Environmental values and valuation
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-EM416LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Environmental values and valuation |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii, socjologii i zarządzania środowiskowego. |
Skrócony opis: |
Wartość środowiska przyrodniczego i jej wycena to wątki coraz częściej pojawiające się w dyskusjach nt. zarządzania środowiskiem przyrodniczym czy nawet na temat jego ochrony, również w Polsce. Z jednej strony, koncepcje te wpisują się w trend związany z dominacją dyskursu ekonomicznego w różnych dziedzinach wiedzy i życia społecznego, a także z neoliberalnymi tendencjami w polityce w wielu krajach. Z drugiej strony, wiążą się z nimi liczne kontrowersje, zwłaszcza etyczne, ale i związane z kwestiami metodologicznymi. W tej sytuacji warto wiedzieć, jakie są dostępne metody wyceny, czy szersze podejścia do wyceny, zwłaszcza w kontekście tematyki studiów na kierunku Ekomiasto. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: Po ukończeniu zajęć, student powinien być w stanie rozpoznać i omówić różne kategorie wartości środowiska przyrodniczego oraz być w stanie odnieść je do praktyki zarządzania środowiskiem. 2. Umiejętności: Po ukończeniu zajęć, student powinien znać i być w stanie odpowiednio dobrać metody wyceny wartości środowiska odpowiednie do okoliczności, w których takie metody mogłyby znaleźć zastosowanie. Powinien potrafić wskazać dane niezbędne do wykorzystania tych metod oraz szczegółowe narzędzia, które należałoby zastosować w każdym przypadku. 3. Postawy/Kompetencje: Po ukończeniu zajęć, student powinien rozumieć możliwości i ograniczenia stosowania różnych metod wyceny, powinien też być w stanie wziąć udział w dyskusji nt. zasadności stosowania wyceny jako narzędzia wspomagającego zarządzanie środowiskowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bahman Jabbarian Amiri | |
Prowadzący grup: | Bahman Jabbarian Amiri | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bahman Jabbarian Amiri | |
Prowadzący grup: | Bahman Jabbarian Amiri | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Kronenberg | |
Prowadzący grup: | Jakub Kronenberg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Więcej informacji o prowadzącym: https://scholar.google.com/citations?user=QdFFWQwAAAAJ&hl=pl W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady z elementami dyskusji oraz niewielkimi testami i zadaniami na moodle. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na zaliczenie przedmiotu składają się: 1. Zaliczenie pisemne na podstawie wykładów (1/3 ostatecznej oceny); 2. Zaliczenie ćwiczeń (2/3 ostatecznej oceny). |
|
Treści kształcenia: | 1. Czym jest wartość? – różne rozumienia, różne mierniki 2. Jak wyrażać wartość? Jak wyceniać? 3. Czy wartość jest stała, czy może się zmieniać? Jeśli zmieniać, to pod wpływem czego? 4. Konflikt wartości lub synergia wartości 5. Metody wyceny – pieniężne i niepieniężne 6. Koncepcje, w ramach których wycena jest szczególnie popularna: usługi ekosystemów, błękitna i zielona infrastruktura 7. Przykłady zastosowań, praca nad narzędziem |
|
Literatura: |
Czembrowski, P. and J. Kronenberg. 2016. Hedonic pricing and different urban green space types and sizes: Insights into the discussion on valuing ecosystem services. Landscape and Urban Planning 146: 11–19. Giergiczny, M. and J. Kronenberg. 2014. From valuation to governance: using choice experiment to value street trees. AMBIO: A Journal of the Human Environment 43(4): 492–501. Kenter, J.O., C.M. Raymond, C.J. van Riper, E. Azzopardi, M.R. Brear, F. Calcagni, I. Christie, et al. 2019. Loving the mess: navigating diversity and conflict in social values for sustainability. Sustainability Science 14(5): 1439–1461. Kronenberg, J. 2015. Betting against human ingenuity: The perils of the economic valuation of nature’s services. BioScience 65(11): 1096–1099. Kronenberg, J. 2016. Usługi ekosystemów – nowe spojrzenie na wartość środowiska przyrodniczego. In Ekomiasto#środowisko. Zrównoważony, Inteligentny i Partycypacyjny Rozwój Miasta, ed. by Agnieszka Rzeńca, 63–88. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kronenberg, J. and E. Andersson. 2019. Integrating social values with other value dimensions: parallel use vs. combination vs. full integration. Sustainability Science 14(5): 1283–1295. Pietrzyk-Kaszyńska, A., M. Czepkiewicz, and J. Kronenberg. 2017. Eliciting non-monetary values of formal and informal urban green spaces using public participation GIS. Landscape and Urban Planning 160: 85–95. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Kronenberg | |
Prowadzący grup: | Jakub Kronenberg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Więcej informacji o prowadzącym: https://scholar.google.com/citations?user=QdFFWQwAAAAJ&hl=pl W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady z elementami dyskusji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie ustne. |
|
Treści kształcenia: | 1. Czym jest wartość? – różne rozumienia, różne mierniki 2. Jak wyrażać wartość? Jak wyceniać? 3. Czy wartość jest stała, czy może się zmieniać? Jeśli zmieniać, to pod wpływem czego? 4. Konflikt wartości lub synergia wartości 5. Metody wyceny – pieniężne i niepieniężne 6. Koncepcje, w ramach których wycena jest szczególnie popularna: usługi ekosystemów, błękitna i zielona infrastruktura 7. Przykłady zastosowań |
|
Literatura: |
Czembrowski, P. and J. Kronenberg. 2016. Hedonic pricing and different urban green space types and sizes: Insights into the discussion on valuing ecosystem services. Landscape and Urban Planning 146: 11–19. Giergiczny, M. and J. Kronenberg. 2014. From valuation to governance: using choice experiment to value street trees. AMBIO: A Journal of the Human Environment 43(4): 492–501. Kenter, J.O., C.M. Raymond, C.J. van Riper, E. Azzopardi, M.R. Brear, F. Calcagni, I. Christie, et al. 2019. Loving the mess: navigating diversity and conflict in social values for sustainability. Sustainability Science 14(5): 1439–1461. Kronenberg, J. 2015. Betting against human ingenuity: The perils of the economic valuation of nature’s services. BioScience 65(11): 1096–1099. Kronenberg, J. 2016. Usługi ekosystemów – nowe spojrzenie na wartość środowiska przyrodniczego. In Ekomiasto#środowisko. Zrównoważony, Inteligentny i Partycypacyjny Rozwój Miasta, ed. by Agnieszka Rzeńca, 63–88. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kronenberg, J. and E. Andersson. 2019. Integrating social values with other value dimensions: parallel use vs. combination vs. full integration. Sustainability Science 14(5): 1283–1295. Pietrzyk-Kaszyńska, A., M. Czepkiewicz, and J. Kronenberg. 2017. Eliciting non-monetary values of formal and informal urban green spaces using public participation GIS. Landscape and Urban Planning 160: 85–95. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Kronenberg | |
Prowadzący grup: | Jakub Kronenberg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Więcej informacji o prowadzącym: https://scholar.google.com/citations?user=QdFFWQwAAAAJ&hl=pl W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady z elementami dyskusji oraz niewielkimi testami i zadaniami na moodle. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zadania pisemne (pytania otwarte i testy) do wykonania na podstawie każdego modułu - na moodle. |
|
Treści kształcenia: | 1. Czym jest wartość? – różne rozumienia, różne mierniki 2. Jak wyrażać wartość? Jak wyceniać? 3. Czy wartość jest stała, czy może się zmieniać? Jeśli zmieniać, to pod wpływem czego? 4. Konflikt wartości lub synergia wartości 5. Metody wyceny – pieniężne i niepieniężne 6. Koncepcje, w ramach których wycena jest szczególnie popularna: usługi ekosystemów, błękitna i zielona infrastruktura 7. Przykłady zastosowań, praca nad narzędziem |
|
Literatura: |
Czembrowski, P. and J. Kronenberg. 2016. Hedonic pricing and different urban green space types and sizes: Insights into the discussion on valuing ecosystem services. Landscape and Urban Planning 146: 11–19. Giergiczny, M. and J. Kronenberg. 2014. From valuation to governance: using choice experiment to value street trees. AMBIO: A Journal of the Human Environment 43(4): 492–501. Kenter, J.O., C.M. Raymond, C.J. van Riper, E. Azzopardi, M.R. Brear, F. Calcagni, I. Christie, et al. 2019. Loving the mess: navigating diversity and conflict in social values for sustainability. Sustainability Science 14(5): 1439–1461. Kronenberg, J. 2015. Betting against human ingenuity: The perils of the economic valuation of nature’s services. BioScience 65(11): 1096–1099. Kronenberg, J. 2016. Usługi ekosystemów – nowe spojrzenie na wartość środowiska przyrodniczego. In Ekomiasto#środowisko. Zrównoważony, Inteligentny i Partycypacyjny Rozwój Miasta, ed. by Agnieszka Rzeńca, 63–88. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kronenberg, J. and E. Andersson. 2019. Integrating social values with other value dimensions: parallel use vs. combination vs. full integration. Sustainability Science 14(5): 1283–1295. Pietrzyk-Kaszyńska, A., M. Czepkiewicz, and J. Kronenberg. 2017. Eliciting non-monetary values of formal and informal urban green spaces using public participation GIS. Landscape and Urban Planning 160: 85–95. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.