UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Environmental values and valuation

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM416LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Environmental values and valuation
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii, socjologii i zarządzania środowiskowego.

Skrócony opis:

Wartość środowiska przyrodniczego i jej wycena to wątki coraz częściej pojawiające się w dyskusjach nt. zarządzania środowiskiem przyrodniczym czy nawet na temat jego ochrony, również w Polsce. Z jednej strony, koncepcje te wpisują się w trend związany z dominacją dyskursu ekonomicznego w różnych dziedzinach wiedzy i życia społecznego, a także z neoliberalnymi tendencjami w polityce w wielu krajach. Z drugiej strony, wiążą się z nimi liczne kontrowersje, zwłaszcza etyczne, ale i związane z kwestiami metodologicznymi. W tej sytuacji warto wiedzieć, jakie są dostępne metody wyceny, czy szersze podejścia do wyceny, zwłaszcza w kontekście tematyki studiów na kierunku Ekomiasto.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

Po ukończeniu zajęć, student powinien być w stanie rozpoznać i omówić różne kategorie wartości środowiska przyrodniczego oraz być w stanie odnieść je do praktyki zarządzania środowiskiem.

2. Umiejętności:

Po ukończeniu zajęć, student powinien znać i być w stanie odpowiednio dobrać metody wyceny wartości środowiska odpowiednie do okoliczności, w których takie metody mogłyby znaleźć zastosowanie. Powinien potrafić wskazać dane niezbędne do wykorzystania tych metod oraz szczegółowe narzędzia, które należałoby zastosować w każdym przypadku.

3. Postawy/Kompetencje:

Po ukończeniu zajęć, student powinien rozumieć możliwości i ograniczenia stosowania różnych metod wyceny, powinien też być w stanie wziąć udział w dyskusji nt. zasadności stosowania wyceny jako narzędzia wspomagającego zarządzanie środowiskowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bahman Jabbarian Amiri
Prowadzący grup: Bahman Jabbarian Amiri
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bahman Jabbarian Amiri
Prowadzący grup: Bahman Jabbarian Amiri
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Kronenberg
Prowadzący grup: Jakub Kronenberg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Więcej informacji o prowadzącym: https://scholar.google.com/citations?user=QdFFWQwAAAAJ&hl=pl


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykłady z elementami dyskusji oraz niewielkimi testami i zadaniami na moodle.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu składają się:

1. Zaliczenie pisemne na podstawie wykładów (1/3 ostatecznej oceny);

2. Zaliczenie ćwiczeń (2/3 ostatecznej oceny).

Treści kształcenia:

1. Czym jest wartość? – różne rozumienia, różne mierniki

2. Jak wyrażać wartość? Jak wyceniać?

3. Czy wartość jest stała, czy może się zmieniać? Jeśli zmieniać, to pod wpływem czego?

4. Konflikt wartości lub synergia wartości

5. Metody wyceny – pieniężne i niepieniężne

6. Koncepcje, w ramach których wycena jest szczególnie popularna: usługi ekosystemów, błękitna i zielona infrastruktura

7. Przykłady zastosowań, praca nad narzędziem

Literatura:

Czembrowski, P. and J. Kronenberg. 2016. Hedonic pricing and different urban green space types and sizes: Insights into the discussion on valuing ecosystem services. Landscape and Urban Planning 146: 11–19.

Giergiczny, M. and J. Kronenberg. 2014. From valuation to governance: using choice experiment to value street trees. AMBIO: A Journal of the Human Environment 43(4): 492–501.

Kenter, J.O., C.M. Raymond, C.J. van Riper, E. Azzopardi, M.R. Brear, F. Calcagni, I. Christie, et al. 2019. Loving the mess: navigating diversity and conflict in social values for sustainability. Sustainability Science 14(5): 1439–1461.

Kronenberg, J. 2015. Betting against human ingenuity: The perils of the economic valuation of nature’s services. BioScience 65(11): 1096–1099.

Kronenberg, J. 2016. Usługi ekosystemów – nowe spojrzenie na wartość środowiska przyrodniczego. In Ekomiasto#środowisko. Zrównoważony, Inteligentny i Partycypacyjny Rozwój Miasta, ed. by Agnieszka Rzeńca, 63–88. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kronenberg, J. and E. Andersson. 2019. Integrating social values with other value dimensions: parallel use vs. combination vs. full integration. Sustainability Science 14(5): 1283–1295.

Pietrzyk-Kaszyńska, A., M. Czepkiewicz, and J. Kronenberg. 2017. Eliciting non-monetary values of formal and informal urban green spaces using public participation GIS. Landscape and Urban Planning 160: 85–95.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Kronenberg
Prowadzący grup: Jakub Kronenberg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Więcej informacji o prowadzącym: https://scholar.google.com/citations?user=QdFFWQwAAAAJ&hl=pl


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykłady z elementami dyskusji.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne.

Treści kształcenia:

1. Czym jest wartość? – różne rozumienia, różne mierniki

2. Jak wyrażać wartość? Jak wyceniać?

3. Czy wartość jest stała, czy może się zmieniać? Jeśli zmieniać, to pod wpływem czego?

4. Konflikt wartości lub synergia wartości

5. Metody wyceny – pieniężne i niepieniężne

6. Koncepcje, w ramach których wycena jest szczególnie popularna: usługi ekosystemów, błękitna i zielona infrastruktura

7. Przykłady zastosowań

Literatura:

Czembrowski, P. and J. Kronenberg. 2016. Hedonic pricing and different urban green space types and sizes: Insights into the discussion on valuing ecosystem services. Landscape and Urban Planning 146: 11–19.

Giergiczny, M. and J. Kronenberg. 2014. From valuation to governance: using choice experiment to value street trees. AMBIO: A Journal of the Human Environment 43(4): 492–501.

Kenter, J.O., C.M. Raymond, C.J. van Riper, E. Azzopardi, M.R. Brear, F. Calcagni, I. Christie, et al. 2019. Loving the mess: navigating diversity and conflict in social values for sustainability. Sustainability Science 14(5): 1439–1461.

Kronenberg, J. 2015. Betting against human ingenuity: The perils of the economic valuation of nature’s services. BioScience 65(11): 1096–1099.

Kronenberg, J. 2016. Usługi ekosystemów – nowe spojrzenie na wartość środowiska przyrodniczego. In Ekomiasto#środowisko. Zrównoważony, Inteligentny i Partycypacyjny Rozwój Miasta, ed. by Agnieszka Rzeńca, 63–88. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kronenberg, J. and E. Andersson. 2019. Integrating social values with other value dimensions: parallel use vs. combination vs. full integration. Sustainability Science 14(5): 1283–1295.

Pietrzyk-Kaszyńska, A., M. Czepkiewicz, and J. Kronenberg. 2017. Eliciting non-monetary values of formal and informal urban green spaces using public participation GIS. Landscape and Urban Planning 160: 85–95.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Kronenberg
Prowadzący grup: Jakub Kronenberg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Więcej informacji o prowadzącym: https://scholar.google.com/citations?user=QdFFWQwAAAAJ&hl=pl


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykłady z elementami dyskusji oraz niewielkimi testami i zadaniami na moodle.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zadania pisemne (pytania otwarte i testy) do wykonania na podstawie każdego modułu - na moodle.

Treści kształcenia:

1. Czym jest wartość? – różne rozumienia, różne mierniki

2. Jak wyrażać wartość? Jak wyceniać?

3. Czy wartość jest stała, czy może się zmieniać? Jeśli zmieniać, to pod wpływem czego?

4. Konflikt wartości lub synergia wartości

5. Metody wyceny – pieniężne i niepieniężne

6. Koncepcje, w ramach których wycena jest szczególnie popularna: usługi ekosystemów, błękitna i zielona infrastruktura

7. Przykłady zastosowań, praca nad narzędziem

Literatura:

Czembrowski, P. and J. Kronenberg. 2016. Hedonic pricing and different urban green space types and sizes: Insights into the discussion on valuing ecosystem services. Landscape and Urban Planning 146: 11–19.

Giergiczny, M. and J. Kronenberg. 2014. From valuation to governance: using choice experiment to value street trees. AMBIO: A Journal of the Human Environment 43(4): 492–501.

Kenter, J.O., C.M. Raymond, C.J. van Riper, E. Azzopardi, M.R. Brear, F. Calcagni, I. Christie, et al. 2019. Loving the mess: navigating diversity and conflict in social values for sustainability. Sustainability Science 14(5): 1439–1461.

Kronenberg, J. 2015. Betting against human ingenuity: The perils of the economic valuation of nature’s services. BioScience 65(11): 1096–1099.

Kronenberg, J. 2016. Usługi ekosystemów – nowe spojrzenie na wartość środowiska przyrodniczego. In Ekomiasto#środowisko. Zrównoważony, Inteligentny i Partycypacyjny Rozwój Miasta, ed. by Agnieszka Rzeńca, 63–88. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kronenberg, J. and E. Andersson. 2019. Integrating social values with other value dimensions: parallel use vs. combination vs. full integration. Sustainability Science 14(5): 1283–1295.

Pietrzyk-Kaszyńska, A., M. Czepkiewicz, and J. Kronenberg. 2017. Eliciting non-monetary values of formal and informal urban green spaces using public participation GIS. Landscape and Urban Planning 160: 85–95.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7