UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zintegrowane planowanie rozwoju miast

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM300LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zintegrowane planowanie rozwoju miast
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać podstawą wiedzę z zakresu funkcjonowania samorządu terytorialnego i kształtowania polityki rozwoju miast.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą zintegrowanego podejścia do planowania rozwoju miast. W szczególności zajęcia skoncentrowane są na:

- poznaniu istniejącego systemu planowania rozwoju miasta;

- analizie procesów i mechanizmów rozwoju miasta, identyfikacji strategicznych uwarunkowań rozwoju i wyborze priorytetów rozwoju;

- poznaniu metod i zasad budowania zintegrowanych planów rozwoju;

- zrozumieniu relacji i współzależności zachodzących pomiędzy strategicznymi planami rozwoju na poziomie lokalnym.

Efekty uczenia się:

PEK 1 – Wyjaśnia podstawowe procesy i mechanizmy planowania rozwoju w mieście w kontekście współczesnych koncepcji (m.in. zintegrowanego/terytorialnego podejścia do rozwoju i planowania) (04Eko-1A_W04);

PEK 2 – Określa normy i reguły funkcjonowania miejskiego systemu planowania rozwoju zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju (04Eko-1A_W07);

PEK 3 – Objaśnia związki pomiędzy sferą przestrzenną, środowiskową i gospodarczą w planowaniu rozwoju miasta, podkreśla konieczność holistycznego podejścia do planowania rozwoju (04Eko-1A_W10);

PEK 4 – Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskuje dane do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i środowiskowych na potrzeby przygotowania planów rozwoju miasta (04Eko-1A_U01);

PEK 5 – Identyfikuje przyczyny i interpretuje zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i środowiskowe w mieście oraz trendy rozwoju zachodzące w jego otoczeniu (04Eko-1A_U02);

PEK 6 – Analizuje procesy miejskie oraz proponuje i wdraża rozwiązania konkretnych problemów planistycznych (04Eko-1A_U06);

PEK 7 - Przygotowuje raporty z prac własnych oraz prezentuje w języku polskim i obcym (04Eko-1A_U10);

PEK 8 – Planuje priorytety i realizuje własną karierę zawodową lub naukową (04Eko-1A_U12);

PEK 9 – Inicjuje działania i uczestniczy w przygotowaniu i realizacji interdyscyplinarnych projektów na rzecz zrównoważonego rozwoju miasta (04Eko-1A_U13);

PEK 10 – Uczestniczy w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju (04Eko-1A_K02);

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W roku akademicki 2024/25 zajęcia prowadzone są stacjonarnie.

Metody dydaktyczne:

Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) w połączeniu z wykładem problemowym


Metoda prowadzenia ćwiczeń:

1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy

2. Dyskusja kierowana

3. Burza mózgów

4. Design thinking

5. Pokaz multimedialny

7. inne metody aktywizujące



Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

3. Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju.



Ćwiczenia:

obecność (warunek dopuszczający, dopuszczalne 2 nieobecności)

kolokwium zaliczeniowe (50%)

karty pracy (40%)

aktywny udział w zajęciach (10%)






Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru;

2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi;


Metoda prowadzenia ćwiczeń:

1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy

2. Dyskusja kierowana

3. Burza mózgów

4. Design thinking

5. Pokaz multimedialny

7. inne metody aktywizujące


Szczegółowe treści kształcenia:

Treści wykładów:

1. Dualny system planowania rozwoju miasta (typologia i specyfika dokumentów planistycznych, relacje i współzależności pomiędzy nimi);

2. Wyzwania i nowe podejście do zintegrowanego planowania rozwoju miasta – nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 20 lipca 2020;

3. Wymiary i obszary integracji w planowaniu rozwoju miasta (integracja zasobów, integracja przestrzenna, sektorowa, podmiotowa, czasowa, finansowa, integracja zarzadzania i programowania rozwoju);

4. Logika i etapy budowania strategicznych planów rozwoju miasta (diagnozowanie stanu rozwoju miasta, analiza uwarunkowań rozwoju miasta, wizja rozwoju miasta i wybór celów strategicznych (priorytetów), plany operacyjne, monitoring i ewaluacja planów rozwoju);

5. Zasady planowania rozwoju miasta (m.in. zasada zrównoważonego rozwoju, endogenicznego podejścia do rozwoju, koncentracji, partnerstwa, subsydiarności, transparentności);

6. Funkcje planów w rozwoju miasta (funkcja regulacyjna, koordynacyjna, informacyjna, kontrolna, edukacyjna, marketingowa planów rozwoju miasta);

7. Bariery w budowaniu zintegrowanych planów rozwoju miasta (m.in. bariery wiedzy i świadomości, bariery organizacyjne, bariery finansowe, bariery mentalne).


Treści ćwiczeń:

1. Diagnoza stanu rozwoju miasta – obszary analizy, metody, zakres i źródła danych, dobór wskaźników i ich interpretacja.

2. Analiza SWOT i TOWS – jakościowa analiza czynników i uwarunkowań rozwoju miasta oraz jej zastosowanie. Macierz SWOT i TOWS.

3. Drzewo problemów i mapa problemów jako narzędzia analizy strategicznej.

4. Drzewo celów jako narzędzie planowania. Metody formułowania celów rozwoju.

5. Identyfikacja priorytetów i współzależności w rozwoju. Metody priorytetyzacji i hierarchizacji celów rozwoju. Macierz celów.

6. Partnerstwo i partycypacja w zintegrowanym planowaniu rozwoju miasta. Metody, narzędzia partycypacji i budowania partnerstw rozwoju. Budowanie projektów zintegrowanych metodą design thinking.

7. Kwantyfikacja celów rozwoju oraz system monitorowania rozwoju miasta. Założenia systemu monitorowania, dobór i konstrukcja wskaźników monitorowania, filtr SMART



Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82);

2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019;

3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;

4. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015;

5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c);

Literatura uzupełniająca:

6. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003;

7. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999;

8. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W roku akademicki 2024/25 zajęcia prowadzone są stacjonarnie.

Metody dydaktyczne:

Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) w połączeniu z wykładem problemowym


Metoda prowadzenia ćwiczeń:

1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy

2. Dyskusja kierowana

3. Burza mózgów

4. Design thinking

5. Pokaz multimedialny

7. inne metody aktywizujące



Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

3. Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju.



Ćwiczenia:

obecność (warunek dopuszczający, dopuszczalne 2 nieobecności)

kolokwium zaliczeniowe (50%)

karty pracy (40%)

aktywny udział w zajęciach (10%)






Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru;

2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi;


Metoda prowadzenia ćwiczeń:

1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy

2. Dyskusja kierowana

3. Burza mózgów

4. Design thinking

5. Pokaz multimedialny

7. inne metody aktywizujące


Szczegółowe treści kształcenia:

Treści wykładów:

1. Dualny system planowania rozwoju miasta (typologia i specyfika dokumentów planistycznych, relacje i współzależności pomiędzy nimi);

2. Wyzwania i nowe podejście do zintegrowanego planowania rozwoju miasta – nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 20 lipca 2020;

3. Wymiary i obszary integracji w planowaniu rozwoju miasta (integracja zasobów, integracja przestrzenna, sektorowa, podmiotowa, czasowa, finansowa, integracja zarzadzania i programowania rozwoju);

4. Logika i etapy budowania strategicznych planów rozwoju miasta (diagnozowanie stanu rozwoju miasta, analiza uwarunkowań rozwoju miasta, wizja rozwoju miasta i wybór celów strategicznych (priorytetów), plany operacyjne, monitoring i ewaluacja planów rozwoju);

5. Zasady planowania rozwoju miasta (m.in. zasada zrównoważonego rozwoju, endogenicznego podejścia do rozwoju, koncentracji, partnerstwa, subsydiarności, transparentności);

6. Funkcje planów w rozwoju miasta (funkcja regulacyjna, koordynacyjna, informacyjna, kontrolna, edukacyjna, marketingowa planów rozwoju miasta);

7. Bariery w budowaniu zintegrowanych planów rozwoju miasta (m.in. bariery wiedzy i świadomości, bariery organizacyjne, bariery finansowe, bariery mentalne).


Treści ćwiczeń:

1. Diagnoza stanu rozwoju miasta – obszary analizy, metody, zakres i źródła danych, dobór wskaźników i ich interpretacja.

2. Analiza SWOT i TOWS – jakościowa analiza czynników i uwarunkowań rozwoju miasta oraz jej zastosowanie. Macierz SWOT i TOWS.

3. Drzewo problemów i mapa problemów jako narzędzia analizy strategicznej.

4. Drzewo celów jako narzędzie planowania. Metody formułowania celów rozwoju.

5. Identyfikacja priorytetów i współzależności w rozwoju. Metody priorytetyzacji i hierarchizacji celów rozwoju. Macierz celów.

6. Partnerstwo i partycypacja w zintegrowanym planowaniu rozwoju miasta. Metody, narzędzia partycypacji i budowania partnerstw rozwoju. Budowanie projektów zintegrowanych metodą design thinking.

7. Kwantyfikacja celów rozwoju oraz system monitorowania rozwoju miasta. Założenia systemu monitorowania, dobór i konstrukcja wskaźników monitorowania, filtr SMART



Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82);

2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019;

3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;

4. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015;

5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c);

Literatura uzupełniająca:

6. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003;

7. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999;

8. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W roku akademicki 2023/24 zajęcia prowadzone są stacjonarnie.

Metody dydaktyczne:

Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) w połączeniu z wykładem problemowym


Metoda prowadzenia ćwiczeń:

1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy

2. Dyskusja kierowana

3. Burza mózgów

4. Design thinking

5. Pokaz multimedialny

7. inne metody aktywizujące



Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

3. Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju.



Ćwiczenia:

obecność (warunek dopuszczający, dopuszczalne 2 nieobecności)

kolokwium zaliczeniowe (50%)

karty pracy (40%)

aktywny udział w zajęciach (10%)






Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru;

2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi;


Metoda prowadzenia ćwiczeń:

1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy

2. Dyskusja kierowana

3. Burza mózgów

4. Design thinking

5. Pokaz multimedialny

7. inne metody aktywizujące


Szczegółowe treści kształcenia:

Treści wykładów:

1. Dualny system planowania rozwoju miasta (typologia i specyfika dokumentów planistycznych, relacje i współzależności pomiędzy nimi);

2. Wyzwania i nowe podejście do zintegrowanego planowania rozwoju miasta – nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 20 lipca 2020;

3. Wymiary i obszary integracji w planowaniu rozwoju miasta (integracja zasobów, integracja przestrzenna, sektorowa, podmiotowa, czasowa, finansowa, integracja zarzadzania i programowania rozwoju);

4. Logika i etapy budowania strategicznych planów rozwoju miasta (diagnozowanie stanu rozwoju miasta, analiza uwarunkowań rozwoju miasta, wizja rozwoju miasta i wybór celów strategicznych (priorytetów), plany operacyjne, monitoring i ewaluacja planów rozwoju);

5. Zasady planowania rozwoju miasta (m.in. zasada zrównoważonego rozwoju, endogenicznego podejścia do rozwoju, koncentracji, partnerstwa, subsydiarności, transparentności);

6. Funkcje planów w rozwoju miasta (funkcja regulacyjna, koordynacyjna, informacyjna, kontrolna, edukacyjna, marketingowa planów rozwoju miasta);

7. Bariery w budowaniu zintegrowanych planów rozwoju miasta (m.in. bariery wiedzy i świadomości, bariery organizacyjne, bariery finansowe, bariery mentalne).


Treści ćwiczeń:

1. Diagnoza stanu rozwoju miasta – obszary analizy, metody, zakres i źródła danych, dobór wskaźników i ich interpretacja.

2. Analiza SWOT i TOWS – jakościowa analiza czynników i uwarunkowań rozwoju miasta oraz jej zastosowanie. Macierz SWOT i TOWS.

3. Drzewo problemów i mapa problemów jako narzędzia analizy strategicznej.

4. Drzewo celów jako narzędzie planowania. Metody formułowania celów rozwoju.

5. Identyfikacja priorytetów i współzależności w rozwoju. Metody priorytetyzacji i hierarchizacji celów rozwoju. Macierz celów.

6. Partnerstwo i partycypacja w zintegrowanym planowaniu rozwoju miasta. Metody, narzędzia partycypacji i budowania partnerstw rozwoju. Budowanie projektów zintegrowanych metodą design thinking.

7. Kwantyfikacja celów rozwoju oraz system monitorowania rozwoju miasta. Założenia systemu monitorowania, dobór i konstrukcja wskaźników monitorowania, filtr SMART



Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82);

2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019;

3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;

4. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015;

5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c);

Literatura uzupełniająca:

6. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003;

7. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999;

8. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W roku akademicki 2023/24 zajęcia prowadzone są stacjonarnie.

Metody dydaktyczne:

Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) w połączeniu z wykładem problemowym


Metoda prowadzenia ćwiczeń:

1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy

2. Dyskusja kierowana

3. Burza mózgów

4. Design thinking

5. Pokaz multimedialny

7. inne metody aktywizujące



Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

3. Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju.



Ćwiczenia:

obecność (warunek dopuszczający, dopuszczalne 2 nieobecności)

kolokwium zaliczeniowe (50%)

karty pracy (40%)

aktywny udział w zajęciach (10%)






Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru;

2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi;


Metoda prowadzenia ćwiczeń:

1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy

2. Dyskusja kierowana

3. Burza mózgów

4. Design thinking

5. Pokaz multimedialny

7. inne metody aktywizujące


Szczegółowe treści kształcenia:

Treści wykładów:

1. Dualny system planowania rozwoju miasta (typologia i specyfika dokumentów planistycznych, relacje i współzależności pomiędzy nimi);

2. Wyzwania i nowe podejście do zintegrowanego planowania rozwoju miasta – nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 20 lipca 2020;

3. Wymiary i obszary integracji w planowaniu rozwoju miasta (integracja zasobów, integracja przestrzenna, sektorowa, podmiotowa, czasowa, finansowa, integracja zarzadzania i programowania rozwoju);

4. Logika i etapy budowania strategicznych planów rozwoju miasta (diagnozowanie stanu rozwoju miasta, analiza uwarunkowań rozwoju miasta, wizja rozwoju miasta i wybór celów strategicznych (priorytetów), plany operacyjne, monitoring i ewaluacja planów rozwoju);

5. Zasady planowania rozwoju miasta (m.in. zasada zrównoważonego rozwoju, endogenicznego podejścia do rozwoju, koncentracji, partnerstwa, subsydiarności, transparentności);

6. Funkcje planów w rozwoju miasta (funkcja regulacyjna, koordynacyjna, informacyjna, kontrolna, edukacyjna, marketingowa planów rozwoju miasta);

7. Bariery w budowaniu zintegrowanych planów rozwoju miasta (m.in. bariery wiedzy i świadomości, bariery organizacyjne, bariery finansowe, bariery mentalne).


Treści ćwiczeń:

1. Diagnoza stanu rozwoju miasta – obszary analizy, metody, zakres i źródła danych, dobór wskaźników i ich interpretacja.

2. Analiza SWOT i TOWS – jakościowa analiza czynników i uwarunkowań rozwoju miasta oraz jej zastosowanie. Macierz SWOT i TOWS.

3. Drzewo problemów i mapa problemów jako narzędzia analizy strategicznej.

4. Drzewo celów jako narzędzie planowania. Metody formułowania celów rozwoju.

5. Identyfikacja priorytetów i współzależności w rozwoju. Metody priorytetyzacji i hierarchizacji celów rozwoju. Macierz celów.

6. Partnerstwo i partycypacja w zintegrowanym planowaniu rozwoju miasta. Metody, narzędzia partycypacji i budowania partnerstw rozwoju. Budowanie projektów zintegrowanych metodą design thinking.

7. Kwantyfikacja celów rozwoju oraz system monitorowania rozwoju miasta. Założenia systemu monitorowania, dobór i konstrukcja wskaźników monitorowania, filtr SMART



Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82);

2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019;

3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;

4. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015;

5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c);

Literatura uzupełniająca:

6. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003;

7. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999;

8. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W roku akademickim 2021/2022 zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie z wykorzystaniem platformy MSTeams (zgodnie z obowiązującymi wytycznymi).

Metody dydaktyczne:

1. Wykład konwersatoryjny

2. Dyskusja kierowana

3. Burza mózgów

4. Design thinking

5. Pokaz multimedialny

7. inne metody aktywizujące

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

obecność (warunek dopuszczający)

kolokwium zaliczeniowe (50%)

karty pracy (40%)

aktywny udział w zajęciach (10%)

Szczegółowe treści kształcenia:

Treści ćwiczeń:

1. Diagnoza stanu rozwoju miasta – obszary analizy, metody, zakres i źródła danych, dobór wskaźników i ich interpretacja.

2. Analiza SWOT i TOWS – jakościowa analiza czynników i uwarunkowań rozwoju miasta oraz jej zastosowanie. Macierz SWOT i TOWS.

3. Drzewo problemów i mapa problemów jako narzędzia analizy strategicznej.

4. Drzewo celów jako narzędzie planowania. Metody formułowania celów rozwoju.

5. Identyfikacja priorytetów i współzależności w rozwoju. Metody priorytetyzacji i hierarchizacji celów rozwoju. Macierz celów.

6. Partnerstwo i partycypacja w zintegrowanym planowaniu rozwoju miasta. Metody, narzędzia partycypacji i budowania partnerstw rozwoju. Budowanie projektów zintegrowanych metodą design thinking.

7. Kwantyfikacja celów rozwoju oraz system monitorowania rozwoju miasta. Założenia systemu monitorowania, dobór i konstrukcja wskaźników monitorowania, filtr SMART.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W roku akademicki 20/21 zajęcia prowadzone zdalnie (on -line).

Metody dydaktyczne:

Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) w połączeniu z wykładem problemowym

Metoda prowadzenia ćwiczeń:


Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi (minimalny próg zaliczeniowy 55%);

3. Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju.


Ćwiczenia:


Szczegółowe treści kształcenia:

Treści wykładów:

1. Dualny system planowania rozwoju miasta (typologia i specyfika dokumentów planistycznych, relacje i współzależności pomiędzy nimi);

2. Wyzwania i nowe podejście do zintegrowanego planowania rozwoju miasta – nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 20 lipca 2020;

3. Wymiary i obszary integracji w planowaniu rozwoju miasta (integracja zasobów, integracja przestrzenna, sektorowa, podmiotowa, czasowa, finansowa, integracja zarzadzania i programowania rozwoju);

4. Logika i etapy budowania strategicznych planów rozwoju miasta (diagnozowanie stanu rozwoju miasta, analiza uwarunkowań rozwoju miasta, wizja rozwoju miasta i wybór celów strategicznych (priorytetów), plany operacyjne, monitoring i ewaluacja planów rozwoju);

5. Zasady planowania rozwoju miasta (m.in. zasada zrównoważonego rozwoju, endogenicznego podejścia do rozwoju, koncentracji, partnerstwa, subsydiarności, transparentności);

6. Funkcje planów w rozwoju miasta (funkcja regulacyjna, koordynacyjna, informacyjna, kontrolna, edukacyjna, marketingowa planów rozwoju miasta);

7. Bariery w budowaniu zintegrowanych planów rozwoju miasta (m.in. bariery wiedzy i świadomości, bariery organizacyjne, bariery finansowe, bariery mentalne).


Treści ćwiczeń:


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82);

2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019;

3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;

4. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015;

5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c);

Literatura uzupełniająca:

6. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003;

7. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999;

8. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Nowakowska
Prowadzący grup: Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6