UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-S513LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wiedza na poziomie studiów I stopnia.

Skrócony opis:

W czasie kursu studenci zapoznają się z problematyką związaną z oceną różnorodności biologicznej jak i zagrożeniami antropogenicznymi. Ponadto przedstawione będą, wraz z częścią praktyczną, różnorodne metody badań różnorodności biologicznej od klasycznych poprzez najnowocześniejsze oparte na badaniach ekologicznych i molekularnych.

Efekty uczenia się:

1. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ochrony środowiska oraz biologii i geografii.

2. Rozpoznaje elementy przyrody ożywionej na podstawie cech morfologicznych i molekularnych

3. Opisuje systemy i techniki pomiarowe oraz procedury związane z monitoringiem środowiska oraz z nowoczesną oceną różnorodności biologicznej

4. Rozróżnia podstawowe pakiety oprogramowania użytkowego w zakresie pozwalającym na ich stosowanie w życiu codziennym (edytory tekstów, bazy danych, arkusze kalkulacyjne).

5. Posługuje się komputerem w zakresie koniecznym do komunikowania się, wyszukiwania informacji, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników.

6. Przygotowuje klarowne, spójne i precyzyjne teksty specjalistyczne z zakresu ochrony środowiska na podstawie dostępnej literatury z poszanowaniem praw autorskich

7. Charakteryzuje ryzyko i odpowiedzialność w zakresie działań związanych z ochroną środowiska

8. Pracuje i współdziała w grupie realizując projekty zespołowe

04OŚ1A_W01; 04OŚ1A_W03; 04OŚ1A_W013; 04OŚ1A_W18

04OŚ1A_U01; 04OŚ1A_U02; 04OŚ1A_U09

04OŚ1A_K06; 04OŚ1A_K10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bednarek
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Piotr Frankiewicz, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Małgorzata Łapińska, Paulina Pruszkowska-Przybylska, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające: wykład; Poszukujące i praktyczne: praktyczne ćwiczenia, analiza i praktyczne zastosowanie metod oceny jakości środowiska, dyskusja na temat przygotowanych raportów; Eksponujące: pokaz (demonstracja)

Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w wykładach i ćwiczeniach, wykonanie eksperymentów i przedstawienie uzyskanych wyników.

Szczegółowe treści kształcenia:

Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska:

Bioróżnorodność: definicja, wskaźniki, naturalne i antropogeniczne czynniki wpływające na bioróżnorodność. Natura 2000 w Polsce.

Czy istnieje „idealny gatunek inwazyjny” ?

Biologia rozrodu bezkręgowców a programy ich ochrony/restytucji.

Molekularne metody oceny różnorodności biologicznej.

Wykorzystanie skaningowego mikroskopu elektronowego (SEM) w celu weryfikacji kryptycznej różnorodności biologicznej.

Analiza zasięgów geograficznych jako narzędzie do wyznaczania kategorii zagrożeń bezkręgowców

Ocieplenie klimatu a fenologia owadów.

Metody szacowania jakości środowiska, organizmy wskaźnikowe.

Podstawy ekologii i ewolucji ptaków i ssaków.


Instytut Biofizyki

1. Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi ekotoksykologii tj. wpływu pestycydów, bisfenoli i polichlorowanych dioksyn i furanów na środowisko i organizmy żywe

2. Ogólne omówienie fizycznych czynników skażających środowisko takich jak hałas czy promieniowanie jonizujace

3. Przeanalizowanie w aspekcie historycznym katastrof ekologicznych spowodowanych działalnością antropologiczną

4. Wskazanie i omówienie związków wprowadzanych do środowiska a nastepnie wycofywanych ze względu na toksyczność np. DDT, 2,4,5T czy parakwat

2. Wstępna praca w laboratorium, przygotowywanie buforów, proste przykładowe pomiary spektrofotometryczne i fluorymetrczne. Zasady badań in vitro.



Literatura:

1. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN.

2. Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Najnowsze artykuły przeglądowe dotyczące omawianych zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Frankiewicz, Agnieszka Soszyńska
Prowadzący grup: Danuta Babska, Karolina Bącela-Spychalska, Agnieszka Bednarek, Piotr Frankiewicz, Joanna Grabowska, Piotr Jóźwiak, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Małgorzata Łapińska, Mateusz Płóciennik, Aneta Sitek, Agnieszka Soszyńska, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające: wykład; Poszukujące i praktyczne: praktyczne ćwiczenia, analiza i praktyczne zastosowanie metod oceny jakości środowiska, dyskusja na temat przygotowanych raportów; Eksponujące: pokaz (demonstracja)

Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w wykładach i ćwiczeniach, wykonanie eksperymentów i przedstawienie uzyskanych wyników.

Szczegółowe treści kształcenia:

Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska:

Bioróżnorodność: definicja, wskaźniki, naturalne i antropogeniczne czynniki wpływające na bioróżnorodność. Natura 2000 w Polsce.

Czy istnieje „idealny gatunek inwazyjny” ?

Biologia rozrodu bezkręgowców a programy ich ochrony/restytucji.

Molekularne metody oceny różnorodności biologicznej.

Wykorzystanie skaningowego mikroskopu elektronowego (SEM) w celu weryfikacji kryptycznej różnorodności biologicznej.

Analiza zasięgów geograficznych jako narzędzie do wyznaczania kategorii zagrożeń bezkręgowców

Ocieplenie klimatu a fenologia owadów.

Metody szacowania jakości środowiska, organizmy wskaźnikowe.

Podstawy ekologii i ewolucji ptaków i ssaków.


Instytut Biofizyki

1. Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi ekotoksykologii tj. wpływu pestycydów, bisfenoli i polichlorowanych dioksyn i furanów na środowisko i organizmy żywe

2. Ogólne omówienie fizycznych czynników skażających środowisko takich jak hałas czy promieniowanie jonizujace

3. Przeanalizowanie w aspekcie historycznym katastrof ekologicznych spowodowanych działalnością antropologiczną

4. Wskazanie i omówienie związków wprowadzanych do środowiska a nastepnie wycofywanych ze względu na toksyczność np. DDT, 2,4,5T czy parakwat

2. Wstępna praca w laboratorium, przygotowywanie buforów, proste przykładowe pomiary spektrofotometryczne i fluorymetrczne. Zasady badań in vitro.



Literatura:

1. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN.

2. Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Najnowsze artykuły przeglądowe dotyczące omawianych zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Prowadzący grup: Danuta Babska, Karolina Bącela-Spychalska, Agnieszka Bednarek, Anna Jażdżewska, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Marta Kurek, Małgorzata Łapińska, Piotr Minias, Paulina Nowicka-Krawczyk, Mateusz Płóciennik, Patrycja Podlaszczuk, Agnieszka Soszyńska, Anna Stępień, Ewelina Szczepocka, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające: wykład; Poszukujące i praktyczne: praktyczne ćwiczenia, analiza i praktyczne zastosowanie metod oceny jakości środowiska, dyskusja na temat przygotowanych raportów; Eksponujące: pokaz (demonstracja)

Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w wykładach i ćwiczeniach, wykonanie eksperymentów i przedstawienie uzyskanych wyników.

Szczegółowe treści kształcenia:

Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska:

Bioróżnorodność: definicja, wskaźniki, naturalne i antropogeniczne czynniki wpływające na bioróżnorodność. Natura 2000 w Polsce.

Czy istnieje „idealny gatunek inwazyjny” ?

Biologia rozrodu bezkręgowców a programy ich ochrony/restytucji.

Molekularne metody oceny różnorodności biologicznej.

Wykorzystanie skaningowego mikroskopu elektronowego (SEM) w celu weryfikacji kryptycznej różnorodności biologicznej.

Analiza zasięgów geograficznych jako narzędzie do wyznaczania kategorii zagrożeń bezkręgowców

Ocieplenie klimatu a fenologia owadów.

Metody szacowania jakości środowiska, organizmy wskaźnikowe.

Podstawy ekologii i ewolucji ptaków i ssaków.


Instytut Biofizyki

1. Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi ekotoksykologii tj. wpływu pestycydów, bisfenoli i polichlorowanych dioksyn i furanów na środowisko i organizmy żywe

2. Ogólne omówienie fizycznych czynników skażających środowisko takich jak hałas czy promieniowanie jonizujace

3. Przeanalizowanie w aspekcie historycznym katastrof ekologicznych spowodowanych działalnością antropologiczną

4. Wskazanie i omówienie związków wprowadzanych do środowiska a nastepnie wycofywanych ze względu na toksyczność np. DDT, 2,4,5T czy parakwat

2. Wstępna praca w laboratorium, przygotowywanie buforów, proste przykładowe pomiary spektrofotometryczne i fluorymetrczne. Zasady badań in vitro.



Literatura:

1. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN.

2. Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Najnowsze artykuły przeglądowe dotyczące omawianych zagadnień.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Małgorzata Łapińska, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład, praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, demonstracja, analiza i praktyczne zastosowanie metod oceny jakości środowiska, dyskusja na temat przygotowanych raportów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w wykładach i ćwiczeniach, wykonanie eksperymentów i przedstawienie uzyskanych wyników.

Szczegółowe treści kształcenia:

Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska:

Bioróżnorodność: definicja, wskaźniki, naturalne i antropogeniczne czynniki wpływające na bioróżnorodność. Natura 2000 w Polsce.

Czy istnieje „idealny gatunek inwazyjny” ?

Biologia rozrodu bezkręgowców a programy ich ochrony/restytucji.

Molekularne metody oceny różnorodności biologicznej.

Wykorzystanie skaningowego mikroskopu elektronowego (SEM) w celu weryfikacji kryptycznej różnorodności biologicznej.

Analiza zasięgów geograficznych jako narzędzie do wyznaczania kategorii zagrożeń bezkręgowców

Ocieplenie klimatu a fenologia owadów.

Metody szacowania jakości środowiska, organizmy wskaźnikowe.

Podstawy ekologii i ewolucji ptaków i ssaków.


Instytut Biofizyki

1. Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi ekotoksykologii tj. wpływu pestycydów, bisfenoli i polichlorowanych dioksyn i furanów na środowisko i organizmy żywe

2. Ogólne omówienie fizycznych czynników skażających środowisko takich jak hałas czy promieniowanie jonizujace

3. Przeanalizowanie w aspekcie historycznym katastrof ekologicznych spowodowanych działalnością antropologiczną

4. Wskazanie i omówienie związków wprowadzanych do środowiska a nastepnie wycofywanych ze względu na toksyczność np. DDT, 2,4,5T czy parakwat

2. Wstępna praca w laboratorium, przygotowywanie buforów, proste przykładowe pomiary spektrofotometryczne i fluorymetrczne. Zasady badań in vitro.



Literatura:

1. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN.

2. Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Najnowsze artykuły przeglądowe dotyczące omawianych zagadnień.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9