Zajęcia fakultatywne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-S513LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Wiedza na poziomie studiów I stopnia. |
Skrócony opis: |
W czasie kursu studenci zapoznają się z problematyką związaną z oceną różnorodności biologicznej jak i zagrożeniami antropogenicznymi. Ponadto przedstawione będą, wraz z częścią praktyczną, różnorodne metody badań różnorodności biologicznej od klasycznych poprzez najnowocześniejsze oparte na badaniach ekologicznych i molekularnych. |
Efekty uczenia się: |
1. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ochrony środowiska oraz biologii i geografii. 2. Rozpoznaje elementy przyrody ożywionej na podstawie cech morfologicznych i molekularnych 3. Opisuje systemy i techniki pomiarowe oraz procedury związane z monitoringiem środowiska oraz z nowoczesną oceną różnorodności biologicznej 4. Rozróżnia podstawowe pakiety oprogramowania użytkowego w zakresie pozwalającym na ich stosowanie w życiu codziennym (edytory tekstów, bazy danych, arkusze kalkulacyjne). 5. Posługuje się komputerem w zakresie koniecznym do komunikowania się, wyszukiwania informacji, organizowania i wstępnej analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników. 6. Przygotowuje klarowne, spójne i precyzyjne teksty specjalistyczne z zakresu ochrony środowiska na podstawie dostępnej literatury z poszanowaniem praw autorskich 7. Charakteryzuje ryzyko i odpowiedzialność w zakresie działań związanych z ochroną środowiska 8. Pracuje i współdziała w grupie realizując projekty zespołowe 04OŚ1A_W01; 04OŚ1A_W03; 04OŚ1A_W013; 04OŚ1A_W18 04OŚ1A_U01; 04OŚ1A_U02; 04OŚ1A_U09 04OŚ1A_K06; 04OŚ1A_K10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Bednarek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bednarek, Piotr Frankiewicz, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Małgorzata Łapińska, Paulina Pruszkowska-Przybylska, Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające: wykład; Poszukujące i praktyczne: praktyczne ćwiczenia, analiza i praktyczne zastosowanie metod oceny jakości środowiska, dyskusja na temat przygotowanych raportów; Eksponujące: pokaz (demonstracja) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w wykładach i ćwiczeniach, wykonanie eksperymentów i przedstawienie uzyskanych wyników. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska: Bioróżnorodność: definicja, wskaźniki, naturalne i antropogeniczne czynniki wpływające na bioróżnorodność. Natura 2000 w Polsce. Czy istnieje „idealny gatunek inwazyjny” ? Biologia rozrodu bezkręgowców a programy ich ochrony/restytucji. Molekularne metody oceny różnorodności biologicznej. Wykorzystanie skaningowego mikroskopu elektronowego (SEM) w celu weryfikacji kryptycznej różnorodności biologicznej. Analiza zasięgów geograficznych jako narzędzie do wyznaczania kategorii zagrożeń bezkręgowców Ocieplenie klimatu a fenologia owadów. Metody szacowania jakości środowiska, organizmy wskaźnikowe. Podstawy ekologii i ewolucji ptaków i ssaków. Instytut Biofizyki 1. Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi ekotoksykologii tj. wpływu pestycydów, bisfenoli i polichlorowanych dioksyn i furanów na środowisko i organizmy żywe 2. Ogólne omówienie fizycznych czynników skażających środowisko takich jak hałas czy promieniowanie jonizujace 3. Przeanalizowanie w aspekcie historycznym katastrof ekologicznych spowodowanych działalnością antropologiczną 4. Wskazanie i omówienie związków wprowadzanych do środowiska a nastepnie wycofywanych ze względu na toksyczność np. DDT, 2,4,5T czy parakwat 2. Wstępna praca w laboratorium, przygotowywanie buforów, proste przykładowe pomiary spektrofotometryczne i fluorymetrczne. Zasady badań in vitro. |
|
Literatura: |
1. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN. 2. Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. Najnowsze artykuły przeglądowe dotyczące omawianych zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Frankiewicz, Agnieszka Soszyńska | |
Prowadzący grup: | Danuta Babska, Karolina Bącela-Spychalska, Agnieszka Bednarek, Piotr Frankiewicz, Joanna Grabowska, Piotr Jóźwiak, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Małgorzata Łapińska, Mateusz Płóciennik, Aneta Sitek, Agnieszka Soszyńska, Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające: wykład; Poszukujące i praktyczne: praktyczne ćwiczenia, analiza i praktyczne zastosowanie metod oceny jakości środowiska, dyskusja na temat przygotowanych raportów; Eksponujące: pokaz (demonstracja) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w wykładach i ćwiczeniach, wykonanie eksperymentów i przedstawienie uzyskanych wyników. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska: Bioróżnorodność: definicja, wskaźniki, naturalne i antropogeniczne czynniki wpływające na bioróżnorodność. Natura 2000 w Polsce. Czy istnieje „idealny gatunek inwazyjny” ? Biologia rozrodu bezkręgowców a programy ich ochrony/restytucji. Molekularne metody oceny różnorodności biologicznej. Wykorzystanie skaningowego mikroskopu elektronowego (SEM) w celu weryfikacji kryptycznej różnorodności biologicznej. Analiza zasięgów geograficznych jako narzędzie do wyznaczania kategorii zagrożeń bezkręgowców Ocieplenie klimatu a fenologia owadów. Metody szacowania jakości środowiska, organizmy wskaźnikowe. Podstawy ekologii i ewolucji ptaków i ssaków. Instytut Biofizyki 1. Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi ekotoksykologii tj. wpływu pestycydów, bisfenoli i polichlorowanych dioksyn i furanów na środowisko i organizmy żywe 2. Ogólne omówienie fizycznych czynników skażających środowisko takich jak hałas czy promieniowanie jonizujace 3. Przeanalizowanie w aspekcie historycznym katastrof ekologicznych spowodowanych działalnością antropologiczną 4. Wskazanie i omówienie związków wprowadzanych do środowiska a nastepnie wycofywanych ze względu na toksyczność np. DDT, 2,4,5T czy parakwat 2. Wstępna praca w laboratorium, przygotowywanie buforów, proste przykładowe pomiary spektrofotometryczne i fluorymetrczne. Zasady badań in vitro. |
|
Literatura: |
1. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN. 2. Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. Najnowsze artykuły przeglądowe dotyczące omawianych zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Danuta Babska, Karolina Bącela-Spychalska, Agnieszka Bednarek, Anna Jażdżewska, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Marta Kurek, Małgorzata Łapińska, Piotr Minias, Paulina Nowicka-Krawczyk, Mateusz Płóciennik, Patrycja Podlaszczuk, Agnieszka Soszyńska, Anna Stępień, Ewelina Szczepocka, Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające: wykład; Poszukujące i praktyczne: praktyczne ćwiczenia, analiza i praktyczne zastosowanie metod oceny jakości środowiska, dyskusja na temat przygotowanych raportów; Eksponujące: pokaz (demonstracja) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w wykładach i ćwiczeniach, wykonanie eksperymentów i przedstawienie uzyskanych wyników. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska: Bioróżnorodność: definicja, wskaźniki, naturalne i antropogeniczne czynniki wpływające na bioróżnorodność. Natura 2000 w Polsce. Czy istnieje „idealny gatunek inwazyjny” ? Biologia rozrodu bezkręgowców a programy ich ochrony/restytucji. Molekularne metody oceny różnorodności biologicznej. Wykorzystanie skaningowego mikroskopu elektronowego (SEM) w celu weryfikacji kryptycznej różnorodności biologicznej. Analiza zasięgów geograficznych jako narzędzie do wyznaczania kategorii zagrożeń bezkręgowców Ocieplenie klimatu a fenologia owadów. Metody szacowania jakości środowiska, organizmy wskaźnikowe. Podstawy ekologii i ewolucji ptaków i ssaków. Instytut Biofizyki 1. Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi ekotoksykologii tj. wpływu pestycydów, bisfenoli i polichlorowanych dioksyn i furanów na środowisko i organizmy żywe 2. Ogólne omówienie fizycznych czynników skażających środowisko takich jak hałas czy promieniowanie jonizujace 3. Przeanalizowanie w aspekcie historycznym katastrof ekologicznych spowodowanych działalnością antropologiczną 4. Wskazanie i omówienie związków wprowadzanych do środowiska a nastepnie wycofywanych ze względu na toksyczność np. DDT, 2,4,5T czy parakwat 2. Wstępna praca w laboratorium, przygotowywanie buforów, proste przykładowe pomiary spektrofotometryczne i fluorymetrczne. Zasady badań in vitro. |
|
Literatura: |
1. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN. 2. Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. Najnowsze artykuły przeglądowe dotyczące omawianych zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bednarek, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Małgorzata Łapińska, Adrianna Wojtal-Frankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład, praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, demonstracja, analiza i praktyczne zastosowanie metod oceny jakości środowiska, dyskusja na temat przygotowanych raportów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w wykładach i ćwiczeniach, wykonanie eksperymentów i przedstawienie uzyskanych wyników. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska: Bioróżnorodność: definicja, wskaźniki, naturalne i antropogeniczne czynniki wpływające na bioróżnorodność. Natura 2000 w Polsce. Czy istnieje „idealny gatunek inwazyjny” ? Biologia rozrodu bezkręgowców a programy ich ochrony/restytucji. Molekularne metody oceny różnorodności biologicznej. Wykorzystanie skaningowego mikroskopu elektronowego (SEM) w celu weryfikacji kryptycznej różnorodności biologicznej. Analiza zasięgów geograficznych jako narzędzie do wyznaczania kategorii zagrożeń bezkręgowców Ocieplenie klimatu a fenologia owadów. Metody szacowania jakości środowiska, organizmy wskaźnikowe. Podstawy ekologii i ewolucji ptaków i ssaków. Instytut Biofizyki 1. Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi ekotoksykologii tj. wpływu pestycydów, bisfenoli i polichlorowanych dioksyn i furanów na środowisko i organizmy żywe 2. Ogólne omówienie fizycznych czynników skażających środowisko takich jak hałas czy promieniowanie jonizujace 3. Przeanalizowanie w aspekcie historycznym katastrof ekologicznych spowodowanych działalnością antropologiczną 4. Wskazanie i omówienie związków wprowadzanych do środowiska a nastepnie wycofywanych ze względu na toksyczność np. DDT, 2,4,5T czy parakwat 2. Wstępna praca w laboratorium, przygotowywanie buforów, proste przykładowe pomiary spektrofotometryczne i fluorymetrczne. Zasady badań in vitro. |
|
Literatura: |
1. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN. 2. Pullin A.S. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. Najnowsze artykuły przeglądowe dotyczące omawianych zagadnień. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.