UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Środowisko przyrodnicze Polski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-S201LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Środowisko przyrodnicze Polski
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomośc podstawowych zagadnien związanych z ochroną środowiska. Ogólna znajomośc regionów geograficznych Polski. Podstawowe opanowanie technik tworzenia prezentacji multimedialnych. Podstawowa umiejętnośc czytania map topograficznych.

Skrócony opis:

Celem kursu jest prezentacja oraz analiza geograficznych i antropogenicznych czynników, które wpływają na przestrzenne zróżnicowanie, historię i wartości środowiska przyrodniczego Polski.

Przedstawiono podstawowe źródła informacji o środowisku, o jego zagrożeniach i ochronie. Studenci zapoznają się z ogólnymi walorami przyrodniczymi kraju, cennymi ekosystemami, występowaniem gatunków rzadkich i zagrożonych. Prezentowane są zagrożenia związane z użytkowaniem ziemi, rekultywacją, zanieczyszcenim wody, powietrza, gleby i gospodarką odpadami.

Efekty uczenia się:

Student- charakteryzuje ogólne zróżnicowanie biogeograficzne Polski w odniesieniu do warunków klimatycznych, geologicznych i historycznych. - analizuje wpływ działalności człowieka na podstawowe składniki środowiska przyrodniczego. - charakteryzuje ogólną florystyczną i faunistyczną różnorodność Polski. - wymienia podstawowe sposoby ochrony różnorodności biologicznej. - identyfikuje i waloryzuje podstawowe źródła informacji o środowisku. – konstruuje i prezentuje proste analizy i podsumowania i krytyczne oceny w języku polskim. – opisuje zależności między ochroną środowiska a jakością życia ludzi; - organizuje pracę w grupie przy realizacji projektu.

Przedmiot wypełnia następujące efekty kierunkowe: 04OŚ1A_W05, 04OŚ1A_W08, 04OŚ1A_W09, 04OŚ1A_W11, 04OŚ1A_W13, , 04OŚ1A_U08, 04OŚ1A_U10, 04OŚ1A_K01, 04OŚ1A_K02, 04OŚ1A_K10

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Ratajczyk
Prowadzący grup: Danuta Babska, Anna Drozd, Joanna Grabowska, Mariusz Hachułka, Izabela Kałucka, Joanna Leszczyńska, Natalia Ratajczyk, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Dominika Ślusarczyk, Przemysław Tomczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykłady (prezentacje multimedialne)

Ćwiczenia kameralne


Sposoby i kryteria oceniania:

testy i prace pisemne

Treści kształcenia:

Wykład

Pierwotne i wtórne źródła informacji o środowisku przyrodniczym. Istota informacji naukowych. Waloryzacja informacji naukowych. Internetowe źródła informacji o środowisku przyrodniczym Polski. Naturalne zróżnicowanie środowiska Polski w aspekcie biogeograficznym. Antropogeniczne zróżnicowanie krajobrazu i roślinności. Formy użytkowania ziemi - ich zmiany i konsekwencje dla układów ekologicznych. Wartości przyrodnicze Polski – różnorodność świata roślin. Lasy i ich znaczenie dla środowiska. Strategia ochrony różnorodności przyrodniczej Polski.

Zasoby wodne w Polsce: charakterystyka rzek, jezior, strefy przybrzeżnej Bałtyku i wód podziemnych, stan i przyczyny ich zanieczyszczenia, retencja, zużycie wody w Polsce na tle Europy. Stan powietrza: rodzaj zanieczyszczeń i ich źródła w Polsce, zanieczyszczenia transgraniczne, zjawiska wynikające z zanieczyszczenia powietrza (smog, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany i dziura ozonowa). Wpływ zanieczyszczeń na zdrowie człowieka i środowisko przyrodnicze. Gospodarka odpadami w Polsce. Różnorodność biologiczna fauny Polski: pochodzenie, stan obecny i zmiany na przestrzeni lat, zagrożenia, gatunki obcego pochodzenia.


Ćwiczenia

Koncepcja map naturalnej roślinności potencjalnej. Kryteria podziałów przyrodniczych Polski: podział geobotaniczny, podział fizycznogeograficzny. Wykorzystanie map leśnych w urządzaniu lasu oraz w inwentaryzacji przyrodniczej.

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów na temat szeroko pojętego środowiska przyrodniczego oraz walorów historycznych i kulturowych Polski. Zajęcia mają charakter konwersatorium. Studenci są dzieleni na kilkuosobowe grupy. Każda z nich przygotowuje prezentacje multimedialne na temat wybranego regionu Polski bazując na literaturze wskazanej przez prowadzących. Każda prezentacja jest wspólnie omawiana zarówno pod kątem technicznym, jak i merytorycznym. Przy jej ocenie brana jest pod uwagę forma przedstawienia, umiejętność wyboru najistotniejszych wiadomości, a także walory estetyczne i oryginalność.

Literatura:

Faliński J. B. 1990. Kartografia geobotaniczna. T.2. Kartografia fitosocjologiczna. PPWK.Warszawa-Wrocław.

Kondracki J. 2000. Geografia regionalna Polski. PWN. Warszawa

Olaczek 1995. Ark. 8. [w:] Matuszkiewicz W. (red.) Potencjalna roślinność naturalna Polski w skali 1:300000. PAN. WZKart. Warszawa.

Olaczek R. 2008. Skarby przyrody i krajobrazu Polski. Multico. Warszawa.

Szafer, W. 1977, Szata roślinna Polski Niżowej, [w:]: Szafer, W., Zarzycki, K. (red.), Szata roślinna Polski, t.2, 17-188, PWN, Warszawa.

Zasady hodowli lasu obowiązujące w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych. Warszawa 2003.

Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2009: Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa.

Mydel R. 2001: Atlas Polski. Tom 1. Przyroda – Społeczeństwo – Gospodarka, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Grabowska, Katarzyna Zielińska
Prowadzący grup: Anna Drozd, Joanna Grabowska, Mariusz Hachułka, Anna Jażdżewska, Joanna Leszczyńska, Dominika Ślusarczyk, Przemysław Tomczyk, Katarzyna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające: wykład informacyjny audiowizualny (prezentacja Power Point, film dokumentalny)

Eksponujące: pokaz, pokaz multimedialny

Poszukujące: dyskusja

Praktyczne: ćwiczenia oparte na wykorzystaniu materiałów źródłowych (internetowe bazy danych)


Sposoby i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego.

Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest: - obecność na ćwiczeniach, aktywny udział w zajęciach i dyskusji, uzyskanie pozytywnej oceny z prezentowanego wybranego tematu, pozytywna ocena z kolokwium i aktywna dyskusja.

Ocenę końcową z przedmiotu stanowi ocena ważona z wykładu (60%) oraz z ćwiczeń (40%).


Treści kształcenia:

Wykład Pierwotne i wtórne źródła informacji o środowisku przyrodniczym. Istota informacji naukowych. Waloryzacja informacji naukowych. Internetowe źródła informacji o środowisku przyrodniczym Polski. Naturalne zróżnicowanie środowiska Polski w aspekcie biogeograficznym. Antropogeniczne zróżnicowanie krajobrazu i roślinności. Formy użytkowania ziemi - ich zmiany i konsekwencje dla układów ekologicznych. Wartości przyrodnicze Polski – różnorodność świata roślin. Lasy i ich znaczenie dla środowiska. Strategia ochrony różnorodności przyrodniczej Polski. Zasoby wodne w Polsce: charakterystyka rzek, jezior, strefy przybrzeżnej Bałtyku i wód podziemnych, stan i przyczyny ich zanieczyszczenia, retencja, zużycie wody w Polsce na tle Europy. Stan powietrza: rodzaj zanieczyszczeń i ich źródła w Polsce, zanieczyszczenia transgraniczne, zjawiska wynikające z zanieczyszczenia powietrza (smog, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany i dziura ozonowa). Wpływ zanieczyszczeń na zdrowie człowieka i środowisko przyrodnicze. Gospodarka odpadami w Polsce. Różnorodność biologiczna fauny Polski: pochodzenie, stan obecny i zmiany na przestrzeni lat, zagrożenia, gatunki obcego pochodzenia. Ćwiczenia Koncepcja map naturalnej roślinności potencjalnej. Kryteria podziałów przyrodniczych Polski: podział geobotaniczny, podział fizycznogeograficzny. Wykorzystanie map leśnych w urządzaniu lasu oraz w inwentaryzacji przyrodniczej. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów na temat szeroko pojętego środowiska przyrodniczego oraz walorów historycznych i kulturowych Polski. Zajęcia mają charakter konwersatorium. Studenci są dzieleni na kilkuosobowe grupy. Każda z nich przygotowuje prezentacje multimedialne na temat wybranego regionu Polski bazując na literaturze wskazanej przez prowadzących. Każda prezentacja jest wspólnie omawiana zarówno pod kątem technicznym, jak i merytorycznym. Przy jej ocenie brana jest pod uwagę forma przedstawienia, umiejętność wyboru najistotniejszych wiadomości, a także walory estetyczne i oryginalność.

Literatura:

Faliński J. B. 1990. Kartografia geobotaniczna. T.2. Kartografia fitosocjologiczna. PPWK.Warszawa-Wrocław.

Kondracki J. 2000. Geografia regionalna Polski. PWN. Warszawa

Olaczek 1995. Ark. 8. [w:] Matuszkiewicz W. (red.) Potencjalna roślinność naturalna Polski w skali 1:300000. PAN. WZKart. Warszawa.

Olaczek R. 2008. Skarby przyrody i krajobrazu Polski. Multico. Warszawa.

Szafer, W. 1977, Szata roślinna Polski Niżowej, [w:]: Szafer, W., Zarzycki, K. (red.), Szata roślinna Polski, t.2, 17-188, PWN, Warszawa.

Zasady hodowli lasu obowiązujące w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych. Warszawa 2003.

Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2009: Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa.

Mydel R. 2001: Atlas Polski. Tom 1. Przyroda – Społeczeństwo – Gospodarka, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Grabowska, Grzegorz Wolski, Katarzyna Zielińska
Prowadzący grup: Anna Drozd, Joanna Grabowska, Mariusz Hachułka, Anna Jażdżewska, Iwona Słowińska, Eliza Szczerkowska-Majchrzak, Dominika Ślusarczyk, Przemysław Tomczyk, Grzegorz Wolski, Katarzyna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykłady (prezentacje multimedialne)

Ćwiczenia kameralne


Sposoby i kryteria oceniania:

testy i prace pisemne

Treści kształcenia:

Wykład

Pierwotne i wtórne źródła informacji o środowisku przyrodniczym. Istota informacji naukowych. Waloryzacja informacji naukowych. Internetowe źródła informacji o środowisku przyrodniczym Polski. Naturalne zróżnicowanie środowiska Polski w aspekcie biogeograficznym. Antropogeniczne zróżnicowanie krajobrazu i roślinności. Formy użytkowania ziemi - ich zmiany i konsekwencje dla układów ekologicznych. Wartości przyrodnicze Polski – różnorodność świata roślin. Lasy i ich znaczenie dla środowiska. Strategia ochrony różnorodności przyrodniczej Polski.

Zasoby wodne w Polsce: charakterystyka rzek, jezior, strefy przybrzeżnej Bałtyku i wód podziemnych, stan i przyczyny ich zanieczyszczenia, retencja, zużycie wody w Polsce na tle Europy. Stan powietrza: rodzaj zanieczyszczeń i ich źródła w Polsce, zanieczyszczenia transgraniczne, zjawiska wynikające z zanieczyszczenia powietrza (smog, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany i dziura ozonowa). Wpływ zanieczyszczeń na zdrowie człowieka i środowisko przyrodnicze. Gospodarka odpadami w Polsce. Różnorodność biologiczna fauny Polski: pochodzenie, stan obecny i zmiany na przestrzeni lat, zagrożenia, gatunki obcego pochodzenia.


Ćwiczenia

Koncepcja map naturalnej roślinności potencjalnej. Kryteria podziałów przyrodniczych Polski: podział geobotaniczny, podział fizycznogeograficzny. Wykorzystanie map leśnych w urządzaniu lasu oraz w inwentaryzacji przyrodniczej.

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów na temat szeroko pojętego środowiska przyrodniczego oraz walorów historycznych i kulturowych Polski. Zajęcia mają charakter konwersatorium. Studenci są dzieleni na kilkuosobowe grupy. Każda z nich przygotowuje prezentacje multimedialne na temat wybranego regionu Polski bazując na literaturze wskazanej przez prowadzących. Każda prezentacja jest wspólnie omawiana zarówno pod kątem technicznym, jak i merytorycznym. Przy jej ocenie brana jest pod uwagę forma przedstawienia, umiejętność wyboru najistotniejszych wiadomości, a także walory estetyczne i oryginalność.

Literatura:

Faliński J. B. 1990. Kartografia geobotaniczna. T.2. Kartografia fitosocjologiczna. PPWK.Warszawa-Wrocław.

Kondracki J. 2000. Geografia regionalna Polski. PWN. Warszawa

Olaczek 1995. Ark. 8. [w:] Matuszkiewicz W. (red.) Potencjalna roślinność naturalna Polski w skali 1:300000. PAN. WZKart. Warszawa.

Olaczek R. 2008. Skarby przyrody i krajobrazu Polski. Multico. Warszawa.

Szafer, W. 1977, Szata roślinna Polski Niżowej, [w:]: Szafer, W., Zarzycki, K. (red.), Szata roślinna Polski, t.2, 17-188, PWN, Warszawa.

Zasady hodowli lasu obowiązujące w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych. Warszawa 2003.

Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2009: Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa.

Mydel R. 2001: Atlas Polski. Tom 1. Przyroda – Społeczeństwo – Gospodarka, Fogra Oficyna Wydawnicza, Kraków.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 26 godzin więcej informacji
Wykład, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Drozd, Marcin Kiedrzyński
Prowadzący grup: Anna Drozd, Mariusz Hachułka, Marcin Kiedrzyński, Mirosław Przybylski, Eliza Szczerkowska-Majchrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia audytoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7