Środowisko przyrodnicze Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-S201LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Środowisko przyrodnicze Polski |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomośc podstawowych zagadnien związanych z ochroną środowiska. Ogólna znajomośc regionów geograficznych Polski. Podstawowe opanowanie technik tworzenia prezentacji multimedialnych. Podstawowa umiejętnośc czytania map topograficznych. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest prezentacja oraz analiza geograficznych i antropogenicznych czynników, które wpływają na przestrzenne zróżnicowanie, historię i wartości środowiska przyrodniczego Polski. Przedstawiono podstawowe źródła informacji o środowisku, o jego zagrożeniach i ochronie. Studenci zapoznają się z ogólnymi walorami przyrodniczymi kraju, cennymi ekosystemami, występowaniem gatunków rzadkich i zagrożonych. Prezentowane są zagrożenia związane z użytkowaniem ziemi, rekultywacją, zanieczyszcenim wody, powietrza, gleby i gospodarką odpadami. |
Efekty uczenia się: |
Student- charakteryzuje ogólne zróżnicowanie biogeograficzne Polski w odniesieniu do warunków klimatycznych, geologicznych i historycznych. - analizuje wpływ działalności człowieka na podstawowe składniki środowiska przyrodniczego. - charakteryzuje ogólną florystyczną i faunistyczną różnorodność Polski. - wymienia podstawowe sposoby ochrony różnorodności biologicznej. - identyfikuje i waloryzuje podstawowe źródła informacji o środowisku. – konstruuje i prezentuje proste analizy i podsumowania i krytyczne oceny w języku polskim. – opisuje zależności między ochroną środowiska a jakością życia ludzi; - organizuje pracę w grupie przy realizacji projektu. Przedmiot wypełnia następujące efekty kierunkowe: 04OŚ1A_W05, 04OŚ1A_W08, 04OŚ1A_W09, 04OŚ1A_W11, 04OŚ1A_W13, , 04OŚ1A_U08, 04OŚ1A_U10, 04OŚ1A_K01, 04OŚ1A_K02, 04OŚ1A_K10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CA
CA
W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ratajczyk | |
Prowadzący grup: | Danuta Babska, Anna Drozd, Joanna Grabowska, Mariusz Hachułka, Izabela Kałucka, Joanna Leszczyńska, Natalia Ratajczyk, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Dominika Ślusarczyk, Przemysław Tomczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady (prezentacje multimedialne) Ćwiczenia kameralne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | testy i prace pisemne |
|
Treści kształcenia: | Wykład Pierwotne i wtórne źródła informacji o środowisku przyrodniczym. Istota informacji naukowych. Waloryzacja informacji naukowych. Internetowe źródła informacji o środowisku przyrodniczym Polski. Naturalne zróżnicowanie środowiska Polski w aspekcie biogeograficznym. Antropogeniczne zróżnicowanie krajobrazu i roślinności. Formy użytkowania ziemi - ich zmiany i konsekwencje dla układów ekologicznych. Wartości przyrodnicze Polski – różnorodność świata roślin. Lasy i ich znaczenie dla środowiska. Strategia ochrony różnorodności przyrodniczej Polski. Zasoby wodne w Polsce: charakterystyka rzek, jezior, strefy przybrzeżnej Bałtyku i wód podziemnych, stan i przyczyny ich zanieczyszczenia, retencja, zużycie wody w Polsce na tle Europy. Stan powietrza: rodzaj zanieczyszczeń i ich źródła w Polsce, zanieczyszczenia transgraniczne, zjawiska wynikające z zanieczyszczenia powietrza (smog, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany i dziura ozonowa). Wpływ zanieczyszczeń na zdrowie człowieka i środowisko przyrodnicze. Gospodarka odpadami w Polsce. Różnorodność biologiczna fauny Polski: pochodzenie, stan obecny i zmiany na przestrzeni lat, zagrożenia, gatunki obcego pochodzenia. Ćwiczenia Koncepcja map naturalnej roślinności potencjalnej. Kryteria podziałów przyrodniczych Polski: podział geobotaniczny, podział fizycznogeograficzny. Wykorzystanie map leśnych w urządzaniu lasu oraz w inwentaryzacji przyrodniczej. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów na temat szeroko pojętego środowiska przyrodniczego oraz walorów historycznych i kulturowych Polski. Zajęcia mają charakter konwersatorium. Studenci są dzieleni na kilkuosobowe grupy. Każda z nich przygotowuje prezentacje multimedialne na temat wybranego regionu Polski bazując na literaturze wskazanej przez prowadzących. Każda prezentacja jest wspólnie omawiana zarówno pod kątem technicznym, jak i merytorycznym. Przy jej ocenie brana jest pod uwagę forma przedstawienia, umiejętność wyboru najistotniejszych wiadomości, a także walory estetyczne i oryginalność. |
|
Literatura: |
Faliński J. B. 1990. Kartografia geobotaniczna. T.2. Kartografia fitosocjologiczna. PPWK.Warszawa-Wrocław. Kondracki J. 2000. Geografia regionalna Polski. PWN. Warszawa Olaczek 1995. Ark. 8. [w:] Matuszkiewicz W. (red.) Potencjalna roślinność naturalna Polski w skali 1:300000. PAN. WZKart. Warszawa. Olaczek R. 2008. Skarby przyrody i krajobrazu Polski. Multico. Warszawa. Szafer, W. 1977, Szata roślinna Polski Niżowej, [w:]: Szafer, W., Zarzycki, K. (red.), Szata roślinna Polski, t.2, 17-188, PWN, Warszawa. Zasady hodowli lasu obowiązujące w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych. Warszawa 2003. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2009: Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa. Mydel R. 2001: Atlas Polski. Tom 1. Przyroda – Społeczeństwo – Gospodarka, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Grabowska, Katarzyna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Anna Drozd, Joanna Grabowska, Mariusz Hachułka, Anna Jażdżewska, Joanna Leszczyńska, Dominika Ślusarczyk, Przemysław Tomczyk, Katarzyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające: wykład informacyjny audiowizualny (prezentacja Power Point, film dokumentalny) Eksponujące: pokaz, pokaz multimedialny Poszukujące: dyskusja Praktyczne: ćwiczenia oparte na wykorzystaniu materiałów źródłowych (internetowe bazy danych) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego. Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest: - obecność na ćwiczeniach, aktywny udział w zajęciach i dyskusji, uzyskanie pozytywnej oceny z prezentowanego wybranego tematu, pozytywna ocena z kolokwium i aktywna dyskusja. Ocenę końcową z przedmiotu stanowi ocena ważona z wykładu (60%) oraz z ćwiczeń (40%). |
|
Treści kształcenia: | Wykład Pierwotne i wtórne źródła informacji o środowisku przyrodniczym. Istota informacji naukowych. Waloryzacja informacji naukowych. Internetowe źródła informacji o środowisku przyrodniczym Polski. Naturalne zróżnicowanie środowiska Polski w aspekcie biogeograficznym. Antropogeniczne zróżnicowanie krajobrazu i roślinności. Formy użytkowania ziemi - ich zmiany i konsekwencje dla układów ekologicznych. Wartości przyrodnicze Polski – różnorodność świata roślin. Lasy i ich znaczenie dla środowiska. Strategia ochrony różnorodności przyrodniczej Polski. Zasoby wodne w Polsce: charakterystyka rzek, jezior, strefy przybrzeżnej Bałtyku i wód podziemnych, stan i przyczyny ich zanieczyszczenia, retencja, zużycie wody w Polsce na tle Europy. Stan powietrza: rodzaj zanieczyszczeń i ich źródła w Polsce, zanieczyszczenia transgraniczne, zjawiska wynikające z zanieczyszczenia powietrza (smog, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany i dziura ozonowa). Wpływ zanieczyszczeń na zdrowie człowieka i środowisko przyrodnicze. Gospodarka odpadami w Polsce. Różnorodność biologiczna fauny Polski: pochodzenie, stan obecny i zmiany na przestrzeni lat, zagrożenia, gatunki obcego pochodzenia. Ćwiczenia Koncepcja map naturalnej roślinności potencjalnej. Kryteria podziałów przyrodniczych Polski: podział geobotaniczny, podział fizycznogeograficzny. Wykorzystanie map leśnych w urządzaniu lasu oraz w inwentaryzacji przyrodniczej. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów na temat szeroko pojętego środowiska przyrodniczego oraz walorów historycznych i kulturowych Polski. Zajęcia mają charakter konwersatorium. Studenci są dzieleni na kilkuosobowe grupy. Każda z nich przygotowuje prezentacje multimedialne na temat wybranego regionu Polski bazując na literaturze wskazanej przez prowadzących. Każda prezentacja jest wspólnie omawiana zarówno pod kątem technicznym, jak i merytorycznym. Przy jej ocenie brana jest pod uwagę forma przedstawienia, umiejętność wyboru najistotniejszych wiadomości, a także walory estetyczne i oryginalność. |
|
Literatura: |
Faliński J. B. 1990. Kartografia geobotaniczna. T.2. Kartografia fitosocjologiczna. PPWK.Warszawa-Wrocław. Kondracki J. 2000. Geografia regionalna Polski. PWN. Warszawa Olaczek 1995. Ark. 8. [w:] Matuszkiewicz W. (red.) Potencjalna roślinność naturalna Polski w skali 1:300000. PAN. WZKart. Warszawa. Olaczek R. 2008. Skarby przyrody i krajobrazu Polski. Multico. Warszawa. Szafer, W. 1977, Szata roślinna Polski Niżowej, [w:]: Szafer, W., Zarzycki, K. (red.), Szata roślinna Polski, t.2, 17-188, PWN, Warszawa. Zasady hodowli lasu obowiązujące w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych. Warszawa 2003. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2009: Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa. Mydel R. 2001: Atlas Polski. Tom 1. Przyroda – Społeczeństwo – Gospodarka, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Grabowska, Grzegorz Wolski, Katarzyna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Anna Drozd, Joanna Grabowska, Mariusz Hachułka, Anna Jażdżewska, Iwona Słowińska, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Dominika Ślusarczyk, Przemysław Tomczyk, Grzegorz Wolski, Katarzyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady (prezentacje multimedialne) Ćwiczenia kameralne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | testy i prace pisemne |
|
Treści kształcenia: | Wykład Pierwotne i wtórne źródła informacji o środowisku przyrodniczym. Istota informacji naukowych. Waloryzacja informacji naukowych. Internetowe źródła informacji o środowisku przyrodniczym Polski. Naturalne zróżnicowanie środowiska Polski w aspekcie biogeograficznym. Antropogeniczne zróżnicowanie krajobrazu i roślinności. Formy użytkowania ziemi - ich zmiany i konsekwencje dla układów ekologicznych. Wartości przyrodnicze Polski – różnorodność świata roślin. Lasy i ich znaczenie dla środowiska. Strategia ochrony różnorodności przyrodniczej Polski. Zasoby wodne w Polsce: charakterystyka rzek, jezior, strefy przybrzeżnej Bałtyku i wód podziemnych, stan i przyczyny ich zanieczyszczenia, retencja, zużycie wody w Polsce na tle Europy. Stan powietrza: rodzaj zanieczyszczeń i ich źródła w Polsce, zanieczyszczenia transgraniczne, zjawiska wynikające z zanieczyszczenia powietrza (smog, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany i dziura ozonowa). Wpływ zanieczyszczeń na zdrowie człowieka i środowisko przyrodnicze. Gospodarka odpadami w Polsce. Różnorodność biologiczna fauny Polski: pochodzenie, stan obecny i zmiany na przestrzeni lat, zagrożenia, gatunki obcego pochodzenia. Ćwiczenia Koncepcja map naturalnej roślinności potencjalnej. Kryteria podziałów przyrodniczych Polski: podział geobotaniczny, podział fizycznogeograficzny. Wykorzystanie map leśnych w urządzaniu lasu oraz w inwentaryzacji przyrodniczej. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów na temat szeroko pojętego środowiska przyrodniczego oraz walorów historycznych i kulturowych Polski. Zajęcia mają charakter konwersatorium. Studenci są dzieleni na kilkuosobowe grupy. Każda z nich przygotowuje prezentacje multimedialne na temat wybranego regionu Polski bazując na literaturze wskazanej przez prowadzących. Każda prezentacja jest wspólnie omawiana zarówno pod kątem technicznym, jak i merytorycznym. Przy jej ocenie brana jest pod uwagę forma przedstawienia, umiejętność wyboru najistotniejszych wiadomości, a także walory estetyczne i oryginalność. |
|
Literatura: |
Faliński J. B. 1990. Kartografia geobotaniczna. T.2. Kartografia fitosocjologiczna. PPWK.Warszawa-Wrocław. Kondracki J. 2000. Geografia regionalna Polski. PWN. Warszawa Olaczek 1995. Ark. 8. [w:] Matuszkiewicz W. (red.) Potencjalna roślinność naturalna Polski w skali 1:300000. PAN. WZKart. Warszawa. Olaczek R. 2008. Skarby przyrody i krajobrazu Polski. Multico. Warszawa. Szafer, W. 1977, Szata roślinna Polski Niżowej, [w:]: Szafer, W., Zarzycki, K. (red.), Szata roślinna Polski, t.2, 17-188, PWN, Warszawa. Zasady hodowli lasu obowiązujące w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych. Warszawa 2003. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2009: Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa. Mydel R. 2001: Atlas Polski. Tom 1. Przyroda – Społeczeństwo – Gospodarka, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin
Wykład, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drozd, Marcin Kiedrzyński | |
Prowadzący grup: | Anna Drozd, Mariusz Hachułka, Marcin Kiedrzyński, Mirosław Przybylski, Eliza Szczerkowska-Majchrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.