Kształtowanie i audyt przestrzeni miejskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-EM226LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie i audyt przestrzeni miejskich |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: |
EkoMiasto 2 sem. I stop. L-2024/2025-plan |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w tematykę kształtowania przestrzeni na obszarach miejskich w Polsce. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka): - objaśnia mechanizmy i determinanty procesów ekonomicznych, społecznych i przyrodniczych (04Eko-1A_W03), - wyjaśnia podstawowe procesy rozwoju i gospodarowania w przestrzeni miejskiej w kontekście współczesnych teorii społecznych i ekonomicznych (04Eko-1A_W04), - charakteryzuje metody i narzędzia pozyskiwania i analizy danych, pozwalające opisywać procesy przyrodnicze i społeczne zachodzące w miastach (04Eko-1A W06), - szczegółowo charakteryzuje wartość i rolę społeczeństwa obywatelskiego w zrównoważonym rozwoju miasta (04Eko-1A_W11). UMIEJĘTNOŚCI: W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka): - wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i potrafi pozyskiwać dane do analizowania podstawowych procesów oraz zjawisk społecznych, ekonomicznych i środowiskowych (04Eko-1A_U01), - posiada umiejętność przygotowania raportów z prac własnych oraz wystąpień (prezentacji) (04Eko-1A_U10), - potrafi pracować w grupie i wyrażać swoje zdanie, a także przytoczyć odpowiednie argumenty na dany temat (04Eko-1A_U14). KOMPETENCJE: W wyniku przeprowadzonych zajęć student(ka): - rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy i rozwoju własnych kompetencji, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób z zespołu (04Eko-1A_K1), - uczestniczy w przygotowywaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju w kontekście kształtowania przestrzeni na obszarach miejskich (04Eko-1A_K2). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CA
ŚR CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Stasiak | |
Prowadzący grup: | Ewelina Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | 1. Zajęcia w cyklu 2024/2025 prowadzone będą stacjonarnie. 2. Liczba punktów ECTS: 2 W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach. |
|
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny, dyskusja kierowana, burza mózgów, praca indywidualna
oraz zespołowa nad wskazanym zagadnieniem |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | System punktowy: Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy: 1. Zadanie zaliczeniowe (50%) 2. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach (50%). Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w wyżej wymienionych punktach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do problematyki 2. Przestrzeń miejska – pozorna dostępność czy przemyślany projekt? 3. Tereny zieleni – fragment przestrzeni czy główne obszary w krajobrazie miejskim? 4. Integracja terenów zielonych z przestrzenią miejską 5. Przestrzeń miejska w obiektywie – znaczenie fotografii w badaniu miasta 6. Audyt przestrzeni miejskiej – analiza i ocena jej potencjału 7. Refleksje końcowe na temat kształtowania przestrzeni miejskiej Realizacja efektów uczenia: Pkt. 1, 2, 3, 4 (04Eko-1A_W03), (04Eko-1A_W04), (04Eko-1A_U14). Pkt. 5, 6, 7 (04Eko-1A W06), (04Eko-1A_W11), (04Eko-1A_U01), (04Eko-1A_U10), (04Eko-1A_U14). |
|
Literatura: |
Podstawowa: o A. Indraszczyk, P. Soliwoda (red.), O politykach publicznych, czasie wolnym i kształtowaniu przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce-Warszawa 2023. [wybrane fragmenty] o A. Wojnarowska, Jakość przestrzeni publicznej centrum miasta. Przykład miast średnich regionu łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. [wybrane fragmenty] o M. Śliwa (red.), 3Z Miasta: Zauważ – Zrównoważ – Zagospodaruj, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015. [wybrane fragmenty] o S. Liszewski (red.), Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. [wybrane fragmenty] o J. Słodczyk, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2001. [wybrane fragmenty] o oraz artykuły naukowe udostępniane studentom na zajęciach. Uzupełniająca: o Maciej J. Nowak, T. Skotarczak (red.), Zarządzanie przestrzenią miasta, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2012. o Z. Haber, P. Urbański, Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2010. o A. Zachariasz, Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2006. o E. Oleksiejuk, J. Piotrowiak (red.), Zieleń miejska - naturalne bogactwo miasta. Zasady gospodarowania i ochrona, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych Oddział Toruń, Toruń 2005. o W. Wiśniewska, Krajobrazy codzienne, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2002. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Stasiak | |
Prowadzący grup: | Ewelina Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład konwersatoryjny, • dyskusja kierowana, • burza mózgów, • praca w grupach nad wskazanym zagadnieniem, • prezentacja multimedialna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | System punktowy: Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy: 1. Zadania zaliczeniowe (karty pracy) (50%) 2. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach (50%). Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w wyżej wymienionych punktach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Ćwiczenia konwersatoryjne: 1. Wprowadzenie do problematyki 2. Kształtowanie przestrzeni miejskiej jako zadanie jednostek samorządu terytorialnego 3. Kształtowanie przestrzeni leśnej pod kątem turystycznego i rekreacyjnego zagospodarowania lasu 4. Przestrzeń miejska – pozorna dostępność czy przemyślany projekt? 5. Tereny zieleni – fragment przestrzeni czy główne obszary w krajobrazie miejskim? 6. Ocena jakości miejsc publicznych (cz. 1) 7. Ocena jakości miejsc publicznych (cz. 2) |
|
Literatura: |
Podstawowa: o A. Wojnarowska, Jakość przestrzeni publicznej centrum miasta. Przykład miast średnich regionu łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. [wybrane fragmenty] o M. Śliwa (red.), 3Z Miasta: Zauważ – Zrównoważ – Zagospodaruj, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015. [wybrane fragmenty] o S. Liszewski (red.), Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. [wybrane fragmenty] o J. Słodczyk, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2001. [wybrane fragmenty] o oraz artykuły naukowe udostępniane studentom na zajęciach. Uzupełniająca: o Maciej J. Nowak, T. Skotarczak (red.), Zarządzanie przestrzenią miasta, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2012. o Z. Haber, P. Urbański, Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2010. o A. Zachariasz, Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2006. o E. Oleksiejuk, J. Piotrowiak (red.), Zieleń miejska - naturalne bogactwo miasta. Zasady gospodarowania i ochrona, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych Oddział Toruń, Toruń 2005. o W. Wiśniewska, Krajobrazy codzienne, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2002. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Stasiak | |
Prowadzący grup: | Ewelina Stasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład konwersatoryjny, • dyskusja kierowana, • burza mózgów, • praca w grupach nad wskazanym zagadnieniem, • prezentacja multimedialna. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | System punktowy: Na ocenę końcową ćwiczeń składają się następujące elementy: 1. Aktywność na zajęciach i stopień przygotowania się do zajęć (30%) 2. Zadanie zaliczeniowe (karta pracy) (20%). 3. Przygotowanie w grupie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach (50%). Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z ocen osiągniętych w punkcie 1., 2. i 3. (30%, 20% i 50%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Ćwiczenia konwersatoryjne: 1. Wprowadzenie do problematyki – podstawowe wiadomości o przestrzeniach publicznych 2. Diagnozowanie przestrzeni publicznych – wprowadzenie do projektu 3. Przestrzeń miejska – pozorna dostępność czy przemyślany projekt? 4. Tereny zieleni – fragment przestrzeni czy główne obszary w krajobrazie miejskim? 5. Audyt przestrzeni miejskich – ocena potencjału miejsc cz. 1. 6. Audyt przestrzeni miejskich – ocena potencjału miejsc cz. 2. |
|
Literatura: |
Podstawowa: o A. Wojnarowska, Jakość przestrzeni publicznej centrum miasta. Przykład miast średnich regionu łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017. [wybrane fragmenty] o M. Śliwa (red.), 3Z Miasta: Zauważ – Zrównoważ – Zagospodaruj, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015. [wybrane fragmenty] o S. Liszewski (red.), Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. [wybrane fragmenty] o J. Słodczyk, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2001. [wybrane fragmenty] o oraz artykuły naukowe udostępniane studentom na zajęciach. Uzupełniająca: o Maciej J. Nowak, T. Skotarczak (red.), Zarządzanie przestrzenią miasta, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2012. o Z. Haber, P. Urbański, Kształtowanie terenów zieleni z elementami ekologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2010. o A. Zachariasz, Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2006. o E. Oleksiejuk, J. Piotrowiak (red.), Zieleń miejska - naturalne bogactwo miasta. Zasady gospodarowania i ochrona, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych Oddział Toruń, Toruń 2005. o W. Wiśniewska, Krajobrazy codzienne, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2002. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.