UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie i audyt przestrzeni miejskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM226LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie i audyt przestrzeni miejskich
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: EkoMiasto 2 sem. I stop. L-2024/2025-plan
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w tematykę kształtowania przestrzeni na obszarach miejskich w Polsce.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka):

- objaśnia mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych, społecznych i przyrodniczych (04Eko-1A_W03),

- wyjaśnia podstawowe procesy rozwoju i gospodarowania w przestrzeni miejskiej w kontekście współczesnych teorii społecznych i ekonomicznych (04Eko-1A_W04),

- charakteryzuje metody i narzędzia pozyskiwania i analizy danych, pozwalające opisywać procesy przyrodnicze i społeczne zachodzące w miastach (04Eko-1A W06),

- szczegółowo charakteryzuje wartość i rolę społeczeństwa obywatelskiego w zrównoważonym rozwoju miasta (04Eko-1A_W11).

UMIEJĘTNOŚCI:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka):

- wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i potrafi pozyskiwać dane do analizowania podstawowych procesów oraz zjawisk społecznych, ekonomicznych i środowiskowych (04Eko-1A_U01),

- posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) (04Eko-1A_U10),

- potrafi pracować w grupie i wyrażać swoje zdanie, a także przytoczyć odpowiednie argumenty na dany temat (04Eko-1A_U14).

KOMPETENCJE:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka):

- rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy i rozwoju własnych kompetencji, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób z zespołu (04Eko-1A_K1),

- uczestniczy w przygotowywaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju w kontekście kształtowania przestrzeni na obszarach miejskich (04Eko-1A_K2).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Stasiak
Prowadzący grup: Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

1. Zajęcia w cyklu 2024/2025 prowadzone będą stacjonarnie.

2. Liczba punktów ECTS: 2


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, dyskusja kierowana, burza mózgów, praca indywidualna
 oraz zespołowa nad wskazanym zagadnieniem

Sposoby i kryteria oceniania:

System punktowy:

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy:

1. Zadanie zaliczeniowe (50%)

2. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach (50%).

Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w wyżej wymienionych punktach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do problematyki

2. Przestrzeń miejska – pozorna dostępność czy przemyślany projekt?

3. Tereny zieleni – fragment przestrzeni czy główne obszary w krajobrazie miejskim?

4. Integracja terenów zielonych z przestrzenią miejską

5. Przestrzeń miejska w obiektywie – znaczenie fotografii w badaniu miasta

6. Audyt przestrzeni miejskiej – analiza i ocena jej potencjału

7. Refleksje końcowe na temat kształtowania przestrzeni miejskiej

Realizacja efektów uczenia:

Pkt. 1, 2, 3, 4 (04Eko-1A_W03), (04Eko-1A_W04), (04Eko-1A_U14).

Pkt. 5, 6, 7 (04Eko-1A W06), (04Eko-1A_W11), (04Eko-1A_U01), (04Eko-1A_U10), (04Eko-1A_U14).

Literatura:

Podstawowa:

o A. Indraszczyk, P. Soliwoda (red.), O politykach publicznych, czasie wolnym i kształtowaniu przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce-Warszawa 2023. [wybrane fragmenty]

o A. Wojnarowska, Jakość przestrzeni publicznej centrum miasta. Przykład miast średnich regionu łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. [wybrane fragmenty]

o M. Śliwa (red.), 3Z Miasta: Zauważ – Zrównoważ – Zagospodaruj, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015. [wybrane fragmenty]

o S. Liszewski (red.), Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. [wybrane fragmenty]

o J. Słodczyk, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2001. [wybrane fragmenty]

o oraz artykuły naukowe udostępniane studentom na zajęciach.

Uzupełniająca:

o Maciej J. Nowak, T. Skotarczak (red.), Zarządzanie przestrzenią miasta, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2012.

o Z. Haber, P. Urbański, Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2010.

o A. Zachariasz, Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2006.

o E. Oleksiejuk, J. Piotrowiak (red.), Zieleń miejska - naturalne bogactwo miasta. Zasady gospodarowania i ochrona, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych Oddział Toruń, Toruń 2005.

o W. Wiśniewska, Krajobrazy codzienne, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Stasiak
Prowadzący grup: Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

• wykład konwersatoryjny,

• dyskusja kierowana,

• burza mózgów,

• praca w grupach nad wskazanym zagadnieniem,

• prezentacja multimedialna.

Sposoby i kryteria oceniania:

System punktowy:

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy:

1. Zadania zaliczeniowe (karty pracy) (50%)

2. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach (50%).

Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w wyżej wymienionych punktach.

Szczegółowe treści kształcenia:

Ćwiczenia konwersatoryjne:

1. Wprowadzenie do problematyki

2. Kształtowanie przestrzeni miejskiej jako zadanie jednostek samorządu terytorialnego

3. Kształtowanie przestrzeni leśnej pod kątem turystycznego i rekreacyjnego zagospodarowania lasu

4. Przestrzeń miejska – pozorna dostępność czy przemyślany projekt?

5. Tereny zieleni – fragment przestrzeni czy główne obszary w krajobrazie miejskim?

6. Ocena jakości miejsc publicznych (cz. 1)

7. Ocena jakości miejsc publicznych (cz. 2)

Literatura:

Podstawowa:

o A. Wojnarowska, Jakość przestrzeni publicznej centrum miasta. Przykład miast średnich regionu łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. [wybrane fragmenty]

o M. Śliwa (red.), 3Z Miasta: Zauważ – Zrównoważ – Zagospodaruj, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015. [wybrane fragmenty]

o S. Liszewski (red.), Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. [wybrane fragmenty]

o J. Słodczyk, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2001. [wybrane fragmenty]

o oraz artykuły naukowe udostępniane studentom na zajęciach.

Uzupełniająca:

o Maciej J. Nowak, T. Skotarczak (red.), Zarządzanie przestrzenią miasta, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2012.

o Z. Haber, P. Urbański, Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2010.

o A. Zachariasz, Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2006.

o E. Oleksiejuk, J. Piotrowiak (red.), Zieleń miejska - naturalne bogactwo miasta. Zasady gospodarowania i ochrona, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych Oddział Toruń, Toruń 2005.

o W. Wiśniewska, Krajobrazy codzienne, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Stasiak
Prowadzący grup: Ewelina Stasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

• wykład konwersatoryjny,

• dyskusja kierowana,

• burza mózgów,

• praca w grupach nad wskazanym zagadnieniem,

• prezentacja multimedialna.

Sposoby i kryteria oceniania:

System punktowy:

Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy:

1. Aktywność na zajęciach i stopień przygotowania się do zajęć (30%)

2. Zadanie zaliczeniowe (karta pracy) (20%).

3. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach (50%).


Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w punkcie 1., 2. i 3. (30%, 20% i 50%).

Szczegółowe treści kształcenia:

Ćwiczenia konwersatoryjne:

1. Wprowadzenie do problematyki – podstawowe wiadomości o przestrzeniach publicznych

2. Diagnozowanie przestrzeni publicznych – wprowadzenie do projektu

3. Przestrzeń miejska – pozorna dostępność czy przemyślany projekt?

4. Tereny zieleni – fragment przestrzeni czy główne obszary w krajobrazie miejskim?

5. Audyt przestrzeni miejskich – ocena potencjału miejsc cz. 1.

6. Audyt przestrzeni miejskich – ocena potencjału miejsc cz. 2.

Literatura:

Podstawowa:

o A. Wojnarowska, Jakość przestrzeni publicznej centrum miasta. Przykład miast średnich regionu łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. [wybrane fragmenty]

o M. Śliwa (red.), 3Z Miasta: Zauważ – Zrównoważ – Zagospodaruj, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015. [wybrane fragmenty]

o S. Liszewski (red.), Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. [wybrane fragmenty]

o J. Słodczyk, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2001. [wybrane fragmenty]

o oraz artykuły naukowe udostępniane studentom na zajęciach.

Uzupełniająca:

o Maciej J. Nowak, T. Skotarczak (red.), Zarządzanie przestrzenią miasta, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2012.

o Z. Haber, P. Urbański, Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2010.

o A. Zachariasz, Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2006.

o E. Oleksiejuk, J. Piotrowiak (red.), Zieleń miejska - naturalne bogactwo miasta. Zasady gospodarowania i ochrona, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych Oddział Toruń, Toruń 2005.

o W. Wiśniewska, Krajobrazy codzienne, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6