UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja i świadomość ekologiczna mieszkańców miast

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM206LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja i świadomość ekologiczna mieszkańców miast
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: EkoMiasto 2 sem. I stop. L-2024/2025-plan
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, umiejętność pracy z komputerem, biegłość w mowie i piśmie w języku polskim

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności podejmowania działań, edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student:

-charakteryzuje rolę człowieka w kształtowaniu środowiska przyrodniczego miast, sposoby ograniczania i kontrolowania antropopresji, skutki globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka 04Eko-1A_W02

-objaśnia związki pomiędzy poziomem świadomości ekologicznej a rozwojem obszarów zurbanizowanych i podmiejskich 04Eko-1A_W10

-szczegółowo charakteryzuje rolę edukatorów w kształtowaniu środowiska miejskiego 04Eko-1A_W11

Umiejętności

Student:

-interpretuje wiedzę niezbędną do kształtowania świadomości ekologicznej w oparciu o przygotowane zadania edukacyjne 04Eko-1A_U04

-planuje i realizuje działania kształtujące świadomość ekologiczną 04Eko-1A_U12

Kompetencje społeczne

Student:

-prawidłowo określa dylematy związane z nadmierną konsumpcją i sposobami jej ograniczania 04Eko-1A_K3

-kształtuje potencjał przyrodniczy miasta planując inicjatywę lokalną04Eko-1A_K4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna).

Eksponujące: prezentacja multimedialna, quiz sprawdzający.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych.

Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna).

Kryteria oceniania:

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Szczegółowe treści kształcenia:

Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast, „wychowanie do środowiska”. Podczas ćwiczeń studenci poszukują sposobów edukacji w tym zakresie.

Zagadnienia wykładów:

1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym

2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty

3. Wychowanie do środowiska

4. Przyszłość, społeczeństwo poindustrialne, globalizacja, metropolizacja

Literatura:

1) Sobczyk WiktoriaEdukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków

http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/3199/edukacja_ekologiczna_i_prozdrowo_wiktoria_sobczyk_001179.pdf?sequence=1&isAllowed=y

2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa

3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512.

4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ratajczyk
Prowadzący grup: Paulina Borówka, Amelia Chyb, Natalia Ratajczyk, Iwona Rosset
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach i 1 na wykładzie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od powrotu na zajęcia.

Metody dydaktyczne:

Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna).

metoda projektu, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych.

Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna).

Kryteria oceniania:

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Ocena końcowa: 50% wykład+50% ćwiczenia


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Kolokwium na ocenę (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_W10, 04Eko-1A_W11)

Ćwiczenia:

Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego zadania edukacyjnego (04Eko-1A_W11, 04Eko-1A_U04, 04Eko-1A_U12),

Ocena wykonanych prac projektowych (04Eko-1A_K4)

Ocena kart pracy (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_U12, 04Eko-1A_K3)



Szczegółowe treści kształcenia:

Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast.

Zagadnienia wykładów:

1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym

2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty

3. Czynniki kształtujące świadomość ekologiczną

4. Możliwości redukcji negatywnego wpływu na środowisko w miastach

5. Edukacja ekologiczna i rola edukatora środowiskowego

6. Ślad ekologiczny krajów, miast i indywidualny

7. Przyszłość, społeczeństwo po industrialne, globalizacja, metropolizacja

Zagadnienia ćwiczeń:

1. Świadomość ekologiczna – główne założenia, przykłady badań, przygotowanie kwestionariusza

2. Ekoetykiety i ich wpływ na świadomą konsumpcję

3. Ślad ekologiczny – założenia koncepcji, pomiar indywidualnego śladu ekologicznego

4. Moje zachowania i ich wpływ na środowisko – prezentacje indywidualne

5. Techniki i narzędzia wykorzystywane w edukacji przyrodniczej, analiza skuteczności i przydatności różnych narzędzi i technik

6. Praca edukatora przyrodniczego

7. Edukacja przyrodnicza w warunkach miejskich - Prezentacja projektów studentów (edukacyjna gra terenowa o tematyce przyrodniczej)

8. i 9. Czy łatwo być edukatorem przyrodniczym? Prezentacja wybranego tematu związanego z ekologią/naukami przyrodniczymi/ochroną środowiska

10.Strategia zapewnienia żywności dla rosnącej populacji świata z nastawieniem na dietę roślinną, omówienie głównych problemów produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego

11.Identyfikacja rozwiązań zapewniających zrównoważoną dietę osób dorosłych i dzieci, także w kontekście śladu wodnego

12.Ocena składu produktów w oparciu o etykiety z nastawieniem na identyfikację dodatków do żywności oraz ich wpływu na organizm ludzki

13.Analiza trybu życia w kontekście prawidłowości funkcjonowania organizmu ludzkiego w dobie smartfonizacji.



Literatura:

1) Sobczyk Wiktoria Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków

2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa

3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512.

4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ratajczyk
Prowadzący grup: Paulina Borówka, Aleksandra Janiszewska, Natalia Ratajczyk, Iwona Rosset
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach i 1 na wykładzie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od powrotu na zajęcia.

Metody dydaktyczne:

Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna).

metoda projektu, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych.

Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna).

Kryteria oceniania:

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Ocena końcowa: 50% wykład+50% ćwiczenia


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Kolokwium na ocenę (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_W10, 04Eko-1A_W11)

Ćwiczenia:

Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego zadania edukacyjnego (04Eko-1A_W11, 04Eko-1A_U04, 04Eko-1A_U12),

Ocena wykonanych prac projektowych (04Eko-1A_K4)

Ocena kart pracy (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_U12, 04Eko-1A_K3)



Szczegółowe treści kształcenia:

Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast.

Zagadnienia wykładów:

1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym

2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty

3. Czynniki kształtujące świadomość ekologiczną

4. Możliwości redukcji negatywnego wpływu na środowisko w miastach

5. Edukacja ekologiczna i rola edukatora środowiskowego

6. Ślad ekologiczny krajów, miast i indywidualny

7. Przyszłość, społeczeństwo po industrialne, globalizacja, metropolizacja

Zagadnienia ćwiczeń:

1. Świadomość ekologiczna – główne założenia, przykłady badań, przygotowanie kwestionariusza

2. Ekoetykiety i ich wpływ na świadomą konsumpcję

3. Ślad ekologiczny – założenia koncepcji, pomiar indywidualnego śladu ekologicznego

4. Moje zachowania i ich wpływ na środowisko – prezentacje indywidualne

5. Techniki i narzędzia wykorzystywane w edukacji przyrodniczej, analiza skuteczności i przydatności różnych narzędzi i technik

6. Praca edukatora przyrodniczego

7. Edukacja przyrodnicza w warunkach miejskich - Prezentacja projektów studentów (edukacyjna gra terenowa o tematyce przyrodniczej)

8. i 9. Czy łatwo być edukatorem przyrodniczym? Prezentacja wybranego tematu związanego z ekologią/naukami przyrodniczymi/ochroną środowiska

10.Strategia zapewnienia żywności dla rosnącej populacji świata z nastawieniem na dietę roślinną, omówienie głównych problemów produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego

11.Identyfikacja rozwiązań zapewniających zrównoważoną dietę osób dorosłych i dzieci, także w kontekście śladu wodnego

12.Ocena składu produktów w oparciu o etykiety z nastawieniem na identyfikację dodatków do żywności oraz ich wpływu na organizm ludzki

13.Analiza trybu życia w kontekście prawidłowości funkcjonowania organizmu ludzkiego w dobie smartfonizacji.



Literatura:

1) Sobczyk Wiktoria Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków

2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa

3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512.

4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ratajczyk
Prowadzący grup: Danuta Babska, Paulina Borówka, Aleksandra Janiszewska, Natalia Ratajczyk, Iwona Rosset
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach i 1 na wykładzie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od powrotu na zajęcia.

Metody dydaktyczne:

Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna).

metoda projektu, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych.

Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna).

Kryteria oceniania:

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Ocena końcowa: 50% wykład+50% ćwiczenia


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Kolokwium na ocenę (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_W10, 04Eko-1A_W11)

Ćwiczenia:

Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego zadania edukacyjnego (04Eko-1A_W11, 04Eko-1A_U04, 04Eko-1A_U12),

Ocena wykonanych prac projektowych (04Eko-1A_K4)

Ocena kart pracy (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_U12, 04Eko-1A_K3)



Szczegółowe treści kształcenia:

Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast.

Zagadnienia wykładów:

1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym

2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty

3. Czynniki kształtujące świadomość ekologiczną

4. Możliwości redukcji negatywnego wpływu na środowisko w miastach

5. Edukacja ekologiczna i rola edukatora środowiskowego

6. Ślad ekologiczny krajów, miast i indywidualny

7. Przyszłość, społeczeństwo po industrialne, globalizacja, metropolizacja

Zagadnienia ćwiczeń:

1. Świadomość ekologiczna – główne założenia, przykłady badań, przygotowanie kwestionariusza

2. Ekoetykiety i ich wpływ na świadomą konsumpcję

3. Ślad ekologiczny – założenia koncepcji, pomiar indywidualnego śladu ekologicznego

4. Moje zachowania i ich wpływ na środowisko – prezentacje indywidualne

5. Techniki i narzędzia wykorzystywane w edukacji przyrodniczej, analiza skuteczności i przydatności różnych narzędzi i technik

6. Praca edukatora przyrodniczego

7. Edukacja przyrodnicza w warunkach miejskich - Prezentacja projektów studentów (edukacyjna gra terenowa o tematyce przyrodniczej)

8. i 9. Czy łatwo być edukatorem przyrodniczym? Prezentacja wybranego tematu związanego z ekologią/naukami przyrodniczymi/ochroną środowiska

10.Strategia zapewnienia żywności dla rosnącej populacji świata z nastawieniem na dietę roślinną, omówienie głównych problemów produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego

11.Identyfikacja rozwiązań zapewniających zrównoważoną dietę osób dorosłych i dzieci, także w kontekście śladu wodnego

12.Ocena składu produktów w oparciu o etykiety z nastawieniem na identyfikację dodatków do żywności oraz ich wpływu na organizm ludzki

13.Analiza trybu życia w kontekście prawidłowości funkcjonowania organizmu ludzkiego w dobie smartfonizacji.



Literatura:

1) Sobczyk Wiktoria Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków

2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa

3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512.

4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Rosset
Prowadzący grup: Danuta Babska, Paulina Borówka, Iwona Rosset, Radosław Włodarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna).

Eksponujące: prezentacja multimedialna, quiz sprawdzający.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych.

Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna).

Kryteria oceniania:

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Szczegółowe treści kształcenia:

Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast, „wychowanie do środowiska”. Podczas ćwiczeń studenci poszukują sposobów edukacji w tym zakresie.

Zagadnienia wykładów:

1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym

2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty

3. Wychowanie do środowiska

4. Przyszłość, społeczeństwo poindustrialne, globalizacja, metropolizacja

Literatura:

1) Sobczyk WiktoriaEdukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków

http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/3199/edukacja_ekologiczna_i_prozdrowo_wiktoria_sobczyk_001179.pdf?sequence=1&isAllowed=y

2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa

3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512.

4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Rosset
Prowadzący grup: Danuta Babska, Paulina Borówka, Paulina Pruszkowska-Przybylska, Iwona Rosset, Radosław Włodarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna).

Eksponujące: prezentacja multimedialna, quiz sprawdzający.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych.

Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna).

Kryteria oceniania:

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Szczegółowe treści kształcenia:

Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast, „wychowanie do środowiska”. Podczas ćwiczeń studenci poszukują sposobów edukacji w tym zakresie.

Zagadnienia wykładów:

1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym

2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty

3. Wychowanie do środowiska

4. Przyszłość, społeczeństwo poindustrialne, globalizacja, metropolizacja

Literatura:

1) Sobczyk WiktoriaEdukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków

http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/3199/edukacja_ekologiczna_i_prozdrowo_wiktoria_sobczyk_001179.pdf?sequence=1&isAllowed=y

2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa

3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512.

4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ratajczyk
Prowadzący grup: Paulina Borówka, Natalia Ratajczyk, Iwona Rosset, Dominika Ślusarczyk, Radosław Włodarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach i 1 na wykładzie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od powrotu na zajęcia.

Metody dydaktyczne:

Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna).

metoda projektu, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych.

Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna).

Kryteria oceniania:

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Ocena końcowa: 50% wykład+50% ćwiczenia


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Kolokwium na ocenę (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_W10, 04Eko-1A_W11)

Ćwiczenia:

Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego zadania edukacyjnego (04Eko-1A_W11, 04Eko-1A_U04, 04Eko-1A_U12),

Ocena wykonanych prac projektowych (04Eko-1A_K4)

Ocena kart pracy (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_U12, 04Eko-1A_K3)



Szczegółowe treści kształcenia:

Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast.

Zagadnienia wykładów:

1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym

2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty

3. Czynniki kształtujące świadomość ekologiczną

4. Możliwości redukcji negatywnego wpływu na środowisko w miastach

5. Edukacja ekologiczna i rola edukatora środowiskowego

6. Ślad ekologiczny krajów, miast i indywidualny

7. Przyszłość, społeczeństwo po industrialne, globalizacja, metropolizacja

Zagadnienia ćwiczeń:

1. Świadomość ekologiczna – główne założenia, przykłady badań, przygotowanie kwestionariusza

2. Ekoetykiety i ich wpływ na świadomą konsumpcję

3. Ślad ekologiczny – założenia koncepcji, pomiar indywidualnego śladu ekologicznego

4. Moje zachowania i ich wpływ na środowisko – prezentacje indywidualne

5. Techniki i narzędzia wykorzystywane w edukacji przyrodniczej, analiza skuteczności i przydatności różnych narzędzi i technik

6. Praca edukatora przyrodniczego

7. Edukacja przyrodnicza w warunkach miejskich - Prezentacja projektów studentów (edukacyjna gra terenowa o tematyce przyrodniczej)

8. i 9. Czy łatwo być edukatorem przyrodniczym? Prezentacja wybranego tematu związanego z ekologią/naukami przyrodniczymi/ochroną środowiska

10.Strategia zapewnienia żywności dla rosnącej populacji świata z nastawieniem na dietę roślinną, omówienie głównych problemów produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego

11.Identyfikacja rozwiązań zapewniających zrównoważoną dietę osób dorosłych i dzieci, także w kontekście śladu wodnego

12.Ocena składu produktów w oparciu o etykiety z nastawieniem na identyfikację dodatków do żywności oraz ich wpływu na organizm ludzki

13.Analiza trybu życia w kontekście prawidłowości funkcjonowania organizmu ludzkiego w dobie smartfonizacji.



Literatura:

1) Sobczyk Wiktoria Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków

2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa

3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512.

4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ratajczyk
Prowadzący grup: Beata Borowska, Magdalena Kobus, Natalia Ratajczyk, Iwona Rosset, Radosław Włodarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia są obowiązkowe. Możliwe są 2 nieobecności (usprawiedliwione) na ćwiczeniach i 1 na wykładzie. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach konieczne jest uzupełnienie karty pracy lub innych realizowanych zadań w terminie 2 tygodni od powrotu na zajęcia.

Metody dydaktyczne:

Podające i poszukujące: wykład informacyjny z elementami problemowego, pokaz (prezentacja multimedialna).

metoda projektu, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku.


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczanie ćwiczeń na podstawie prac etapowych.

Zaliczenie wykładów - kolokwium z materiału przekazywanego na wykładach (min. 60% przewidzianych punktów, ocena dostateczna).

Kryteria oceniania:

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)


Ocena końcowa: 50% wykład+50% ćwiczenia


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Kolokwium na ocenę (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_W10, 04Eko-1A_W11)

Ćwiczenia:

Ocena aktywności i przygotowania merytorycznego zadania edukacyjnego (04Eko-1A_W11, 04Eko-1A_U04, 04Eko-1A_U12),

Ocena wykonanych prac projektowych (04Eko-1A_K4)

Ocena kart pracy (04Eko-1A_W02, 04Eko-1A_U12, 04Eko-1A_K3)



Szczegółowe treści kształcenia:

Celem przedmiotu jest uświadomienie studentom problemów ekologicznych w miastach oraz skutków globalizacji i metropolizacji dla środowiska i zdrowia człowieka. Spodziewanym efektem jest wykształcenie przekonania o konieczności edukacji i rozwijania świadomości ekologicznej mieszkańców miast.

Zagadnienia wykładów:

1. Bioetyka w aspekcie ekologicznym

2. Świadomość ekologiczna i jej aspekty

3. Czynniki kształtujące świadomość ekologiczną

4. Możliwości redukcji negatywnego wpływu na środowisko w miastach

5. Edukacja ekologiczna i rola edukatora środowiskowego

6. Ślad ekologiczny krajów, miast i indywidualny

7. Przyszłość, społeczeństwo po industrialne, globalizacja, metropolizacja

Zagadnienia ćwiczeń:

1. Świadomość ekologiczna – główne założenia, przykłady badań, przygotowanie kwestionariusza

2. Ekoetykiety i ich wpływ na świadomą konsumpcję

3. Ślad ekologiczny – założenia koncepcji, pomiar indywidualnego śladu ekologicznego

4. Moje zachowania i ich wpływ na środowisko – prezentacje indywidualne

5. Techniki i narzędzia wykorzystywane w edukacji przyrodniczej, analiza skuteczności i przydatności różnych narzędzi i technik

6. Praca edukatora przyrodniczego

7. Edukacja przyrodnicza w warunkach miejskich - Prezentacja projektów studentów (edukacyjna gra terenowa o tematyce przyrodniczej)

8. i 9. Czy łatwo być edukatorem przyrodniczym? Prezentacja wybranego tematu związanego z ekologią/naukami przyrodniczymi/ochroną środowiska

10.Strategia zapewnienia żywności dla rosnącej populacji świata z nastawieniem na dietę roślinną, omówienie głównych problemów produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego

11.Identyfikacja rozwiązań zapewniających zrównoważoną dietę osób dorosłych i dzieci, także w kontekście śladu wodnego

12.Ocena składu produktów w oparciu o etykiety z nastawieniem na identyfikację dodatków do żywności oraz ich wpływu na organizm ludzki

13.Analiza trybu życia w kontekście prawidłowości funkcjonowania organizmu ludzkiego w dobie smartfonizacji.



Literatura:

1) Sobczyk Wiktoria Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, WNAP, 2003, Kraków

2) Tuszyńska Ligia Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wyd. UW, 2008, Warszawa

3) Wolański NapoleonPrzyszłość. Społeczeństwo postindustrialne. Globalizacja [w:]Ekologia człowieka. Tom II, PWN, 2006, Warszawa, pp. 471-512.

4) Kozłowski Stefan Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, Warszawa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8