Ekologia stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-S601LD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologia stosowana |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, hydrologii i ekologii |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom na przykładzie typologii ekosystemów oraz procesów ekologicznych, nowoczesnych metod ochrony środowiska i systemowego podejścia, integrującego różne dziedziny wiedzy dla osiągania zrównoważonego rozwoju i wdrażania Ramowych Dyrektyw UE. |
Efekty uczenia się: |
1. Student klasyfikuje wody śródlądowe; identyfikuje i opisuje ich abiotyczne i biotyczne komponenty, wyjaśnia funkcjonowanie ekosystemów lotycznych i lenitycznych w warunkach naturalnych i pod wpływem zaburzeń środowiska wywołanych antropopresją. 2. Student wyróżnia i ocenia różne zagrożenia dla jakości i ilości wód słodkowodnych (w skali lokalnej regionalnej i globalnej). 3. Student przeprowadza oceny jakości środowiska rzecznego (od metod poboru prób, poprzez kalkulację wybranych indeksów do oszacowania skutków oddziaływania na ekosystemy wodne) w zgodzie z najnowszym prawodawstwem środowiskowym. 4. Student wymienia i charakteryzuje nowoczesne metody, techniki i technologie (biotechnologie ekohydrologiczne) wykorzystywane w renaturyzacji rzek. 5. Student uzasadnia potrzebę wiedzy interdyscyplinarnej i transdyscyplinarnej dla zrozumienia procesów ekologicznych w zintegrowanym zarządzaniu zasobami wodnymi dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju. 6. Student posługuje się komputerem w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, organizowania i wstępnej analizy danych, oraz sporządzania raportów i prezentacji wyników. 7. Student posługuje się podstawowymi metodami matematycznymi i statystycznymi przy opisie procesów ekologicznych. 8. Student konstruuje i prezentuje proste analizy i podsumowania dot. studiów przypadków w badaniach ekologicznych. Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: Wiedza: 04OŚ1A_W07, 04OŚ1A_W09, 04OŚ1A_W14, Umiejętności: 04OŚ1A_U02, 04OŚ1A_U06, 04OŚ1A_U10 Kompetencje społeczne: 04OŚ1A_K03, 04OŚ1A_K04. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
CLE
CLE
CLE
CLE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 16 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Zalewski | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bednarek, Aleksandra Górecka, Paweł Jarosiewicz, Małgorzata Łapińska, Elżbieta Mierzejewska-Sinner, Maciej Zalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
CLE
CLE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 16 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Zalewski | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bednarek, Aleksandra Górecka, Małgorzata Łapińska, Maciej Zalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT CLE
CLE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 16 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Zalewski | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bednarek, Małgorzata Łapińska, Maciej Zalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Efekty kształcenia dotyczące wiedzy i umiejętności będą oceniane na podstawie aktywności i kompetencji studenta podczas realizacji zadań praktycznych polegających na rozwiązywaniu zadanych problemów na bazie myślenia przyczynowo skutkowego (projekty, kolokwia, sprawdziany, dyskusje). Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie zdanego egzaminu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podające: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; Eksponujące: film; Poszukujące i praktyczne - analiza i rozwiązywanie problemów praktycznych, dyskusja, kolokwia. |
|
Treści kształcenia: | 1. Ewolucja biosfery, zmiany klimatu, procesy demograficzne i strategia ochrony środowiska w Antropocenie. 2. Krążenie wody i biopierwiastków w ekosystemach. 3. Ekosystemy otwarte i zamknięte - typologia, dynamika i mechanizmy regulacyjne, podatność na stres. 4. Ekosystem jako system cybernetyczny - homeostaza, kompleksowość, różnorodność biologiczna, stabilność. 5. Sukcesja ekologiczna w ekosystemach jako układ odniesienia dla monitoringu i oceny stopnia degradacji. 6. Rzeka jako kontinuum w perspektywie krajobrazu zlewni, wykorzystanie procesów hydrologicznych i biologicznych do intensyfikacji samooczyszczania się wód. 7. Wpływ regulacji rzek i melioracji terenów rolniczych na bilans hydrologiczny oraz bilans substancji biogennych w dorzeczach. 8. Środowiska podmokłe jako układ stabilizujący czynniki abiotyczne oraz biofiltr. 9. Ekotonowe strefy buforowe woda/ląd i ich funkcjonowanie w krajobrazie - różnorodność, produktywność, filtracja, retencjonowanie biogenów i zanieczyszczeń. 10. Optymalizacja funkcjonowania krajobrazu rolniczego pod kątem utrzymania bioróżnorodności i jakości wód powierzchniowych i podziemnych.. 11. Krążenie i migracje pierwiastków w ekosystemach leśnych jako podstawa właściwej gospodarki leśnej. 12. Dorzecze jako podstawowa jednostka dla zintegrowanej strategii ochrony wód w skali lokalnej i regionalnej. Ramowa Dyrektywa Wodna UE. 13. Monitoring i ocena symptomów eutrofizacji w jeziorach i zbiornikach zaporowych. 14. Metody techniczne i ekohydrologiczne rekultywacji zeutrofizowanych ekosystemów wodnych. 15. Dostosowanie biotechnologii ekologicznych do typologii i stopnia degradacji ekosystemu. 16. Zastosowanie biotechnologii ekologicznych do regulacji procesów ekologicznych od skali molekularnej do skali krajobrazu na przykładzie redukcji zanieczyszczeń obszarowych. 17. Gospodarka wodna w mieście przyszłości – biotechnologie ekohydrologiczne dla poprawy jakości życia i zdrowia mieszkańców 18. Ekologiczne podstawy rekultywacji terenów zdegradowanych przez eksploatację surowców mineralnych. 19. Rekultywacja gleb na terenach skażonych. 20. Ekohydrologia jako nauka integrująca różne dyscypliny wiedzy i systemowe podejście do zrównoważonego rozwoju. 21. Socjoekonomiczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju -foresight. |
|
Literatura: |
Zalewski M. Red. 1993. Zintegrowana strategia ochrony i zagospodarowania ekosystemów wodnych. Biblioteka Monitoringu Środowiska. PIOŚ/ZES UŁ, Łódź, 159 s. Zalewski M. Red. 1995. Procesy biologiczne w ochronie i rekultywacji nizinnych zbiorników zaporowych. Biblioteka Monitoringu Środowiska. PIOŚ, ZES U¸.Łódź. 258 s. Krebs Ch, J. 1997. Ekologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 Lampert, W., Sommer, U., 2001. Ekologia wód śródlądowych. Wydaw. Naukowe PWN. Zalewski M. (ed.) 2002. Guidelines for the Integrated Management of the Watershed- Phytotechnology and Ecohydrology. UNEP- IETC, Freshwater Management Series 5. http://www.unep.or.jp/ietc/Publications/Freshwater/FMS5/ Zalewski M & Wagner-Lotkowska I. (eds). Integrated Watershed Management – Ecohydrology and Phytotechnology-Manual. UNESCO IHP, UNEP IETC. 246pp. http://www.unep.or.jp/ietc/Publications/Water_Sanitation/integrated_watershed_mgmt_manual/index.asp Zalewski M. 2011.Ecohydrology for implementation of the EU water framework directive. Proceedings of the Institution of Civil Engineering Water Management vol. 164 issue WM8, pp 375-385. Zalewski M., Wagner I., Frątczak W., Mankiewicz-Boczek J., Parniewski P. 2011. Blue-Green City for compensating globar climate change. The Parlament Magazine 350, p: 2-3. http://www.arturowek.pl - Ekohydrologiczna rekultywacja zbiorników rekreacyjnych „Arturówek”(Łódź) jako modelowe podejście do rekultywacji zbiorników miejskich http://www.ekorob.pl – Ekotony dla redukji zanieczyszczeń obszarowych. http://www.ecohydro.pl - The International Journal ECOHYDROLOGY & HYDROBIOLOGY. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 16 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Zalewski | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bednarek, Małgorzata Łapińska, Maciej Zalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.