Problemy środowiskowe miast
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-EM109LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy środowiskowe miast |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza dotycząca czynników abiotycznych i biotycznych wywierających wpływ na stan zdrowia i komfort życia społeczeństwa miejskiego; Umiejętność oszacowania zasięgu problemu środowiskowego w odniesieniu do skali lokalnej/globalnej; |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu słuchacze zapoznają się z problemami jakie pojawiają się na skutek urbanizacji - problemy związane z dostępem do wody, zachowaniem trwałości budynków i infrastruktury miejskiej, zanieczyszczeniem miast - powietrze, woda, hałas; wpływem "betonozy" na zbiorowiska organizmów oraz warunki atmosferyczne na obszarze miast. Ponad to, omawiane są zagadnienia związane z: • wpływem czynników środowiskowych, zarówno o charakterze biotycznym, jak i abiotycznym, na komfort życia człowieka w mieście; • zagrożeniami środowiskowymi na obszarze miast; • zmianami ekonomicznymi wywołanych wpływem czynników środowiskowych na obszarach zurbanizowanych; • możliwościami regulacji lub buforowania niekorzystnych zmian środowiskowych na obszarze miast. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: • identyfikuje rolę człowieka w prawidłowym gospodarowaniu zasobami wodnymi miast oraz objaśnia zagrożenia społeczne wynikające z nieprawidłowej gospodarki energetycznej; • objaśnia mechanizmy wpływające na zmiany warunków klimatycznych w miastach oraz identyfikuje czynniki wpływające na jakość wód i powietrza na obszarach zurbanizowanych; • definiuje znaczenie stref zielonych w przestrzeni miejskiej w aspekcie zachowania odpowiedniego mikroklimatu dla zdrowia i komfortu życia człowieka; • wyjaśnia mechanizmy rozprzestrzeniania się mikroorganizmów i wskazuje na ich negatywną rolę w kontekście zachowania stanu technicznego infrastruktury miejskiej a także wpływu na zdrowie człowieka; • wymienia sposoby zapobiegania i korygowania negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko wynikającego z rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego miast. W zakresie umiejętności student: • analizuje procesy środowiskowe w miastach i proponuje rozwiązania następujących problemów: zaburzeń mikroklimatu w mieście, niszczenia obiektów budowlanych, zanieczyszczenie powietrza, wyczerpywanie się źródeł energetycznych; • wykorzystuje informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku obcym), w zakresie zrównoważonej gospodarki wodnej i energetycznej a także wpływu człowieka na środowisko w warunkach rozwoju cywilizacyjnego miast; W zakresie kompetencji społecznych student: • postępuje zgodnie z zasadami etyki środowiskowej i gospodarczej z zachowaniem odpowiedzialności za kształtowanie kapitału przyrodniczego miasta pozostającego w zgodzie z potrzebami cywilizacyjnymi społeczeństwa. Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariusz Hachułka, Paulina Nowicka-Krawczyk, Małgorzata Ruszkiewicz-Michalska, Ewelina Szczepocka, Jarosław Wawrzyniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach. Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach. Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06; Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu: 1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu; 2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty). 3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów). 4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej. 5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni. 6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast. 7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne i odnawialne źródła energii dla miast. 8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków. Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych. 2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące. 3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów. 4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej. Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych: 1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata). 2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce. 3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych. 4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN W
W
W
WT ŚR CZ CLE
CLE
CLE
CLE
PT CA
CA
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Nowicka-Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Mariusz Hachułka, Paweł Hikisz, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Małgorzata Ruszkiewicz-Michalska, Ewelina Szczepocka, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach. Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach. Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06; Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu: 1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu; 2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty). 3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów). 4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej. 5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni. 6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast. 7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne i odnawialne źródła energii dla miast. 8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków. Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych. 2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące. 3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów. 4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej. Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych: 1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata). 2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce. 3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych. 4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CLE
CLE
W
W
WT ŚR CZ CA
CLE
CLE
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Nowicka-Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Joanna Bernasińska-Słomczewska, Mariusz Hachułka, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Małgorzata Ruszkiewicz-Michalska, Ewelina Szczepocka, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach. Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach. Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06; Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu: 1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu; 2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty). 3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów). 4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej. 5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni. 6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast. 7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne i odnawialne źródła energii dla miast. 8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków. Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych. 2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące. 3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów. 4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej. Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych: 1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata). 2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce. 3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych. 4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ CLE
CLE
CLE
CLE
CLE
CA
CLE
CA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Nowicka-Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Joanna Bernasińska-Słomczewska, Mariusz Hachułka, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Ewelina Szczepocka, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach. Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach. Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06; Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu: 1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu; 2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty). 3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów). 4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej. 5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni. 6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast. 7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne i odnawialne źródła energii dla miast. 8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków. Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych. 2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące. 3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów. 4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej. Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych: 1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata). 2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce. 3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych. 4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ CLE
CLE
CLE
CLE
CLE
CA
CA
CLE
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek | |
Prowadzący grup: | Joanna Bernasińska-Słomczewska, Mariusz Hachułka, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Ewelina Szczepocka, Dominika Ślusarczyk, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa wyłącznie pokazowa w aplikacji MS Teams |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na spotkaniach online. Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na spotkaniach online. Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte realizowane w aplikacji MS Forms. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi realizowanego w aplikacji MS Forms. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06; Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego przez aplikację MS Teams. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu online: 1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu; 2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty). 3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów). 4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej. 5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni. 6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast. 7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne i odnawialne źródła energii dla miast. 8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków. Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie pokazu mikroskopowego do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych. 2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie pokazu mikroskopowego do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące. 3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów. 4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – prezentacja filmowa metody spektrofotometrycznej i jej zastosowania do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej. Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych online: 1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata). 2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce. 3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych. 4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN W
CLE
CLE
CLE
WT ŚR CZ CA
CLE
CLE
CA
CA
CA
CLE
CLE
CLE
CLE
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek | |
Prowadzący grup: | Mariusz Hachułka, Paweł Hikisz, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Ewelina Szczepocka, Dominika Ślusarczyk, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach. Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach. Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06; Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu: 1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu; 2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty). 3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów). 4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej. 5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni. 6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast. 7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne i odnawialne źródła energii dla miast. 8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków. Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych. 2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące. 3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów. 4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej. Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych: 1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata). 2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce. 3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych. 4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ CLE
CLE
CA
CA
CLE
CLE
CLE
CLE
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Nowicka-Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gwoździński, Mariusz Hachułka, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Ewelina Szczepocka, Dominika Ślusarczyk, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach. Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach. Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06; Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu: 1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu; 2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty). 3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów). 4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej. 5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni. 6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast. 7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne i odnawialne źródła energii dla miast. 8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków. Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych. 2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące. 3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów. 4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej. Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych: 1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata). 2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce. 3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych. 4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN CA
CA
CLE
CLE
WT ŚR CZ CA
CLE
CA
CLE
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gwoździński, Paulina Nowicka-Krawczyk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gwoździński, Mariusz Hachułka, Marek Michalski, Paulina Nowicka-Krawczyk, Anna Pieniążek, Ewelina Szczepocka, Dominika Ślusarczyk, Jarosław Wawrzyniak, Joanna Żelazna-Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, praca w grupach, dyskusja problemowa, praca laboratoryjna i mikroskopowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia audytoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie oceny za pracę indywidualną, bądź grupową (do wyboru przez studenta) na zajęciach. Ponad to, warunkiem pozytywnego zaliczenia jest również minimum 80% frekwencja na zajęciach. Ćwiczenia laboratoryjne (13 godzin): Student uzyskuje zaliczenie na podstawie karty pracy testowej kończącej cykl ćwiczeń z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów z pracy oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach. Wykład (26 godzin): Sprawdzanie wiedzy z przedmiotu odbywa się w formie pisemnej, testowej, jednokrotnego wyboru. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów z egzaminu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład zakończony egzaminem pisemnym, pytania jednokrotnego wyboru zamknięte. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie końcowego kolokwium z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_W02; 04Eko-1A_W03; 04Eko-1A_W04; 04Eko-1A_W09; 04Eko-1A_U06; Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie pracy własnej i twórczej studenta kierowanej zagadnieniami przedstawianymi przez prowadzącego. Weryfikacja przedmiotowych efektów uczenia się odpowiadających efektom kierunkowym: 04Eko-1A_U06; 04Eko-1A_U07; 04Eko-1A_K4. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczającej ćwiczenia laboratoryjne oraz audytoryjne. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zagadnienia i treści realizowane w ramach wykładu: 1. Problemy środowiskowe w różnych typach miast na świecie – wstęp do zagadnień przedmiotu; 2. Przedstawienie problemu infekcji grzybowych w obrębie budynków mieszkalnych (geneza, rozprzestrzenianie się grzybów, czynniki sprzyjające infekcjom, skutki ekonomiczne, sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi szkodliwej mykobioty). 3. Pionierski charakter mikroorganizmów fotosyntetyzujących a zachowanie stanu technicznego obiektów miejskich – kolonizacja podłóż przez lądowe fotobionty (geneza, czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu się, skutki ekonomiczne, możliwe sposoby przeciwdziałania i zapobiegania rozwojowi fotoautotrofów). 4. Woda w mieście – źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z zaburzeń ich równowagi o charakterze antropogenicznym i środowiskowym, woda jako potencjalne źródło epidemiologiczne, zasoby wody w mieście a regulacje koryt rzecznych, zmiany parametrów fizycznych i chemicznych wód jako przejaw presji antropogenicznej. 5. Mikroklimat miasta - charakterystyka miejskiej wyspy ciepła oraz wpływ mikroklimatu na zdrowie mieszkańców miasta. Przegląd metod wyznaczania intensywności miejskiej wyspy ciepła, rozpoznanie czynników decydujących o jej powstawaniu i typach przestrzennych, jej zmienności dobowej i sezonowej. Przedstawione są mechanizmy homeostazy termicznej człowieka, wskaźniki odczuwania temperatury oraz wpływ miejskiej wyspy ciepła na komfort termiczny i zdrowie mieszkańców miast. Omówienie sposobów niwelowania miejskiej wyspy ciepła, ze szczególnym uwzględnieniem roli terenów zieleni. 6. Powietrze w miastach – wpływ infrastruktury miejskiej na stan powietrza na obszarach zurbanizowanych, naturalne i antropogeniczne źródła zanieczyszczeń, problem smogu, formaldehyd a zdrowie człowieka, sposób prowadzenia gospodarki energetycznej na obszarze miast. 7. Źródła energii miast – pozyskiwanie energii na obszarze miast, naturalne i odnawialne źródła energii dla miast. 8. Miasto jako habitat dla zwierząt: przegląd siedlisk miejskich (parki, zieleń miejska, budynki i infrastruktura, obszary wodne); specyfika siedlisk miejskich (fragmentacja, presja ze strony człowieka, zanieczyszczenie w tym hałas i światło, ograniczenie konkurencji i drapieżnictwa – uboższe biocenozy, dodatkowe zasoby – głównie pokarm i schronienie); proces synurbizacji, przykłady gatunków dobrze zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim, charakterystyka rozmieszczenia przestrzennego fauny miast na przykładzie ptaków; konflikty człowiek-zwierzęta (niszczenie mienia, zagrożenie bezpieczeństwa, choroby odzwierzęce); programy monitorowania i ochrony fauny miast na przykładzie ptaków. Treści realizowane w ramach ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Grzyby w syndromie chorego budynku - wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki wpływu grzybów na zdrowie i życie człowieka i roli tych organizmów w pogorszeniu stanu technicznego materiałów budowlanych. 2. Biofilm fotosyntetyzujący w mikroskali – wykorzystanie metod mikroskopowych do charakterystyki problemu porastania podłoży budowlanych przez mikroorganizmy fototyntetyzujące. 3. Bioindykacja z wykorzystaniem fotobiontów, czyli identyfikacja problemu skażenia powietrza z wykorzystaniem porostów. 4. Spektrofotometryczne oznaczanie fosforanów i siarczanów w wodach powierzchniowych – praktyczne wykorzystanie metody spektrofotometrycznej i jej zastosowanie do ilościowego oznaczania substancji chemicznych w próbkach wodnych z wykorzystaniem krzywej wzorcowej. Treści realizowane w ramach ćwiczeń audytoryjnych: 1. Przykłady gatunków zaadoptowanych do życia w środowisku miejskim – studia przypadków i dyskusja problemowa na podstawie publikacji naukowych i materiałów audiowizualnych (spektrum wielkich miast w różnych częściach świata). 2. Czynniki środowiskowe kształtujące występowanie, skład gatunkowy, rozmieszczenie i liczebność zwierząt w miastach – na przykładzie awifauny miast w Polsce. 3. Analiza zmian termicznych na obszarze miasta – ćwiczenia z wykorzystaniem danych o termice miasta, zebranych własnoręcznie oraz z wykorzystaniem danych meteorologicznych. 4. Zaburzenia równowagi ekosystemów wodnych na terenach miejskich – dyskusja problemowa na wybrane zagadnienia takie, jak: powodzie w miastach, zanieczyszczenia wód z terenów przemysłowych i komunalne zanieczyszczenia jako zagrożenie epidemiologiczne, oczyszczalnie ścieków w miastach – potrzebne, czy nie?, zmiany środowiskowe wód jako przejaw antropopresji, źródła wody użytkowej w miastach i problemy wynikające z jej braku, eutrofizacja wód na terenach miejskich. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.