UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwiązania w miastach przyszłości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-EM506LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwiązania w miastach przyszłości
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: EkoMiasto 5 sem. I stop. Z-2025/2026-plan
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

-podstawowa wiedza z zakresu ekologii o zależnościach miedzy organizmami a środowiskiem

-podstawowa wiedza o środowisku miejskim

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaprezentowanie różnorodnych, innowacyjnych podejść do kształtowania przestrzeni miejskich na świecie w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Cykl zajęć składa się z trzynastu dwugodzinnych spotkań przedstawiających studia przypadków.

Efekty uczenia się:

Student:

- wymienia i opisuje przykłady innowacyjnych rozwiązań w obszarze planowania i zarządzania miastami na świecie,

- omawia wybrane przykłady rozwiązań w zakresie zwiększania różnorodności biologicznej i ochrony przyrody w miastach na świecie,

- wskazuje korzyści i potencjalne konflikty wynikające z wprowadzania innowacji w miastach

- proponuje strategie rozwoju miast uwzględniające zasadę zrównoważonego rozwoju,

- analizuje zalety i wady wybranych innowacji w kontekście lokalnych uwarunkowań środowiskowych,

- wykorzystuje materiały kartograficzne i internetowe bazy danych;

- uzasadnia potrzebę kształtowania miast zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,

- opisuje pozytywne i negatywne skutki realizacji nowoczesnych projektów urbanistycznych w miastach na świecie;

- postępuje zgodnie z zasadami etyki środowiskowej i gospodarczej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kaliński
Prowadzący grup: Mariusz Hachułka, Jędrzej Janicki, Piotr Jóźwiak, Adam Kaliński, Paulina Pruszkowska-Przybylska, Zdzisława Romanowska-Duda, Iwona Słowińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja problemowa, analiza danych, praca w grupach, prezentacje multimedialne, analiza przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie wyników z pracy w formie ustnego referatu i przygotowania do zajęć przez cały ciąg spotkań. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z referatu oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

- nowoczesne i przyjazne dla środowiska rozwiązania wykorzystywane podczas prowadzenia gospodarstwa domowego, zgodnie z nurtem zrównoważonego rozwoju (energooszczędność, wykorzystywanie materiałów przyjaznych dla środowiska, zarządzanie domowymi nieczystościami, recykling, a także znaczenie zieleni przydomowej dla zdrowia człowieka).

- produkcja glonów w przestrzeni miejskiej jako wizja miast przyszłości.

- miasta jako inteligentne ekosystemy. Energia z glonów.

- harmonia natury i technologii w miastach przyszłości

- ogrody terapeutyczne w miastach przyszłości. Założenia ogrodu terapeutycznego.

- inteligentne rozwiązania dla lepszego funkcjonowania miast - smart ulice.

- droga jako indukcyjna ładowarka dla samochodów elektrycznych.

- miasta w Polsce i na świecie - odmienne podejścia do miejskiej bioróżnorodności i jej wpływu na dobrostan zamieszkujących miasta ludzi na przykładzie awifauny

- nowoczesne metody zachowania awifauny miejskiej jako przykłady ekoinnowacji i przykłady ich wykorzystania w Łodzi

- gospodarka pasieczna w mieście

- architektura w mieście przyszłości – futurystyczne wizje, czy powroty do przeszłości?

- tereny zdegradowane i ich zagospodarowanie, przykład dawnych składowisk odpadów

- "zielona partyzantka" – oddolne ruchy społeczne i artystyczne

- porosty w mieśie jako wskaźniki jakości środowiska

Literatura:

1. Schithuizen M. Ewolucja w miejskiej dzungli. Feeria, Łódź.

2. Janiszewski T., wojciechowski Z., Markowski J. 2009. Atlas lęgowych ptaków Łodzi. Wydawnictwo UŁ, Łódź.

3. Parris K.M. 2016. Ecology of urban environments. Wiley and Sons, UK.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Błażej Ciarkowski, Agnieszka Gralińska-Toborek, Adam Kaliński, Julia Sowińska-Heim
Prowadzący grup: Błażej Ciarkowski, Agnieszka Gralińska-Toborek, Mariusz Hachułka, Paweł Jóźwiak, Piotr Jóźwiak, Adam Kaliński, Paulina Pruszkowska-Przybylska, Zdzisława Romanowska-Duda, Iwona Słowińska, Julia Sowińska-Heim
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja problemowa, analiza danych, praca w grupach, prezentacje multimedialne, analiza przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie wyników z pracy w formie ustnego referatu i przygotowania do zajęć przez cały ciąg spotkań. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z referatu oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

- nowoczesne i przyjazne dla środowiska rozwiązania wykorzystywane podczas prowadzenia gospodarstwa domowego, zgodnie z nurtem zrównoważonego rozwoju (energooszczędność, wykorzystywanie materiałów przyjaznych dla środowiska, zarządzanie domowymi nieczystościami, recykling, a także znaczenie zieleni przydomowej dla zdrowia człowieka).

- produkcja glonów w przestrzeni miejskiej jako wizja miast przyszłości.

- miasta jako inteligentne ekosystemy. Energia z glonów.

- harmonia natury i technologii w miastach przyszłości

- ogrody terapeutyczne w miastach przyszłości. Założenia ogrodu terapeutycznego.

- inteligentne rozwiązania dla lepszego funkcjonowania miast - smart ulice.

- droga jako indukcyjna ładowarka dla samochodów elektrycznych.

- miasta w Polsce i na świecie - odmienne podejścia do miejskiej bioróżnorodności i jej wpływu na dobrostan zamieszkujących miasta ludzi na przykładzie awifauny

- nowoczesne metody zachowania awifauny miejskiej jako przykłady ekoinnowacji i przykłady ich wykorzystania w Łodzi

- gospodarka pasieczna w mieście

- architektura w mieście przyszłości – futurystyczne wizje, czy powroty do przeszłości?

- tereny zdegradowane i ich zagospodarowanie, przykład dawnych składowisk odpadów

- "zielona partyzantka" – oddolne ruchy społeczne i artystyczne

- porosty w mieśie jako wskaźniki jakości środowiska

Literatura:

1. Schithuizen M. Ewolucja w miejskiej dzungli. Feeria, Łódź.

2. Janiszewski T., wojciechowski Z., Markowski J. 2009. Atlas lęgowych ptaków Łodzi. Wydawnictwo UŁ, Łódź.

3. Parris K.M. 2016. Ecology of urban environments. Wiley and Sons, UK.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kaliński
Prowadzący grup: Paulina Borówka, Agnieszka Gralińska-Toborek, Piotr Jóźwiak, Adam Kaliński, Zdzisława Romanowska-Duda, Iwona Słowińska, Julia Sowińska-Heim
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja problemowa, analiza danych, praca w grupach, prezentacje multimedialne, analiza przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie wyników z pracy w formie ustnego referatu i przygotowania do zajęć przez cały ciąg spotkań. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z referatu oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

- nowoczesne i przyjazne dla środowiska rozwiązania wykorzystywane podczas prowadzenia gospodarstwa domowego, zgodnie z nurtem zrównoważonego rozwoju (energooszczędność, wykorzystywanie materiałów przyjaznych dla środowiska, zarządzanie domowymi nieczystościami, recykling, a także znaczenie zieleni przydomowej dla zdrowia człowieka).

- produkcja glonów w przestrzeni miejskiej jako wizja miast przyszłości.

- miasta jako inteligentne ekosystemy. Energia z glonów.

- harmonia natury i technologii w miastach przyszłości

- ogrody terapeutyczne w miastach przyszłości. Założenia ogrodu terapeutycznego.

- inteligentne rozwiązania dla lepszego funkcjonowania miast - smart ulice.

- droga jako indukcyjna ładowarka dla samochodów elektrycznych.

- miasta w Polsce i na świecie - odmienne podejścia do miejskiej bioróżnorodności i jej wpływu na dobrostan zamieszkujących miasta ludzi na przykładzie awifauny

- nowoczesne metody zachowania awifauny miejskiej jako przykłady ekoinnowacji i przykłady ich wykorzystania w Łodzi

- gospodarka pasieczna w mieście

- architektura w mieście przyszłości – futurystyczne wizje, czy powroty do przeszłości?

- tereny zdegradowane i ich zagospodarowanie, przykład dawnych składowisk odpadów

- "zielona partyzantka" – oddolne ruchy społeczne i artystyczne

- porosty w mieśie jako wskaźniki jakości środowiska

Literatura:

1. Schithuizen M. Ewolucja w miejskiej dzungli. Feeria, Łódź.

2. Janiszewski T., wojciechowski Z., Markowski J. 2009. Atlas lęgowych ptaków Łodzi. Wydawnictwo UŁ, Łódź.

3. Parris K.M. 2016. Ecology of urban environments. Wiley and Sons, UK.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kaliński
Prowadzący grup: Andrzej Długoński, Agnieszka Gralińska-Toborek, Olga Hummel, Piotr Jóźwiak, Adam Kaliński, Paulina Pruszkowska-Przybylska, Zdzisława Romanowska-Duda, Iwona Słowińska, Julia Sowińska-Heim
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja problemowa, analiza danych, praca w grupach, prezentacje multimedialne, analiza przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie wyników z pracy w formie ustnego referatu i przygotowania do zajęć przez cały ciąg spotkań. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z referatu oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

- nowoczesne i przyjazne dla środowiska rozwiązania wykorzystywane podczas prowadzenia gospodarstwa domowego, zgodnie z nurtem zrównoważonego rozwoju (energooszczędność, wykorzystywanie materiałów przyjaznych dla środowiska, zarządzanie domowymi nieczystościami, recykling, a także znaczenie zieleni przydomowej dla zdrowia człowieka).

- produkcja glonów w przestrzeni miejskiej jako wizja miast przyszłości.

- miasta jako inteligentne ekosystemy. Energia z glonów.

- harmonia natury i technologii w miastach przyszłości

- ogrody terapeutyczne w miastach przyszłości. Założenia ogrodu terapeutycznego.

- inteligentne rozwiązania dla lepszego funkcjonowania miast - smart ulice.

- droga jako indukcyjna ładowarka dla samochodów elektrycznych.

- miasta w Polsce i na świecie - odmienne podejścia do miejskiej bioróżnorodności i jej wpływu na dobrostan zamieszkujących miasta ludzi na przykładzie awifauny

- nowoczesne metody zachowania awifauny miejskiej jako przykłady ekoinnowacji i przykłady ich wykorzystania w Łodzi

- gospodarka pasieczna w mieście

- architektura w mieście przyszłości – futurystyczne wizje, czy powroty do przeszłości?

- tereny zdegradowane i ich zagospodarowanie, przykład dawnych składowisk odpadów

- "zielona partyzantka" – oddolne ruchy społeczne i artystyczne

- porosty w mieśie jako wskaźniki jakości środowiska

Literatura:

1. Schithuizen M. Ewolucja w miejskiej dzungli. Feeria, Łódź.

2. Janiszewski T., wojciechowski Z., Markowski J. 2009. Atlas lęgowych ptaków Łodzi. Wydawnictwo UŁ, Łódź.

3. Parris K.M. 2016. Ecology of urban environments. Wiley and Sons, UK.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kaliński
Prowadzący grup: Andrzej Długoński, Agnieszka Gralińska-Toborek, Piotr Jóźwiak, Adam Kaliński, Paulina Pruszkowska-Przybylska, Zdzisława Romanowska-Duda, Iwona Słowińska, Julia Sowińska-Heim, Dominika Ślusarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja problemowa, analiza danych, praca w grupach, prezentacje multimedialne, analiza przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie wyników z pracy w formie ustnego referatu i przygotowania do zajęć przez cały ciąg spotkań. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z referatu oraz minimum 80% frekwencja na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

- nowoczesne i przyjazne dla środowiska rozwiązania wykorzystywane podczas prowadzenia gospodarstwa domowego, zgodnie z nurtem zrównoważonego rozwoju (energooszczędność, wykorzystywanie materiałów przyjaznych dla środowiska, zarządzanie domowymi nieczystościami, recykling, a także znaczenie zieleni przydomowej dla zdrowia człowieka).

- produkcja glonów w przestrzeni miejskiej jako wizja miast przyszłości.

- miasta jako inteligentne ekosystemy. Energia z glonów.

- harmonia natury i technologii w miastach przyszłości

- ogrody terapeutyczne w miastach przyszłości. Założenia ogrodu terapeutycznego.

- inteligentne rozwiązania dla lepszego funkcjonowania miast - smart ulice.

- droga jako indukcyjna ładowarka dla samochodów elektrycznych.

- miasta w Polsce i na świecie - odmienne podejścia do miejskiej bioróżnorodności i jej wpływu na dobrostan zamieszkujących miasta ludzi na przykładzie awifauny

- nowoczesne metody zachowania awifauny miejskiej jako przykłady ekoinnowacji i przykłady ich wykorzystania w Łodzi

- gospodarka pasieczna w mieście

- architektura w mieście przyszłości – futurystyczne wizje, czy powroty do przeszłości?

- tereny zdegradowane i ich zagospodarowanie, przykład dawnych składowisk odpadów

- "zielona partyzantka" – oddolne ruchy społeczne i artystyczne

- porosty w mieśie jako wskaźniki jakości środowiska

Literatura:

1. Schithuizen M. Ewolucja w miejskiej dzungli. Feeria, Łódź.

2. Janiszewski T., wojciechowski Z., Markowski J. 2009. Atlas lęgowych ptaków Łodzi. Wydawnictwo UŁ, Łódź.

3. Parris K.M. 2016. Ecology of urban environments. Wiley and Sons, UK.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Bartos
Prowadzący grup: Maciej Bartos, Andrzej Długoński, Agnieszka Gralińska-Toborek, Piotr Jóźwiak, Adam Kaliński, Paulina Pruszkowska-Przybylska, Natalia Ratajczyk, Agnieszka Rewicz, Iwona Słowińska, Julia Sowińska-Heim, Dominika Ślusarczyk, Agnieszka Wolańska-Kamińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

-

Metody dydaktyczne:

praca z materiałami źródłowymi, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca w zespołach, analiza przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

ocena uzyskana na zakończenie ćwiczenia / test końcowy

Szczegółowe treści kształcenia:

Współczesne propozycje sposobu kształtowania miast przyszłości. Nowoczesne metody zagospodarowania terenów zdegradowanych.

nowoczesne i przyjazne dla środowiska rozwiązania wykorzystywane podczas prowadzenia gospodarstwa domowego, zgodnie z nurtem zrównoważonego rozwoju. Nowoczesne rozwiązania w produkcji opakowań, budownictwie i w technologiach oczyszczania wybranych elementów środowiska przy użyciu grzybów. Wykorzystanie przestrzeni publicznej na przykładzie Berlina.

Usytuowanie, tworzenie i funkcjonowanie parków oraz terenów zielonych na obszarach miejskich w prowincji Ontario (Kanada). Interakcje między awifauną a zamieszkującymi miasta ludźmi – analiza wybranych przypadków.

Gospodarka pasieczna w mieście. Architektura w mieście przyszłości.

Nielegalne / nieoficjalne działania związane z ogrodnictwem miejskim, street artem i eko-sztuką.

Literatura:

- Baldock KCR et al. 2015 Where is the UK’s pollinator biodiversity? The importance of urban areas for flower-visiting insects. Proc. R. Soc. B 282: 20142849.http://dx.doi.org/10.1098/rspb.2014.2849

- Stephan Lorenz & Kerstin Stark 2015 Saving the honeybees in Berlin? A case study of the urbanbeekeeping boom, Environmental Sociology, 1:2, 116-126, DOI: 10.1080/23251042.2015.1008383

- Lowenstein, D.M., Matteson, K.C., Xiao, I. et al. Humans, bees, and pollination services in the city: the case of Chicago, IL (USA). Biodivers Conserv 23, 2857–2874 (2014). https://doi.org/10.1007/s10531-014-0752-0

- Herman K., Ogrody tymczasowe - typologia, w: Język architektury krajobrazu, red. B.Szulczewska , M.Szumański, Warszawa 2010, s.78-84

- Rybicka E., Biopolis - przyroda i miasto, "Teksty drugie" 2018, nr2 s.57-74.

- Długoński A. 2017. Slope protection in urban green areas: example of Warsaw slope in „Na Książęcem” park in Warsaw, Poland. 4th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts SGEM 2017 Book 5 Urban Planning, architecture and Design, Vol.2., Bulgaria, s.391-398, DOI.org/10.5593/sgemsocial2017/52

- Długoński A., Szumański M. 2016. Atlas ekourbanistyczny zielonej infrastruktury miasta Łodzi. Teka 1. Tereny zieleni Tom Ia. Parki strefy śródmiejskiej Wyd. Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.

- Bryl W, Dackowa J, Janczyk B, Kopa P, Salamon J, Siewiera P, Długoński A. Microbiological quantitative analysis of the Łódź city greenery soils as the base for revitalization works. Postępy mikrobiologii, [Advances in Microbiology], s.66-67.

- Szturo M. 2015. Ekoinnowacje oraz rozwój inteligentnych miast na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego. PWN

- T. Janiszewski, J. Markowski, Z. Wojciechowski. 2009. Atlas ptaków lęgowych Łodzi. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

- L. Tomiałojć, G. Orłowski, A. Czapulak, Z. Jakubiec. 2020. Ptaki Wrocławia. Polskie Towarzystwo Przyjaciół Przyrody „pro Natura”, Wrocław

- M. Schilthuizen. 2019. Ewolucja w miejskiej dżungli. Feeria, Łódź

- Szymańska D. & Korolko M. 2015. Inteligentne miasta – idea, koncepcje i wdrożenia. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 164 ss. (pdf dostępny w sieci)

- Wilk P. 2017. Pojutrze. O miastach przyszłości. Wydawnictwo Literackie. (pdf dostępny w sieci)

- Kołwzan, B., Adamiak, A., Dziubek, M. 2018. Możliwości zastosowania grzybów w technologiach oczyszczania i remediacji wybranych elementów środowiska. Ochrona Środowiska 40(1): 1-18.

- Turnau, K., Jurkiewicz A., Grzybowska, B. 2002. Rola mikoryzy w bioremediacji terenów zanieczyszczonych. Kosmos 51(2): 185–194.

- KATARZYNA PLUTA. 2012. PRZESTRZENIE PUBLICZNE MIASTA PRZYSZŁOŚCI – IDEE I PROJEKTYPUBLIC SPACES OF CITY OF THE FUTURE – IDEAS AND DESIGNS

- URSZULA NOWACKA-REJZNER. 2014. NEW PUBLIC SPACE IN BERLIN’S GREEN STRUCTURE – PARK AM GLEISDREIECKNOWA PRZESTRZEŃ PUBLICZNA W ZIELONEJ STRUKTURZE BERLINA – PARK AM GLEISDREIECK

- Almut Jirku 2011. Park Landscape „Tempelhofer Feld“

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8