UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy środowiskowe miast

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM109LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy środowiskowe miast
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza dotycząca czynników abiotycznych i biotycznych wywierających wpływ na stan zdrowia i komfort życia społeczeństwa miejskiego;

Umiejętność oszacowania zasięgu problemu środowiskowego w odniesieniu do skali lokalnej/globalnej;


Skrócony opis:

W ramach przedmiotu słuchacze zapoznają się z problemami jakie pojawiają się na skutek urbanizacji - problemy związane z dostępem do wody, zachowaniem trwałości budynków i infrastruktury miejskiej, zanieczyszczeniem miast - powietrze, woda, hałas; wpływem "betonozy" na zbiorowiska organizmów oraz warunki atmosferyczne na obszarze miast. Ponad to, omawiane są zagadnienia związane z:

• wpływem czynników środowiskowych, zarówno o charakterze biotycznym, jak i abiotycznym, na komfort życia człowieka w mieście;

• zagrożeniami środowiskowymi na obszarze miast;

• zmianami ekonomicznymi wywołanych wpływem czynników środowiskowych na obszarach zurbanizowanych;

• możliwościami regulacji lub buforowania niekorzystnych zmian środowiskowych na obszarze miast.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

• identyfikuje rolę człowieka w prawidłowym gospodarowaniu zasobami wodnymi miast oraz objaśnia zagrożenia społeczne wynikające z nieprawidłowej gospodarki energetycznej;

• objaśnia mechanizmy wpływające na zmiany warunków klimatycznych w miastach oraz identyfikuje czynniki wpływające na jakość wód i powietrza na obszarach zurbanizowanych;

• definiuje znaczenie stref zielonych w przestrzeni miejskiej w aspekcie zachowania odpowiedniego mikroklimatu dla zdrowia i komfortu życia człowieka;

• wyjaśnia mechanizmy rozprzestrzeniania się mikroorganizmów i wskazuje na ich negatywną rolę w kontekście zachowania stanu technicznego infrastruktury miejskiej a także wpływu na zdrowie człowieka;

• wymienia sposoby zapobiegania i korygowania negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko wynikającego z rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego miast.

W zakresie umiejętności student:

• analizuje procesy środowiskowe w miastach i proponuje rozwiązania następujących problemów: zaburzeń mikroklimatu w mieście, niszczenia obiektów budowlanych, zanieczyszczenie powietrza, wyczerpywanie się źródeł energetycznych;

• wykorzystuje informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym), w zakresie zrównoważonej gospodarki wodnej i energetycznej a także wpływu człowieka na środowisko w warunkach rozwoju cywilizacyjnego miast;

W zakresie kompetencji społecznych student:

• postępuje zgodnie z zasadami etyki środowiskowej i gospodarczej z zachowaniem odpowiedzialności za kształtowanie kapitału przyrodniczego miasta pozostającego w zgodzie z potrzebami cywilizacyjnymi społeczeństwa.

Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mariusz Hachułka, Paulina Nowicka-Krawczyk, Małgorzata Ruszkiewicz-Michalska, Ewelina Szczepocka, Jarosław Wawrzyniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09;


Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06;


Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4.


Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne.

Szczegółowe treści kształcenia:

Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu:

1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu;

2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty).

3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów).

4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej.

5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni.

6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast.

7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne

i odnawialne źródła energii dla miast.

8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych:

1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych.

2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące.

3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów.

4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych:

1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata).

2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce.

3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych.

4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Nowicka-Krawczyk
Prowadzący grup: Mariusz Hachułka, Paweł Hikisz, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Małgorzata Ruszkiewicz-Michalska, Ewelina Szczepocka, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09;


Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06;


Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4.


Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne.

Szczegółowe treści kształcenia:

Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu:

1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu;

2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty).

3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów).

4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej.

5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni.

6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast.

7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne

i odnawialne źródła energii dla miast.

8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych:

1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych.

2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące.

3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów.

4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych:

1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata).

2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce.

3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych.

4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Nowicka-Krawczyk
Prowadzący grup: Joanna Bernasińska-Słomczewska, Mariusz Hachułka, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Małgorzata Ruszkiewicz-Michalska, Ewelina Szczepocka, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09;


Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06;


Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4.


Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne.

Szczegółowe treści kształcenia:

Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu:

1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu;

2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty).

3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów).

4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej.

5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni.

6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast.

7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne

i odnawialne źródła energii dla miast.

8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych:

1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych.

2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące.

3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów.

4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych:

1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata).

2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce.

3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych.

4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Nowicka-Krawczyk
Prowadzący grup: Joanna Bernasińska-Słomczewska, Mariusz Hachułka, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Ewelina Szczepocka, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09;


Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06;


Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4.


Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne.

Szczegółowe treści kształcenia:

Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu:

1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu;

2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty).

3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów).

4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej.

5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni.

6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast.

7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne

i odnawialne źródła energii dla miast.

8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych:

1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych.

2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące.

3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów.

4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych:

1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata).

2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce.

3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych.

4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek
Prowadzący grup: Joanna Bernasińska-Słomczewska, Mariusz Hachułka, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Ewelina Szczepocka, Dominika Ślusarczyk, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa wyłącznie pokazowa w aplikacji MS Teams

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na spotkaniach online.


Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na spotkaniach online.


Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte realizowane w aplikacji MS Forms. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09;


Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi realizowanego w aplikacji MS Forms. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06;


Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego przez aplikację MS Teams. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4.


Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne.

Szczegółowe treści kształcenia:

Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu online:

1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu;

2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty).

3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów).

4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej.

5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni.

6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast.

7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne

i odnawialne źródła energii dla miast.

8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych:

1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie pokazu mikroskopowego do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych.

2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie pokazu mikroskopowego do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące.

3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów.

4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – prezentacja filmowa metody spektrofotometrycznej i jej zastosowania do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych online:

1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata).

2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce.

3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych.

4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek
Prowadzący grup: Mariusz Hachułka, Paweł Hikisz, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Ewelina Szczepocka, Dominika Ślusarczyk, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09;


Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06;


Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4.


Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne.

Szczegółowe treści kształcenia:

Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu:

1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu;

2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty).

3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów).

4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej.

5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni.

6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast.

7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne

i odnawialne źródła energii dla miast.

8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych:

1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych.

2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące.

3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów.

4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych:

1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata).

2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce.

3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych.

4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Nowicka-Krawczyk
Prowadzący grup: Krzysztof Gwoździński, Mariusz Hachułka, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Ewelina Szczepocka, Dominika Ślusarczyk, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09;


Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06;


Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4.


Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne.

Szczegółowe treści kształcenia:

Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu:

1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu;

2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty).

3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów).

4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej.

5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni.

6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast.

7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne

i odnawialne źródła energii dla miast.

8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych:

1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych.

2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące.

3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów.

4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych:

1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata).

2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce.

3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych.

4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich.




Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Gwoździński, Paulina Nowicka-Krawczyk
Prowadzący grup: Krzysztof Gwoździński, Mariusz Hachułka, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Ewelina Szczepocka, Dominika Ślusarczyk, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.


Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09;


Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06;


Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4.


Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne.

Szczegółowe treści kształcenia:

Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu:

1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu;

2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty).

3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów).

4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej.

5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni.

6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast.

7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne

i odnawialne źródła energii dla miast.

8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych:

1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych.

2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące.

3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów.

4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej.


Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych:

1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata).

2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce.

3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych.

4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich.




Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9