów w umiejętności łączenia podejścia ekonomicznego z innymi sposobami analizy funkcjonowania miast rozumianych jako systemy społeczno-gospodarcze.

Przedmiot dostarcza wiedzę o koncepcjach wyjaśniających rozwój społeczno-gospodarczy miast oraz wyposaża studentki i studentów w aparat metodologiczny badania rozwoju społeczno-gospodarczego miast w podstawowym zakresie.

Ponadto wskazuje studentkom i studentom możliwości wpływania władz publicznych na dynamizację rozwoju współczesnych ośrodków miejskich.

Efekty uczenia się:

1. W cyklu 2019/2020 i późniejszych:

• Studentka/Student rozumie podstawowe mechanizmy funkcjonowania i rozwoju miast w ujęciu systemowym [04Eko-1A_W07].

• Studentka/Student definiuje pojęcia z obszaru ekonomiki miasta oraz wykorzystuje je do opisu powstawania i ewolucji miast [04Eko-1A_W01; 04Eko-1A_W04].

• Studentka/Student identyfikuje kluczowe koncepcje wyjaśniające rozwój społeczno-gospodarczy współczesnych miast [04Eko-1A_W01; 04Eko-1A_W04].

• Studentka/Student objaśnia znaczenie procesów urbanizacji w rozwoju społeczno-gospodarczym oraz jego polaryzacji [04Eko-1A_W03].

• Studentka/Student posiada zdolność rozpoznania możliwych kierunków działań władz publicznych mających na celu dynamizację rozwoju miast jako systemów społeczno-gospodarczych [04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W09].

• Studentka/Student wykorzystuje aparat pojęciowy ekonomiki miasta do opisu zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych zachodzących w miastach [04Eko-1A_U02].

• Studentka/Student w podstawowym zakresie posługuje się metodami umożliwiającymi ocenę poziomu rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego miast [04Eko-1A_U02].

• Studentka/Student krytycznie dyskutuje kierunki rozwoju społeczno-gospodarczego współczesnych miast [04Eko-1A_U08].

• Studentka/Student wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych osób z zespołu oraz rozumie konieczność ustawicznego uczenia się [04Eko-1A_K01].

2. W cyklu 2018/2019:

• PEU 1. Studentka/Student definiuje pojęcia z obszaru ekonomiki miasta, wykorzystując je do opisu powstawania i ewolucji miast [04Eko-1A_W01] [04Eko-1A_W04].

• PEU 2. Studentka/Student identyfikuje teorie wyjaśniające podstawy gospodarcze rozwoju miast oraz kształtowania się ich struktur przestrzennych [04Eko-1A_W01] [04Eko-1A_W04].

• PEU 3. Studentka/Student objaśnia znaczenie procesów urbanizacji w rozwoju społeczno-gospodarczym oraz jego polaryzacji [04Eko-1A_W03].

• PEU 4. Studentka/Student posiada zdolność rozpoznania możliwych kierunków oraz konsekwencji wpływu władz publicznych na dynamizację rozwoju miast jako systemów społeczno-gospodarczych [04Eko-1A_W02] [04Eko-1A_W09].

• PEU 5. Studentka/Student identyfikuje związki pomiędzy zasadą zrównoważonego rozwoju a procesami gospodarczymi kształtującym środowisko miejskie [04Eko-1A_W07] [04Eko-1A_W10].

• PEU 6. Studentka/Student wykorzystuje aparat pojęciowy ekonomki miasta do opisu zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych zachodzących w miastach [04Eko-1A_U02].

• PEU 7. Studentka/Student posługuje się metodami umożliwiającymi ocenę poziomu rozwoju i potencjału gospodarczego miast [04Eko-1A_U02].

• PEU 8. Studentka/Student krytycznie dyskutuje decyzje podejmowanych przez podmioty odpowiedzialne za zarządzanie miastami [04Eko-1A_U08].

• PEU 9. Studentka/Student postępuje zgodnie z zasadami etyki środowiskowej i gospodarczej [04Eko-1A_K3].

• PEU 10. Studentka/Student wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych osób z zespołu oraz rozumie konieczność ustawicznego uczenia się [04Eko-1A_K1].

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=56536
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: Wykład & Ćwiczenia audytoryjne.


2. Punkty ECTS: 3.


3. Liczba godzin wykładów:

• 26 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 00 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 26 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


4. Liczba godzin ćwiczeń:

• 13 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 13 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 13 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


5. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams oraz moodle.


6. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


7. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

1. Część wykładowa:

• Wykład konwencjonalny;

• Wykład konwersatoryjny;

• Wykład problemowy;

• Dyskusja kierowana;

• Pokaz multimedialny;

• Studium przypadku.


2. Część ćwiczeniowa:

• Wykład konwersatoryjny;

• Dyskusja kierowana;

• Praca indywidualna nad wskazanym zagadnieniem 
(lektura literatury przedmiotu).

• Praca zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (studium przypadku - analiza współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta w Polsce).

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ocena z części wykładowej:

• Ocena wystawiana jest na podstawie kolokwium końcowego, składającego się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru, pytań prawda-fałsz oraz pytań otwartych.

• Ocena pozytywna z kolokwium końcowego wystawiana jest pod warunkiem uzyskania minimum 60% punktów.

• W przypadku uzyskania oceny negatywnej z kolokwium w terminie pierwszym, studentka/student może poprawić tę ocenę w terminie drugim. Wówczas ocenę końcową z kolokwium stanowi ocena uzyskana w terminie drugim obniżona o wartość 0,50.

• Ocena pozytywna z kolokwium końcowego może zostać podniesiona o wartość z przedziału 0,50 - 1,00 z tytułu wyróżniającej się aktywności studentki/studenta na zajęciach.


2. Ocena z części ćwiczeniowej:

• Ocena stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne aktywności/zadania: 25% Kartkówki weryfikujące znajomość zadanej tematyki; 25% Aktywne uczestnictwo w zajęciach; 50% Studium przypadku współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta.

• Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej z ww. analizy.

• Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W toku ćwiczeń dopuszcza się jednorazową nieobecność studentki/studenta. Za każdą kolejną nieobecność odejmowana jest wartość 0,30 od ww. średniej ważonej.


3. Ocena końcowa z przedmiotu:

• Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne części: 55% Część wykładowa; 45% Część ćwiczeniowa.

• Pozytywna ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest pod warunkiem, iż studentka/student otrzyma pozytywne oceny z obu części, tj. wykładowej i ćwiczeniowej.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. Część wykładowa:

• Kolokwium końcowe;

• Lista aktywności.


2. Część ćwiczeniowa:

• Kartkówka;

• Studium przypadku;

• Lista obecności;

• Lista aktywności.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Część wykładowa:

• Miasto jako przedmiot badań ekonomicznych: Podstawowe pojęcia ekonomiki miasta, Proces urbanizacji;

• Miasto jako system społeczno-gospodarczy: Funkcje miasta, Zagospodarowanie terenów miejskich, Użytkownicy miasta, Otoczenie miasta;

• Czynniki powstawania i rozwoju miast.

• Główne teorie, modele i koncepcje ekonomiki miasta: Koncepcja bazy ekonomicznej, Modele konwergencji i polaryzacji, Korzyści aglomeracji, Teoria ośrodków centralnych;

• Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast: Koncepcja miasta globalnego, Koncepcja miasta uczącego się, Koncepcja miasta konsumenckiego, Koncepcja miasta kreatywnego.


2. Część ćwiczeniowa:

• Rozwój miasta w świetle koncepcji rozwoju lokalnego:
 Cele, cechy, uczestnicy, czynniki i bariery.

• Źródła danych i informacji o rozwoju społeczno-gospodarczym miast.

• Metody pomiaru rozwoju społeczno-gospodarczego miast.

Literatura:

1. Podstawowa:

• Jewtuchowicz, A. (2016). Miasto w gospodarce globalnej. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 29–42). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Jewtuchowicz, A., Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Zrozumieć fenomen miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 19–28). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Ekonomia miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 43–68). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Zasina J., Sokołowicz M.E., Nogalski Sz. (2020), Lodz City Tour: The changing nature of the urban restructuring of a post-socialist industrial city. disP - The Planning Review, 56(2), 8–19.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

2. Uzupełniająca:

• Bury, P., Markowski, T., & Regulski, J. (1993). Podstawy ekonomiki miasta. Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.

• Domański, R. (2006). Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge.

• Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Zasina
Prowadzący grup: Jakub Zasina
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=56536
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: Wykład & Ćwiczenia audytoryjne.


2. Punkty ECTS: 3.


3. Liczba godzin wykładów:

• 26 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 00 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 26 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


4. Liczba godzin ćwiczeń:

• 13 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 13 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 13 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


5. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams oraz moodle.


6. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


7. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

1. Część wykładowa:

• Wykład konwencjonalny;

• Wykład konwersatoryjny;

• Wykład problemowy;

• Dyskusja kierowana;

• Pokaz multimedialny;

• Studium przypadku.


2. Część ćwiczeniowa:

• Wykład konwersatoryjny;

• Dyskusja kierowana;

• Praca indywidualna nad wskazanym zagadnieniem 
(lektura literatury przedmiotu).

• Praca zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (studium przypadku - analiza współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta w Polsce).

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ocena z części wykładowej:

• Ocena wystawiana jest na podstawie kolokwium końcowego, składającego się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru, pytań prawda-fałsz oraz pytań otwartych.

• Ocena pozytywna z kolokwium końcowego wystawiana jest pod warunkiem uzyskania minimum 60% punktów.

• W przypadku uzyskania oceny negatywnej z kolokwium w terminie pierwszym, studentka/student może poprawić tę ocenę w terminie drugim. Wówczas ocenę końcową z kolokwium stanowi ocena uzyskana w terminie drugim obniżona o wartość 0,50.

• Ocena pozytywna z kolokwium końcowego może zostać podniesiona o wartość z przedziału 0,50 - 1,00 z tytułu wyróżniającej się aktywności studentki/studenta na zajęciach.


2. Ocena z części ćwiczeniowej:

• Ocena stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne aktywności/zadania: 25% Kartkówki weryfikujące znajomość zadanej tematyki; 25% Aktywne uczestnictwo w zajęciach; 50% Studium przypadku współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta.

• Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej z ww. analizy.

• Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W toku ćwiczeń dopuszcza się jednorazową nieobecność studentki/studenta. Za każdą kolejną nieobecność odejmowana jest wartość 0,30 od ww. średniej ważonej.


3. Ocena końcowa z przedmiotu:

• Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne części: 55% Część wykładowa; 45% Część ćwiczeniowa.

• Pozytywna ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest pod warunkiem, iż studentka/student otrzyma pozytywne oceny z obu części, tj. wykładowej i ćwiczeniowej.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. Część wykładowa:

• Kolokwium końcowe;

• Lista aktywności.


2. Część ćwiczeniowa:

• Kartkówka;

• Studium przypadku;

• Lista obecności;

• Lista aktywności.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Część wykładowa:

• Miasto jako przedmiot badań ekonomicznych: Podstawowe pojęcia ekonomiki miasta, Proces urbanizacji;

• Miasto jako system społeczno-gospodarczy: Funkcje miasta, Zagospodarowanie terenów miejskich, Użytkownicy miasta, Otoczenie miasta;

• Czynniki powstawania i rozwoju miast.

• Główne teorie, modele i koncepcje ekonomiki miasta: Koncepcja bazy ekonomicznej, Modele konwergencji i polaryzacji, Korzyści aglomeracji, Teoria ośrodków centralnych;

• Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast: Koncepcja miasta globalnego, Koncepcja miasta uczącego się, Koncepcja miasta konsumenckiego, Koncepcja miasta kreatywnego.


2. Część ćwiczeniowa:

• Rozwój miasta w świetle koncepcji rozwoju lokalnego:
 Cele, cechy, uczestnicy, czynniki i bariery.

• Źródła danych i informacji o rozwoju społeczno-gospodarczym miast.

• Metody pomiaru rozwoju społeczno-gospodarczego miast.

Literatura:

1. Podstawowa:

• Jewtuchowicz, A. (2016). Miasto w gospodarce globalnej. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 29–42). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Jewtuchowicz, A., Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Zrozumieć fenomen miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 19–28). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Ekonomia miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 43–68). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Zasina J., Sokołowicz M.E., Nogalski Sz. (2020), Lodz City Tour: The changing nature of the urban restructuring of a post-socialist industrial city. disP - The Planning Review, 56(2), 8–19.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

2. Uzupełniająca:

• Bury, P., Markowski, T., & Regulski, J. (1993). Podstawy ekonomiki miasta. Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.

• Domański, R. (2006). Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge.

• Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Zasina
Prowadzący grup: Jakub Zasina
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=54743
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: Wykład & Ćwiczenia audytoryjne.


2. Punkty ECTS: 3.


3. Liczba godzin wykładów:

• 26 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 00 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 26 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


4. Liczba godzin ćwiczeń:

• 13 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 13 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 13 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


5. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams oraz moodle.


6. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


7. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

1. Część wykładowa:

• Wykład konwencjonalny;

• Wykład konwersatoryjny;

• Wykład problemowy;

• Dyskusja kierowana;

• Pokaz multimedialny;

• Studium przypadku.


2. Część ćwiczeniowa:

• Wykład konwersatoryjny;

• Dyskusja kierowana;

• Praca indywidualna nad wskazanym zagadnieniem 
(lektura literatury przedmiotu).

• Praca zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (studium przypadku - analiza współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta w Polsce).

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ocena z części wykładowej:

• Ocena wystawiana jest na podstawie kolokwium końcowego, składającego się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru, pytań prawda-fałsz oraz pytań otwartych.

• Ocena pozytywna z kolokwium końcowego wystawiana jest pod warunkiem uzyskania minimum 60% punktów.

• W przypadku uzyskania oceny negatywnej z kolokwium w terminie pierwszym, studentka/student może poprawić tę ocenę w terminie drugim. Wówczas ocenę końcową z kolokwium stanowi ocena uzyskana w terminie drugim obniżona o wartość 0,50.

• Ocena pozytywna z kolokwium końcowego może zostać podniesiona o wartość z przedziału 0,50 - 1,00 z tytułu wyróżniającej się aktywności studentki/studenta na zajęciach.


2. Ocena z części ćwiczeniowej:

• Ocena stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne aktywności/zadania: 25% Kartkówki weryfikujące znajomość zadanej tematyki; 25% Aktywne uczestnictwo w zajęciach; 50% Studium przypadku współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta Polski.

• Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej z ww. analizy.

• Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W toku ćwiczeń dopuszcza się jednorazową nieobecność studentki/studenta. Za każdą kolejną nieobecność odejmowana jest wartość 0,30 od ww. średniej ważonej.


3. Ocena końcowa z przedmiotu:

• Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne części: 51% Część wykładowa; 49% Część ćwiczeniowa.

• Pozytywna ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest pod warunkiem, iż studentka/student otrzyma pozytywne oceny z obu części, tj. wykładowej i ćwiczeniowej.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. Część wykładowa:

• Kolokwium końcowe;

• Lista aktywności.


2. Część ćwiczeniowa:

• Kartkówka;

• Studium przypadku;

• Lista obecności;

• Lista aktywności.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Część wykładowa:

• Miasto jako przedmiot badań ekonomicznych: Podstawowe pojęcia ekonomiki miasta, Proces urbanizacji;

• Miasto jako system społeczno-gospodarczy: Funkcje miasta, Zagospodarowanie terenów miejskich, Użytkownicy miasta, Otoczenie miasta;

• Czynniki powstawania i rozwoju miast.

• Główne teorie, modele i koncepcje ekonomiki miasta: Koncepcja bazy ekonomicznej, Modele konwergencji i polaryzacji, Korzyści aglomeracji, Teoria ośrodków centralnych;

• Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast: Koncepcja miasta globalnego, Koncepcja miasta uczącego się, Koncepcja miasta konsumenckiego, Koncepcja miasta kreatywnego.


2. Część ćwiczeniowa:

• Pojęcia rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego miast.

• Rozwój miasta w świetle koncepcji rozwoju lokalnego:
 Cele, cechy, uczestnicy, czynniki i bariery.

• Źródła danych i informacji o rozwoju i potencjale społeczno-gospodarczym miast.

• Metody pomiaru rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego miast.

Literatura:

1. Podstawowa:

• Jewtuchowicz, A. (2016). Miasto w gospodarce globalnej. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 29–42). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Jewtuchowicz, A., Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Zrozumieć fenomen miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 19–28). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Nowakowska, A. (2018). Od regionu do terytorium. Reinterpretacja znaczenia przestrzeni w procesach rozwoju gospodarczego. Gospodarka Narodowa, 295(3), 5–22 [wybrane fragmenty].

• Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Ekonomia miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 43–68). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Zasina J., Sokołowicz M.E., Nogalski Sz. (2020), Lodz City Tour: The changing nature of the urban restructuring of a post-socialist industrial city. disP - The Planning Review, 56(2), 8–19.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

2. Uzupełniająca:

• Bury, P., Markowski, T., & Regulski, J. (1993). Podstawy ekonomiki miasta. Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.

• Domański, R. (2006). Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge.

• Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Zasina
Prowadzący grup: Jakub Zasina
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=46715
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: Wykład & Ćwiczenia audytoryjne.


2. Punkty ECTS: 3.


3. Liczba godzin wykładów:

• 26 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 00 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 26 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


4. Liczba godzin ćwiczeń:

• 13 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 13 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 13 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


5. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams oraz moodle.


6. Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


7. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

1. Część wykładowa:

• Wykład konwencjonalny;

• Wykład konwersatoryjny;

• Wykład problemowy;

• Dyskusja kierowana;

• Pokaz multimedialny;

• Studium przypadku.


2. Część ćwiczeniowa:

• Wykład konwersatoryjny;

• Dyskusja kierowana;

• Praca indywidualna nad wskazanym zagadnieniem 
(lektura literatury przedmiotu).

• Praca zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (studium przypadku - analiza współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta w Polsce).

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ocena z części wykładowej:

• Ocena wystawiana jest na podstawie kolokwium końcowego, składającego się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru, pytań prawda-fałsz oraz pytań otwartych.

• Ocena pozytywna z kolokwium końcowego wystawiana jest pod warunkiem uzyskania minimum 60% punktów.

• W przypadku uzyskania oceny negatywnej z kolokwium w terminie pierwszym, studentka/student może poprawić tę ocenę w terminie drugim. Wówczas ocenę końcową z kolokwium stanowi ocena uzyskana w terminie drugim obniżona o pół stopnia.

• Ocena pozytywna z kolokwium końcowego może zostać podniesiona o wartość z przedziału 0,1-0,5 z tytułu wyróżniającej się aktywności studentki/studenta na zajęciach.

• Obecność na wykładach nie jest obowiązkowa.


2. Ocena z części ćwiczeniowej:

• Ocena stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne aktywności/zadania: 25% Kartkówki weryfikujące znajomość zadanej tematyki; 25% Aktywne uczestnictwo w zajęciach; 50% Studium przypadku współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta Polski.

• Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej z ww. analizy.

• Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W toku ćwiczeń dopuszcza się jednorazową nieobecność studentki/studenta. Za każdą kolejną nieobecność odejmowana jest wartość 0,30 od ww. średniej ważonej.


3. Ocena końcowa z przedmiotu:

• Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne części: 51% Część wykładowa; 49% Część ćwiczeniowa.

• Pozytywna ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest pod warunkiem, iż studentka/student otrzyma pozytywne oceny z obu części, tj. wykładowej i ćwiczeniowej.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. Część wykładowa:

• Kolokwium końcowe;

• Lista aktywności.


2. Część ćwiczeniowa:

• Kartkówka;

• Studium przypadku;

• Lista obecności;

• Lista aktywności.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Część wykładowa:

• Miasto jako przedmiot badań ekonomicznych: Podstawowe pojęcia ekonomiki miasta, Proces urbanizacji;

• Miasto jako system społeczno-gospodarczy: Funkcje miasta, Zagospodarowanie terenów miejskich, Użytkownicy miasta, Otoczenie miasta;

• Czynniki powstawania i rozwoju miast.

• Główne teorie, modele i koncepcje ekonomiki miasta: Koncepcja bazy ekonomicznej, Modele konwergencji i polaryzacji, Korzyści aglomeracji, Teoria ośrodków centralnych;

• Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast: Koncepcja miasta globalnego, Koncepcja miasta uczącego się, Koncepcja miasta konsumenckiego, Koncepcja miasta kreatywnego.


2. Część ćwiczeniowa:

• Pojęcia rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego miast.

• Rozwój miasta w świetle koncepcji rozwoju lokalnego:
 Cele, cechy, uczestnicy, czynniki i bariery.

• Źródła danych i informacji o rozwoju i potencjale społeczno-gospodarczym miast.

• Metody pomiaru rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego miast.

Literatura:

1. Podstawowa:

• Jewtuchowicz, A. (2016). Miasto w gospodarce globalnej. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 29–42). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Jewtuchowicz, A., Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Zrozumieć fenomen miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 19–28). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Nowakowska, A. (2018). Od regionu do terytorium. Reinterpretacja znaczenia przestrzeni w procesach rozwoju gospodarczego. Gospodarka Narodowa, 295(3), 5–22 [wybrane fragmenty].

• Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Ekonomia miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 43–68). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Zasina J., Sokołowicz M.E., Nogalski Sz. (2020), Lodz City Tour: The changing nature of the urban restructuring of a post-socialist industrial city. disP - The Planning Review, 56(2), 8–19.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

2. Uzupełniająca:

• Bury, P., Markowski, T., & Regulski, J. (1993). Podstawy ekonomiki miasta. Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.

• Domański, R. (2006). Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Jewtuchowicz, A. (2005). Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

• Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge.

• Liszewski, S. (red.) (2012). Geografia urbanistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Zasina
Prowadzący grup: Jakub Zasina
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=27770
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Forma zajęć: Wykład & Ćwiczenia audytoryjne.


2. Punkty ECTS: 3.


3. Liczba godzin wykładów:

• 26 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 00 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 26 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


4. Liczba godzin ćwiczeń:

• 13 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 13 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 13 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


5. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams oraz moodle.


6. Zajęcia realizowane stacjonarnie.


7. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

1. Część wykładowa:

• Wykład konwencjonalny;

• Wykład konwersatoryjny;

• Wykład problemowy;

• Dyskusja kierowana;

• Pokaz multimedialny;

• Studium przypadku.


2. Część ćwiczeniowa:

• Wykład konwersatoryjny;

• Dyskusja kierowana;

• Praca indywidualna nad wskazanym zagadnieniem 
(lektura literatury przedmiotu).

• Praca zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (studium przypadku - analiza współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta w Polsce).

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ocena z części wykładowej:

• Ocena wystawiana jest na podstawie kolokwium końcowego, składającego się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru, pytań prawda-fałsz oraz pytań otwartych.

• Ocena pozytywna z kolokwium końcowego wystawiana jest pod warunkiem uzyskania minimum 60% punktów.

• W przypadku uzyskania zaliczenia z kolokwium dopiero w terminie drugim, ocena końcowa za kolokwium stanowi średnią arytmetyczną ocen z terminów pierwszego i drugiego.

• Obecność na wykładach nie jest obowiązkowa.


2. Ocena z części ćwiczeniowej:

• Ocena stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne aktywności/zadania: 20% Kartkówki weryfikujące znajomość zadanej tematyki; 30% Aktywne uczestnictwo w zajęciach; 50% Analiza współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta Polski.

• Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej z ww. analizy.

• Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W toku ćwiczeń dopuszcza się jednorazową nieobecność studentki/studenta. Za każdą kolejną nieobecność odejmowana jest wartość 0,30 od ww. średniej ważonej.


3. Ocena końcowa z przedmiotu:

• Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne części: 49% Część wykładowa; 51% Część ćwiczeniowa.

• Pozytywna ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest pod warunkiem, iż studentka/student otrzyma pozytywne oceny z obu części, tj. wykładowej i ćwiczeniowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Część wykładowa:

• Miasto jako przedmiot badań ekonomicznych: Podstawowe pojęcia ekonomiki miasta, Modele ekonomiczne w badaniu miast, Proces urbanizacji;

• Miasto jako system społeczno-gospodarczy: Funkcje miasta, Zagospodarowanie terenów miejskich, Użytkownicy miasta, Otoczenie miasta;

• Czynniki powstawania i rozwoju miast.

• Główne teorie, modele i koncepcje ekonomiki miasta: Koncepcja bazy ekonomicznej, Modele konwergencji i polaryzacji, Korzyści aglomeracji, Teoria ośrodków centralnych;

• Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast: Koncepcja miasta globalnego, Koncepcja miasta uczącego się, Koncepcja miasta konsumenckiego, Koncepcja miasta kreatywnego.


2. Część ćwiczeniowa:

• Pojęcia rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego miast.

• Rozwój miasta w świetle koncepcji rozwoju lokalnego:
 Cele, cechy, uczestnicy, czynniki i bariery.

• Źródła danych i informacji o rozwoju i potencjale społeczno-gospodarczym miast.

• Metody pomiaru rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego miast.

Literatura:

1. Podstawowa:

• Jewtuchowicz, A. (2016). Miasto w gospodarce globalnej. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 29–42). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Jewtuchowicz, A., Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Zrozumieć fenomen miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 19–28). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Nowakowska, A. (2018). Od regionu do terytorium. Reinterpretacja znaczenia przestrzeni w procesach rozwoju gospodarczego. Gospodarka Narodowa, 295(3), 5–22 [wybrane fragmenty].

• Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Ekonomia miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 43–68). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Zasina J., Sokołowicz M.E., Nogalski Sz. (2020), Lodz City Tour: The changing nature of the urban restructuring of a post-socialist industrial city. disP - The Planning Review, 56(2), 8–19.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

2. Uzupełniająca:

• Bury, P., Markowski, T., & Regulski, J. (1993). Podstawy ekonomiki miasta. Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.

• Domański, R. (2006). Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Jewtuchowicz, A. (2005). Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

• Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge.

• Liszewski, S. (red.) (2012). Geografia urbanistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Zasina
Prowadzący grup: Jakub Zasina
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=11530
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Liczba godzin wykładów:

• 26 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 00 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 26 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


2. Liczba godzin ćwiczeń:

• 13 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 13 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 13 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


3. Zajęcia wspomagane platformami MS Teams oraz moodle.


4. Zajęcia realizowane zdalnie.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

1. Część wykładowa:

• Wykład konwencjonalny;

• Wykład konwersatoryjny;

• Wykład problemowy;

• Dyskusja kierowana;

• Pokaz multimedialny;

• Studium przypadku.


2. Część ćwiczeniowa:

• Wykład konwersatoryjny;

• Dyskusja kierowana;

• Praca indywidualna nad wskazanym zagadnieniem 
(lektura literatury przedmiotu).

• Praca zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (studium przypadku - analiza współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta w Polsce).

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ocena z części wykładowej:

• Ocena wystawiana jest na podstawie kolokwium końcowego, składającego się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru, pytań prawda-fałsz oraz pytań otwartych.

• Ocena pozytywna z kolokwium końcowego wystawiana jest pod warunkiem uzyskania minimum 60% punktów.

• W przypadku uzyskania zaliczenia z kolokwium dopiero w terminie drugim, ocena końcowa za kolokwium stanowi średnią arytmetyczną ocen z terminów pierwszego i drugiego.

• Obecność na wykładach nie jest obowiązkowa.


2. Ocena z części ćwiczeniowej:

• Ocena stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne aktywności/zadania: 20% Kartkówki weryfikujące znajomość zadanej tematyki; 30% Aktywne uczestnictwo w zajęciach; 50% Analiza współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta Polski.

• Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej z ww. analizy.

• Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W toku ćwiczeń dopuszcza się jednorazową nieobecność studentki/studenta. Za każdą kolejną nieobecność odejmowana jest wartość 0,30 od ww. średniej ważonej.


3. Ocena końcowa z przedmiotu:

• Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne części: 49% Część wykładowa; 51% Część ćwiczeniowa.

• Pozytywna ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest pod warunkiem, iż studentka/student otrzyma pozytywne oceny z obu części, tj. wykładowej i ćwiczeniowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Część wykładowa:

• Miasto jako przedmiot badań ekonomicznych: Podstawowe pojęcia ekonomiki miasta, Modele ekonomiczne w badaniu miast, Proces urbanizacji;

• Miasto jako system społeczno-gospodarczy: Funkcje miasta, Zagospodarowanie terenów miejskich, Użytkownicy miasta, Otoczenie miasta jako systemu;

• Czynniki powstawania i rozwoju miast.

• Główne teorie, modele i koncepcje ekonomiki miasta: Koncepcja bazy ekonomicznej, Modele konwergencji i polaryzacji, Korzyści aglomeracji, Teoria ośrodków centralnych;

• Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast: Koncepcja miasta globalnego, Koncepcja miasta uczącego się, Koncepcja miasta konsumenckiego, Koncepcja miasta kreatywnego;

• Cykliczna i fazowa natura rozwoju miast: Model urbanizacji Klaassena, Gentryfikacja.


2. Część ćwiczeniowa:

• Pojęcia rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego miast.

• Rozwój miasta w świetle koncepcji rozwoju lokalnego:
 Cele, cechy, uczestnicy, czynniki i bariery.

• Źródła danych i informacji o rozwoju i potencjale społeczno-gospodarczym miast.

• Metody pomiaru rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego miast.

Literatura:

1. Podstawowa:

• Jewtuchowicz, A. (2016). Miasto w gospodarce globalnej. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 29–42). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Jewtuchowicz, A., Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Zrozumieć fenomen miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 19–28). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Nowakowska, A. (2018). Od regionu do terytorium. Reinterpretacja znaczenia przestrzeni w procesach rozwoju gospodarczego. Gospodarka Narodowa, 295(3), 5–22 [wybrane fragmenty].

• Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Ekonomia miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 43–68). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Zasina J., Sokołowicz M.E., Nogalski Sz. (2020), Lodz City Tour: The changing nature of the urban restructuring of a post-socialist industrial city. disP - The Planning Review, 56(2), 8–19.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

2. Uzupełniająca:

• Bury, P., Markowski, T., & Regulski, J. (1993). Podstawy ekonomiki miasta. Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.

• Domański, R. (2006). Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Jewtuchowicz, A. (2005). Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

• Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge.

• Liszewski, S. (red.) (2012). Geografia urbanistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge.

• Oraz artykuły internetowe udostępniane studentom na platformie moodle.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Zasina
Prowadzący grup: Jakub Zasina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Liczba godzin wykładów:

• 26 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 00 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 26 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


2. Liczba godzin ćwiczeń:

• 13 godzin pracy studentki/studenta na zajęciach,

• 13 godzin pracy bieżącej studentki/studenta,

• 13 godzin pracy studentki/studenta na przygotowanie się do zaliczenia.


3. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Studentka/Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

1. Część wykładowa:

• Wykład konwencjonalny;

• Wykład konwersatoryjny;

• Wykład problemowy;

• Dyskusja kierowana;

• Pokaz multimedialny;

• Studium przypadku.


2. Część ćwiczeniowa:

• Wykład konwersatoryjny;

• Dyskusja kierowana;

• Praca indywidualna nad wskazanym zagadnieniem 
(lektura literatury przedmiotu).

• Praca zespołowa nad wskazanym zagadnieniem (studium przypadku - analiza współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta w Polsce).

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ocena z części wykładowej:

• Ocena wystawiana jest na podstawie kolokwium końcowego, składającego się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru, pytań prawda-fałsz oraz pytań otwartych.

• Ocena pozytywna z kolokwium końcowego wystawiana jest pod warunkiem uzyskania minimum 60% punktów.

• W przypadku uzyskania zaliczenia z kolokwium dopiero w terminie drugim, ocena końcowa za kolokwium stanowi średnią arytmetyczną ocen z terminów pierwszego i drugiego.

• Obecność na wykładach nie jest obowiązkowa.


2. Ocena z części ćwiczeniowej:

• Ocena stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne aktywności/zadania: 20% Kartkówki weryfikujące znajomość zadanej tematyki; 30% Aktywne uczestnictwo w zajęciach; 50% Analiza współczesnego oblicza rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego wybranego miasta Polski.

• Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie oceny pozytywnej z ww. analizy.

• Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W toku ćwiczeń dopuszcza się jednorazową nieobecność studentki/studenta. Za każdą kolejną nieobecność odejmowana jest wartość 0,30 od ww. średniej ważonej.


3. Ocena końcowa z przedmiotu:

• Końcowa ocena z przedmiotu stanowi średnią ważoną z ocen uzyskanych za poszczególne części: 49% Część wykładowa; 51% Część ćwiczeniowa.

• Pozytywna ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest pod warunkiem, iż studentka/student otrzyma pozytywne oceny z obu części, tj. wykładowej i ćwiczeniowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Część wykładowa:

• Miasto jako przedmiot badań ekonomicznych: Podstawowe pojęcia ekonomiki miasta, Modele ekonomiczne w badaniu miast, Proces urbanizacji;

• Miasto jako system społeczno-gospodarczy: Funkcje miasta, Zagospodarowanie terenów miejskich, Użytkownicy miasta, Otoczenie miasta jako systemu;

• Czynniki powstawania i rozwoju miast.

• Główne teorie, modele i koncepcje ekonomiki miasta: Koncepcja bazy ekonomicznej, Modele konwergencji i polaryzacji, Korzyści aglomeracji, Teoria ośrodków centralnych;

• Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast: Koncepcja miasta globalnego, Koncepcja miasta uczącego się, Koncepcja miasta konsumenckiego, Koncepcja miasta kreatywnego;

• Cykliczna i fazowa natura rozwoju miast: Model urbanizacji Klaassena, Gentryfikacja.


2. Część ćwiczeniowa:

• Pojęcia rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego miast.

• Rozwój miasta w świetle koncepcji rozwoju lokalnego:
 Cele, cechy, uczestnicy, czynniki i bariery.

• Źródła danych i informacji o rozwoju i potencjale społeczno-gospodarczym miast.

• Metody pomiaru rozwoju i potencjału społeczno-gospodarczego miast.

Literatura:

1. Podstawowa:

• Jewtuchowicz, A. (2016). Miasto w gospodarce globalnej. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 29–42). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Jewtuchowicz, A., Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Zrozumieć fenomen miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 19–28). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Nowakowska, A. (2018). Od regionu do terytorium. Reinterpretacja znaczenia przestrzeni w procesach rozwoju gospodarczego. Gospodarka Narodowa, 295(3), 5–22 [wybrane fragmenty].

• Sokołowicz, M. E., & Zasina, J. (2016). Ekonomia miasta. [w:] A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (ss. 43–68). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [wybrane fragmenty].

• Zasina J., Sokołowicz M.E., Nogalski Sz. (2020), Lodz City Tour: The changing nature of the urban restructuring of a post-socialist industrial city. disP - The Planning Review, 56(2), 8–19.

2. Uzupełniająca:

• Bury, P., Markowski, T., & Regulski, J. (1993). Podstawy ekonomiki miasta. Łódź: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.

• Domański, R. (2006). Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Jewtuchowicz, A. (2005). Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

• Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge.

• Liszewski, S. (red.) (2012). Geografia urbanistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Aleksandra Nowakowska, Jakub Zasina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

1. Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego.

2. Wykład konwersatoryjny.

3. Studium przypadku.

4. Dyskusja kierowana.


Sposoby i kryteria oceniania:

1. Zaliczenie ćwiczeń

Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest obecność na min. 85% godzin zajęciowych, aktywne uczestnictwo w formie dyskusji oraz uzyskanie pozytywnej oceny przedłożonej pracy pisemnej (opis studium przypadku).

2. Egzamin

Sprawdzanie wiedzy odbywa się w formie pisemnej, testowej.

Pozytywna ocena po uzyskaniu minimum 60% punktów z egzaminu.


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykłady (26h)

1. Miasto jako przedmiot badań ekonomicznych:

a. Podstawowe pojęcia ekonomiki miasta.

b. Modele ekonomiczne w badaniu miast.

2. Miasto jako system społeczno-gospodarczy.

a. Użytkownicy miasta.

b. Funkcje miasta.

c. Zagospodarowanie terenów miejskich.

3. Czynniki powstawania i rozwoju miast.

4. Główne teorie, modele i koncepcje ekonomiki miasta:

a. Koncepcja bazy ekonomicznej.

b. Teoria ośrodków centralnych.

c. Modele lokalizacji przemysłu

(czynniki lokalizacji, korzyści aglomeracji).

d. Modele konwergencji i polaryzacji.

e. Modele renty gruntowej i budowlanej.

5. Koncepcje wyjaśniające rozwój współczesnych miast:

a. Koncepcja miasta globalnego.

b. Koncepcja miasta konsumenckiego.

c. Koncepcja miasta kreatywnego.

d. Koncepcja miasta inteligentnego.

e. Koncepcja miasta uczącego się.

f. Koncepcja rozwoju endogenicznego.

g. Koncepcja miasta-terytorium.

6. Paradoksy współczesnych gospodarek miejskich.


Ćwiczenia audytoryjne (13h)

1. Pojęcia rozwoju i potencjału gospodarczego miast.

2. Źródła danych i informacji o rozwoju i potencjale gospodarczym miast.

3. Metody pomiaru rozwoju i potencjału gospodarczego miast.

4. Analiza współczesnego oblicza rozwoju i potencjału gospodarczego wybranych miast Polski.


Literatura:

Podstawowa:

1. Domański, R. (2006). Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, Warszawa: PWN.

2. Liszewski, S. (red.) (2012). Geografia urbanistyczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

3. Nowakowska, A. (red.) (2016). EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Uzupełniająca:

1. Jewtuchowicz, A. (2005). Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

2. Kim, Y.-H., & Short, J. R. (2008). Cities and Economies. Abingdon: Routledge.

3. McCann, Ph. (2001). Urban and Regional Economics. Oxford: Oxford University Press.

4. Pike, A., Rodriguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2006). Local and Regional Development. London & New York: Routledge.

5. Przygodzki, Z. (red.) (2016). EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6