Ekologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-EM106LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Biegłe posługiwanie się językiem nowożytnym w mowie i piśmie, umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy, wiedza z zakresu biologii, chemii, fizyki i geografii na poziomie szkoły średniej. |
Skrócony opis: |
Cel kształcenia: zapoznanie studenta z zależnościami pomiędzy organizmem a środowiskiem oraz ze strukturą i funkcjonowaniem przyrody. |
Efekty uczenia się: |
Student: - wyjaśnia wpływ czynników abiotycznych na organizmy w ekosystemach wodnych i lądowych, - charakteryzuje podstawowe zależności międzygatunkowe oraz ich wpływ na losy populacji i gatunku, - tłumaczy wpływ wybranych zdarzeń w historii Ziemi na różnorodność biologiczną, - opisuje procesy przepływu energii przez ekosystem i krążenia materii w ekosystemie na różnych etapach jego rozwoju, - wyjaśnia bilanse energetyczne producentów i konsumentów, - tłumaczy wybrane koncepcje ekologii, - dokonuje pomiarów wybranych czynników fizycznych w terenie zurbanizowanym, - stosuje wybrane metody statystyczne przy określaniu podstawowych parametrów populacji i zespołu organizmów, - ocenia wybrane aspekty oddziaływania człowieka na ekosystemy miasta, - posługuje się argumentami na rzecz zrównoważonego rozwoju miast. Kierunkowe efekty kształcenia: 04Eko-1A_W01, 04Eko-1A_W03, 04Eko-1A_W06, 04Eko-1A_U01, 04Eko-1A_U02, 04Eko-1A_U07, 04Eko-1A_K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN CLE
CLE
CLE
WT ŚR CZ CLE
CLE
W
W
PT CLE
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kruk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dukowska, Andrzej Kruk, Eliza Szczerkowska-Majchrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta. Podające: informacyjny wykład audiowizualny, , Eksponujące: pokaz Poszukujące: dyskusja. Praktyczne: 1. obserwacja, 2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym. Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy. Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów. Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 30%, z egzaminu 70%. Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - egzamin końcowy, - kolokwia, - odpowiedzi ustne, - dyskusja |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: • Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych. • Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko. Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna. • Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach. • Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście. • Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania. • Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni. Ćwiczenia: • Liczebność i zagęszczenie. • Rozmieszczenie osobników w przestrzeni. • Tabele przeżywania. • Różnorodność biologiczna. • Produkcja pierwotna i wtórna. • Interakcje międzygatunkowe. |
|
Literatura: |
Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa. Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok. Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa. Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN. Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CLE
WT ŚR CZ W
CLE
CLE
PT W
W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dukowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski, Eliza Szczerkowska-Majchrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta. Podające: informacyjny wykład audiowizualny, , Eksponujące: pokaz Poszukujące: dyskusja. Praktyczne: 1. obserwacja, 2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym. Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy. Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów. Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 30%, z egzaminu 70%. Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - egzamin końcowy, - kolokwia, - odpowiedzi ustne, - dyskusja |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: • Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych. • Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko. Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna. • Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach. • Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście. • Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania. • Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni. Ćwiczenia: • Liczebność i zagęszczenie. • Rozmieszczenie osobników w przestrzeni. • Tabele przeżywania. • Różnorodność biologiczna. • Produkcja pierwotna i wtórna. • Interakcje międzygatunkowe. |
|
Literatura: |
Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa. Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok. Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa. Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN. Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN W
W
WT ŚR CZ CLE
CLE
CLE
CLE
CLE
CLE
PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dukowska | |
Prowadzący grup: | Dagmara Błońska, Małgorzata Dukowska, Joanna Leszczyńska, Kacper Pyrzanowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta. Podające: informacyjny wykład audiowizualny, , Eksponujące: pokaz Poszukujące: dyskusja. Praktyczne: 1. obserwacja, 2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym. Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy. Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów. Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 30%, z egzaminu 70%. Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - egzamin końcowy, - kolokwia, - odpowiedzi ustne, - dyskusja |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: • Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych. • Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko. Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna. • Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach. • Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście. • Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania. • Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni. Ćwiczenia: • Liczebność i zagęszczenie. • Rozmieszczenie osobników w przestrzeni. • Tabele przeżywania. • Różnorodność biologiczna. • Produkcja pierwotna i wtórna. • Interakcje międzygatunkowe. |
|
Literatura: |
Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa. Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok. Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa. Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN. Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ CLE
CLE
CLE
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dukowska | |
Prowadzący grup: | Dagmara Błońska, Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta. Podające: informacyjny wykład audiowizualny, , Eksponujące: pokaz Poszukujące: dyskusja. Praktyczne: 1. obserwacja, 2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym. Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy. Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów. Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 25%, z egzaminu 75%. Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - egzamin końcowy, - kolokwia, - odpowiedzi ustne, - dyskusja |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: • Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych. • Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko. Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna. • Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach. • Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście. • Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania. • Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni. Ćwiczenia: • Liczebność i zagęszczenie. • Rozmieszczenie osobników w przestrzeni. • Tabele przeżywania. • Różnorodność biologiczna. • Produkcja pierwotna i wtórna. • Interakcje międzygatunkowe. |
|
Literatura: |
Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa. Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok. Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa. Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN. Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ CLE
CLE
CLE
CLE
CLE
CLE
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski | |
Prowadzący grup: | Dagmara Błońska, Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta. Podające: informacyjny wykład audiowizualny, , Eksponujące: pokaz Poszukujące: dyskusja. Praktyczne: 1. obserwacja, 2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym. Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy. Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów. Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 25%, z egzaminu 75%. Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - egzamin końcowy, - kolokwia, - odpowiedzi ustne, - dyskusja |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: • Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych. • Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko. Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna. • Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach. • Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście. • Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania. • Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni. Ćwiczenia: • Liczebność i zagęszczenie. • Rozmieszczenie osobników w przestrzeni. • Tabele przeżywania. • Różnorodność biologiczna. • Produkcja pierwotna i wtórna. • Interakcje międzygatunkowe. |
|
Literatura: |
Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa. Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok. Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa. Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN. Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ CLE
CLE
CLE
PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kruk | |
Prowadzący grup: | Dagmara Błońska, Małgorzata Dukowska, Andrzej Kruk, Dariusz Pietraszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym. Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy. Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów. Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 25%, z egzaminu 75%. Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: • Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych. • Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko. Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna. • Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach. • Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście. • Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania. • Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni. Ćwiczenia: • Liczebność i zagęszczenie. • Rozmieszczenie osobników w przestrzeni. • Tabele przeżywania. • Różnorodność biologiczna. • Produkcja pierwotna i wtórna. • Interakcje międzygatunkowe. |
|
Literatura: |
Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa. Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok. Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa. Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN. Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ CLE
CLE
CLE
CLE
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dukowska | |
Prowadzący grup: | Dagmara Błońska, Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta. Podające: informacyjny wykład audiowizualny, , Eksponujące: pokaz Poszukujące: dyskusja. Praktyczne: 1. obserwacja, 2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym. Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy. Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów. Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 25%, z egzaminu 75%. Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - egzamin końcowy, - kolokwia, - odpowiedzi ustne, - dyskusja |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: • Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych. • Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko. Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna. • Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach. • Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście. • Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania. • Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni. Ćwiczenia: • Liczebność i zagęszczenie. • Rozmieszczenie osobników w przestrzeni. • Tabele przeżywania. • Różnorodność biologiczna. • Produkcja pierwotna i wtórna. • Interakcje międzygatunkowe. |
|
Literatura: |
Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa. Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok. Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa. Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN. Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.