Geograficzne systemy informacji przestrzennej w zarządzaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-EM401LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geograficzne systemy informacji przestrzennej w zarządzaniu |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: |
EkoMiasto 4 sem. I stop. L-2024/2025-plan |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych źródeł danych statystycznych, bardzo dobra znajomość obsługi komputera. |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest: 1. zaprezentowanie podstawowych informacji (tematyki, terminologii, funkcji) dotyczących Geograficznych Systemów Informacji Przestrzennej; 2. wskazanie możliwości zastosowania GIS w zarządzaniu (np. jednostką administracyjną, przedsiębiorstwem); 3. przedstawienie źródeł przestrzennych danych statystycznych oraz sposobów budowy baz danych przestrzennych w systemach GIS; 4. zapoznanie studentów z oprogramowaniem komputerowym GIS (ArcMap, GeoDa) oraz jego funkcjami umożliwiającymi zarządzanie danymi oraz wizualizację i analizę danych przestrzennych; 5. przygotowanie uczestników zajęć do praktycznego wykorzystania narzędzi GIS w celu gromadzenia i przetwarzania (wizualizacji i wstępnej analizy) danych przestrzennych, które wspiera procesy zarządzania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: PEU1: Student identyfikuje podstawowe pojęcia z zakresu systemów geoinformacyjnych, rozróżnia terminologię GIS (04Eko-1A_W01). PEU2: Student wskazuje podstawowe źródła danych przestrzennych i przestrzenno-czasowych (04Eko-1A_W06). PEU3: Student wymienia i rozróżnia metody wizualizacji i wstępnej analizy danych przestrzennych adekwatne dla różnych rodzajów danych przestrzennych (04Eko-1A_W06). PEU4: Student rozumie potrzebę wykorzystywania narzędzi GIS w procesie zarządzania np. jednostką administracyjną tj. miasto (04Eko-1A_W13). Umiejętności: PEU5: Student korzysta z rozmaitych internetowych baz danych. Odpowiednio zarządza danymi przestrzennymi - buduje własne bazy danych (04Eko-1A_U01, 04Eko-1A_U07). PEU6: Student swobodnie korzysta z poznanych na zajęciach narzędzi technologii GIS oprogramowanych w pakietach komputerowych ArcMap i GeoDa w celu wizualizacji i analizy danych przestrzennych (04Eko-1A_U03). PEU7: Student projektuje i wykonuje własne prezentacje danych przestrzennych, kompozycje map i infografiki, które wspierają procesy zarządzania, rozwija kreatywność. Formułuje wnioski na podstawie samodzielnie wykonanych wizualizacji i analiz danych przestrzennych, które wspierają procesy zarządzania (04Eko-1A_U02, 04Eko-1A_U06). Kompetencje: PEU8: Student potrafi współpracować z innymi uczestnikami zajęć. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną. Ocenia poziom własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego rozwoju (04Eko-1A_K1). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%. Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Aktywność podczas zajęć Projekt zaliczeniowy |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h 2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h 3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h 4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h 5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu ArcMap (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h 6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu ArcMap – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h 7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h 8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie Quantum GIS. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h 9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h 10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h |
|
Literatura: |
1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa. 2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf 3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa. 4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS 5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa. 6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CLE
CLE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%. Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Aktywność podczas zajęć Projekt zaliczeniowy |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h 2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h 3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h 4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h 5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu ArcMap (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h 6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu ArcMap – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h 7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h 8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie Quantum GIS. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h 9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h 10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h |
|
Literatura: |
1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa. 2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf 3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa. 4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS 5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa. 6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CLE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%. Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Aktywność podczas zajęć Projekt zaliczeniowy |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h 2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h 3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h 4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h 5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu ArcMap (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h 6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu ArcMap – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h 7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h 8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie ArcMap. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h 9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h 10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h |
|
Literatura: |
1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa. 2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf 3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa. 4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS 5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa. 6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CLE
CLE
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%. Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Aktywność podczas zajęć Projekt zaliczeniowy |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h 2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h 3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h 4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h 5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu Quantum GIS (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h 6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu Quantum GIS – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h 7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h 8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie Quantum GIS. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h 9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h 10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h |
|
Literatura: |
1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa. 2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf 3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa. 4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS 5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa. 6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CLE
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Antczak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antczak, Bahman Jabbarian Amiri | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%. Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura, źródła), bazy danych: GIS w praktyce (portale geostatystyczne, mapy)- zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h 2. Budowa własnej bazy danych przestrzennych – dane obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych-obszarowych (kraj, województwo, powiat) ArcMap, Quantum GIS, GeoDa: 2h 3. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu ArcMap i Quantum GIS (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami w tym podział warstw i selekcja). Praca na danych punktowych i obszarowych: 4h 4. Budowa w własnej bazy danych punktowych, w tym praca z Google Maps w QGIS, wizualizacja danych punktowych z atrybutami, w tym mapy HotSpots: 2h; 5. Wprowadzenie, wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa, w tym macierze powiązań: 2h 6. Metody ESRI w zarządzaniu – Eksploracyjna Analiza Danych Przestrzennych, modele trendu przestrzennego: GeoDa 4 h 7. Inne narzędzia analizy danych przestrzennych niezbędne w procesach zarządzania - zaawansowane możliwości środowiska ESRI. 8h 10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h |
|
Literatura: |
1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa. 2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf 3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa. 4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS 5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa. 6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CLE
CLE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bahman Jabbarian Amiri, Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Bahman Jabbarian Amiri, Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%. Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h 2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h 3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h 4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h 5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu Quantum GIS (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h 6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu Quantum GIS – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h 7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h 8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie Quantum GIS. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h 9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h 10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h |
|
Literatura: |
1. Gotlib D., Olszewski R. (2016), Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa. 2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf 3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa. 4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS 5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa. 6. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CLE
CLE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Prowadzący grup: | Karolina Lewandowska-Gwarda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącą zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny; prezentacja multimedialna; praca przy komputerze z zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania komputerowego; praca w grupach, praca indywidualna; burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność na zajęciach, wykonywanie prac domowych – 30%. Projekt zaliczeniowy (wykorzystanie poznanych na zajęciach narzędzi z zakresu geograficznych systemów informacyjnych w wizualizacji i wstępnej analizie wybranych danych przestrzennych; wykonanie kompozycji/prezentacji) – 70%. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie do Geograficznych Systemów Informacyjnych – pojęcia podstawowe; etapy rozwoju, elementy, zastosowania GIS; dane przestrzenne (rodzaje, struktura), bazy danych: 2h 2. GIS w praktyce - zastosowania w Internecie wspomagające procesy zarządzania: 2h 3. Źródła danych przestrzennych (GUS, Eurostat). Portale geostatystyczne – możliwość wizualizacji i analizy danych online wspomagające procesy zarządzania: 2h 4. GIS w zarządzaniu danymi przestrzennymi. Wprowadzenie do budowy własnej bazy danych przestrzennych – dane punktowe i obszarowe; bazy dla różnych jednostek przestrzennych (kraj, województwo, powiat, miasto): 2h 5. Wizualizacja danych przestrzennych w oprogramowaniu Quantum GIS (otwieranie danych, tabela atrybutów, wizualizacja z wykorzystaniem skali barw, symboli i wykresów, style, etykiety, zarządzanie warstwami – praca na danych punktowych i obszarowych): 8h 6. Możliwości budowy bazy danych w oprogramowaniu Quantum GIS – narzędzia tabeli atrybutów, import bazy zewnętrznej: 2h 7. Budowa bazy danych dla miast – praca samodzielna: 2h 8. Opracowywanie projektu/kompozycji/infografiki w programie Quantum GIS. Interpretacja uzyskanych wyników: 2h 9. Wizualizacja i wstępna analiza danych przestrzennych w programie GeoDa: 2h 10. Zajęcia projektowe – samodzielna praca nad projektem zaliczeniowym: 2h |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R. (2007), GIS obszary zastosowań, PWN, Warszawa. 2. Iwańczyk B. (2013), Quantum GIS. Tworzenie i analiza map, http://pdf.helion.pl/qgisku/qgisku.pdf. 3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D. J., Rhind D.W. (2006), GIS. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa. 4. Szczepanek R. (2017), Systemy informacji przestrzennej z QGIS. 5. Urbański J. (2007), Zrozumieć GIS. Analiza informacji przestrzennej, PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Portale internetowe: EBSCO, http://www.esripolska.com.pl, http://www.geostrona.pl/ http://gisdiary.wordpress.com, http://www.geoportal.gov.pl, http://www.gis-net.pl. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.