UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doktryny integracji europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0500-DIEUWM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Doktryny integracji europejskiej
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Konwersatoria dla 2 roku stacjonarnej administracji - uzupełniające sem. letni
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student powinien zaliczyć poprzedni semestr.

Student powinien dysponować podstawową wiedzą dotycząca prawa międzynarodowego, prawa konstytucyjnego i historii Europy.

Student powinien wykazywać umiejętność abstrakcyjnego myślenia oraz kojarzenia teorii i idei ze społecznymi praktykami oraz budowania uzasadnień na podstawowym poziomie.

Student jest w stanie identyfikować problemy, które mogą być przedmiotem badań naukowych.

Student powinien wykazywać umiejętność budowania poprawnych zdań w języku literackim w mowie i piśmie.

Student potrafi analizować teksty źródłowe oraz normatywne akty prawne.


Skrócony opis:

Cykl zajęć poświęcony jest prezentacji podstawowej wiedzy z zakresu doktryn integracji europejskiej.

Prezentowane są zagadnienia dotyczące źródeł tożsamości europejskiej i procesu integracji jak idea kosmopolityzmu, państwa światowego i uniwersalizmu. Przedstawiona jest również koncepcja integracji europejskiej wedle Alexisa de Tocqueville'a, ojców założycieli UE. Dyskutowane są poglądy krytyków integracji europejskiej oraz współczesne idea dotyczące przyszłości europejskiego projektu.Przedstawiane są doktrynalne podstawy zasad prawa UE jak zasada subsydiarności, solidarności czy prymatu prawa europejskiego. Przedmiot prowadzony jest w trybie jednomodułowym, w którym student zdobywa kwalifikacje z zakresu wiedzy, oraz doskonali umiejętności i kompetencje społeczne.

Efekty uczenia się:

Student wymienia ojców założycieli UE.

Student ma wiedzę z zakresu głównych koncepcji integracji europejskiej.

Student potrafi dyskutować o głównych problemach integracji europejskiej.

Student potrafi wyjaśnić doktryny stojące za procesem integracji europejskiej.

Student potrafi porównać różne koncepcje integracji europejskiej.

Student rozpoznaje doktryny stające za obecną dyskusją dotyczącą przyszłości UE.

Student umie przedstawić swoją prezentację.

student potrafi zastosować wiedzę do poszczególnych problemów EU>

Student umie uczestniczyć w dyskusji dotyczącej różnych koncepcji integracji europejskiej.

Student potrafi formułować własną argumentację.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Tracz-Tryniecki
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Ujazdowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Ujazdowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Ujazdowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Możliwość uczestniczenia studentów w badaniach i licznych wydarzeniach (debaty Tocquevilleowskie, wykłady gościnne naukowców polskich i zagranicznych) organizowanych przez Centrum Myśli Polityczno-Prawnej im Alexisa de Tocqueville`a oraz Koło Sympatyków Myśli Politycznej (adresy www i linki na stronie WPiA); związanych z Katedrą Doktryn Polityczno-Prawnych.

Możliwość korzystania z jedynego w Polsce księgozbioru przekazanego Centrum przez Liberty Fund i udostępnianego w czytelni CentrumMyśli Polityczno-Prawnej im Alexisa de Tocqueville`a.


Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą kształcenia jest wykład konwencjonalny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne. Wykład stanowi słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej, usystematyzowanej, w przystępnej formie, zgodnej z zasadami logiki. Polega na podaniu gotowej wiedzy w naukowej postaci.Cechuje go wówczas nawiązanie szerszego kontaktu wykładowcy ze słuchaczami, polegającego na uważnym, aktywnym śledzeniu wywodu wykładowcy i rozumowaniu równolegle z nauczycielem.Ponadto wykład połączony jest z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Istotnym elementem kształcenia jest analiza i dyskusja kluczowych źródłowych tekstów dotyczących doktrynalnych podstaw integracji europejskiej. Ważną rolę odgrywa również prezentowanie przez studentów wybranych zagadnień problemów i umiejętność ich późniejszego dyskutowania. Największą jego wartością jest udział studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie zajęć składają się:

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- samodzielna analiza wybranych tekstów odnoszących się do doktryn integracji europejskiej;

- samodzielna prezentacja koncepcji jednego z ojców założycieli UE, co stanowi podstawę końcowego zaliczenia.


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Ocena zgodna z regulaminem studiów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Ideowe podstawy jedności europejskiej. idea kosmopolityzmu, państwa światowego, uniwersalizmu.

2. Idea Europy Alexisa de Tocqueville'a.

3. Koncepcje integracji w okresie międzywojennym.

4.Integracja europejska w koncepcji ojców założycieli UE.

5. Krytycy integracji europejskiej.

6. Współczesne idee integracji europejskiej.

7. Zasada nadrzędności prawa europejskiego jako narzędzie integracji europejskiej.

8. Zasady solidarności i subsydiarności jako środki integracji europejskiej.



Literatura:

- Z. Rau, M. Tracz-Tryniecki: Tocquevillian Ideas. Contemporary European Perspectives, 2014.

- Samuel Gregg: Becoming Europe, 2013.

- https://europa.eu/european-union/about-eu/history/founding-fathers_pl

- R. Adler-Nissen, Opting Out of the European Union: Diplomacy, Sovereignty and European Integration, Cambridge 2014

- Wojciech Szymborski, Integracja europejska : wybrane problemy, Bydgoszcz 2012,

- Integracja europejska / red. nauk. Konstanty A. Wojtaszczyk, Warszawa 2011,

- Integracja europejska / Jan Barcz, Elżbieta Kawecka-Wyrzykowska, Krystyna Michałowska-Gorywoda, Warszawa 2007.

- Integracja europejska : aspekty prawne, polityczne i ekonomiczne / pod red. Piotra Łaskiego, Bydgoszcz 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Tracz-Tryniecki
Prowadzący grup: Marek Tracz-Tryniecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Możliwość uczestniczenia studentów w badaniach i licznych wydarzeniach (debaty Tocquevilleowskie, wykłady gościnne naukowców polskich i zagranicznych) organizowanych przez Centrum Myśli Polityczno-Prawnej im Alexisa de Tocqueville`a oraz Koło Sympatyków Myśli Politycznej (adresy www i linki na stronie WPiA); związanych z Katedrą Doktryn Polityczno-Prawnych.

Możliwość korzystania z jedynego w Polsce księgozbioru przekazanego Centrum przez Liberty Fund i udostępnianego w czytelni CentrumMyśli Polityczno-Prawnej im Alexisa de Tocqueville`a.


Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą kształcenia jest wykład konwencjonalny i problemowy, wzbogacony o elementy konwersatoryjne. Wykład stanowi słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej, usystematyzowanej, w przystępnej formie, zgodnej z zasadami logiki. Polega na podaniu gotowej wiedzy w naukowej postaci.Cechuje go wówczas nawiązanie szerszego kontaktu wykładowcy ze słuchaczami, polegającego na uważnym, aktywnym śledzeniu wywodu wykładowcy i rozumowaniu równolegle z nauczycielem.Ponadto wykład połączony jest z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Istotnym elementem kształcenia jest analiza i dyskusja kluczowych źródłowych tekstów dotyczących doktrynalnych podstaw integracji europejskiej. Ważną rolę odgrywa również prezentowanie przez studentów wybranych zagadnień problemów i umiejętność ich późniejszego dyskutowania. Największą jego wartością jest udział studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na zaliczenie zajęć składają się:

- bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy);

- ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych);

- samodzielna analiza wybranych tekstów odnoszących się do doktryn integracji europejskiej;

- samodzielna prezentacja koncepcji jednego z ojców założycieli UE, co stanowi podstawę końcowego zaliczenia.


Kryteria oceniania:

5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne;

4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami;

4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy;

3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami;

3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria;

2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów.

Ocena zgodna z regulaminem studiów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Ideowe podstawy jedności europejskiej. idea kosmopolityzmu, państwa światowego, uniwersalizmu.

2. Idea Europy Alexisa de Tocqueville'a.

3. Koncepcje integracji w okresie międzywojennym.

4.Integracja europejska w koncepcji ojców założycieli UE.

5. Krytycy integracji europejskiej.

6. Współczesne idee integracji europejskiej.

7. Zasada nadrzędności prawa europejskiego jako narzędzie integracji europejskiej.

8. Zasady solidarności i subsydiarności jako środki integracji europejskiej.



Literatura:

- Z. Rau, M. Tracz-Tryniecki: Tocquevillian Ideas. Contemporary European Perspectives, 2014.

- Samuel Gregg: Becoming Europe, 2013.

- https://europa.eu/european-union/about-eu/history/founding-fathers_pl

- R. Adler-Nissen, Opting Out of the European Union: Diplomacy, Sovereignty and European Integration, Cambridge 2014

- Wojciech Szymborski, Integracja europejska : wybrane problemy, Bydgoszcz 2012,

- Integracja europejska / red. nauk. Konstanty A. Wojtaszczyk, Warszawa 2011,

- Integracja europejska / Jan Barcz, Elżbieta Kawecka-Wyrzykowska, Krystyna Michałowska-Gorywoda, Warszawa 2007.

- Integracja europejska : aspekty prawne, polityczne i ekonomiczne / pod red. Piotra Łaskiego, Bydgoszcz 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6