UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM106LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekologia ogólna
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Biegłe posługiwanie się językiem nowożytnym w mowie i piśmie, umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy, wiedza z zakresu biologii, chemii, fizyki i geografii na poziomie szkoły średniej.

Skrócony opis:

Cel kształcenia: zapoznanie studenta z zależnościami pomiędzy organizmem a środowiskiem oraz ze strukturą i funkcjonowaniem przyrody.

Efekty uczenia się:

Student:

- wyjaśnia wpływ czynników abiotycznych na organizmy w ekosystemach wodnych i lądowych,

- charakteryzuje podstawowe zależności międzygatunkowe oraz ich wpływ na losy populacji i gatunku,

- tłumaczy wpływ wybranych zdarzeń w historii Ziemi na różnorodność biologiczną,

- opisuje procesy przepływu energii przez ekosystem i krążenia materii w ekosystemie na różnych etapach jego rozwoju,

- wyjaśnia bilanse energetyczne producentów i konsumentów,

- tłumaczy wybrane koncepcje ekologii,

- dokonuje pomiarów wybranych czynników fizycznych w terenie zurbanizowanym,

- stosuje wybrane metody statystyczne przy określaniu podstawowych parametrów populacji i zespołu organizmów,

- ocenia wybrane aspekty oddziaływania człowieka na ekosystemy miasta,

- posługuje się argumentami na rzecz zrównoważonego rozwoju miast.

Kierunkowe efekty kształcenia: 04Eko-1A_W01, 04Eko-1A_W03, 04Eko-1A_W06, 04Eko-1A_U01, 04Eko-1A_U02, 04Eko-1A_U07, 04Eko-1A_K1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kruk
Prowadzący grup: Małgorzata Dukowska, Andrzej Kruk, Eliza Szczerkowska-Majchrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta.


Podające: informacyjny wykład audiowizualny, ,

Eksponujące: pokaz

Poszukujące: dyskusja.

Praktyczne:

1. obserwacja,

2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym.

Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy.

Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów.

Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 30%, z egzaminu 70%.

Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- egzamin końcowy,

- kolokwia,

- odpowiedzi ustne,

- dyskusja

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

• Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych.

• Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko.

Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna.

• Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach.

• Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście.

• Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania.

• Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni.


Ćwiczenia:

• Liczebność i zagęszczenie.

• Rozmieszczenie osobników w przestrzeni.

• Tabele przeżywania.

• Różnorodność biologiczna.

• Produkcja pierwotna i wtórna.

• Interakcje międzygatunkowe.

Literatura:

Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa.

Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok.

Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa.

Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź.

Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN.

Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dukowska
Prowadzący grup: Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski, Eliza Szczerkowska-Majchrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta.


Podające: informacyjny wykład audiowizualny, ,

Eksponujące: pokaz

Poszukujące: dyskusja.

Praktyczne:

1. obserwacja,

2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym.

Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy.

Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów.

Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 30%, z egzaminu 70%.

Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- egzamin końcowy,

- kolokwia,

- odpowiedzi ustne,

- dyskusja

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

• Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych.

• Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko.

Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna.

• Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach.

• Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście.

• Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania.

• Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni.


Ćwiczenia:

• Liczebność i zagęszczenie.

• Rozmieszczenie osobników w przestrzeni.

• Tabele przeżywania.

• Różnorodność biologiczna.

• Produkcja pierwotna i wtórna.

• Interakcje międzygatunkowe.

Literatura:

Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa.

Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok.

Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa.

Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź.

Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN.

Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dukowska
Prowadzący grup: Dagmara Błońska, Małgorzata Dukowska, Joanna Leszczyńska, Kacper Pyrzanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta.


Podające: informacyjny wykład audiowizualny, ,

Eksponujące: pokaz

Poszukujące: dyskusja.

Praktyczne:

1. obserwacja,

2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym.

Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy.

Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów.

Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 30%, z egzaminu 70%.

Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- egzamin końcowy,

- kolokwia,

- odpowiedzi ustne,

- dyskusja

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

• Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych.

• Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko.

Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna.

• Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach.

• Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście.

• Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania.

• Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni.


Ćwiczenia:

• Liczebność i zagęszczenie.

• Rozmieszczenie osobników w przestrzeni.

• Tabele przeżywania.

• Różnorodność biologiczna.

• Produkcja pierwotna i wtórna.

• Interakcje międzygatunkowe.

Literatura:

Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa.

Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok.

Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa.

Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź.

Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN.

Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dukowska
Prowadzący grup: Dagmara Błońska, Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta.


Podające: informacyjny wykład audiowizualny, ,

Eksponujące: pokaz

Poszukujące: dyskusja.

Praktyczne:

1. obserwacja,

2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym.

Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy.

Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów.

Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 25%, z egzaminu 75%.

Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- egzamin końcowy,

- kolokwia,

- odpowiedzi ustne,

- dyskusja

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

• Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych.

• Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko.

Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna.

• Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach.

• Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście.

• Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania.

• Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni.


Ćwiczenia:

• Liczebność i zagęszczenie.

• Rozmieszczenie osobników w przestrzeni.

• Tabele przeżywania.

• Różnorodność biologiczna.

• Produkcja pierwotna i wtórna.

• Interakcje międzygatunkowe.

Literatura:

Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa.

Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok.

Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa.

Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź.

Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN.

Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski
Prowadzący grup: Dagmara Błońska, Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta.


Podające: informacyjny wykład audiowizualny, ,

Eksponujące: pokaz

Poszukujące: dyskusja.

Praktyczne:

1. obserwacja,

2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym.

Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy.

Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów.

Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 25%, z egzaminu 75%.

Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- egzamin końcowy,

- kolokwia,

- odpowiedzi ustne,

- dyskusja

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

• Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych.

• Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko.

Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna.

• Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach.

• Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście.

• Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania.

• Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni.


Ćwiczenia:

• Liczebność i zagęszczenie.

• Rozmieszczenie osobników w przestrzeni.

• Tabele przeżywania.

• Różnorodność biologiczna.

• Produkcja pierwotna i wtórna.

• Interakcje międzygatunkowe.

Literatura:

Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa.

Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok.

Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa.

Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź.

Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN.

Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kruk
Prowadzący grup: Dagmara Błońska, Małgorzata Dukowska, Andrzej Kruk, Dariusz Pietraszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym.

Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy.

Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów.

Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 25%, z egzaminu 75%.

Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

• Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych.

• Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko.

Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna.

• Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach.

• Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście.

• Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania.

• Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni.


Ćwiczenia:

• Liczebność i zagęszczenie.

• Rozmieszczenie osobników w przestrzeni.

• Tabele przeżywania.

• Różnorodność biologiczna.

• Produkcja pierwotna i wtórna.

• Interakcje międzygatunkowe.

Literatura:

Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa.

Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok.

Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa.

Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź.

Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN.

Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dukowska
Prowadzący grup: Dagmara Błońska, Małgorzata Dukowska, Dariusz Pietraszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, rozwiązywanie zadań, gry symulacyjne, dyskusja, pomiary w terenie, praca własna studenta.


Podające: informacyjny wykład audiowizualny, ,

Eksponujące: pokaz

Poszukujące: dyskusja.

Praktyczne:

1. obserwacja,

2. praktyczne ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniany jest udział studenta w dyskusji oraz realizacji zadań praktycznych, odpowiedzi na pytania na kolokwiach oraz na egzaminie pisemnym.

Większość pytań sprawdza umiejętności studenta odnośnie do myślenia przyczynowo-skutkowego, analizy i syntezy informacji z różnych etapów kursu i różnych dyscyplin wiedzy.

Oceny dostateczne (3) z kolokwiów i egzaminu otrzymuje student, który uzyskał minimum 60% punktów.

Końcowa ocena z przedmiotu - wagi ocen cząstkowych: z ćwiczeń laboratoryjnych 25%, z egzaminu 75%.

Nieobecność na więcej niż 4 wykładach może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- egzamin końcowy,

- kolokwia,

- odpowiedzi ustne,

- dyskusja

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

• Ekologia jako dyscyplina nauk przyrodniczych.

• Poziomy organizacji systemów ekologicznych. Organizm a środowisko.

Czynniki ograniczające rozmieszczenie organizmów na terenach zurbanizowanych. Tolerancja ekologiczna i adaptacje do fluktuacji naturalnych i antropogenicznych zmian środowiska. Nisza ekologiczna.

• Populacja. Dynamika i regulacja liczebności. Rozrodczość, śmiertelność, migracje. Historia życiowa. Strategie życiowe. Zmiany cech historii życiowej w miastach.

• Biocenoza. Interakcje między gatunkami. Produkcja pierwotna i wtórna. Bioenergetyka autotrofów i heterotrofów. Różnorodność biologiczna. Ekosystem. Sukcesja ekologiczna. Zaburzenia funkcjonowania ekosystemów w mieście.

• Ekologia ewolucyjna. Wymieranie gatunków i wielkie wymierania.

• Struktura i rozwój biosfery. Produkcja i dekompozycja materii organicznej w środowisku wodnym i lądowym. Miasto jako system heterotroficzny. Depozyty materii organicznej. Cykle pierwiastków. Procesy redoks w biosferze. Bilans energetyczny biosfery. Trwałość układów przyrodniczych w czasie i przestrzeni.


Ćwiczenia:

• Liczebność i zagęszczenie.

• Rozmieszczenie osobników w przestrzeni.

• Tabele przeżywania.

• Różnorodność biologiczna.

• Produkcja pierwotna i wtórna.

• Interakcje międzygatunkowe.

Literatura:

Allan J.D. (1998). Ekologia wód płynących. PWN, Warszawa.

Górecki A., Kozłowski J., Gębczyński M. (1987). Ćwiczenia z ekologii. Wydawnictwa Filii UW w Białymstoku, Kraków-Białystok.

Krebs C.J. (1996). Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa.

Kurnatowska A., red. (1999). Ekologia. Jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy. PWN, Warszawa-Łódź.

Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. (2005). Ekologia (krótkie wykłady). PWN.

Weiner J. (1999). Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6