Zintegrowane planowanie rozwoju miast
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-EM300LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zintegrowane planowanie rozwoju miast |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać podstawą wiedzę z zakresu funkcjonowania samorządu terytorialnego i kształtowania polityki rozwoju miast. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą zintegrowanego podejścia do planowania rozwoju miast. W szczególności zajęcia skoncentrowane są na: - poznaniu istniejącego systemu planowania rozwoju miasta; - analizie procesów i mechanizmów rozwoju miasta, identyfikacji strategicznych uwarunkowań rozwoju i wyborze priorytetów rozwoju; - poznaniu metod i zasad budowania zintegrowanych planów rozwoju; - zrozumieniu relacji i współzależności zachodzących pomiędzy strategicznymi planami rozwoju na poziomie lokalnym. |
Efekty uczenia się: |
PEK 1 – Wyjaśnia podstawowe procesy i mechanizmy planowania rozwoju w mieście w kontekście współczesnych koncepcji (m.in. zintegrowanego/terytorialnego podejścia do rozwoju i planowania) (04Eko-1A_W04); PEK 2 – Określa normy i reguły funkcjonowania miejskiego systemu planowania rozwoju zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju (04Eko-1A_W07); PEK 3 – Objaśnia związki pomiędzy sferą przestrzenną, środowiskową i gospodarczą w planowaniu rozwoju miasta, podkreśla konieczność holistycznego podejścia do planowania rozwoju (04Eko-1A_W10); PEK 4 – Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskuje dane do analizowania podstawowych procesów i zjawisk społecznych, ekonomicznych i środowiskowych na potrzeby przygotowania planów rozwoju miasta (04Eko-1A_U01); PEK 5 – Identyfikuje przyczyny i interpretuje zjawiska gospodarcze, społeczne, kulturowe i środowiskowe w mieście oraz trendy rozwoju zachodzące w jego otoczeniu (04Eko-1A_U02); PEK 6 – Analizuje procesy miejskie oraz proponuje i wdraża rozwiązania konkretnych problemów planistycznych (04Eko-1A_U06); PEK 7 - Przygotowuje raporty z prac własnych oraz prezentuje w języku polskim i obcym (04Eko-1A_U10); PEK 8 – Planuje priorytety i realizuje własną karierę zawodową lub naukową (04Eko-1A_U12); PEK 9 – Inicjuje działania i uczestniczy w przygotowaniu i realizacji interdyscyplinarnych projektów na rzecz zrównoważonego rozwoju miasta (04Eko-1A_U13); PEK 10 – Uczestniczy w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty zrównoważonego rozwoju (04Eko-1A_K02); |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W roku akademicki 2024/25 zajęcia prowadzone są stacjonarnie. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) w połączeniu z wykładem problemowym Metoda prowadzenia ćwiczeń: 1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy 2. Dyskusja kierowana 3. Burza mózgów 4. Design thinking 5. Pokaz multimedialny 7. inne metody aktywizujące |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 3. Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju. Ćwiczenia: obecność (warunek dopuszczający, dopuszczalne 2 nieobecności) kolokwium zaliczeniowe (50%) karty pracy (40%) aktywny udział w zajęciach (10%) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru; 2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi; Metoda prowadzenia ćwiczeń: 1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy 2. Dyskusja kierowana 3. Burza mózgów 4. Design thinking 5. Pokaz multimedialny 7. inne metody aktywizujące |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści wykładów: 1. Dualny system planowania rozwoju miasta (typologia i specyfika dokumentów planistycznych, relacje i współzależności pomiędzy nimi); 2. Wyzwania i nowe podejście do zintegrowanego planowania rozwoju miasta – nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 20 lipca 2020; 3. Wymiary i obszary integracji w planowaniu rozwoju miasta (integracja zasobów, integracja przestrzenna, sektorowa, podmiotowa, czasowa, finansowa, integracja zarzadzania i programowania rozwoju); 4. Logika i etapy budowania strategicznych planów rozwoju miasta (diagnozowanie stanu rozwoju miasta, analiza uwarunkowań rozwoju miasta, wizja rozwoju miasta i wybór celów strategicznych (priorytetów), plany operacyjne, monitoring i ewaluacja planów rozwoju); 5. Zasady planowania rozwoju miasta (m.in. zasada zrównoważonego rozwoju, endogenicznego podejścia do rozwoju, koncentracji, partnerstwa, subsydiarności, transparentności); 6. Funkcje planów w rozwoju miasta (funkcja regulacyjna, koordynacyjna, informacyjna, kontrolna, edukacyjna, marketingowa planów rozwoju miasta); 7. Bariery w budowaniu zintegrowanych planów rozwoju miasta (m.in. bariery wiedzy i świadomości, bariery organizacyjne, bariery finansowe, bariery mentalne). Treści ćwiczeń: 1. Diagnoza stanu rozwoju miasta – obszary analizy, metody, zakres i źródła danych, dobór wskaźników i ich interpretacja. 2. Analiza SWOT i TOWS – jakościowa analiza czynników i uwarunkowań rozwoju miasta oraz jej zastosowanie. Macierz SWOT i TOWS. 3. Drzewo problemów i mapa problemów jako narzędzia analizy strategicznej. 4. Drzewo celów jako narzędzie planowania. Metody formułowania celów rozwoju. 5. Identyfikacja priorytetów i współzależności w rozwoju. Metody priorytetyzacji i hierarchizacji celów rozwoju. Macierz celów. 6. Partnerstwo i partycypacja w zintegrowanym planowaniu rozwoju miasta. Metody, narzędzia partycypacji i budowania partnerstw rozwoju. Budowanie projektów zintegrowanych metodą design thinking. 7. Kwantyfikacja celów rozwoju oraz system monitorowania rozwoju miasta. Założenia systemu monitorowania, dobór i konstrukcja wskaźników monitorowania, filtr SMART |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82); 2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019; 3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; 4. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015; 5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c); Literatura uzupełniająca: 6. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003; 7. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999; 8. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT W
W
ŚR CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W roku akademicki 2024/25 zajęcia prowadzone są stacjonarnie. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) w połączeniu z wykładem problemowym Metoda prowadzenia ćwiczeń: 1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy 2. Dyskusja kierowana 3. Burza mózgów 4. Design thinking 5. Pokaz multimedialny 7. inne metody aktywizujące |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 3. Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju. Ćwiczenia: obecność (warunek dopuszczający, dopuszczalne 2 nieobecności) kolokwium zaliczeniowe (50%) karty pracy (40%) aktywny udział w zajęciach (10%) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru; 2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi; Metoda prowadzenia ćwiczeń: 1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy 2. Dyskusja kierowana 3. Burza mózgów 4. Design thinking 5. Pokaz multimedialny 7. inne metody aktywizujące |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści wykładów: 1. Dualny system planowania rozwoju miasta (typologia i specyfika dokumentów planistycznych, relacje i współzależności pomiędzy nimi); 2. Wyzwania i nowe podejście do zintegrowanego planowania rozwoju miasta – nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 20 lipca 2020; 3. Wymiary i obszary integracji w planowaniu rozwoju miasta (integracja zasobów, integracja przestrzenna, sektorowa, podmiotowa, czasowa, finansowa, integracja zarzadzania i programowania rozwoju); 4. Logika i etapy budowania strategicznych planów rozwoju miasta (diagnozowanie stanu rozwoju miasta, analiza uwarunkowań rozwoju miasta, wizja rozwoju miasta i wybór celów strategicznych (priorytetów), plany operacyjne, monitoring i ewaluacja planów rozwoju); 5. Zasady planowania rozwoju miasta (m.in. zasada zrównoważonego rozwoju, endogenicznego podejścia do rozwoju, koncentracji, partnerstwa, subsydiarności, transparentności); 6. Funkcje planów w rozwoju miasta (funkcja regulacyjna, koordynacyjna, informacyjna, kontrolna, edukacyjna, marketingowa planów rozwoju miasta); 7. Bariery w budowaniu zintegrowanych planów rozwoju miasta (m.in. bariery wiedzy i świadomości, bariery organizacyjne, bariery finansowe, bariery mentalne). Treści ćwiczeń: 1. Diagnoza stanu rozwoju miasta – obszary analizy, metody, zakres i źródła danych, dobór wskaźników i ich interpretacja. 2. Analiza SWOT i TOWS – jakościowa analiza czynników i uwarunkowań rozwoju miasta oraz jej zastosowanie. Macierz SWOT i TOWS. 3. Drzewo problemów i mapa problemów jako narzędzia analizy strategicznej. 4. Drzewo celów jako narzędzie planowania. Metody formułowania celów rozwoju. 5. Identyfikacja priorytetów i współzależności w rozwoju. Metody priorytetyzacji i hierarchizacji celów rozwoju. Macierz celów. 6. Partnerstwo i partycypacja w zintegrowanym planowaniu rozwoju miasta. Metody, narzędzia partycypacji i budowania partnerstw rozwoju. Budowanie projektów zintegrowanych metodą design thinking. 7. Kwantyfikacja celów rozwoju oraz system monitorowania rozwoju miasta. Założenia systemu monitorowania, dobór i konstrukcja wskaźników monitorowania, filtr SMART |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82); 2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019; 3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; 4. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015; 5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c); Literatura uzupełniająca: 6. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003; 7. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999; 8. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W roku akademicki 2023/24 zajęcia prowadzone są stacjonarnie. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) w połączeniu z wykładem problemowym Metoda prowadzenia ćwiczeń: 1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy 2. Dyskusja kierowana 3. Burza mózgów 4. Design thinking 5. Pokaz multimedialny 7. inne metody aktywizujące |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 3. Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju. Ćwiczenia: obecność (warunek dopuszczający, dopuszczalne 2 nieobecności) kolokwium zaliczeniowe (50%) karty pracy (40%) aktywny udział w zajęciach (10%) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru; 2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi; Metoda prowadzenia ćwiczeń: 1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy 2. Dyskusja kierowana 3. Burza mózgów 4. Design thinking 5. Pokaz multimedialny 7. inne metody aktywizujące |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści wykładów: 1. Dualny system planowania rozwoju miasta (typologia i specyfika dokumentów planistycznych, relacje i współzależności pomiędzy nimi); 2. Wyzwania i nowe podejście do zintegrowanego planowania rozwoju miasta – nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 20 lipca 2020; 3. Wymiary i obszary integracji w planowaniu rozwoju miasta (integracja zasobów, integracja przestrzenna, sektorowa, podmiotowa, czasowa, finansowa, integracja zarzadzania i programowania rozwoju); 4. Logika i etapy budowania strategicznych planów rozwoju miasta (diagnozowanie stanu rozwoju miasta, analiza uwarunkowań rozwoju miasta, wizja rozwoju miasta i wybór celów strategicznych (priorytetów), plany operacyjne, monitoring i ewaluacja planów rozwoju); 5. Zasady planowania rozwoju miasta (m.in. zasada zrównoważonego rozwoju, endogenicznego podejścia do rozwoju, koncentracji, partnerstwa, subsydiarności, transparentności); 6. Funkcje planów w rozwoju miasta (funkcja regulacyjna, koordynacyjna, informacyjna, kontrolna, edukacyjna, marketingowa planów rozwoju miasta); 7. Bariery w budowaniu zintegrowanych planów rozwoju miasta (m.in. bariery wiedzy i świadomości, bariery organizacyjne, bariery finansowe, bariery mentalne). Treści ćwiczeń: 1. Diagnoza stanu rozwoju miasta – obszary analizy, metody, zakres i źródła danych, dobór wskaźników i ich interpretacja. 2. Analiza SWOT i TOWS – jakościowa analiza czynników i uwarunkowań rozwoju miasta oraz jej zastosowanie. Macierz SWOT i TOWS. 3. Drzewo problemów i mapa problemów jako narzędzia analizy strategicznej. 4. Drzewo celów jako narzędzie planowania. Metody formułowania celów rozwoju. 5. Identyfikacja priorytetów i współzależności w rozwoju. Metody priorytetyzacji i hierarchizacji celów rozwoju. Macierz celów. 6. Partnerstwo i partycypacja w zintegrowanym planowaniu rozwoju miasta. Metody, narzędzia partycypacji i budowania partnerstw rozwoju. Budowanie projektów zintegrowanych metodą design thinking. 7. Kwantyfikacja celów rozwoju oraz system monitorowania rozwoju miasta. Założenia systemu monitorowania, dobór i konstrukcja wskaźników monitorowania, filtr SMART |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82); 2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019; 3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; 4. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015; 5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c); Literatura uzupełniająca: 6. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003; 7. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999; 8. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CA
W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W roku akademicki 2023/24 zajęcia prowadzone są stacjonarnie. |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) w połączeniu z wykładem problemowym Metoda prowadzenia ćwiczeń: 1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy 2. Dyskusja kierowana 3. Burza mózgów 4. Design thinking 5. Pokaz multimedialny 7. inne metody aktywizujące |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 3. Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju. Ćwiczenia: obecność (warunek dopuszczający, dopuszczalne 2 nieobecności) kolokwium zaliczeniowe (50%) karty pracy (40%) aktywny udział w zajęciach (10%) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru; 2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi; Metoda prowadzenia ćwiczeń: 1. Warsztaty z wykorzystaniem karty pracy 2. Dyskusja kierowana 3. Burza mózgów 4. Design thinking 5. Pokaz multimedialny 7. inne metody aktywizujące |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści wykładów: 1. Dualny system planowania rozwoju miasta (typologia i specyfika dokumentów planistycznych, relacje i współzależności pomiędzy nimi); 2. Wyzwania i nowe podejście do zintegrowanego planowania rozwoju miasta – nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 20 lipca 2020; 3. Wymiary i obszary integracji w planowaniu rozwoju miasta (integracja zasobów, integracja przestrzenna, sektorowa, podmiotowa, czasowa, finansowa, integracja zarzadzania i programowania rozwoju); 4. Logika i etapy budowania strategicznych planów rozwoju miasta (diagnozowanie stanu rozwoju miasta, analiza uwarunkowań rozwoju miasta, wizja rozwoju miasta i wybór celów strategicznych (priorytetów), plany operacyjne, monitoring i ewaluacja planów rozwoju); 5. Zasady planowania rozwoju miasta (m.in. zasada zrównoważonego rozwoju, endogenicznego podejścia do rozwoju, koncentracji, partnerstwa, subsydiarności, transparentności); 6. Funkcje planów w rozwoju miasta (funkcja regulacyjna, koordynacyjna, informacyjna, kontrolna, edukacyjna, marketingowa planów rozwoju miasta); 7. Bariery w budowaniu zintegrowanych planów rozwoju miasta (m.in. bariery wiedzy i świadomości, bariery organizacyjne, bariery finansowe, bariery mentalne). Treści ćwiczeń: 1. Diagnoza stanu rozwoju miasta – obszary analizy, metody, zakres i źródła danych, dobór wskaźników i ich interpretacja. 2. Analiza SWOT i TOWS – jakościowa analiza czynników i uwarunkowań rozwoju miasta oraz jej zastosowanie. Macierz SWOT i TOWS. 3. Drzewo problemów i mapa problemów jako narzędzia analizy strategicznej. 4. Drzewo celów jako narzędzie planowania. Metody formułowania celów rozwoju. 5. Identyfikacja priorytetów i współzależności w rozwoju. Metody priorytetyzacji i hierarchizacji celów rozwoju. Macierz celów. 6. Partnerstwo i partycypacja w zintegrowanym planowaniu rozwoju miasta. Metody, narzędzia partycypacji i budowania partnerstw rozwoju. Budowanie projektów zintegrowanych metodą design thinking. 7. Kwantyfikacja celów rozwoju oraz system monitorowania rozwoju miasta. Założenia systemu monitorowania, dobór i konstrukcja wskaźników monitorowania, filtr SMART |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82); 2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019; 3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; 4. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015; 5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c); Literatura uzupełniająca: 6. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003; 7. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999; 8. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W roku akademickim 2021/2022 zajęcia prowadzone stacjonarnie lub zdalnie z wykorzystaniem platformy MSTeams (zgodnie z obowiązującymi wytycznymi). |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Wykład konwersatoryjny 2. Dyskusja kierowana 3. Burza mózgów 4. Design thinking 5. Pokaz multimedialny 7. inne metody aktywizujące |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia: obecność (warunek dopuszczający) kolokwium zaliczeniowe (50%) karty pracy (40%) aktywny udział w zajęciach (10%) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści ćwiczeń: 1. Diagnoza stanu rozwoju miasta – obszary analizy, metody, zakres i źródła danych, dobór wskaźników i ich interpretacja. 2. Analiza SWOT i TOWS – jakościowa analiza czynników i uwarunkowań rozwoju miasta oraz jej zastosowanie. Macierz SWOT i TOWS. 3. Drzewo problemów i mapa problemów jako narzędzia analizy strategicznej. 4. Drzewo celów jako narzędzie planowania. Metody formułowania celów rozwoju. 5. Identyfikacja priorytetów i współzależności w rozwoju. Metody priorytetyzacji i hierarchizacji celów rozwoju. Macierz celów. 6. Partnerstwo i partycypacja w zintegrowanym planowaniu rozwoju miasta. Metody, narzędzia partycypacji i budowania partnerstw rozwoju. Budowanie projektów zintegrowanych metodą design thinking. 7. Kwantyfikacja celów rozwoju oraz system monitorowania rozwoju miasta. Założenia systemu monitorowania, dobór i konstrukcja wskaźników monitorowania, filtr SMART. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN CA
WT W
ŚR CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W roku akademicki 20/21 zajęcia prowadzone zdalnie (on -line). |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda prowadzenia wykładu: metoda podająca - wykład konwencjonalny (informacyjny) w połączeniu z wykładem problemowym Metoda prowadzenia ćwiczeń: |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: 1. Pisemny egzamin końcowy składający się z pytań otwartych i testu wielokrotnego wyboru (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 2. Esej nt „Czynniki sukcesu w planowaniu rozwoju miasta” przygotowany na podstawie filmu „Przebój” o A. Rżewskim - pierwszym prezydencie miasta Łodzi (minimalny próg zaliczeniowy 55%); 3. Łączna ocena z wykładu to: 85% ocena końcowa z egzaminu i 15% ocena z eseju. Ćwiczenia: |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści wykładów: 1. Dualny system planowania rozwoju miasta (typologia i specyfika dokumentów planistycznych, relacje i współzależności pomiędzy nimi); 2. Wyzwania i nowe podejście do zintegrowanego planowania rozwoju miasta – nowa ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 20 lipca 2020; 3. Wymiary i obszary integracji w planowaniu rozwoju miasta (integracja zasobów, integracja przestrzenna, sektorowa, podmiotowa, czasowa, finansowa, integracja zarzadzania i programowania rozwoju); 4. Logika i etapy budowania strategicznych planów rozwoju miasta (diagnozowanie stanu rozwoju miasta, analiza uwarunkowań rozwoju miasta, wizja rozwoju miasta i wybór celów strategicznych (priorytetów), plany operacyjne, monitoring i ewaluacja planów rozwoju); 5. Zasady planowania rozwoju miasta (m.in. zasada zrównoważonego rozwoju, endogenicznego podejścia do rozwoju, koncentracji, partnerstwa, subsydiarności, transparentności); 6. Funkcje planów w rozwoju miasta (funkcja regulacyjna, koordynacyjna, informacyjna, kontrolna, edukacyjna, marketingowa planów rozwoju miasta); 7. Bariery w budowaniu zintegrowanych planów rozwoju miasta (m.in. bariery wiedzy i świadomości, bariery organizacyjne, bariery finansowe, bariery mentalne). Treści ćwiczeń: |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie, Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 (rozdział 3: Polityka i planowanie rozwoju miasta, s. 45-60 oraz rozdział 4: Zintegrowane strategie rozwoju miasta, s. 61-82); 2. J. Danilewicz, D. Sikora-Fernandez (red.), Zarządzanie rozwojem współczesnych miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2019; 3. A. Nowakowska (red.), Nowoczesne metody i narzędzia zarzadzania rozwojem lokalnym i regionalnym, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; 4. M. Turała (red.) Zintegrowane zarzadzanie rozwojem, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015; 5. Film „Przebój - Aleksy Rżewski - super bohater z Łodzi” (dostęp pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=8bAMKd78c9c); Literatura uzupełniająca: 6. Kot J., Zarządzanie rozwojem gmin a praktyka planowania strategicznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003; 7. Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999; 8. Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CA
CA
CA
CA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Boryczka, Aleksandra Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.