UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geograficzne systemy informacji przestrzennej w zarządzaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM401LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Geograficzne systemy informacji przestrzennej w zarządzaniu
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: EkoMiasto 4 sem. I stop. L-2024/2025-plan
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych źródeł danych statystycznych, bardzo dobra znajomość obsługi komputera.

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest:

1. zaprezentowanie podstawowych informacji (tematyki, terminologii, funkcji) dotyczących Geograficznych Systemów Informacji Przestrzennej;

2. wskazanie możliwości zastosowania GIS w zarządzaniu (np. jednostką administracyjną, przedsiębiorstwem);

3. przedstawienie źródeł przestrzennych danych statystycznych oraz sposobów budowy baz danych przestrzennych w systemach GIS;

4. zapoznanie studentów z oprogramowaniem komputerowym GIS (ArcMap, GeoDa) oraz jego funkcjami umożliwiającymi zarządzanie danymi oraz wizualizację i analizę danych przestrzennych;

5. przygotowanie uczestników zajęć do praktycznego wykorzystania narzędzi GIS w celu gromadzenia i przetwarzania (wizualizacji i wstępnej analizy) danych przestrzennych, które wspiera procesy zarządzania.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

PEU1: Student identyfikuje podstawowe pojęcia z zakresu systemów geoinformacyjnych, rozróżnia terminologię GIS (04Eko-1A_W01).

PEU2: Student wskazuje podstawowe źródła danych przestrzennych i przestrzenno-czasowych (04Eko-1A_W06).

PEU3: Student wymienia i rozróżnia metody wizualizacji i wstępnej analizy danych przestrzennych adekwatne dla różnych rodzajów danych przestrzennych (04Eko-1A_W06).

PEU4: Student rozumie potrzebę wykorzystywania narzędzi GIS w procesie zarządzania np. jednostką administracyjną tj. miasto (04Eko-1A_W13).

Umiejętności:

PEU5: Student korzysta z rozmaitych internetowych baz danych. Odpowiednio zarządza danymi przestrzennymi - buduje własne bazy danych (04Eko-1A_U01, 04Eko-1A_U07).

PEU6: Student swobodnie korzysta z poznanych na zajęciach narzędzi technologii GIS oprogramowanych w pakietach komputerowych ArcMap i GeoDa w celu wizualizacji i analizy danych przestrzennych (04Eko-1A_U03).

PEU7: Student projektuje i wykonuje własne prezentacje danych przestrzennych, kompozycje map i infografiki, które wspierają procesy zarządzania, rozwija kreatywność. Formułuje wnioski na podstawie samodzielnie wykonanych wizualizacji i analiz danych przestrzennych, które wspierają procesy zarządzania (04Eko-1A_U02, 04Eko-1A_U06).

Kompetencje:

PEU8: Student potrafi współpracować z innymi uczestnikami zajęć. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną. Ocenia poziom własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego rozwoju (04Eko-1A_K1).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%.

Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Aktywność podczas zajęć

Projekt zaliczeniowy

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h

2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h

3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h

4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h

5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu ArcMap (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h

6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu ArcMap – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h

7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h

8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie Quantum GIS. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h

9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h

10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h


Literatura:

1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa.

2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf

3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria

i praktyka, PWN, Warszawa.

4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS

5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa.

6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Lewandowska-Gwarda
Prowadzący grup: Karolina Lewandowska-Gwarda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%.

Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Aktywność podczas zajęć

Projekt zaliczeniowy

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h

2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h

3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h

4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h

5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu ArcMap (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h

6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu ArcMap – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h

7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h

8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie Quantum GIS. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h

9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h

10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h


Literatura:

1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa.

2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf

3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria

i praktyka, PWN, Warszawa.

4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS

5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa.

6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Lewandowska-Gwarda
Prowadzący grup: Karolina Lewandowska-Gwarda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%.

Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Aktywność podczas zajęć

Projekt zaliczeniowy

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h

2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h

3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h

4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h

5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu ArcMap (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h

6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu ArcMap – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h

7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h

8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie ArcMap. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h

9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h

10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h


Literatura:

1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa.

2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf

3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria

i praktyka, PWN, Warszawa.

4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS

5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa.

6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Lewandowska-Gwarda
Prowadzący grup: Karolina Lewandowska-Gwarda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%.

Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Aktywność podczas zajęć

Projekt zaliczeniowy

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h

2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h

3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h

4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h

5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu Quantum GIS (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h

6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu Quantum GIS – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h

7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h

8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie Quantum GIS. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h

9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h

10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h


Literatura:

1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa.

2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf

3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria

i praktyka, PWN, Warszawa.

4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS

5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa.

6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Antczak
Prowadzący grup: Elżbieta Antczak, Bahman Jabbarian Amiri
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%.

Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura, źródła), bazy danych: GIS w praktyce (portale geostatystyczne, mapy)- zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h

2. Budowa własnej bazy danych przestrzennych – dane obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych-obszarowych (kraj, województwo, powiat) ArcMap, Quantum GIS, GeoDa: 2h

3. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu ArcMap i Quantum GIS (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami w tym podział warstw i selekcja). Praca na danych punktowych i obszarowych: 4h

4. Budowa w własnej bazy danych punktowych, w tym praca z Google Maps w QGIS, wizualizacja danych punktowych z atrybutami, w tym mapy HotSpots: 2h;

5. Wprowadzenie, wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa, w tym macierze powiązań: 2h

6. Metody ESRI w zarządzaniu – Eksploracyjna Analiza Danych Przestrzennych, modele trendu przestrzennego: GeoDa 4 h

7. Inne narzędzia analizy danych przestrzennych niezbędne w procesach zarządzania - zaawansowane możliwości środowiska ESRI. 8h

10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h


Literatura:

1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa.

2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf

3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria

i praktyka, PWN, Warszawa.

4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS

5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa.

6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bahman Jabbarian Amiri, Karolina Lewandowska-Gwarda
Prowadzący grup: Bahman Jabbarian Amiri, Karolina Lewandowska-Gwarda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%.

Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h

2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h

3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h

4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h

5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu Quantum GIS (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h

6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu Quantum GIS – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h

7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h

8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie Quantum GIS. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h

9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h

10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h


Literatura:

1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa.

2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf

3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria

i praktyka, PWN, Warszawa.

4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS

5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa.

6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Lewandowska-Gwarda
Prowadzący grup: Karolina Lewandowska-Gwarda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%.

Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h

2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h

3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h

4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h

5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu Quantum GIS (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h

6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu Quantum GIS – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h

7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h

8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie Quantum GIS. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h

9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h

10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R. (2007), GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa.

2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf.

3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa.

4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS.

5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

1. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6